Рішення
від 21.02.2020 по справі 580/3860/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2020 року справа № 580/3860/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Шполянської районної ради Черкаської області до сектору освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування наказу,

встановив:

Перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Шполянської районної ради Черкаської області (далі - районна рада, позивач) подав позов, в якому просить визнати незаконними та скасувати наказ відділу освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації (далі - відділ освіти, відповідач) від 05.09.2019 № 76 "Про призупинення навчально-виховного процесу у Антонівському навчально-виховному комплексі "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів".

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що відділом освіти видано наказ від 05.09.2019 № 76, яким призупинено з 01.09.2019 навчально - виховний процес у 1 - 9 класах у зв`язку з відсутністю учнів 1 - 9 класів у Антонівському НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів".

Разом з тим, відповідно до статті 14 Закону України "Про загальну середню освіту" зменшення кількості учнів у класі не є підставою для припинення навчання, а має наслідком лише зміну форми навчання на індивідуальну форму навчання, та об`єднання учнів різного віку в один чи різні класи (групи).

Також, позивач наголосив, що згідно з інформацією Антонівської сільської ради від 08.11.2019 на території сільської ради зареєстрована кількість дітей шкільного віку - 44 дитини, дошкільного віку - 28 дітей, з яких здобували освіту в Антонівському НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів" 15 дітей шкільного віку та 5 дітей дошкільного віку.

Таким чином, зазначені дані суперечать підставі прийняття відділом освіти наказу від 05.09.2019 № 76 наказу про призупинення навчально-виховною процесу в Антонівському НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів", а саме: відсутність контингенту учнів 1-9 класів.

Крім того, призупинення навчально-виховною процесу в Антонівському НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів" призвело до порушення прав дітей, що проживають в с. Антонівка Шполянського району Черкаської області, та які вимушені здобувати освіту в інших населених пунктах.

09 грудня 2019 року ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду позовну заяву першого керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Шполянської районної ради Черкаської області залишено без руху та встановлено позивачеві строк, протягом якого можуть бути усунуті недоліки.

11 грудня 2019 року перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури подав до суду супровідним листом оригінал платіжного доручення від 03.12.2019 № 2045.

16 грудня 2019 року ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, яку вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 14.01.2020.

18 грудня 2019 року перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури подав до суду супровідним листом копії поштових документів, що підтверджують направлення платіжного доручення.

13 січня 2020 року сектор освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації подав клопотання про розгляд справи без участі сектору, та зазначив, що не заперечує проти задоволення позову в повному обсязі.

Усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.01.2020, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання у справі до 23.01.2020.

14 січня 2020 року перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури подав до суду заяву, в якій просив вирішити питання щодо заміни відповідача та про долучення до матеріалів справи додаткових доказів по справі.

21 січня 2020 року Шполянська районна рада Черкаської області подала до суду клопотання про розгляд справи без участі представника районної ради, та зазначила, що позовні вимоги Смілянської місцевої прокуратури підтримує повністю.

23 січня 2020 року представник першого заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури подала до суду клопотання, в якому зазначила, що не заперечує проти розгляду справи за наявними матеріалами справи.

23 січня 2020 року усними ухвалами Черкаського окружного адміністративного суду, занесеними до протоколу судового засідання, замінено первісного відповідача - відділ освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації на належного - сектор освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації, а також закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у порядку письмового провадження на підставі частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України.

Письмовий відзив на адміністративний позов до Черкаського окружного адміністративного суду від відповідача не надходив.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

Суд встановив, що Смілянською місцевою прокуратурою Черкаської області в ході розгляду звернення громадянки ОСОБА_1 щодо законності призупинення навчально-виховного процесу в Антонівському навчально-виховному комплексі "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - II ступенів" Шполянської районної ради Черкаської області (далі по тексту - Антонівський НВК "ДНЗ - ЗОШ І - II ступенів") було встановлено, що відділом освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації 05.09.2019 видано наказ № 76 "Про призупинення навчально - виховного процесу у Антоиівському навчально-виховному комплексі "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів".

Так, пунктом 2 зазначеного наказу від 05.09.2019 № 76 директору Антонівського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Ніковському В.А. наказано: призупинити 1 вересня 2019 року навчально-виховний процесу 1-9 класах; визначити працівників, які підлягають звільненню; працівникам, які підлягають звільненню, надати письмові пропозиції щодо переведення на іншу роботу; попередити персонально працівників, які підлягатимуть скороченню, до 1 жовтня 2019 року, зважаючи на необхідність визначення переважного права працівників, посади яких скорочуються, на залишення па роботі; подати до 30 вересня 2019 року у Шполянській районний центр зайнятості звіт про масове вивільнення працівників за встановленою формою.

Перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури вважає, що прийняття відділом освіти наказу "Про призупинення навчально-виховного процесу у Антонівському НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів" суперечить вимогам чинного законодавства, а тому наказ має бути скасований.

Під час вирішення спору по суті суд зазначає, що відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 143 Конституцією України обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Стаття 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13 травня 1999 року № 651-XIV рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).

Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 9 квітня 1999 року № 586-XIV (далі - Закон № 586-XIV) передбачено, що місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до статті 13 Закону № 586-XIV до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань науки, освіти, культури, охорони здоров`я, фізкультури і спорту, сім`ї, жінок, молоді та дітей.

Згідно з пунктом 1 частини 1статті 22 Закону № 586-XIV місцева державна адміністрація реалізовує державну політику в галузі науки, освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, материнства і дитинства, сім`ї та молоді.

Як свідчать матеріали справи, згідно зі статутом Антонівського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - II ступенів" Шполянської районної ради Черкаської області, затвердженого рішенням сесії Шполяпської районної ради від 21.09.2017 № 18-14/VІІ, Антонівський НВК - це об`єднаний загальноосвітній навчально - виховний заклад, який включає дошкільний навчальний заклад та загальноосвітню школу І - II ступенів: І ступінь - початкова школа (1-4 класи - термін навчання 4 роки); II ступінь - основна школа (5-9 класи - термін навчання 5 років) та його основними завданнями є: реалізація державної політики в галузі освіти, створення найсприятливіших умов для всебічного та гармонійного розвитку дітей дошкільного віку та учнів, навчання дітей в школі 1-ІІ ступенів, створення умов для отримання ними базової загальної середньої освіти.

У Статуті також зазначено, що Антонівський НВК "ДНЗ - ЗОШ І-ІІ ступенів" знаходиться в комунальній власності та його засновником і власником є Шполянська районна рада Черкаської області, уповноваженим органом управління - відділ освіти, у справах сім`ї, молоті та спорту Шполянської районної державної адміністрації, які здійснюють: фінансування закладу; матеріально - технічне забезпечення; надання необхідних будівельних споруд з обладнанням і матеріалами; фінансування будівництва і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування; харчування і медичне обслуговування дітей; представництво інтересів навчально - виховного комплексу в органах державної влади.

Відповідно до Положення про відділ освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням районної державної адміністрації від 02.08.2016 № 263 (в новій редакції зі змінами, внесеними відповідно до розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 17.08.2018 № 300), відділ освіти є структурним підрозділом районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Шполянського району забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.

Згідно з пункту 3 Положення у межах своїх повноважень відділ організовує виконання актів законодавства у сфері освіти, інновацій, інтелектуальної власності, молоді, сім`ї, жінок, фізичної культури та спорту, здійснює контроль за їх реалізацією.

Пунктами 5-7 Положення визначені основні завдання відділу, його повноваження відповідно до покладених завдань, а також права відділу, якими не визначено право відділу приймати рішення про призупинення діяльності навчального закладу.

Враховуючи зазначене, під час прийняття наказу про призупинення навчально-виховного процесу Антонівського НВК "ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ступенів", відділ освіти вийшов за межі своїх повноважень та визначеної законом компетенції, а тому спірний наказ має бути визнаний протиправним та скасований.

Під час вирішення спору суд також враховує зазначені у адміністративному позові обґрунтування необхідності визнання протиправним та скасування спірного наказу, однак зауважує, що прийняття такого наказу неуповноваженим на те органом є самостійною і достатньою підставою для задоволення позову.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Частинами 1, 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Зважаючи на те, що прокурор у даному випадку виступає в інтересах держави та враховуючи, що у справі позивач не поніс жодних судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, тому у даному випадку підстави для відшкодування судових витрат відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ відділу освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації від 05.09.2019 № 76 "Про призупинення навчально-виховного процесу у Антонівському навчально-виховному комплексі "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів".

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Учасники справи:

1) особа, яка діє в інтересах держави - перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури (20700 ,Черкаська область, м .Сміла, вул. Ю. Кондратюка, 25);

2) позивач - Шполянська районна рада Черкаської області (20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Лозуватська, 60, код ЄДРПОУ 25213079);

3) відповідач - сектор освіти, у справах сім`ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації (20603, Черкаська область, м. Шпола, вул. Соборна, 18, код ЄДРПОУ 02146995).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 21.02.2020.

Суддя В.О. Гаврилюк

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2020
Оприлюднено22.02.2020
Номер документу87741019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/3860/19

Рішення від 21.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні