ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
30 січня 2020 року м.Тернопіль Справа № 921/676/19 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув матеріали справи
за позовом: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Затишна оселя 11 , м.Тернопіль
до відповідача: Тернопільської міської ради, м.Тернопіль
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б , м.Тернопіль
про скасування рішення Тернопільської міської ради щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
за участю представників сторін:
позивача: Кметик Я.С., адвокат, ордер серії ТР №052086 від 10.09.2019;
відповідача: Михальчук О.Ю., головний юрисконсульт відділу претензійно - позовної роботи та представництва інтересів в судових інстанціях управління правового забезпечення, довіреність №2798/01 від 20.12.2017;
третьої особи: Гусак Н.Г., керівник ОСББ, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
В порядку ст.ст.8, 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.
Зміст позовних вимог, позиція позивача.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Затишна оселя 11 , м.Тернопіль, звернулося 21.10.2019 (згідно відтиску календарного штемпеля 3-го відділення поштового зв'язку м.Тернополя на конверті поштового відправлення №4600309122927) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської міської ради, м.Тернопіль, про скасування рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2019 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська, 11Б ОСББ Київська, 11Б з посиланням на порушення оскаржуваним рішенням прав та законних інтересів власників житлових та нежитлових приміщень, що знаходяться в будинках №11 та №11А по вул.Київська, і функції з управління якими здійснює ОСББ Затишна оселя 11 , оскільки межі спірної земельної ділянки не були погоджені із позивачем як суміжним землекористувачем, а погодження меж земельної ділянки ПП Благоустрій є незаконним, оскільки дане підприємство не вправі було підписувати відповідний акт, адже на момент складання технічної документації по відведенню третій особі земельної ділянки ОСББ Затишна оселя 11 було створено і повноваженнями вчиняти юридично значимі дії (погодження меж) належали ОСББ.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві, посилаючись на долучені до справи докази. У відповіді на відзив без номеру від 06.12.2019 (вх.№22490 від 09.12.2019) зазначив, що згідно протоколу №1 від 17 січня 2019 року установчих зборів створено об'єднання співвласників багатоквартирних будинків Затишна оселя 11 по управлінню будинків, розташованих за адресою: вул.Київська, 11, та вул.Київська, 11А, м.Тернопіль, затверджено Статут ОСББ, а 04.02.2019 здійснено державну реєстрацію ОСББ Затишна оселя 11 , про що листами №1-05/02/19 від 05.02.2019 та №3/03/19 від 25.03.2019 повідомлено директора ПП Благоустрій та Тернопільську міську раду. Зазначив, що спірна земельна ділянка не вилучалася у позивача, його право на неї підтверджується інвентарною справою по будинку вул.Київська, 11А.
Заперечення відповідача.
Представник відповідача заперечив позовні вимоги з підстав, наведених у відзиві на позов (вх.№20697 від 19.11.2019). Вважає, що у міської ради не було правових підстав для відмови у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1932га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: вул.Київська, 11Б, м.Тернопіль та передачі її у постійне користування ОСББ Київська 11Б . Додатково зазначив, що рішення міською радою приймалося з урахуванням заперечень позивача, про що свідчить долучений згідно заяви без номеру та дати (вх.№23352 від 23.12.2019) до справи CD-R диск із аудіо фіксацією засідання тридцять восьмої сесії Тернопільської міської ради від 06.09.2019, на якому розглядалося спірне питання та було прийнято оскаржуване рішення.
Пояснення третьої особи .
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б (третя особа у справі) у відзиві на позов без номеру від 19.11.2019 (вх.№21335 від 22.11.2019) та керівник об'єднання у засіданні позовні вимоги заперечив. Пояснив, що ОСББ Київська, 11 Б при виготовленні землевпорядної документації було дотримано порядок надання земельної ділянки в користування. Так, рішенням Тернопільської міської ради №7/32/170 від 22.02.2019 надано дозвіл ОСББ Київська, 11Б на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1932га, для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: вул.Київська 11 Б, м.Тернопіль, з правом передачі земельної ділянки у постійне користування. Архітектором здійснений розрахунок потреби площі земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, відповідно до якого визначено площу земельної ділянки 0,1932га. Розроблений на замовлення ОСББ Київська, 11Б Проект землеустрою отримав позитивний висновок Управління Держгеокадастру у Тернопільському районі та м.Тернополі. Акт приймання-передачі межових знаків на зберігання підписано суміжними землекористувачами, а саме: ОСББ Київська, 9 та ПП Благоустрій , яке обслуговувало будинки №№11, 11А по вул.Київська. 06.09.2019 міською радою прийнято рішення №7/38/14, яким затверджено проект землеустрою та надано в постійне користування ОСББ Київська, 11Б земельну ділянку, площею 0,1932га за кадастровим номером 6110100000:05:002:0123. На момент виготовлення проектної документації ОСББ Затишна Оселя 11 не було суміжним землекористувачем, оскільки не здійснювало обслуговування житлових будинків та не мало оформленого права землекористування сусідньою земельною ділянкою. А уповноваженим на погодження меж землевідведення та підписання акту прийому - передачі межових знаків на зберігання було ПП Благоустрій , котре здійснювало обслуговування будинків №№11, 11А, і ним було підписано та погоджено межі земельної ділянки без зауважень. Також, головою ОСББ звернуто увагу суду на те, що оскаржуване рішення радою прийнято з урахуванням зауважень сторони позивача, представник якого був присутній на засіданні сесії міської ради 06.09.2019 та висловив свої заперечення. З огляду на наведене вважає, що спірним рішенням жодні права позивача не порушені.
Процесуальні дії суду у справі.
Ухвалою від 29.10.2019 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 26.11.2019, котре відкладалося на 10.12.2019, а згодом в засіданні оголошувалася перерва до 26.12.2019.
Водночас, в порядку ст.50 ГПК України, ухвалою суду від 29.10.2019 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача залучено Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б .
Ухвалою від 26.12.2019 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 21.01.2020, з оголошенням перерви до 30.01.2020.
В судовому засіданні по розгляду даної справи по суті присутні учасники справи підтримали доводи та заперечення, наведені у підготовчому провадженні з посиланням на обставини, які підтверджують долученими до справи доказами.
Фактичні обставини справи, встановлені судом на підставі наявних у справі доказів та зміст спірних правовідносин.
Згідно рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №120 від 25 січня 2012 року Про визначення виконавця послуг об`єкти житлового фонду Дочірнього підприємства Благоустрій-1 ПП Благоустрій (https://ternopilcity.gov.ua/vikonavchiy-komitet/arhiv-rishennya-vikonavchogo-komitetu/713.html) на баланс Приватного підприємства Благоустрій передано для виконання послуг з управління житлові будинки №11 та №11А по вул.Київська у м.Тернопіль.
Позивач у справі - ОСББ Затишна оселя 11 зареєстровано як юридичну особу 06.02.2019 (ідентифікаційний код 42792877), що підтверджується Випискою від 06.02.2019 та Витягом №1005893830 від 28.10.2019 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
05 лютого 2019 року ОСББ Затишна оселя 11 звернулося до ПП Благоустрій з листом №1-05/02/19, в якому повідомило про створення ОСББ; про те, що до управління ОСББ увійшли будинки №11, №11А по вул.Київська, та про необхідність передачі ОСББ усієї технічної документації на вказані житлові багатоквартирні будинки.
У листі №02-06/02/19 від 11.02.2019 ОСББ Затишна оселя 11 повідомило ПП Благоустрій про те, що з 01.03.2019 приступає до управління будинками, тому датою припинення надання ПП Благоустрій відповідних комунальних послуг є 28.02.2019.
У відповідь ПП Благоустрій повідомило, що у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати існуючий договір про надання послуг з управління будинком, попередивши про це управителя не пізніше як за два місяці до дня розірвання договору. Оскільки відповідне повідомлення підприємству не надсилалося, то 28.02.2019 не може бути датою припинення надання ПП Благоустрій послуг по будинках №№11, 11А по вул.Київська у м.Тернополі. Також вказано, що у разі створення ОСББ закон не передбачає автоматичного виникнення в останнього права на земельну ділянку, на якій знаходиться будинок (лист №23від 22.02.2019). У доповненні на відповідь (а.с.42) ПП Благоустрій , посилаючись на судову справу №2/607/1966/19, де предметом спору є визнання недійсним протоколу установчих зборів від 17.03.2019 та скасування державної реєстрації ОСББ Затишна оселя 11 , зазначало про відмову у передачі будинків №№11, 11А по вул.Київська у м.Тернополі в управління ОСББ до вирішення судом спору у вказаному провадженні по суті.
28.05.2019 загальними зборами ОСББ Затишна оселя 11 (рішення, оформлене протоколом №1) вирішено повідомити ПП Благоустрій (повторно) та Тернопільську міську раду, що згідно Статуту ОСББ Затишна оселя 11 , протоколу установчих зборів №1 від 17.01.2019, протоколу №1 загальних зборів учасників ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 від 28.05.2019 усі функції з управління багатоквартирними будинками №№1, 11А по вул.Київська у м.Тернополі вирішено здійснювати ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 через органи управління; 31.05.2019 визначено датою припинення надання усіх послуг ПП Благоустрій , в тому числі по управлінню багатоквартирних будинків №№11, 11А по вул.Київська у м.Тернополі.
Керуючись даним рішенням загальних зборів від 31.05.2019 ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 звернулося в черговий раз до ПП Благоустрій з листом №06-05/05/19 від 28.05.2019 (вх.№11) (а.с.44-45) передати в управління ОСББ багатоквартирні житлові будинки №11, №11А та усієї документації; копію даного звернення того ж дня вручено Виконавчому комітету Тернопільської міської ради (а.с.47-48).
З листа №9591/02-Ю від 26.06.2019 (а.с.53) Тернопільської міської ради вбачається, що управителем житлових будинків №№11, 11А по вул.Київська в м.Тернополі, не передано будинки в управління ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 по причині фальсифікації протоколу загальних зборів ОСББ щодо рішень співвласників будинку по створенню ОСББ з посиланням на факт розгляду Тернопільським міськрайонним судом цивільної справи №607/4578/19 про визнання недійсним протоколу загальних зборів ОСББ та скасування його державної реєстрації та на ту обставину, що ухвалою слідчого судді Тернопільського міськрайонного суду від 18.06.2019 (справа №607/13152/19) до ЄРДР внесено відомості про вчинене головою ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 кримінальне правопорушення (провадження №І-КС/607/7685/2019). Розгляд судових справ не завершено.
Наявний у справі Акт прийому-передачі технічної документації (а.с.66) по будинках №11 та №11а свідчить, що ПП Благоустрій передана ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 відповідна технічна документація (інвентарні справи, технічний паспорт на будинок, два робочих проекти). Втім, коли така передача документів здійснена встановити неможливо, а зі слів представника позивача, судом з'ясовано, що у вересні 2019 року.
Окрім того, 02.09.2019 комісійно за участю представників ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 та ПП Благоустрій було здійснено обстеження активів житлових комплексів по вул.Київська, 11А та по вул.Київська, 11 у м.Тернополі, які передаються з балансу Підприємства на баланс ОСББ , про що складено та підписано Акти технічного стану будинку на момент передачі ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 (а.с.151-154). За даними, що містяться в Актах (Розділ 5-й), вбачається, що:
- благоустрій прибудинкової території будинку №11 по вул.Київська складається з: газонів та квітників, площею 330кв.м; асфальтованих покриттів, площею 594кв.м; прибудинкової території, площею 1499кв.м ;
- благоустрій прибудинкової території будинку №11А по вул.Київська складається з: газонів та квітників, площею 73кв.м; асфальтованих покриттів, площею 900кв.м; прибудинкової території, площею 2654кв.м .
Як стверджує позивач, згідно Витягів з Інвентарної справи багатоквартирних будинків по вул.Київська, 11 та вул.Київська 11А (а.с.64, 65) щодо планів земельних ділянок відведених для будівництва та обслуговування житлових будинків, для обслуговування будинку №11 по вул.Київська було надано земельну ділянку, площею 0,2585га , а для обслуговування будинку №11А по вул.Київська надано земельну ділянку, площею 0,3818га .
Як на доказ того, що саме в такому розмірі ОСББ користується земельними ділянками для обслуговування багатоквартирних житлових будинків №№11, 11А по вул.Київська позивач посилається на план проведення капітального ремонту асфальтобетонного покриття прибудинкової території, котрий здійснений на підставі рішення Тернопільської міської ради №657 від 28.07.2016 та, згідно якого проводився капітальний ремонт прибудинкової території будинків №11 та №11А по вул.Київська в м.Тернополі (а.с.63).
Третя особа у справі - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська, 11Б є юридичною особою, зареєстрованою 03.01.2017 (ідентифікаційний код 41065106), про що державним реєстратором вчинено запис у Реєстрі за №16461020000010608 (інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Витяг №1005893847 від 28.10.2019)). Згідно наявного у справі Акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс (а.с.133, 173) ОСББ Київська, 11Б у жовтні 2017 року прийнято в управління багатоквартирний житловий будинок №11Б по вул.Київська у м.Тернополі. Дані обставини не заперечуються учасниками справи.
14.01.2019 ОСББ Київська, 11Б звернулося до Тернопільської міської ради із заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1932га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку №11Б по вул.Київська у м.Тернополі (а.с.118, 163). До заяви згідно переліку було долучено: графічні матеріали (викопіювання з чергового плану міста, план земельної ділянки з описом меж); копію Акту прийому-передачі будинку на баланс ОСББ; Розрахунок №1 від 09.01.2019 потреби площі земельної ділянки, необхідної для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, виконаний Фізичною особою-підприємцем Дацюк Н.М. (а.с.131, 171). Згідно даного розрахунку для обслуговування багатоквартирного житлового будинку по вул.Київська, 11Б у м.Тернополі, земельна ділянка повинна становити 0,1932га .
22.02.2019 на підставі рішення Тернопільської міської ради №7/32/170 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,1932га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська, 11Б ОСББ Київська, 11Б ОСББ Київська, 11Б надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею до 0,1932га, з правом передачі земельної ділянки у постійне користування; зобов'язано ОСББ Київська, 11Б в шестимісячний термін подати міській раді проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Такий проект землеустрою був розроблений та виготовлений на замовленням третьої особи Фізичною особою-підприємцем Боднарчук І.Д. (сертифікат №012757 від 31.03.2015, класифікаційний сертифікат інженера-геодезиста №013198 від 15.02.2017).
Із землевпорядної документації вбачається, що земельна ділянка, площею 0,1932га сформована із чотирьох угідь під багатоповерховою забудовою, а саме: площею 0,0526га, площею 0,0030га, площею 0,1160га та, площею 0,0216га.
Згідно даних Державного земельного кадастру, в тому числі державної статистичної звітності 6-ЗЕМ (станом на 01.01.2019) земельна ділянка, площею 0,1932га по вул.Київська, 11Б, м.Тернопіль, належить до земель комунальної власності у межах населеного пункту, та віднесена до земель житлово-експлуатаційних дільниць (рядок 57) під житловою забудовою : трьох і більше поверховою (графа 36) (довідка Відділу у м.Тернополі міськрайонного управління у Тернопільському районі та м.Тернополі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №1473/177-19 від 24.05.2019).
У пояснювальній записці до Проекту землеустрою зазначено, що для вивчення та аналізу вихідних даних про земельну ділянку, яка підлягає відведенню у постійне користування ОСББ Київська 11 Б , загальною площею 0,1932га надано: викопіювання з кадастрової карти бажаного місця розташування земельної ділянки; Генеральний план міста Тернополя, розроблений інститутом Діпромісто , затверджений рішенням Тернопільської міської ради №6/44/12 від 27.01.2014. Вказано про відсутність відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки і наявних земельних сервітутів, а також встановлено, що відведення земельної ділянки не впливає на використання суміжних земельних ділянок ; у процесі підготовчих робіт та виконання зйомки встановлено, що земельна ділянка, площею 0,1932га межує: від А до Б - землі ОСББ Київська, 9 (кадастровий номер земельній ділянці не присвоєно); від Б до В - землі Тернопільської міської ради (проїзд (кадастровий номер не присвоєно)); від В до А - землі ПП Благоустрій (кадастровий номер земельній ділянці не присвоєно). Суміжними землекористувачами претензій до сформованої земельної ділянки не заявлено, про що свідчать підписи в Акті приймання-передачі межових знаків на зберігання. Земельній ділянці, площею 0,1932га, присвоєно кадастровий номер 6110100000:05:002:0123 з визначенням цільового призначення 02.03: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку .
Проект землеустрою щодо відведення у постійне користування ОСББ Київська, 11Б земельної ділянки, площею 0,1932га за кадастровим №6110100000:05:002:01323 погоджено в Управлінні містобудування, архітектури та кадастру (висновок №648/14 від 30.05.2019), Головному управлінні Держгеокадатсру у Полтавській області (висновок №6388/88-19 від 07.06.2019) (а.с.127-130).
Відомості про сформовану земельну ділянку, площею 0,1932га за кадастровим №6110100000:05:002:01323, внесено до Державного земельного кадастру про земельну ділянку про земельні ділянку (Витяг №НВ-6110801422019 від 24.06.22019).
26.06.2019 даний проект землеустрою щодо відведення у постійне користування ОСББ Київська, 11Б земельної ділянки, площею 0,1932га за кадастровим №6110100000:05:002:01323 подано на затвердження Тернопільській міській раді (реєстраційний номер 471760). Постійною комісією Тернопільської міської ради з питань містобудування вирішено затвердити ОСББ Київська, 11Б проект землеустрою з наданням земельної ділянки у постійне користування (а.с.140).
З матеріалів справи, зокрема листів №10645/08-Ю від 24.07.2019, №10584/07-Ю від 23.07.2019, від 24.07.2019 №10646/08-Ю, звернень №10/07/2019 від 15.07.2019, №38/09/19 від 02.09.2019, заяви без номеру та дати (а.с.71) слідує, що голова правління ОСББ Затишна оселя 11 брав активну участь у комісійному розгляді питання про затвердження проекту землеустрою, поданого ОСББ Київська, 11Б ,.
Зокрема, 18.07.2019 позивачем направлено Тернопільській міській раді звернення з проханням зняти з порядку денного чергової сесії Тернопільської міської ради, призначеної на 24.07.2019, питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1932га ОСББ Київська 11 Б . 24.07.2019 дане питання не розглядалося.
06.09.2019 на тридцять восьмій сесії сьомого скликання Тернопільської міської ради прийнято рішення №7/38/14 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська,11Б ОСББ Київська,11Б , яким вирішено: 1) затвердити Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1932га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою: вул.Київська,11Б (п.1 Рішення); 2) надати Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б в постійне користування земельну ділянку, площею 0,1932га за кадастровим номером 6110100000:05:002:0123 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська,11Б (п.2 Рішення); 3) встановити обмеження (обтяження) прав на земельну ділянку у вигляді: дотримання цільового використання земельної ділянки; здійснення благоустрою території та прилеглої до неї, відповідно до технічних умов та плану благоустрою, погодженого управлінням житлово-комунального господарства, благоустрою та екології; утримання в належному технічному, санітарному стані тротуарів та проїздів, які розміщені на земельній ділянці; забезпечувати прохід та проїзд через земельну ділянку до суміжних землекористувачів та об'єктів благоустрою; заборони будівництва, реконструкції, встановлення тимчасових споруд без відповідних дозволів; дотримуватися правил експлуатації інженерних мереж при проведені ремонтних робіт, не чинити перешкоди в прокладанні нових комунікацій; дотримання принципів добросусідства; без права огородження місць загального користування та земельної ділянки (п.3 Рішення); 4) зобов'язати Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б в двомісячний термін провести державну реєстрацію речового права та його обтяжень на земельну ділянку; після проведення державної реєстрації речового права та його обтяжень на земельну ділянку, віднести земельну ділянку, зазначену в п.2, до земель житлової та громадської забудови (п.4 Рішення).
Крім того, судом встановлено і це вбачається з долученого міською радою аудіо запису сесії міської ради від 06.09.2019 (CD-R диск серійний номер RFD80M-80991, записи №№190906100333, 190906100911, 190906100921, 190906101154, 160906101209, 190906101247, 190906101323, 190906101407, 190906101511, 190906101647, 190906101644), що прийняттю даного рішення передувало обговорення даного питання, в тому числі шляхом заслуховування пояснень: голови правління ОСББ Затишна оселя 11 - Чайки Л.М., який висловив свої зауваження та заперечення до даного проекту землеустрою та вказав, що даним проектом землеустрою порушуються права та інтереси ОСББ Затишна оселя 11 в частині визначення та погодження суміжних меж земельної ділянки, оскільки вважає, що частина ділянки, яку визначено в проекті землеустрою належить до прибудинкової території ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 ; голови правління ОСББ Київська, 11Б , котра зазначила, що проект землеустрою виготовлено за процедурою, встановленою законом, отримав позитивні висновки, межі земельної ділянки погоджено уповноваженими особами суміжних землекористувачів, виділення земельної ділянки не порушує інтереси інших осіб. Окрім того, на засіданні сесії міської ради 06.09.2019 по спірному питанню заслухано думку депутатів, голів постійних комісій міської ради, а також керівника ПП Благоустрій , які повідомили, що ОСББ Затишна оселя 11 здійснює управління будинками №№11, 11А по вул.Київська починаючи з 01.07.2019 , а до 01.07.2019 відповідні послуги надавало ПП Благоустрій , тому саме дане підприємство погоджувало межі земельної ділянки, площею 0,1932га; проект землеустрою отримав відповідні погодження, з яких вбачається, що спірна земельна ділянка не накладається на межі сусідніх земельних ділянок і законні підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою відсутні.
На думку позивача рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2019 є незаконним та порушує законні інтереси співвласників житлових та нежитлових приміщень в будинках №11 та №11А по вул.Київська, на землекористування земельною ділянкою, площею 0,0256га , що входить до складу земельної ділянки, площею 0,3818га , виділеної позивачу для обслуговування житлового будинку №11А; межі земельної ділянки не погоджувалися з позивачем як суміжним землекористувачем, тому просить захистити його право в судовому порядку шляхом скасування рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2019.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при ухвалені рішення.
Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Предметом даного спору є вимога про визнання незаконним та скасування рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2019 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська, 11Б ОСББ Київська, 11Б .
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Відповідно до п.п. а , в ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
За змістом статті 144 Конституції України, статей 12, 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У відповідності до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Отже, вирішення питання про надання у користування спірної земельної ділянки, розташованої по вул.Київська, 11б у м. Тернополі належить до компетенції Тернопільської міської ради.
Частинами першою, другою статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Окрім того, згідно з ч.1 ст.123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування .
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Позивачем у справі є ОСББ Затишна оселя 11 , що уособлює співвласників двох багатоквартирних житлових будинків №11 та №11А по вул.Київській. Вказані будинки розташовані на земельних ділянках, які не є сформованими і таким не присвоєно кадастрового номеру.
Третя особа у справі - ОСББ Київська, 11Б є юридичною собою, що здійснює утримання та уособлює співвласників багатоквартирного житлового будинку №11Б по вул.Київська у м.Тернополі. Даний будинок розташований на спірній земельній ділянці, наданій ОСББ у постійне користування для обслуговування житлового будинку за оскаржуваним рішенням міської ради (кадастровий №6110100000:05:002:0123, площею 0,1932га). Земельні ділянки, що на вул.Київська, 11, 11-А та 11-Б міста Тернополя є сусідніми, що вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами.
Відповідно до статті 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (далі - Закон від 14.05.2015).
За визначенням понять, що містяться в п.2 ч.1 ст.1 цього Закону прибудинковою територією є територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки , на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
У судовому засіданні встановлено, що земельні ділянки по вул.Київська, 11 та 11-А, розташовані поза межами земельної ділянки, на якій побудований багатоквартирний будинок №11-Б. Зазначений будинок має окрему юридичну адресу: м.Тернопіль , вул.Київська, 11-Б. Будь які будівлі чи споруди, необхідні для обслуговування вказаного будинку, які б знаходились на земельних ділянках, що на вул.Київська, 11 та 11-А в м. Тернополі, відсутні.
Судом також встановлено, що позивач, спираючись на факт створення юридичної особи, у лютому, а згодом, у березні, травні 2019 року звертався до попереднього балансоутримувача вказаних житлових будинків - ПП Благоустрій та просив передати йому технічну та іншу передбачену законодавством документацію на вказані будинки у передбаченому Законом від 14.05.2015, порядку з метою здійснення належного утримання спільного майна та виконання статутних завдань ОСББ.
Матеріали справи свідчать, що фактично документація ПП Благоустрій була передана Об єднанню лише у вересні 2019 року та проведено обстеження вказаних житлових будинків (а.с. 149-154), які передаються з балансу Підприємства на баланс ОСББ, про що складено та підписано Акти технічного стану будинку (а.с.151-154). За даними, що містяться в Актах (Розділ 5-й), вбачається, що:
- благоустрій прибудинкової території будинку №11 по вул.Київська складається з: газонів та квітників, площею 330кв.м; асфальтованих покриттів, площею 594кв.м; прибудинкової території, площею 1499кв.м ;
- благоустрій прибудинкової території будинку №11А по вул.Київська складається з: газонів та квітників, площею 73кв.м; асфальтованих покриттів, площею 900кв.м; прибудинкової території, площею 2654кв.м .
Земельна ділянка для обслуговування вказаних житлових будинків не сформована і за позивачем у встановленому порядку право користування земельною ділянкою не зареєстровано.
Відповідно до ч.2 ст.382 ЦК України, спільним майном багатоквартирного будинку є, зокрема, приміщення загального користування, будівлі та споруди, призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку , на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
За нормами ст.42 ЗК України визначено, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками ; земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України ; порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками; розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки , а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації; у разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.
Отже, наведеними вище положеннями чинного законодавства встановлено, що:
- власники квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку;
- спільним майном багатоквартирного будинку є, зокрема, право на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія;
- земельна ділянка, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, підлягає безоплатній передачі у власність або у постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
На час прийняття міською радою спірного рішення, так і на час створення ОСББ Затишна оселя 11 , і на момент прийняття рішення у даній справі Кабінетом Міністрів України не затверджений Порядку безоплатної передачі земельних ділянок у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку і на практиці земельні ділянки під багатоквартирними будинками в умовах чинного земельного законодавства оформляються в користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками, зокрема, об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ).
Як зазначалося вище, 03.01.2017 було здійснено державну реєстрацію новоствореної юридичної особи - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська, 11Б , яке здійснює обслуговування та управління багатоквартирним житловим будинком №11Б по вул.Київська в м.Тернополі.
З матеріалів справи вбачається, що житловий комплекс 24.10.2017 передано на баланс ОСББ згідно Акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс від ПП Благоустрій до ОСББ.
Земельна ділянка для обслуговування вказаного будинку сформована не була.
У разі, якщо земельна ділянка не зареєстрована в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр та право власності на яку не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, то надання у користування такої земельної ділянки здійснюється після отримання дозволу уповноваженого органу на розроблення та подальшого затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом та іншими законами України (статті 25, 29, 30 Закону України Про землеустрій ).
Відповідно до норм законодавства України для отримання в користування земельної ділянки із земель комунальної власності для обслуговування нерухомого майна необхідно отримати у компетентного органу, в даному випадку, органу місцевого самоврядування, дозвіл на розробку проекту землеустрою та підготовлений проект землеустрою надати міській раді для його затвердження. Рішення про затвердження проекту землеустрою є підставою для оформлення правовстановлюючих документів на право землекористування .
Як вбачається з матеріалів справи, вищенаведений порядок виділення земельної ділянки третьою особою у справі було дотримано, оскільки рішенням Тернопільської міської ради№7/32/170 від 22.02.2019 ОСББ Київська, 11Б надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею до 0,1932га у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку №11Б по вул.Київська, 11Б у м.Тернополі.
На виконання рішення №7/32/170 від 22.02.2019 ОСББ Київська, 11Б замовлено у ФОП Боднарчук І.Д. Проект землеустрою, який отримав позитивні висновки управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області. Межі земельної ділянки погоджено із суміжними землекористувачами без зауважень чи інших заперечень, а саме: ОСББ Київська, 9 , ПП Благоустрій , Начальником відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради, про що свідчать їх підписи, засвідчені печатками юридичних осіб на Акті приймання-передачі межових знаків на зберігання (згідно вимог наказу Держкомзему №376 від 18.05.2010).
Суд враховує, що згідно із висновком державної експертизи землевпорядної документації від 07.06.2019 №6388/88-19, виданим Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області, проект відведення вищевказаної земельної ділянки відповідає вимогам чинного законодавства України, прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам та погоджується (а.с. 167). В оскаржуваному рішенні міської ради від 06.09.2019 , яким затверджено ОСББ Київська, 11Б проект землеустрою у п.3.4. передбачено забезпечувати прохід та проїзд через земельну ділянку до суміжних землекористувачів та об'єктів благоустрою.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки було погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Слід зазначити, що діючим законодавством не передбачено можливості прийняття іншого рішення при вирішенні питання щодо затвердження проекту землеустрою, крім як прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у користування ; рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про відмову у передачі земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду.
При цьому, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. (п.14 ст.123 ЗК України).
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України №280/97-ВР від 21.05.1997 Про місцеве самоврядування в Україні .
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (частина перша статті 59 Закону №280/97-ВР).
Частинами першою, четвертою статті 47 Закону №280/97-ВР передбачено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради , розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради (частина третя статті 59 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до пункту 6.7 статті 6 Регламенту Тернопільської міської ради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради від 04.02.2018 №7/2/152 з змінами і доповненнями, який розміщений на офіційному сайті Тернопільської міської ради та долучений до матеріалів справи, депутат Тернопільської міської ради зобов`язаний: дотримуватися Конституції та законів України, Регламенту Тернопільської міської ради та інших нормативно-правових актів, що визначають порядок діяльності ради та її органів (п.6.7.1); всебічно відстоювати інтереси членів територіальної громади міста Тернополя (п.6.7.2); брати участь у роботі Тернопільської міської ради, постійних комісій та інших її органів, до складу яких він входить, всебічно сприяти виконанню їх рішень (п.6.7.3).
Згідно з пунктом 22.1 статті 22 Регламенту постійні депутатські комісії є органами ради, що обираються для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до відання Тернопільської міської ради, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Стаття 26 Регламенту передбачає порядок прийняття рішень міською радою.
Відповідно до п.п.26.1 26.4 Регламенту, міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається більшістю депутатів від загального складу міської ради на пленарному засіданні після обговорення, крім інших випадків, передбачених чинним законодавством або цим регламентом. При встановленні результатів голосування до загального складу міської ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення міської ради приймаються лише з питань, внесених до порядку денного пленарного засідання сесії міської ради і за наявності відповідно оформленого проекту рішення. Проект рішення не ставиться на голосування, якщо він знімається розробником, який його вносив.
Як встановлено судом, проект рішення від 06.09.2019 №7/38/14 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська,11Б ОСББ Київська,11Б виносився на обговорення в засіданнях постійно діючої комісії з питань містобудування Тернопільської міської ради і був підтриманий без зауважень; на засіданні сесії Тернопільської міської ради 06.09.2019 було заслухано зауваження та заперечення позивача, думку попереднього балансоутримувача будинків №№11, 11А по вул.Київська, - ПП Благоустрій , депутатів, голів комісій міської ради і, за результатами голосування, Тернопільською міською радою на засіданні сесії прийнято оскаржуване рішення , яким затверджено проект землеустрою, поданий ОСББ Київська, 11Б .
Вищенаведені положення законодавства, встановлені судом на підставі поданих доказів обставини справи свідчать про дотримання Тернопільською міською радою при прийнятті рішення 06.09.2019 порядку надання земельної ділянки в користування, визначеного статтею 123 ЗК України та відповідність розробленого проекту землеустрою вимогам земельного законодавства України, Закону України Про землеустрій .
Крім того, суд зазначає, що конституційний принцип доступності правосуддя реалізується через приписи статті 4 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими, зокрема, юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів.
Отже, до господарського суду вправі звернутися особа, яка вважає, що її право чи законний інтерес порушено, невизнано чи оспорюється.
При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред'явлено позов та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права.
В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі, щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з'ясувати чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Приписи ст.152 ЗК України передбачають право землекористувача вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст.21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
За приписами ст.155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Частиною 10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є, також, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову (п.2 Роз`яснення №02-5/35 від 26.01.2000 р. Президії Вищого арбітражного суду України Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів ).
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 поняття охоронюваний законом інтерес треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних та колективних потреб, які не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
За таких обставин, приймаючи до уваги положення Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Господарського процесуального кодексу України, позивачем при зверненні до суду з вимогами про визнання рішення Тернопільської міської ради недійсним повинно бути доведено не тільки невідповідність такого рішення нормам законодавства, а й порушення, унаслідок його прийняття, прав або законних інтересів заявника.
Утім, позивачем не надано достатніх та належних доказів порушення унаслідок прийняття Тернопільською міською радою рішення від 06.09.2019 року №7/38/14 його прав та законних інтересів.
Так, позивачем документально не підтверджено і з матеріалів справи не вбачається, що позивач як землекористувач земельної ділянки, суміжної із спірною ділянкою, що передана у постійне користування ОСББ Київська, 11Б , має законне право на користування частиною земельної ділянки, площею 0,0256га , і що така входить до складу земельної ділянки, площею 0,3818га, визначено для обслуговування житлового будинку №11А.
Згідно пояснень представника позивача, єдиним доказом, який підтверджує розмір земельної ділянки, виділеної для обслуговування багатоквартирних будинків №№11, 11А по вул.Київська, є передана ОСББ Затишна оселя технічна документація, в якій зазначено розмір земельної ділянки.
На думку суду відповідна документація не може слугувати належними та допустимими доказами, що підтверджують чи спростовують обставини, на які посилається позивач, адже земельні ділянки, на яких розміщені житлові будинки №11 та №11-А не є сформованими як об'єкти цивільних прав, їх межі не визначені в натурі (на місцевості), такі ділянки не зареєстровані в Державному земельному кадастрі і їм не присвоєно кадастрових номерів, а право позивача на них не зареєстровано в Державному Реєстрі речових прав.
Водночас, з долучених до справи документів судом не встановлено факту вчинення позивачем дій, спрямованих на оформлення ним права землекористування, зокрема, щодо отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, розроблення відповідної технічної документації, подання її на розгляд Тернопільській міській раді. Окрім того, матеріали справи не містять доказів оформлення права землекористування попереднім балансоутримувачем - ПП Благоустрій .
Представником позивача у судовому засіданні повідомлено, що технічна документація із землеустрою щодо земельних ділянок по вул.Київська, 11 та 11-А у м.Тернополі на стадії виготовлення. З матеріалів справи дані обставини не вбачаються.
Отже, позивачем не дотримано передбачений законом порядок звернення до компетентних державних органів для одержання у користування земельних ділянок.
За даних обставин, твердження позивача про порушення його прав на користування земельною ділянкою, площею 0,3818га, призначеною для обслуговування житлового будинку №11А по вул.Київська, частина якої надана третій особі в користування на підставі оскаржуваного рішення Тернопільської міської ради, з-за відсутності належних доказів наявності порушень прав, без документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку, є неспроможними та недоведеними належними, достовірними та допустимими доказами, адже саме на позивача покладено обов'язок довести ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог, зокрема щодо порушення його прав на користування спірною земельною ділянкою, що випливає з положень ст.74 ГПК України, а тому в позові слід відмовити.
Мотиви прийняття або відхилення кожного аргументу, наведеного учасниками справи.
Щодо тверджень позивача про відсутність у ПП Благоустрій права погоджувати ОСББ Київська, 11Б межі земельної ділянки, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку.
Частиною 1 ст.10 вказаного Закону передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.
Відповідно до статті 4 цього Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання й використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Даний Закон визначає ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
З моменту створення та реєстрації відповідного об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, управління багатоквартирним будинком здійснюється об'єднанням через свої органи управління, як це передбачено імперативною нормою Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (ст.12 Закону)
Відповідно до ч.18 ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Отже, спеціальним законом передбачено, що з моменту реєстрації об'єднання колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку у тримісячний строк з дня державної реєстрації Об'єднання забезпечує передачу останньому технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок.
Як встановлено судом, 04.02.2019 було здійснено державну реєстрацію ОСББ Затишна оселя 11 .
Факт реєстрації ОСББ, згідно положень ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , є підставою для передачі створеному Об'єднанню всієї технічної та іншої передбаченої законом документації на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
Рішенням установчих зборів №1 від 17.01.2019 вирішено здійснювати управління багатоквартирними будинками №№11, 11А по вул.Київська статутними органами ОСББ Затишна оселя 11 , у зв'язку з чим ОСББ неодноразово зверталося до ПП Благоустрій щодо передачі документації для здійснення позивачем функцій з утримання житлових будинків.
Однією із причин зволікання у передачі будинків на баланс ОСББ Затишна оселя 11 та технічної документації, інвентарних справ тощо слугував факт фальсифікації протоколу установчих зборів ОСББ, оскільки Тернопільським міськрайонним судом 22.02.2019 відкрито провадження у справі №607/4578/19 про визнання недійсним протоколу загальних зборів ОСББ та скасування його державної реєстрації; відповідно до ухвали слідчого судді Тернопільського міськрайонного суду Дзюбича В.Л. від 18.06.2019 (справа №607/13152/19) до ЄРДР внесено відомості про вчинене головою ОСББ ЗАТИШНА ОСЕЛЯ 11 Чайкою Л.М. кримінальне правопорушення, що вбачається з листа №9591/02-ю від 26.06.2019 (а.с. 53).
Доказів ухвалення судом будь якого рішення по вказаних обставинах матеріали справи не містять, а сторонами зазначено, що спір не вирішено по суті.
Відтак, суд зазначає, що закон виходить з презумпції легітимності рішень органів управління юридичної особи, тобто рішення вважаються такими, що відповідають закону, якщо судом не буде встановлено інше.
Водночас, незважаючи на те, що ПП Благоустрій як балансоутримувач та виконавець послуг з утримання будинків №№11, 11А по вул.Київська не припинив обслуговування/утримування та не списав зазначені будинки на обслуговування/утримування ОСББ Затишна оселя 11 , не передав технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинки позивачу в строк, визначений ст.6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання щодо передачі такої документації), та враховуючи, що позивач, який був обізнаний в бездіяльності ПП Благоустрій щодо зволікання в передачі документів не вчиняв дій щодо захисту порушеного права про зобов'язання приватного підприємства в примусовому порядку передати документацію, фактично не володів правами та не здійснював функцій з управління будинком до вересня 2019. Доказів протилежного сторонами не надано.
Як вказує позивач, у вересні 2019 ПП Благоустрій передало ОСББ Затишна оселя 11 усю технічну документацію на житлові будинки №№11, 11А по вул.Київська, в підтвердження чого до справи долучено Акт прийому-передачі технічної документації без номеру та дати. Поряд з цим, матеріали справи свідчать, що 02.09.2019 комісією у складі представників ПП Благоустрій та ОСББ Затишна оселя 11 проведено технічне обстеження будинків №№11, 11А по вул.Київська, які передаються, про що складено Акти (а.с.151-154).
Таким чином, на момент погодження ПП Благоустрій третій особі у справі меж земельної ділянки, площею 0,1932га по вул.Київська у м.Тернополі та підписання Акту приймання передачі межових знаків на зберігання (травень 2019) балансоутримувачем та управителем сусідніх багатоквартирних будинків №№11, 11А по вул.Київська було ПП Благоустрій . Відповідно, дане підприємство було уповноважене на підписання Акту приймання-передачі межових знаків на зберігання та погодження меж земельної ділянки.
Згідно зі статтями 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі Трофимчук проти України Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у контексті конкретних обставин справи.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Зважаючи, що на час прийняття оспорюваного рішення позивач не підтвердив у встановленому законом порядку права на земельну ділянку, саме площею 0,3818га, не довів, що ОСББ Затишна оселя 11 було належним користувачем суміжної земельної ділянки на момент погодження меж ОСББ Київська,11Б спірної земельної ділянки, тому його право шляхом прийняття міською радою рішення №7/38/14 від 06.09.2019 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська,11Б ОСББ Київська,11Б , не могло бути порушено.
Отже, позивачем не доведено підстав для скасування рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2019 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська,11Б ОСББ Київська,11Б , відтак, заявлені позивачем вимоги задоволенню не підлягають.
Судові витрати, відповідно до положень ст.129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.
В судовому засіданні 30.01.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 47, 50, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 197, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Затишна оселя 11 , до Тернопільської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Київська,11Б , про скасування рішення Тернопільської міської ради №7/38/14 від 06.09.2018 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Київська, 11Б ОСББ "Київська, 11Б" - відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 20.02.2020.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 23.02.2020 |
Номер документу | 87758165 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні