ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2817/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про скасування рішення про відрахування надміру отриманих коштів,
встановив:
ОСОБА_1 (далі-позивач) звернувся до суду з позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі-відповідач, ГУ ПФУ в Херсонській області), в якому просить скасувати рішення відповідача про відрахування надміру отриманих коштів починаючи з листопада 2019р. з призначеної позивачу пенсії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач перебуває на обліку у ГУ ПФУ в Херсонській області з 16.03.2009р. та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування № 1058 від 09.07.2003 року. Позивач отримав лист відповідача, зі змісту якого дізнався, що при проведенні камеральної перевірки обґрунтованості видачі документів по заробітній платі за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1995 року в приватній промислово - будівельній фірмі Ротор , було встановлено невідповідність наданих до Пенсійного фонду документів. За період з 16.03.2009 року по 31.08.2019 року обчислена переплата пенсійних коштів в сумі 125102, 40 грн., у зв`язку із чим позивачу було запропоновано добровільно повернути вказану суму на рахунок Пенсійного фонду. На звернення до ГУ ПФУ в Херсонській області, позивач отримав лист від 22.11.2019р. №762/П-99-1 у якому йому повідомлено, що відповідно до баз даних Фонду Приватна промислово - будівельна фірма Ротор починаючи з 01.01.94 року страхові внески до пенсійного фонду не сплачувала, сума сплачених страхових внесків за 1992 рік по всьому підприємству вдвічі нижче від сум страхових внесків, що підлягали сплаті від заробітної плати за відповідний період по довідці №15. Крім того довідка №15 скріплена печаткою, яка не містить ідентифікаційного номера та підписана керівником Резніковим А. М., який займав посаду директора підприємства до 27.12.99 року. З 16.03.2009 року проведено перерахунок пенсії, за результатами якого за період з 16.03.2009 року по 31.08.2019 року обчислена переплата пенсійних коштів в сумі 125102, 40 грн. На підставі ст.50 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відповідачем прийнято рішення про відрахування у розмірі 20 відсотків пенсії надміру отриманих коштів починаючи з листопада 2019 року.
Вказане рішення позивач вважає протиправним з огляду на те, що пенсіонер не несе відповідальність за зміст та достовірність офіційних документів, які видаються органами державної влади, іншими організаціями та установами на виконання їх повноважень.
З огляду на викладене позивач просить скасувати рішення відповідача про відрахування надміру отриманих коштів починаючи з листопада 2019р. з призначеної пенсії.
Ухвалою від 28.12.2019р. провадження у справі відкрите, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідачем подано до суду відзив на позову заяву, зі змісту якого убачається, що ГУ ПФУ в Херсонській області позов не визнає. Свою позицію обґрунтовує тим, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Херсонській області та з 16.03.2009р. отримує пенсію за віком.
При призначенні пенсії позивач подав довідку про заробітну плату №15 від 18.02.2009р. за період роботи з 01.04.1992р. по 31.08.1995р., виданої ППБФ Ротор . На виконання постанови Правління Пенсійного фонду України № 19-1 від 03.09.2018 Про проведення інвентаризації пенсійних справ , було проведено інвентаризацію пенсійної справи ОСОБА_1 та виявлено довідку про заробітну плату від 18.02.2009 № 15 на якій відсутній ідентифікаційний номер на печатці. Також, у довідці № 15 відображені суми заробітку для обчислення пенсії за періоди: з квітня по грудень 1992 року - 296261,50 крб; за 1993 рік - 7989304,00 крб. за 1994 рік - 8552700 крб; за період з січня по серпень 1995 року - 229388000 крб.
Згідно довідок Херсонського відділу обслуговування громадян (сервісний центр управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України з Херсонської області від 14.06.2019 № 15333/05-04 та від 18.07.2019 №17462/05-04, сума сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування Приватної виробничо- будівельної фірми "Ротор" (код за ЄДРПОУ 14125716) становить: за 1992 рік - 45217,00 крб, за 1993 рік - 3566243,00 крб, з 01.01.1994 по 31.12.1996 - 0,00 крб.
Відомості щодо сум нарахованого фонду оплати праці найманих працівників даного підприємства відсутні. З чого слідує те, що розмір заробітної плати не відповідає фонду оплати праці Приватної виробничо-будівельної фірми "Ротор", так як збір на обов`язкове державне пенсійне страхування не сплачувався.
У зв`язку з неможливістю підтвердити довідку про заробітну плату №15 від 18.02.2009р. первинними документами Приватної промислово-будівельної фірми Ротор івентаризаційна комісія при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області 30.07.2019 прийняла рішення рекомендувати здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 16.03.2009 враховуючи заробітну плату за 60 місяців до 01.07.2000 нульовим значенням та за даними відділу персоніфікованого обліку з 01.07.2000 по 31.03.2017. Після проведеного перерахунку, з 16.03.2009 за період з 16.03.2009 по 31.08.2019 обчислена переплата пенсійних коштів в сумі 125102,40 грн.
Відповідно до статті 50 Закону суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку. Розмір відрахування з пенсії обчислюється з суми, що належить пенсіонерові до виплати. Управлінням Фонду прийнято рішення про відрахування у розмірі 20 відсотків пенсії надміру отриманих коштів починаючи з листопада 2019 року.
Оскільки від добровільного повернення надміру отриманих коштів Позивач відмовився, тому на підставі рішення відділу з питань призначення та перерахунків пенсій № 1 управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 10.07.2019 № 1, з вересня 2019 року розпочалося утримання надміру виплачених пенсійних коштів в розмірі 20 % загального розміру пенсії.
Відповідач вважає правомірним оскаржуване рішення, тому просить відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Херсонській області та з 16.03.2009р. отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
На виконання постанови Правління Пенсійного фонду України № 19-1 від 03.09.2018 Про проведення інвентаризації пенсійних справ , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 19.09.2018 за № 1077/32529, якою затверджене Порядок проведення у 2018-2019 роках інвентаризації пенсійних справ, Головним управлінням ПФУ в Херсонській області проведено інвентаризацію пенсійної справи ОСОБА_1 , в ході якої встановлено, що довідка про заробітну плату від 18.02.2009 № 15, видана Приватною виробничо-будівельною фірмою "Ротор" не містить ідентифікаційний номер у печатці. Крім того, у вказаній довідці № 15 відображені суми заробітку для обчислення пенсії за періоди: з квітня по грудень 1992 року - 296261,50 крб; за 1993 рік - 7989304,00 крб.; за 1994 рік - 8552700 крб; за період з січня по серпень 1995 року - 229388000 крб.
Згідно довідок Херсонського відділу обслуговування громадян (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України Херсонської області від 14.06.2019 № 15333/05-04 та від 18.07.2019 №17462/05-04, сума сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування Приватної виробничо-будівельної фірми "Ротор" (код за ЄДРПОУ 14125716) становить: за 1992 рік - 45217,00 крб, за 1993 рік - 3566243,00 крб, з 01.01.1994 по 31.12.1996 - 0,00 крб.
Також територіальним органом ПФУ встановлено, що За випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Приватна виробничо-будівельна фірма "Ротор" з 16.12.2008 в стан: припинення, голова комісії з припинення - Резніков А.М . Листом архівного відділу Херсонської міської ради від 28.04.2016 №09-04-05/656. повідомлено, що документи з особового складу приватно-промислової фірми "Ротор" на зберігання до архівного відділу Херсонської міської ради не надходили і місце їх знаходження невідоме.
Враховуючи викладене ГУ ПФУ в Херсонській області приймає розпорядження №891 від 24.10.2019р. відповідно до якого переплату пенсії ОСОБА_1 в сумі 125102,40 грн. утримувати по 20% з пенсії до повного її погашення, відповідно до листа управління з питань виплати пенсій від 26.09.2019р. та повідомлення пенсіонеру від 27.09.2019р. №4265.
Вказане рішення відповідача позивач вважає протиправним та просить його скасувати, що і слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Статтею 50 Закону України від 09.07.2003р. №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV) установлено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
Відрахування з пенсії провадяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких відповідно до закону провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень.
Розмір відрахування з пенсії обчислюється з суми, що належить пенсіонерові до виплати. З пенсії може бути відраховано не більш як 50 відсотків її розміру: на утримання членів сім`ї (аліменти), на відшкодування збитків від розкрадання майна підприємств і організацій, на відшкодування пенсіонером шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також у зв`язку зі смертю потерпілого, на повернення переплачених сум заробітної плати в передбачених законом випадках. З усіх інших видів стягнень може бути відраховано не більш як 20 відсотків пенсії.
Аналогічне регулювання здійснюється і статтею 103 Закону України від 05.11.1991р. №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон №1788-XII), за приписами якої суми пенсії, над міру виплачені пенсіонерові внаслідок зловживань з його боку (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім`ї тощо), стягуються на підставі рішень органу, що призначає пенсії. Відрахування на підставі рішень органу, що призначає пенсії, провадяться в розмірі не більше 20 процентів пенсії понад відрахування з інших підстав. В усіх випадках звернення стягнень на пенсію за пенсіонером зберігається не менш як 50 процентів належної пенсії. У разі припинення виплати пенсії (внаслідок відновлення здоров`я тощо) до повного погашення заборгованості решта заборгованості стягується в судовому порядку
Механізм повернення коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання органами Пенсійного фонду України сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення, визначає Порядок відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 21 березня 2003 № 6-4 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15 травня 2003 за № 374/7695 (далі - Порядок №6-4).
Згідно із приписами пунктів 2, 3 Порядку переплата пенсії - це сума пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат до пенсій), виплачена з різних причин понад розмір, визначений законодавством.
Суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України чи в судовому порядку відповідно до статті 50 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Рішення про стягнення приймає територіальний орган Пенсійного фонду України, в якому пенсіонер перебуває на обліку як одержувач пенсії (додаток 1).
Зі змісту зазначених норм Закону №1058-ІV, Закону №1788 та Порядку вбачається, що відрахування виплаченої надміру суми пенсії можливе лише за двох умов, зокрема, зловживання з боку пенсіонера та подання страхувальником недостовірних даних.
Таким чином, діючим законодавством визначаються дві самостійні підстави для відшкодування зайво сплаченої пенсії, кожна з яких визначає суб`єкта, на якого покладається такий обов`язок в залежності від того, хто із цих суб`єктів вчинив відповідні дії, що призвели до такої зайвої сплати. У випадку зловживань з боку пенсіонера - обов`язок відшкодування може бути покладений на нього, а у випадку подання недостовірних відомостей страхувальником - обов`язок відшкодування зайвих виплат покладається на цього страхувальника.
При цьому відповідальність може бути покладена на громадянина на підставі статті 50 Закону №1058-ІV або статті 103 Закону №1788-ХІІ виключно в наслідок зловживання з боку пенсіонера, яке може полягати, зокрема, в поданні ним документів з явно неправильними відомостями. Тобто, обов`язковою умовою є свідомі, активні та навмисні дії з боку пенсіонера, які призвели до надмірної виплати йому пенсії.
Як установлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення є факт несплати Приватною промислово-будівельною фірмою Ротор (роботодавець позивача у період з 1992р. по 1995р.) страхових внесків з 01.01.1994р., а сума страхових внесків за 1992р. по усьому підприємству вдвічі нижча від сум страхових внесків, що підлягали сплаті від заробітної плати за відповідний період, вказаний у довідці №15. Крім того, відповідач посилається на відсутність ідентифікаційного коду підприємства у печатці, яка проставлена у довідці, яка надана позивачем по ГУ ПФУ в Херсонській області, а також на те, що вказана довідка від 2009р. підписана керівником Резніковим А.М., який займав посаду директора підприємства до 27.12.1999р.
Суд вважає такі висновки відповідача безпідставними.
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань убачається, що ППБФ Ротор з16.12.2008р. і по 20.02.2020р. перебуває у стані припинення. Головою комісії з припинення або ліквідатором є Резніков Анатолій Митрофанович. З наведеного убачається, що довідка про заробіток для обчислення пенсії позивача від 18.02.2009р. підписана уповноваженою на те особою.
Щодо відсутності в печатці підприємства ідентифікаційного коду та не сплати підприємством страхових внесків у певний період, суд вказує на безпідставність таких підстав у зв`язку з відсутністю будь-яких доказів наявності вини позивача чи зловживання з його боку.
Також суд враховує, що для правильного вирішення питання про утримання надміру сплачених сум пенсії орган, що уповноважений призначати пенсії, має достеменно встановити факт переплати пенсії у зв`язку із поданням недостовірних відомостей, що враховуються при її обчисленні, та з чиєї вини нараховано суми соціальних виплат у розмірі, що суперечить вимогам Закону.
Оцінюючи докази, що свідчать про можливе зловживання, необхідно виходити з презумпції дійсності документів, наданих для призначення пенсії, та презумпції добросовісності заявника. Ці презумпції може бути спростовано на підставі доказів, що доводять умисел заявника на отримання пенсії без законних для цього підстав.
Як видно зі змісту оскарженого рішення, оформленого розпорядженням, в ньому не наведено жодного обґрунтування наявності фактів переплати пенсії та її причин, умислу позивача на отримання пенсії без законних для цього підстав.
Крім того, згідно зі статтею 1215 Цивільного кодексу України не підлягають поверненню безпідставно набуті:
1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача;
2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.
Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у статті 1215 Цивільного кодексу України майно не підлягає поверненню у разі наявності цих фактів.
Відповідно до ч.2 ст.73 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи (причини пропущення строку для звернення до суду тощо) та які належить встановити при ухваленні судового рішення у справі.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, відповідач не навів жодних обґрунтованих обставин щодо фактів зловживання з боку позивача, як і не надав відповідних доказів.
Крім того, факти зловживання пенсіонером не наведені і в оскаржуваному рішенні.
Окремо суд зауважує, що Порядком №6-4 затверджено типову форму рішення, яке приймає територіальний орган Пенсійного фонду України у разі наявності підстав про утримання надміру виплачених сум пенсій (додаток 1). Разом з тим, оскаржуване розпорядження ГУ ПФУ в Херсонській області від 24.10.2019р. №891 не відповідає додатку 1 до Порядку №6-4 ні за формою, ні за змістом.
Згідно ч.2ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оскаржуване розпорядження від 24.10.2019р. №891 про утримання надміру виплачених сум пенсій не відповідає жодному з критеріїв, перелічених вище, а з урахуванням наведених судом висновків є також безпідставним і тому протиправним.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Поряд з цим, у статті 92 Конституції України зазначено, що виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення (пункт 6).
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку про задоволення позову.
У відповідності до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Звертаючись до суду з даним позовом, позивачем сплачено судовий збір у сумі 768,40 грн., що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією. Отже, сама ця сума підлягає відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про скасування рішення про відрахування надміру отриманих коштів - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 24.10.2019р. №891.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії,6) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 (сорок) коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя А.С. Пекний
кат. 112010200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2020 |
Оприлюднено | 22.02.2020 |
Номер документу | 87740957 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні