Рішення
від 20.02.2020 по справі 155/1369/19
ГОРОХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Пр.№2/155/218/20

Справа № 155/1369/19

Рішення

іменем України

20 лютого 2020 року Горохівський районний суд

Волинської області

в складі:

головуючого - Адамчук Г.М.,

при секретарі - Ревуцькій М.В.,

за участю прокурора - Гуслєва В.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Горохові цивільну справу за позовом заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Звиняченської сільської ради Горохівського району про визнання недійсним та скасування рішення сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 , -

встановив:

Заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Звиняченської сільської ради Горохівського району, в якому просить визнати недійсним та скасувати рішення Звиняченської сільської ради Горохівського району від №42/7 від 19.07.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу комунальної форми власності ОСОБА_1 ; стягнути з Звиняченської сільської ради Горохівського району на користь прокуратури Волинської області кошти, витрачені на сплату судового збору в сумі 1921,0 гривень.

Мотивує свій позов тим, що Горохівським відділом Володимир-Волинської місцевої прокуратури здійснювалось досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості за №42019031060000011 від 16.01.2019, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 364 КК України, за фактом зловживання посадовими особами Звиняченської сільської ради, службовим становищем при передачі земельних ділянок водного фонду, у приватну власність. В межах досудового розслідування вказаного кримінального провадження, після отримання відповідної інформації від Звиняченської сільської ради встановлено, що рішенням Звиняченської сільської ради № 25/3 від 13.02.2017 надано дозвіл на проведення інвентаризації земель водно-болотного фонду комунальної власності, що була включена у межі населених пунктів Звиняченської сільської ради Горохівського району. На виконання вказаного рішення, 26.12.2017 між головою Звиняченської сільської ради Горохівського району Панасюк Т.Д. та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 укладено договір на виконання земельно-кадастрових робіт.

За результатами виконання вказаного договору розроблена технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок водного фонду комунальної власності. Рішенням Звиняченської сільської ради №39/3 від 17.05.2018 затверджена вищевказана технічна документація, а у Державному земельному кадастрі зареєстровано три земельних ділянки, зокрема: кадастровий номер 0720882000:00:001:0196, загальною площею 4,0362 га, кадастровий номер 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га та кадастровий номер 0720882000:00:001:0198, загальною площею 27,4862 га.

В той же час, п. 2 рішення Звиняченської сільської ради №39/3 від 17.05.2018 надано дозвіл на перерозподіл земель сільськогосподарського призначення, в тому числі угіддя, не наданих у власність чи користування з урахуванням потреб сільського (ведення особистого селянського господарства), лісового та водного господарств, територій оздоровчого, рекреаційного, природничо-заповідного фонду та іншого призначення, згідно затвердженої схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель Звиняченської сільської ради.

В подальшому, рішенням Звиняченської сільської ради №42/7 від 19.07.2018 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею по 2 га для ведення особистого селянського господарства (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу комунальної форми власності Звиняченської сільської ради. До вказаного рішення додана заява та викопіювання з Публічної кадастрової карти з бажаним місцем розташування земельної ділянки площею по 2 га, що розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, що в свою чергу відноситься до категорії земель водного фонду.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру №НВ-0704031262018 від 24.04.2018, сформованого на земельну ділянку з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га, що знаходиться в межах населеного пункту, на території Звиняченської сільської ради Горохівського району, вказана земельна ділянка відноситься до категорії земель водного фонду.

Крім того, з даних поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197 вбачається, що вищевказана земельна ділянка відноситься до земель запасу Звиняченської сільської ради, з цільовим призначенням - землі водного фонду.

Однак, згідно наявної інформації, Звиняченська сільська рада рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га, що знаходиться в межах населеного пункту, на території Звиняченської сільської ради Горохівського району не приймала, а проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з водного фонду на сільськогосподарські угіддя, упродовж 2018-2019 років не розроблявся та не затверджувався.

Тобто, в порушення встановленого Земельним кодексом України порядку зміни цільового призначення земельних ділянок, Звиняченською сільською радою без розроблення проекту землеустрою, змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, та прийнято рішення №42/7 від 19.07.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею по 2 га для ведення особистого селянського господарства (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу комунальної форми власності Звиняченської сільської ради для ОСОБА_1 .

Враховуючи, що рішення Звиняченської сільської ради Горохівського району №42/7 від 19.07.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу комунальної форми власності ОСОБА_1 , прийняте без попередньої зміни цільового призначення землі із земель водного фонду у сільськогосподарські угіддя, відтак, з порушенням земельного законодавства, просить визнати дане рішення незаконним та скасувати.

Прокурор просить подані вимоги задовольнити.

В судове засідання представник Звиняченської сільської ради не з`явився, в письмовій заяві до суду даний позов визнає повністю.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась, в письмовій заяві не заперечує щодо задоволення позовних вимог.

Суд, заслухавши пояснення позивача, проаналізувавши письмові докази у справі, вважає, що позов заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Звиняченської сільської ради Горохівського району про визнання недійсним та скасування рішення сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 підставний та підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно із ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частиною 1 ст. 2 ЗК України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Згідно із ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст. 5 ЗК України земельне законодавство базується на таких принципах, зокрема: поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; забезпечення раціонального використання та охорони земель.

Таким чином, реалізація органами державної влади та органами місцевого самоврядування повноваження у сфері земельних відносин повинна відбуватися у відповідності із завданням та принципами земельного законодавства України. Наслідком реалізації таких повноважень є реальне та ефективне впорядкування земельних відносин з метою забезпечення прав та задоволення інтересів , як набувачів земель, так і відповідних територіальних громад, держави .

Статтею 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно п.б ч.1 ст. 81 Кодексу громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Статтею 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Статтею 118 Земельного кодексу України встановлений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянам.

Зокрема, у відповідності до частини першої статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Частиною 7 ст. 118 Земельного кодексу передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Органами, що уповноважені, згідно ст. 122 Земельного кодексу, передавати земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб є сільські, селищні, міські ради.

У переліку, встановленому ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України не зазначено розміру земельних ділянок передбачених для безоплатної приватизації із земель водного фонду.

Згідно ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Поняття земель сільськогосподарського призначення міститься у ст. 22 Земельного кодексу України , відповідно до якої, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

При цьому, згідно ч.2 вищевказаної статті визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

В той же час, положеннями ст. 58 Земельного кодексу встановлено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів; штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.

Статтею 20 Земельного кодексу України визначено порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Частиною 2 вищевказаної статті встановлено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Рішенням Звиняченської сільської ради № 25/3 від 13.02.2017 надано дозвіл на проведення інвентаризації земель водно-болотного фонду комунальної власності, що була включена у межі населених пунктів Звиняченської сільської ради Горохівського району.

На виконання вказаного вище рішення, 26.12.2017 між головою Звиняченської сільської ради Горохівського району Панасюк Т.Д. та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 укладено договір на виконання земельно-кадастрових робіт. За результатами виконання договору, розроблена технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок водного фонду комунальної власності.

Рішенням Звиняченської сільської ради №39/3 від 17.05.2018 року, затверджено вищевказану технічну документацію. У Державному земельному кадастрі зареєстровано три земельних ділянки, зокрема: кадастровий номер 0720882000:00:001:0196, загальною площею 4,0362 га, кадастровий номер 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га та кадастровий номер 0720882000:00:001:0198, загальною площею 27,4862 га.

Згідно з п.2 рішення Звиняченської сільської ради №39/3 від 17.05.2018 року, надано дозвіл на перерозподіл земель сільськогосподарського призначення, в тому числі угіддя, не наданих у власність чи користування з урахуванням потреб сільського (ведення особистого селянського господарства), лісового та водного господарств, територій оздоровчого, рекреаційного, природничо-заповідного фонду та іншого призначення, згідно затвердженої схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель Звиняченської сільської ради.

Рішенням Звиняченської сільської ради №42/7 від 19.07.2018 року, ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею по 2 га для ведення особистого селянського господарства (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу комунальної форми власності Звиняченської сільської ради. До рішення додана заява та викопіювання з Публічної кадастрової карти з бажаним місцем розташування земельної ділянки площею по 2 га, що розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, що в свою чергу відноситься до категорії земель водного фонду.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру №НВ-0704031262018 від 24.04.2018, сформованого на земельну ділянку з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га, що знаходиться в межах населеного пункту, на території Звиняченської сільської ради Горохівського району, вказана земельна ділянка відноситься до категорії земель водного фонду.

З відомостей поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197 вбачається, що вищевказана земельна ділянка відноситься до земель запасу Звиняченської сільської ради, з цільовим призначенням - землі водного фонду.

Однак, Звиняченська сільська рада рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, загальною площею 3,2775 га, що знаходиться в межах населеного пункту, на території Звиняченської сільської ради Горохівського району не приймала, а проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з водного фонду на сільськогосподарські угіддя, упродовж 2018-2019 років не розроблявся та не затверджувався.

Тобто, в порушення встановленого Земельним кодексом України порядку зміни цільового призначення земельних ділянок, Звиняченською сільською радою без розроблення проекту землеустрою, змінено цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0720882000:00:001:0197, та прийнято рішення №42/7 від 19.07.2018 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею по 2 га для ведення особистого селянського господарства (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу комунальної форми власності Звиняченської сільської ради для ОСОБА_1 .

Відповідно до ст. 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Враховуючи той факт, що землі в межах населених пунктів, згідно ст.83 Земельного кодексу України, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю, а тому, в даному випадку, відповідним органом на який державою покладено обов`язок щодо здійснення діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави виступає орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади .

Відповідно до ст.19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Згідно пункту 7 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №13 від 01.03.2013 Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ земельні відносини, суб`єктами яких є фізичні чи юридичні особи, органи місцевого самоврядування, органи державної влади, а об`єктами - землі у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї), регулюються земельним і цивільним законодавством на принципах забезпечення юридичної рівності прав їх учасників, забезпечення гарантій прав на землю. Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями 16, 21, 393 ЦК України, статтею 152 ЗК України, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування .

Відповідно до ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи, що земельні ділянки, які є предметом спору, є земельними ділянками водного фонду, необхідною умовою для їх передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства була зміна цільового призначення землі, рішення Звиняченської сільської ради Горохівського району від №42/7 від 19.07.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу комунальної форми власності ОСОБА_1 не відповідає вимогам чинного законодавства.

Отже, слід визнати недійсним та скасувати рішення Звиняченської сільської ради Горохівського району від №42/7 від 19.07.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу комунальної форми власності ОСОБА_1 ; стягнути з Звиняченської сільської ради Горохівського району на користь прокуратури Волинської області кошти, витрачені на сплату судового збору в сумі 1921,0 грн.

Керуючись ст.ст. 10, 60, 88, 212-215 ЦПК України, ст.ст.2,3,4,5,19,20,21,22,58,79,81,83,116,118,121,122 Земельного кодексу України, пункту 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , суд,-

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним та скасувати рішення Звиняченської сільської ради Горохівського району від №42/7 від 19.07.2018 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу комунальної форми власності ОСОБА_1 .

Стягнути з Звиняченської сільської ради Горохівського району на користь прокуратури Волинської області кошти, витрачені на сплату судового збору в сумі 1921,0 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Головуючий Г.М. Адамчук

СудГорохівський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення20.02.2020
Оприлюднено25.02.2020
Номер документу87769858
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —155/1369/19

Рішення від 20.02.2020

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

Ухвала від 18.11.2019

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні