Постанова
від 24.02.2020 по справі 560/2384/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/2384/19

Головуючий у 1-й інстанції: Петричкович А.І.

Суддя-доповідач: Сапальова Т.В.

24 лютого 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сапальової Т.В.

суддів: Мацького Є.М. Смілянця Е. С.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2019 року у справі за адміністративним позовом Шепетівського навчально-виховного комплексу № 3 у складі "Загальноосвітня школа I-III ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про визнання протиправними і скасування наказу про початок моніторингу закупівель та висновку про результати моніторингу закупівель,

В С Т А Н О В И В :

в серпні 2020 року Шепетівський навчально-виховний комплекс №3 у складі "Загальноосвітня школа I-III ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу Заступника начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області - начальника відділу контролю органів влади, оборони, правоохоронних органів та місцевих бюджетів № 28 від 09.07.2019 "Про початок моніторингу закупівель"; визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі робіт "Капітальний ремонт приміщення спортивного залу Шепетівського навчально-виховного комплексу №3 у складі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н. Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" Хмельницької області по вул. Українська, 67 в м. Шепетівка Хмельницької області (коригування)" (код ДК 021:2015: 45000000-7 - "Будівельні роботи та поточний ремонт)", оголошення - UА-2019-07-08-000145-b в частині встановлення порушень у сфері публічних закупівель, зокрема недотримання вимог ст. 4 Закону України "Про публічні закупівлі", а також зобов`язання здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2019 року позов задоволено частково; визнано протиправним та скасовано висновок управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231, який затверджений 19.07.2019 заступником начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області - начальником відділу контролю органів влади, оборони, правоохоронних органів та місцевих бюджетів, у частині встановлення порушення вимог статті 4 Закону України "Про публічні закупівлі". В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням в частині задоволених позовних вимог, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та відмовити в задоволенні позовну повністю. В апеляційній скарзі апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування всіх обставин справи, що призвело до неправильного її вирішення.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її доводів і зазначив, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Сторони повноважних представників в судове засідання не направили, хоча повідомлялися про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати в частині задоволених позовних вимог та відмовити в задоволенні позову в цій частині, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до оголошення UА-2019-07-08-000145-b про проведення процедури відкритих торгів, оприлюдненого 08.07.2019 (а.с. 119) Шепетівським навчально-виховним комплексом №3 у складі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" Хмельницької області здійснювалась закупівля робіт "Капітальний ремонт приміщення спортивного залу Шепетівського навчально-виховного комплексу №3 у складі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н. Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" Хмельницької області по вул. Українська, 67 в м. Шепетівка Хмельницької області (коригування)" .

Вказаним торгам передували відкриті торги щодо цих же робіт за процедурою закупівлі UА-2019-06-20-000578-b (оголошення від 20.06.2019), які не відбулися, оскільки для участі в торгах було подано менше двох тендерних пропозицій.

При цьому, річний план закупівель затверджено рішенням тендерного комітету, що підтверджується протоколом №1 від 19.06.2019 (а.с. 14-16). Вказаний річний план оприлюднено 20.06.2019 в електронній системі закупівель UА-Р-2019-06-20-001651-c, згідно з яким орієнтовний початок проведення процедури закупівлі - червень 2019 року (а.с.118)

Згідно з наказом №28 від 09.07.2019 "Про початок моніторингу закупівель" управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області розпочато моніторинг закупівлі UА-2019-07-08-000145-b. Підстава - виявлені ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області через електронну систему закупівель 12.07.2019 надіслало позивачу запит на пояснення.

16.07.2019 позивач надав пояснення на запит контролюючого органу (а.с. 121-122).

19.07.2019 Заступник начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області - начальник відділу контролю органів влади, оборони, правоохоронних органів та місцевих бюджетів Валерій Дзюблюк затвердив висновок про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231.

Згідно з вказаним висновком за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель щодо відображення закупівлі у річному плані встановлено порушення норм ч.1 ст. 4, п.7 ч.2 ст.22 та п.9 ч.2 ст.22 Закону України "Про публічні закупівлі".

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області зобов`язало позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень (порушення) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень (а.с. 137-139).

Вважаючи дії відповідача щодо проведення моніторингу закупівлі та складання висновку про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231 протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем здійснювалась повторна процедура відкритих торгів на закупівлю робіт, предмет такої закупівлі не був новим, тому підстави для внесення змін до річного плану закупівель або ж оприлюднення нового плану закупівель відсутні.

Відмовляючи в задоволенні позову в іншій частині, суд першої інстанції зазначає про те, що зазначення у висновку про порушення позивачем п. 9 ч.2 ст.22 Закону №922 є правомірними.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції по суті заявлених позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування висновку управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231 щодо встановлення порушення вимог статті 4 Закону України "Про публічні закупівлі" задоволенню не підлягають та виходить з наступного.

Згідно з ч.1 ст. 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26 січня 1993 року № 2939-XII контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлені Законом України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII).

Відповідно до ст. 3 Закону № 922-VIII закупівлі здійснюються за такими принципами:

- добросовісна конкуренція серед учасників;

- максимальна економія та ефективність;

- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

- недискримінація учасників;

- об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій;

- запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно зі ст.4 Закону № 922-VIII закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п`яти днів з дня їх затвердження.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги про порушення позивачем ч.1 ст.4 Закону №922, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до п.11 ч. 1 ст. 8 Закону №922, основною функцією Уповноваженого органу є розроблення та затвердження, зокрема, порядку розміщення інформації про публічні закупівлі та відповідних форм.

Форма річного плану затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 №490, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за №449/28579 (далі - Наказ №490).

Відповідно до річного плану закупівлі UA-P-2019-06-20-001651-с (а.с.118) позивачем заплановано здійснення закупівлі робіт "Капітальний ремонт приміщення спортивного залу Шепетівського навчально-виховного комплексу №3 у складі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Н. Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" Хмельницької області по вул. Українська, 67 в м. Шепетівка Хмельницької області (коригування)" з орієнтовним початком проведення закупівлі в червні 2019.

Вказаний річний план затверджено протоколом тендерного комітету від 19.06.2019 №1 (а.с.15-16) і оприлюднено в електронній системі закупівель 20.06.2019. При цьому, електронною системою вказаній процедурі закупівлі присвоєно унікальний номер UA-2019-06-20-000578-b.

Таким чином, оприлюднений річний план закупівлі за номером UA-P-2019-06-20-001651-с відповідає оголошеній процедурі закупівлі за унікальним номером UA-2019-06-20-000578-b.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що відкриті торги за процедурою закупівлі UA-2019-06-20-000578-b оголошені 20.06.2019 не відбулися, оскільки для участі в торгах було подано менше двох тендерних пропозицій.

Протоколом засідання тендерного комітету НВК №3 від 08.07.2019 (а.с.61-62) прийнято рішення про повторний початок проведення закупівлі та 08.07.2019 затверджено Тендерну документацію для проведення нової процедури закупівлі. Новій процедурі закупівлі, яка підлягала моніторингу, електронною системою закупівель присвоєно унікальний номер UA-2019-07-08-000145-b.

Водночас, зміни до річного плану закупівель щодо проведення нової процедури закупівлі позивачем не вносилися.

При цьому щодо встановленої Законом №922 вимоги про здійснення закупівель на підставі річного плану, то відповідно до роз`яснень Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.09.2016 №3302-06/29640, частиною першою статті 4 Закону №922 передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану, періодичність і характер таких змін (зміна очікуваної вартості закупівлі, предмету закупівлі, орієнтовного початку процедури закупівлі тощо) законодавством не визначені та не обмежені. Тому замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель/додатку до річного плану відповідно до наявного фінансування, потреби у товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної закупівлі.

Оскільки відповідно до статті 4 Закону №922 закупівля здійснюється відповідно до річного плану, складання річного плану та внесення до нього змін (в тому числі щодо орієнтовного початку проведення процедури закупівлі, очікуваної вартості тощо) є передумовою здійснення процедур закупівель, передує їх проведенню та дозволяє достовірно встановити плановість проведення закупівель.

Таким чином, на виконання положень ст.4 Закону №922 позивач був зобов`язаний до проведення процедури закупівлі за номером UA-2019-07-08-000145-b внести зміни до річного плану щодо орієнтовного початку проведення процедури закупівлі UA-P-2019-06-20-001651-с.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з доводами відповідача про те, що інформація, зазначена в пункті 8 річного плану закупівель за номером ID: UA-P-2019-06-20- 001651-с не відповідає оголошеній Замовником процедурі закупівлі.

З урахуванням наведеного в оскаржуваному висновку від 18.07.2019 №231 відповідач обґрунтовано зазначив про порушення позивачем ч.1 ст. 4 Закону України "Про публічні закупівлі".

Отже, позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування висновку управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231 у частині встановлення порушення вимог статті 4 Закону України "Про публічні закупівлі" задоволенню не підлягають.

Таким чином, висновки суду першої інстанції по суті спору частково не відповідають встановленим у справі обставинам, у зв`язку з чим апеляційну скаргу необхідно задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до статті 317 КАС України, підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2019 року у справі за адміністративним позовом Шепетівського навчально-виховного комплексу № 3 у складі "Загальноосвітня школа I-III ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" до Західного офісу Держаудитслужби в особі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про визнання протиправними і скасування наказу про початок моніторингу закупівель та висновку про результати моніторингу закупівель скасувати в частині визнання протиправним та скасування висновку управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області про результати моніторингу закупівлі від 18.07.2019 №231, який затверджений 19.07.2019 заступником начальника Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області - начальником відділу контролю органів влади, оборони, правоохоронних органів та місцевих бюджетів, щодо встановлення порушення вимог статті 4 Закону України "Про публічні закупівлі".

В задоволенні позову Шепетівського навчально-виховного комплексу № 3 у складі "Загальноосвітня школа I-III ступенів ім. Н.Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою" в цій частині відмовити.

В іншій частині рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку з підстав, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Постанова суду складена в повному обсязі 24 лютого 2020 року.

Головуючий Сапальова Т.В. Судді Мацький Є.М. Смілянець Е. С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено26.02.2020
Номер документу87799104
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2384/19

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 24.02.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 18.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні