Рішення
від 17.02.2020 по справі 197/956/19
ШИРОКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 197/956/19

провадження № 2/197/269/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2020 року Широківський районний суд Дніпропетровської області в складі головуючого судді Леонідової О.В. за участі секретаря судового засідання Піско Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в смт Широке Широківського району Дніпропетровської області цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області до ОСОБА_1 про стягнення грошових коштів по допомозі малозабезпеченим сім`ям,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач в серпні 2019 року звернувся до суду з зазначеним позовом, посилаючись на те, що відповідач 25.09.2017 подала пакет документів для отримання допомоги малозабезпеченим сім`ям до управління соціального захисту населення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, а саме заяву, довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан осіб, довідки про доходи ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , відповідно до поданих документів була призначена допомога малозабезпеченим сім`ям на шість місяців. Відповідач повторно 20.03.2018 подала пакет документів - заяву, довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан осіб, довідки про доходи ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , довідку про навчання в Університеті державної фіскальної служби України на ОСОБА_3 та перебування її на повному державному забезпеченні. Відповідно до поданих документів допомога малозабезпеченим сім`ям не призначена з 01.03.2018, тому що середньомісячний сукупний дохід сім`ї перевищує прожитковий мінімум сім`ї. Відповідно до п. 28 Постанови КМУ від 24.02.2003 № 250 при подачі пакету документів від 25.09.2017 не надана повна інформація про ОСОБА_3 та перебування її на повному державному утриманні, а також не надано відповідні довідки, тому було проведено перерахунок призначеної допомоги. В результаті перерахунку з 01.09.2017 по 28.02.2018 переплата по допомозі малозабезпеченим сім`ям становить 10502, 19 грн.. Відповідача 14.05.2018 було повідомлено про заборгованість по допомозі малозабезпеченим сім`ям та надані реквізити для погашення, однак заборгованість не погашена, тому просять стягнути з відповідача на користь позивача вищезазначену суму призначеної допомоги.

Позивач в судове засідання не з`явилась, про розгляд справи повідомлена належним чином, надала заяву про розгляд справи у її відсутність, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, у разі неявки відповідача не заперечує проти винесення заочного рішення(а.с. 35).

Відповідач, повідомлена належним чином про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явилась, 13.02.2020 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому заявлено клопотання про розгляд справи в її відсутність, також в відзиві на позов відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки при прийомі документів спеціаліст роз`яснювала їй процедуру оформлення соціальної допомоги і перевіряла надані документи, на той час з Порядком відповідач була ознайомлена в межах, що довів спеціаліст, про існування заборони включення до складу сім`ї дитини, що є на повному державному забезпеченні їй не повідомили, про існування цієї норми відповідач дізналася після вимоги позивача про поверненння допомоги. В наданій нею довідці від 22.09.2017 відображена інформація про місце навчання дитини, що вона є курсантом та викладена інформація щодо її доходу, тобто, інформація, що вона є курсантом не була прихована. Позивач звинувачує відповідача в ненаданні "відповідної довідки", але не зазначає, про яку довідку йде мова, та не надав доказів, що в період призначення соціальної допомоги ОСОБА_3 була на повному державному утриманні. П. 28 Порядку передбачено примусове повернення зайве нарахованої та виплаченої соціальної допомоги лише у випадках, якщо сім`єю приховано (не подано) або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, але відповідач таких дій не вчиняла. Відповідно до ст. 1215 ЦК не підлягає поверненню безспідстано набута допомога при вищезазначених умовах (а.с. 29-30).

Позивачем 13.02.2020 подано відповідь на відзив, в якій вказано, що спеціаліст позивача при прийомі документів відповідно до п.2.1 Наказу № 345 від 19.09.2006 проводить перевірку правильності заповнення заяви та у разі потреби надання допомоги в її оформленні, перевірку правильності і повноти документів, видачу повідомлення про прийняття заяви. В свою чергу, відповідно до п.2.2. заявника в обов`язковому порядку попереджають, що особистим підписом він підтверджує, що всі наведені відомості є повними та точними, позивач діяв у відповідності до п. 28 Постанови, було проведено перерахунок. Відповідачем при подачі пакету документів 25.09.2017 надано довідку про доходи від 22.09.2017 ОСОБА_1 , в якій була відсутня інформація про перебування на повному державному забезпеченні, інформація про те, що вона є курсантом не є підставою зробити висновок про перебування на повному державному забезпеченні, після отримання повідомлення про переплату відповідачем не надано жодних доказів, що її донька ОСОБА_1 не перебувала на повному державному утриманні у вказаному періоді. Тому саме в результаті приховання чи навмисного подання недостовірних даних відповідачем було надміру виплачені кошти, на підставі ст. 1166 ЦК України просять стягнути грошові кошти (а.с. 32-33).

14.08.2019 судом направлено запит для отримання інформації про зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) фізичної особи - відповідача, відомості від адресно-довідкового бюро надійшли до суду 02.12.2019. Ухвалою судді від 03.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Справа розглядається за відсутності учасників справи, тому у відповідності до ст. 247 ч. 2 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши письмові матеріали справи, судом встановлені такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин. Судом встановлено, що 25.09.2017 до позивача звернулась відповідач з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до заяви додано довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан осіб, довідки про доходи ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 (а.с. 5-9), при цьому в довідці про доходи ОСОБА_3 від 22.09.2017 вказано, що вона є курсантом І-ІІ курсу Університету Державної фіскальної служби, з березня 2017 по серпень 2017 року отримувала дохід (а.с. 9 зворот).

Рішенням позивача від 26.09.2017 відповідачу була призначена допомога малозабезпеченим сім`ям на шість місяців з 01.09.2017 по 28.02.2018 у сумі 1619, 92 грн. щомісячно (а.с. 10).

20.03.2018 відповідачем повторно подано позивачу заяву про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до заяви додано довідку про склад сім`ї, декларацію про доходи та майновий стан осіб, довідки про доходи ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , довідку № 10/02-28 від 02.03.2018, видану Університетом державної фіскальної служби України, згідно з якою ОСОБА_3 навчається на 2-му курсі Університету та знаходиться на повному державному утриманні, наказ про зарахування від 23.09.2016 (а.с. 11-17).

Рішенням позивача від 22.03.2018 відмовлено в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, оскільки середньомісячний сукупний дохід сім`ї перевищує прожитковий мінімум сім`ї (а.с. 17 зворот).

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 №1768-ІІІ (далі - Закон №1768-ІІІ, в редакції, станом на момент виникнення спірних правовідносин) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Сім`я - це особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Права члена сім`ї має одинока особа. Малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до абз. 6 ст. 1 Закону №1768-ІІІ середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення.

Згідно з ч. 1-2 ст. 4 Закону №1768-ІІІ заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації. У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону.

Ч.3 ст. 4 Закону №1768-ІІІ до заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II груп або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одиноким інвалідом I групи і здійснює догляд за ним; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону №1768-ІІІ розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до абз. 7 ст. 7 Закону №1768-ІІІ якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Аналогічні норми містяться в п. 2, п. 6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвредженого Постановою КМУ від 24 лютого 2003 року № 250, (далі - Порядку).

Відповідно до п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

На підставі п. 28 Порядку позивачем проведено перерахунок призначеної допомоги. В результаті перерахунку з 01.09.2017 по 28.02.2018 переплата по допомозі малозабезпеченим сім`ям становить 10502, 19 грн. (а.с. 18). Відповідача 14.05.2018 було повідомлено про заборгованість по допомозі малозабезпеченим сім`ям та надані реквізити для погашення, однак заборгованість не погашена (а.с. 18 зворот).

Згідно з п.2.1 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 № 345 (далі - Інструкції) приймання заяви та документів для надання усіх видів соціальної допомоги здійснюється спеціалістом з прийому Управління. Прийняття документів охоплює: перевірку правильності заповнення заяви та (у разі потреби) надання соціальної допомоги в її заповненні; перевірку правильності оформлення та повноти документів, що підтверджують право заявника на відповідні види допомоги; видачу заявникові повідомлення (відривного талона) про прийняття заяви та документів / надсилання відповідного електронного повідомлення у випадках, передбачених законодавством.

П.2.2 Інструкції передбачено, що заявника в обов`язковому порядку попереджають, що особистим підписом він підтверджує, що всі наведені відомості є повними і точними, що громадяни, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), та члени їхніх сімей, які претендують на отримання соціальної допомоги, інших джерел доходів і натуральних надходжень не мають, що цим підписом заявник дає згоду на отримання Управлінням інформації, яка вимагається законодавством для призначення певного виду соціальної допомоги.

В поданих заявах відповідач своїм підписом засвідчила, що "про відмову в призначені або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан попереджено" (а.с.5 зворот, а.с. 11 зворот).

Довідкою № 10/02-28 від 02.03.2018, виданою Універсітетом державної фіскальної служби України, згідно з якою ОСОБА_3 навчається на 2-му курсі Університету та знаходиться на повному державному утриманні, наказ про зарахування від 23.09.2016 підтверджується знаходження члена сім`ї на повному державному забезпеченні з 23.09.2016 (а.с. 16 зворот), тому, з врахуванням вищезазначених вимог законодавства, заперечення відповідача, зазначені в відзиві, що саме спеціаліст позивача повинна була довести їй про заборону включення до складу сім`ї особи яка перебуває на повному державному утриманні, та ненадання доказів, що в період призначення соціальної допомоги ОСОБА_3 була на повному державному утриманні не приймаються судом.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Ст. 1215 ЦК України, на яку посилається відповідач, визначено безпідставно набуте майно, що не підлягає поверненню, зокрема, не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача. При цьому глава 83 ЦК України регулює відносини щодо набуття, збереження майна без достатньої правової підстави. в даному випадку для набуття державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям і снують правові підстави - Закону №1768-ІІІ, Порядок, Інструкція, тому застосуванню підлягає ст. 1166 ЦК України.

Враховуючи, що відповідач подала неповні відомості про майновий стан сім`ї, не повернула позивачеві надміру виплачених коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 10502, 19 грн., суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню, слід стягнути з відповідача на користь позивача вищевказану суму.

Відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір в розмірі 1921,00 грн. (а.с. 2). Керуючись ст.ст.12,141, 258, 259, 263-265, 268 ЦПК України, п.2, 28 Постанови КМУ від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , суд, -

У Х В А Л И В:

Позов Управління соціального захисту населення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області до ОСОБА_1 про стягнення грошових коштів по допомозі малозабезпеченим сім`ям задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (зареєстрованої: АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (місцезнаходження: вул. Соборна, 99, смт Широке Широківського району Дніпропетровської області, код ЄДРПОУ 03192247, Держказначейська служба України, м. Київ р/р 35411052107452 , МФО 820172) 10502 (десять тисяч п`ятсот дві) гривні 19 копійок надмірно виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Широківської районної державної адміністрації Дніпропетровської області витрати по сплаті судового збору у розмірі 1921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) гривню 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Дніпровського апеляційного суду (до дня початку фунціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи - через Широківський районний суд Дніпропетровської області) протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 21.02.2020.

Суддя О.В. Леонідова

СудШироківський районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення17.02.2020
Оприлюднено25.02.2020
Номер документу87772064
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —197/956/19

Постанова від 16.04.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 26.03.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Ухвала від 13.03.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Бондар Я. М.

Рішення від 17.02.2020

Цивільне

Широківський районний суд Дніпропетровської області

Леонідова О. В.

Ухвала від 03.12.2019

Цивільне

Широківський районний суд Дніпропетровської області

Леонідова О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні