Ухвала
від 17.02.2020 по справі 916/3452/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

"17" лютого 2020 р.м. Одеса Справа № 916/3452/19 Господарський суд Одеської області у складі судді Гута С.Ф.,

розглядаючи справу № 916/3452/19

За позовом ФГ "ЯБЛУНЬКА"

до відповідачів: Головного управління Держгеокадастру України в Одеській області та Лиманської районної державної адміністрації Одеської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії ,-

За участю представників сторін:

Від позивача - Шиєнков Я.Є., на підставі ордеру,

Від відповідача Головне управління Держгеокадастру в Одеській області - Піндюр Т.С., на підстаі довіреності,

Від відповідача Лиманської районної державної адміністрації Одеської області - не з`явився,

ВСТАНОВИВ :

Господарським судом Одеської області у складі судді Гута С.Ф. розглядається справа за позовом ФГ "ЯБЛУНЬКА" до відповідачів Головного управління Держгеокадастру України в Одеській області та Лиманської районної державної адміністрації Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.12.2019 року відкрито провадження провадження по справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 13.01.2020 року.

У судовому засіданні 13.01.2020 року представником відповідача Головного управління Держгеокадастру України в Одеській області було подано клопотання про поновлення строку на подачу відзиву та відповідно відзив на позовну заяву. Як зазначає відповідач, 26.12.2019 року на адресу Головного управління Держгеокадастру України в Одеській області надійшла копія ухвали господарського суду Одеської області від 16.12.2019 року про відкриття провадження у справі №916/3452/19. Відповідно вищезазначеної ухвали відповідачу був встановлений строк на подання відзиву на позовну заяву до 09.01.2020 року. Представник відповідача наголосив, що копію позовної заяви з додатками не отримав. Відтак, відповідач зазначає, що 09.01.2020 року ознайомився з матеріалами справи, та підготувавши відзив на позовну заяву відповідачем було пропущено встановлений судом строк на подання відзиву. Представник відповідача просить суд поновити строк для подачі відзиву на позовну заяву.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.01.2020 року було поновлено Головному управлінню Держгеокадастру України в Одеській області строк для подачі відзиву на позовну заяву по справі №916/3452/19.

13.01.2020 року підготовче засідання було відкладено на 21.01.2020 року.

Ухвалами Господарського суду Одеської області від 21.01.2020 року та 06.02.2020 року підготовчі засідання були відкладені.

Так, при визначенні предметної та/або суб`єктної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Так, в силу ст. 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Відповідно до ст. 125 Конституції України, судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Статтею 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" встановлено, що судоустрій будується за принципами територіальності, спеціалізації та інстанційності. Найвищим судом у системі судоустрою є Верховний Суд. Систему судоустрою складають: 1) місцеві суди; 2) апеляційні суди; 3) Верховний Суд.

Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх юрисдикції.

При цьому, підвідомчість визначається як коло справ, віднесених до розгляду і вирішення господарських судів у силу прямої вказівки закону. Підвідомчість визначає також властивості (характер) спірних правовідносин, у силу яких їх вирішення віднесене до компетенції господарського суду.

В основу визначення підвідомчості покладено два критерії: суб`єктний склад правовідносин і характер діяльності суб`єктів (характер спірного правовідношення).

Відповідно до першого критерію господарський суд вирішує господарські спори, що виникають між підприємствами, організаціями (юридичними особами), а також громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності, а у випадках, передбачених чинним законодавством, може вирішувати спори і розглядати справи за участю державних та інших органів, а також громадян, які не є суб`єктами підприємницької діяльності.

Підвідомчість справ загальним і господарським судам визначається законодавством.

Статтею 20 ГПК України визначено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; й інші справи у спорах між суб`єктами господарювання (п.п. 6, 10, 15 ч.1 ст.20 ГПК України).

При вирішенні питання про те, чи можна вважати правовідносини і спір господарськими слід виходити з визначень, наведених у статті 3 Господарського кодексу України. Господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: а) участь у спорі суб`єкта господарювання; б) наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, урегульованих ЦК України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і , по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин ; в) відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.

За змістом ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Отже, в порядку цивільного судочинства можуть розглядатися будь-які справи, у яких хоча б одна зі сторін є фізичною особою, якщо їх вирішення не віднесено до інших видів судочинства.

Для віднесення справи до господарської юрисдикції суду необхідно визначити, чи правовідносини та спір є господарськими. Зокрема, господарський спір підвідомчий господарському суду за таких умов: участь у спорі суб`єкта господарювання; наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції.

Таким чином, господарські суди на загальних підставах вирішують спори між суб`єктами господарської діяльності, а також спори, якщо сторонами в судовому процесі виступають фізичні особи, що не є суб`єктами підприємницької діяльності, якщо це прямо передбачено процесуальним законом.

При цьому, рішення суб`єкта у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи.

Згідно ч. 1. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Поряд з цим способи захисту прав на земельні ділянки передбачені в ст. 152 Земельного кодексу України, згідно положень якої держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

У даній справі позивач заявив вимогу про визнання протиправним та скасування наказів Держгеокадасту в Одеській області про надання у власність земельних ділянок: від 29.09.2017 року № 15-6503/13-17-СГ, громадянину ОСОБА_1 ; від 11.07.2017 року за № 15-6508/13-17СГ ОСОБА_2 ; від 12.07.2017 року за №15-6511/13-17-СГ ОСОБА_3 ; та 29.06.2017 року за №16-6512/13-17-СГ ОСОБА_4 . Зобов`язати лиманський центр надання адміністративних послуг лимарської районної державної адміністрації Одеської області скасувати державну реєстрацію права власності на земельні ділянки громадян ОСОБА_1 . кадастровий №5122755100:01:003:0541 загальною площею 2 га, ОСОБА_2 . кадастровий №5122755100:01:003:0544 площею 2 га, ОСОБА_3 кадастровий №5122755100:01:003:0547 площею 2 га, ОСОБА_4 кадастровий №5122755100:01:003:0538 площею 2 га.

З огляду на викладене, подання позовної заяви за правилами Господарського процесуального кодексу України означає, що позовна заява повинна бути подана за правилами предметної та суб`єктної юрисдикції справ відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України.

Отже, спір не підлягає вирішенню в господарських судах України, якщо: спір не є підвідомчим господарському суду, тобто предмет спору не охоплюється статтею 20 Господарського процесуального кодексу України; спір за предметною ознакою підвідомчий господарському суду, але одна зі сторін не може бути учасником господарського процесу, а її право чи інтерес не підлягають судовому захисту у господарському суді.

Як встановлено судом, вимога скасування наказів Держгеокадасту в Одеській області про надання у власність земельних ділянок: від 29.09.2017 року № 15-6503/13-17-СГ, громадянину ОСОБА_1 ; від 11.07.2017 року за № 15-6508/13-17СГ ОСОБА_2 ; від 12.07.2017 року за №15-6511/13-17-СГ ОСОБА_3 ; та 29.06.2017 року за №16-6512/13-17-СГ ОСОБА_4 у сфері реєстрації земельних ділянок , та зобов`язання Лиманський центр надання адміністративних послуг лимарської районної державної адміністрації Одеської області скасувати державну реєстрацію права власності на земельні ділянки громадян ОСОБА_1 . кадастровий №5122755100:01:003:0541 загальною площею 2 га, ОСОБА_2 . кадастровий №5122755100:01:003:0544 площею 2 га, ОСОБА_3 кадастровий №5122755100:01:003:0547 площею 2 га, ОСОБА_4 кадастровий №5122755100:01:003:0538 площею 2 га., ухвалених на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ; ОСОБА_3. ; ОСОБА_4 в яких з цих наказів виникли відповідні права та обов`язки, безпосередньо стосується прав та обов`язків цих фізичних осіб, у зв`язку з чим суд дійшов до висновку, що відповідний спір має розглядатися судом за правилами ЦПК України.

Аналогічну правову позицію підтримали судді Верховного Суду у Постанові №912/629/17 від 28 листопада 2018 року, та Постановою Південно-Західного Апеляційного Господарського суду по справі №916/2503/18 від 12.06.2019 року.

Згідно з п.1 ч.1 ст.231 ГКП України господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Відповідно до ч.2 ст.231 ГПК України якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.

За цих підстав, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у даній справі на підставі п.1 ч.1 ст.231 ГПК України та роз`яснює позивачу, що розгляд даної справи віднесено до суду загальної юрисдикції у порядку цивільного судочинства.

Між цим суд також роз`яснює позивачу, що відповідно до ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору у разі закриття провадження у справі, зокрема з підстав непідвідомчості спору господарському суду, повертається ухвалою суду за клопотанням особи, яка його сплатила.

Керуючись п.п.6 ч.1 ст.231, ст.234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Провадження у справі №916/3452/19 за позовом ФГ "ЯБЛУНЬКА" до відповідачів Головного управління Держгеокадастру України в Одеській області та Лиманської районної державної адміністрації Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - закрити .

Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її проголошення (підписання).

Повний текст ухвали складено 24 лютого 2020 р.

Суддя С.Ф. Гут

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення17.02.2020
Оприлюднено25.02.2020
Номер документу87774071
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3452/19

Ухвала від 18.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 06.02.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 21.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні