РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
24 лютого 2020 р. Справа № 120/4405/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дончика Віталія Володимировича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
в с т а н о в и в :
27.12.2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області звернулось в суд з адміністративним позовом до Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначали, що за результатом планової перевірки Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" складено припис від 20.09.2019 року №198, яким встановлено терміни виконання виявлених порушень до 01.11.2019 року.
З 25 по 27.11.2019 року позивачем здійснено позапланову перевірку Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик". За результатом перевірки, 27.11.2019 року складено акт №278, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередньої перевірки.
Припис від 20.09.2019 року №198 та акт від 27.11.2019 року №278 вручено директору дошкільного навчального закладу "Журавлик" Білоус Л . М.
Вказали, що станом на 27.11.2019 року Яришівський дошкільний навчальний заклад "Журавлик" експлуатується з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
На переконання позивача, вказане свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі, що і стало підставою для звернення з цим позовом до суду, в якому просили:
- застосувати до Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" за адресою: Вінницька область, Тиврівський район, с.Яришівка, вул. Центральна, 124А, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Ухвалою суду від 02.01.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвала суду про відкриття провадження від 02.01.2020 року отримана відповідачем 15.01.2020 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Разом з тим, своїм правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.
Відповідно до положень ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні фактичні обставини.
20.09.2019 року позивачем складено припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки №198, яким Яришівському дошкільному навчальному закладу "Журавлик" встановлено терміни виконання виявлених порушень до 01.11.2019 року.
27.11.2019 року за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складений акт №278, в якому зафіксовані невиконані заходи у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно з попередньою перевіркою, а саме:
- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (Розділ 3 гл. 2 п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 [п. 1 Припис №198; п. 1 Акт №278];
- на горищі облаштований склад (Розділ 3 гл. 2 п. 2.12 ППБУ) [п. 2 Припис №198; п. 2 Акт №278];
- на шляхах евакуації розташовується горюче оздоблення (Розділ З гл. 2 п. 2.23 ППБУ) [п. 4 Припис №198; п. 4 Акт №278];
- двері на шляхах евакуації відчиняються в протилежну сторону напрямку евакуації (Розділ 3 гл. 2 п. 2.27 ППБУ) [п. 5 Припис №198; п. 5 Акт №278];
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено методом в скрутку (Розділ 4 гл. 1 п. 1.6 ППБУ) [п. 6 Припис №198; п. 6 Акт №278];
- відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закріплені (Розділ 4 гл. 1 п. 1.7 ППБУ) [п. 7 Припис №198; п. 7 Акт №278];
- не здійснено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (Розділ 4 гл. 1 п. 1.21 ППБУ) [п. 10 Припис №198; п. 8 Акт № 278];
- не здійснене технічне обслуговування вогнегасників (Розділ 5 гл. З п. 3.17 ППБУ) [п. 14 Припис №198; п. 9 Акт №278];
- у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги (Розділ 6 гл. 1 п. 1.2) [п. 15 Припис №198; п. 10 Акт №278];
- персонал ДНЗ не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання (ст. 20 ч. 1 п. 2 Кодекс ЦЗУ) [п. 16 Припис №198; п. 12 Акт №278].
Припис від 20.09.2019 року №198 та акт від 27.11.2019 року №278 вручено директору дошкільного навчального закладу "Журавлик" Білоус Л.М., про що свідчать його власноручні підписи.
Як вказує позивач, Яришівський дошкільний навчальний заклад "Журавлик" експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 27.11.2019 року №278, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Як вже встановлено судом, у ході перевірки Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як вказує позивач, станом на 27.11.2019 року Яришівський дошкільний навчальний заклад "Журавлик" експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 27.11.2019 №278, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю відвідувачів, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, а саме:
- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- на горищі облаштований склад;
- на шляхах евакуації розташовується горюче оздоблення;
- двері на шляхах евакуації відчиняються в протилежну сторону напрямку евакуації;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено методом в скрутку;
- відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закріплені;
- не здійснено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- не здійснене технічне обслуговування вогнегасників;
- у приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги;
- персонал ДНЗ не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання.
Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик", з порушеннями пожежної та техногенної безпеки, створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Таким чином, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик", що розташована за адресою: Вінницька область, Тиврівський район, с.Яришівка, вул. Центральна, 124А, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених у Акті перевірки від 27.11.2019 №278, підлягають задоволенню.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Частиною 4 статті 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.
За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були усунуті відповідачем та становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до положень частини 2 статті 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати до Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик" (вул. Центральна, 124А, с.Яришівка, Тиврівський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26233782) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Яришівського дошкільного навчального закладу "Журавлик", що розташована за адресою: Вінницька область, Тиврівський район, с.Яришівка, вул. Центральна, 124А, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397);
Відповідач: Яришівський дошкільний навчальний заклад "Журавлик" (вул. Центральна, 124А, с.Яришівка, Тиврівський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26233782).
Рішення в повному обсязі виготовлене 24.02.2020 року.
Суддя Дончик Віталій Володимирович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 24.02.2020 |
Номер документу | 87764779 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дончик Віталій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні