Рішення
від 04.02.2020 по справі 911/2377/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" лютого 2020 р. м. Київ Справа № 911/2377/19

м. Київ, вул. С. Петлюри, буд. 16/108

господарський суд Київської області

Господарський суд Київської області, одноособово, у складі судді Саванчук С.О., секретар судового засідання Бондаренко О.М., розглянувши матеріали

за позовом Комунального підприємства Богуславської районної ради "Богуславтепловодопостачання"

09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. Польова, 46-А, код ЄДРПОУ 33604652

до 1) Богуславської районної ради Київської області

09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. І. Франка, буд. 4, код ЄДРПОУ 25299193

2) Богуславської районної державної адміністрації Київської області

09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. І. Франка, буд. 4, код ЄДРПОУ 04054872

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Акціонерне Товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (01601, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6, код ЄДРПОУ 20077720).

про стягнення заборгованості

за участі представників сторін:

позивача: Приходько С.В., посвідчення №7800/10 від 05.06.2019; довіреність № б/н від 10.06.2019;

відповідача-1: Лінська Л.Б., паспорт серія НОМЕР_1 від 02.11.2007; довіреність від 05.03.2019 №170/1.1-16;

відповідача-2: Царенко Т.М., паспорт серія НОМЕР_2 від 16.06.2012; довіреність № 07.2-16/3192 від 16.12.2019;

третьої особи: не з`явився.

обставини справи:

До Господарського суду Київської області (вх. № 2468/19 від 24.09.2019) надійшла позовна заява Комунального підприємства Богуславської районної ради "Богуславтепловодопостачання" (далі - позивач) до Богуславської районної ради Київської області (далі - відповідач-1) та Богуславської районної державної адміністрації Київської області (далі - відповідач-2) про стягнення заборгованості.

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням своїх зобов`язань відповідачем-1 як органом, що затверджує тарифи та відповідачем-2 як розпорядником бюджетних коштів щодо компенсації позивачу різниці в тарифах за 2017-2018 роки на суму 1484282,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 02.10.2019 позовну заяву залишено без руху та встановлено строк для усунення недоліків.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 24.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та призначено підготовче засідання на 12.11.2019.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (вх. № 21283/19 від 08.11.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області електронною поштою від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 21284/19 від 08.11.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 21464/19 від 11.11.2019).

У судове засідання 12.11.2019 з`явились представники позивача та відповідача-1, представник відповідача-2 у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання судом повідомлений належним чином.

У судовому засіданні, за участі представників, розпочато проведення дій, визначених частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлювалась наявність осіб, на чиї права або обов`язки може вплинути рішення у даній справі.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 12.11.2019 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Акціонерне Товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та відкладено підготовче засідання у справі № 911/2377/19 на 17.12.2019.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 21707/19 від 13.11.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області надійшла відповідь на відзив (вх. № 23940/19 від 02.12.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області електронною поштою від відповідача-2 надійшли заперечення по справі (вх. № 25018/19 від 16.12.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від третьої особи надійшли письмові пояснення третьої особи (вх. № 24945/19 від 16.12.2019).

У судове засідання 17.12.2019 з`явились представники позивача, відповідачів та третьої особи.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.12.2019 закрито підготовче провадження у справі № 911/2377/19 та призначено справу до розгляду по суті на 14.01.2020.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-1 надійшли письмові заперечення на відповідь на відзив (вх. № 25207/19 від 18.12.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшли письмові заперечення (вх. № 25247/19 від 18.12.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-1 надійшла відповідь на пояснення третьої особи (вх. № 25797/19 від 27.12.2019).

Через канцелярію Господарського суду Київської області електронною поштою від відповідача-2 надійшла відповідь на пояснення третьої особи (вх. № 498/20 від 10.01.2020, № 706/20 від 13.01.2020).

У судовому засіданні 14.01.2020 оголошено перерву до 28.01.2020.

Через канцелярію господарського суду Київської області від відповідача-1 надійшли письмові пояснення (вх. № 1406/20 від 21.01.2020).

Через канцелярію господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшли письмові пояснення (вх. № 1477/20 від 22.01.2020).

У судовому засіданні 28.01.2020 оголошено перерву до 04.02.2020.

У судове засідання 04.02.2020 з`явився представник позивача, який підтримав позовні вимоги, представники відповідачів, які заперечували проти задоволення позову, представник третьої особу у судове засідання не з`явився, про дату, місце та час судового розгляду повідомлений належним чином.

Відповідно до частини 6 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 04.02.2020 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд

встановив:

Рішенням Богуславської районної ради від 16.02.2018 № 320-25-VII затверджено Програму відшкодування комунальному підприємству Богуславської районної ради Богуславтепловодопостачання різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використання природного газу для населення на 2018-2021 роки, враховуючи при цьому висновки та рекомендації постійної комісії районної ради з питань агропромислового розвитку, земельних відносин та комунальної власності.

Відповідно до пункту 3 Програми, прийняття даної програми має за мету: прогнозування та виділення з районного бюджету коштів для відшкодування різниці в діючих тарифах та економічно обґрунтованих витратах, пов`язаних з надання послуг для населення по теплопостачанню; забезпечення беззбиткової діяльності комунального підприємства відповідно до вимог статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги ; збереження кількості і якості надання послуг з централізованого теплопостачання населенню міста та району; своєчасний розрахунок за надані послуги.

Згідно з пунктом 4 Програми, фактичне відшкодування різниці в тарифах для КП Богуславтепловодопостачання проводиться на підставі розрахунків різниці в тарифах на послуги тепловодопостачання для населення, які виникли у зв`язку з встановленням тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використання природного газу в розмірі нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, транспортування та постачання споживача за фактично спожиті послуги з централізованого теплопостачання згідно Порядку обліку та відшкодування різниці в тарифах комунальному підприємству Богуславтепловодопостачання Богуславської районної ради - виробнику житлово-комунальних послуг у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам населенню, встановленими і затвердженим рішення сесії.

Фінансування заходів Програми здійснюється в межах фінансових можливостей районного бюджету.

Короткий зміст позовних вимог

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням своїх зобов`язань відповідачем-1 як органом, що затверджує тарифи та відповідачем-2 як розпорядником бюджетних коштів щодо компенсації позивачу різниці в тарифах за 2017-2018 роки на суму 1484282,00 грн.

Аргументи КП Богуславтепловодопостачання

1. Відповідно до частини 4 статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги у разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов`язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.

За частиною 7 статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.

Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

2. Відповідач-1 своїми рішеннями № 184-14-VII від 27.01.2017, № 318-25-VII від 16.02.2018, № 401-33-VII, № 402-33-VII від 14.11.2018 затвердження економічно обґрунтованих тарифів проводив несвоєчасно, в результаті чого діяли тарифи, що були нижчі за їхню собівартість.

Позивач протягом 2018-2019 неодноразово звертався до відповідача з проханням відшкодувати заборгованість з різниці в тарифах за 2017-2018 роки за надані населенню послуги, що підтверджується листами: № 372 від 08.11.2018, № 397 від 23.11.2018, № 421 від 04.12.2018, № 451 від 20.12.2018, № 42 від 21.01.2019, № 203 від 22.05.2019, № 259 від 11.07.2019, № 269 від 24.07.2019, проте жодних відповідей на зазначені звернення від відповідача-1 на адресу позивача не надходило, різниця в тарифах не відшкодована.

3. Рішенням Богуславської районної ради від 16.02.2018 № 320-25-VII затверджено Програму відшкодування комунальному підприємству Богуславської районної ради Богуславтепловодопостачання різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використання природного газу для населення на 2018-2021 роки.

Відповідно до звіту Аудиторської фірми Голв - Аудит різниця в тарифах за 2017-2018 роки склала 1484282,00 грн., який неодноразово надався відповідачу-1, проте станом на дату звернення до суду, грошові кошти з різниці у тарифах позивачу не сплачено.

Аргументи Богуславської районної державної адміністрації Київської області

1. Відповідно до статті 15 Закону України Про ціни та ціноутворення Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов`язані відшкодувати суб`єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.

Згідно з статтею 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: розгляд прогнозів відповідно районних, обласних бюджетів, затвердження таких бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.

Отже, з урахуванням вимог чинного законодавства України, очевидно, що відшкодування органами місцевого самоврядування різниці в тарифах можливе за рахунок коштів місцевого бюджету за умови прийняття відповідної програми.

2. Аргументи позивача про відшкодування різниці в тарифах на підставі затвердженої рішенням ради програми не відповідають дійсності, з огляду на те, що відповідно до зазначеної програми фактичне відшкодування різниці в тарифах проводиться на підставі розрахунків різниці у тарифах на послуги теплопостачання для населення, які виникли у зв`язку з встановленням тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використанням природного газу в розмірі нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, транспортування та постачання споживачам за фактично спожиті обсяги послуг з централізованого теплопостачання у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам для населення, встановленим і затвердженим рішенням Богуславської районної ради Київської області.

Також, відповідач-2 зазначає, що на звернення позивача № 451 від 20.12.2018, № 203 від 22.05.2019 надані відповіді, згідно з яких Богуславська районна державна адміністрація повідомляла, що подані позивачем розрахункові тарифи жодного разу не були затверджені у розмірі нижчому від економічно обґрунтованого та не були збитковими, що підтверджується висновками економічного обґрунтування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використанням нетрадиційних джерел енергії, що, у свою чергу, виключає можливість відшкодування різниці в тарифах у розмірі 1484282,00 грн.

Аргументи Богуславської районної ради Київської області

1. Відповідно до Програми відшкодування комунальному підприємству Богуславської районної ради Богуславтепловодопостачання різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використанням природного газу та альтернативних видів палива для населення на 2018-2021 роки, позивач мав звернутися з поданням до головного розпорядника коштів - Богуславської районної державної адміністрації Київської області, про внесення змін до показників районного бюджету на 2018 рік з урахуванням потреби в асигнуваннях на реалізацію та виконання програми, виходячи з реальних можливостей бюджету та його пріоритетів.

На засіданнях постійної комісії районної ради з питань бюджету та фінансів позивачу пропонувалось надати економічне обґрунтування збитковості тарифів на виробництво теплової енергії.

2. Відповідно до пункту 98 постанови Кабінету Міністрів України № 869 від 01.06.2011 Про забезпечення єдиного підходу для формування тарифів на комунальні послуги зміна тарифів на послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх встановлення уповноваженим органом здійснюється одночасно із зміною та встановленням тарифів на теплову енергію.

Перегляд тарифів на послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх структури здійснюється уповноваженим органом щороку за заявою суб`єкта господарювання.

У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних з наданням послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, з причин, які не залежать від суб`єкта господарювання, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів (обов`язкових платежів), мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, орендної плати та амортизації, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової частини планованого прибутку, у тому числі, внаслідок зміни курсу валют за наявності у суб`єкта господарювання кредитних зобов`язань перед міжнародними фінансовими організаціями, може проводитися коригування тарифів.

Механізм коригування тарифів застосовується уповноваженим органом виключно протягом строку дії тарифів.

Під час коригування тарифів кількісні показники, враховані у структурі діючих тарифів, не переглядаються.

Якщо протягом строку дії тарифів обсяг витрат, пов`язаних з наданням послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, не змінився, то відповідні тарифи застосовуються суб`єктом господарювання на підставі рішення уповноваженого органу, яким встановлено такі тарифи на новий строк.

Тобто, позивачу необхідно звернутись до Богуславської районної ради із заявою про зміну та коригування тарифів, проте, зазначені дії позивачем не вчинялись.

3. Відносно аргументів позивач про наявність різниці в тарифах у розмірі 1484282,00 грн., що підтверджується звітом Аудиторської фірми Голв-Аудит відповідач-1 зазначає, що на адресу відповідача-2 листом № 491/1.1-12 від 31.07.2019 направлено зазначений висновок для отримання відповідного аналізу фінансової звітності та звіту незалежного аудитора про відшкодування тарифів позивачу.

Листом № 07.2-17/2228 від 16.08.2019 Богуславська районна державна адміністрація Київської області повідомила, що подані розрахункові тарифи жодного разу не були затверджені у розмірі нижчому від економічно обґрунтованого та були прибутковими, що, у свою чергу, виключає можливість відшкодування різниці в тарифах у розмірі 1484282,00 грн.

Крім того, згідно з висновком робочої групи щодо доцільності відшкодування різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво теплової енергії КП Богуславтепловодопостачання від 19.09.2019, причиною отримання збитків від надання послуг з теплопостачання з використанням природного газу населенню у період 2017-2018 років КП Богуславтепловодопостачання не може бути затвердження тарифів у розмірі, що унеможливлюють отримання прибутку.

Аргументи Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача підтверджує наявність договірних відносин з позивачем на постачання природного газу протягом 2017 - 2018 років.

Стверджує, що позивач належним чином виконував свої договірні зобов`язання, у зв`язку з чим, Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" підтверджувало підприємству номінації протягом 2017 - 2018 років та здійснювало постачання природного газу, на підтвердження чого до матеріалів справи третьою особою надано відповідні докази.

Норми права, що підлягають застосуванню

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 2 частини 1 статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

Приписами статті 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець має право розробляти і подавати на затвердження розрахунки щодо рівня цін/тарифів на житлово-комунальні послуги першої і другої групи (пункти 1 та 2 частини першої статті 14 цього Закону) в порядку, встановленому законодавством.

Згідно з статтею 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України (такий порядок встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869). Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

Відповідно до Закону України "Про ціни та ціноутворення" державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Так, зокрема, предметом державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій згідно з цим Законом є: ціни (тарифи) на товари, що виробляються (реалізуються) суб`єктами природних монополій (стаття 8 Закону України від 20.04.2000 "Про природні монополії").

Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації) (частина 2 статті 12 Закону України "Про ціни та ціноутворення").

Відповідно до частини 4 статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов`язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг. Центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається. У разі зміни цін/тарифів на послуги/товари центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, які призвели до непередбачених витрат виконавців/виробників, центральні органи виконавчої влади зобов`язані відшкодувати в повному обсязі збитки, зумовлені такими змінами, протягом поточного фінансового року та до затвердження нового бюджету. Спори щодо формування та встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вирішуються в судовому порядку.

Згідно з статтею 1192 Цивільного кодексу України існує два способи відшкодування шкоди, завданої майну потерпілого: відшкодування майнової шкоди в натурі або у вигляді збитків.

Відповідно до статті 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Статтею 1173 Цивільного кодексу України визначено, що шкода, завдана юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Шкода, заподіяна юридичним і фізичним особам в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності органів місцевого самоврядування, відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету, а в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності посадових осіб місцевого самоврядування - за рахунок їх власних коштів у порядку, встановленому законом. Спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку (стаття 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Фактичні обставини, встановлені судом, докази, що прийняті та відхилені судом, мотиви прийняття або відхилення кожного доказу та аргументу, викладеного сторонами у матеріалах справи та висновки суду за результатами розгляду справи

Рішенням Богуславської районної ради від 16.02.2018 № 320-25-VII затверджено Програму відшкодування комунальному підприємству Богуславської районної ради Богуславтепловодопостачання різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використання природного газу для населення на 2018-2021 роки, враховуючи при цьому висновки та рекомендації постійної комісії районної ради з питань агропромислового розвитку, земельних відносин та комунальної власності.

Згідно з пунктом 4 Програми фактичне відшкодування різниці в тарифах для КП Богуславтепловодопостачання проводиться на підставі розрахунків різниці в тарифах на послуги тепловодопостачання для населення, які виникли у зв`язку з встановленням тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з використанням природного газу в розмірі, нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, транспортування та постачання споживача за фактично спожиті послуги з централізованого теплопостачання, згідно з Порядком обліку та відшкодування різниці в тарифах комунальному підприємству Богуславтепловодопостачання Богуславської районної ради - виробнику житлово-комунальних послуг, у випадку невідповідності фактичної вартості послуг тарифам населенню, встановленими і затвердженими рішеннями сесії.

Фінансування заходів Програми здійснюється в межах фінансових можливостей районного бюджету.

Позивач протягом 2018-2019 років звертався до відповідача-1 з вимогою відшкодування вартості з різниці в тарифах за 2017-2018 роки за надані населенню послуги, що підтверджується листами: № 372 від 08.11.2018, № 397 від 23.11.2018, № 421 від 04.12.2018, № 451 від 20.12.2018, № 42 від 21.01.2019, № 203 від 22.05.2019, № 259 від 11.07.2019, № 269 від 24.07.2019.

Крім того, на підтвердження вартості різниці в тарифах у розмірі 1484282,00 грн., до матеріалів справи долучено звіт Аудиторської фірми Голв-Аудит від 03.04.2019.

На підтвердження вартості послуг за надані населенню послуги до матеріалів справи долучено укладені між Публічним акціонерним товариством Національна акціонерна компанія Нафтогаз та Комунальним підприємством Богуславтепловодопостачання : договір постачання природного газу № 1826/1617-КП-17 від 27.10.2016, договір постачання природного газу № 1791/1617-БО-17 від 27.10.2016, договір постачання природного газу № 1734/1617-ТЕ -17 від 10.10.2016, договір постачання природного газу № 2005/1718-КП-17 від 29.08.2017, договір постачання природного газу № 2004/1718-БО-17 від 29.08.2017, договір постачання природного газу № 2003/1718-ТЕ від 29.08.2017, договір постачання природного газу № 2530/18 -ТЕ-17 від 03.10.2018, договір постачання природного газу № 2629/18-БО-17 від 08.10.2018, договір постачання природного газу № 2630/18-КП-17 від 08.10.2018; акти приймання-передачі природного газу за період з січня 2017 по грудень 2018 року.

Розпорядженням Богуславської районної державної адміністрації Київської області № 175 від 09.09.2019 утворено тимчасову робочу групу по наданню висновків щодо доцільності відшкодування різниці в тарифах між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво теплової енергії КП Богуславтепловодопостання .

Згідно з висновком щодо доцільності відшкодування різниці в тарифах між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво теплової енергії КП Богуславтепловодопостання від 19.09.2019 тимчасовою робочою групою зазначено таке:

- листом від 10.01.2017 № 01-07/08, відповідь з висновками щодо економічного обґрунтування тарифів надано райдержадміністрацію листом від 20.01.2017 № 07.2-17/193. Висновок: тариф є економічно обґрунтованим. Тариф затверджено рішенням сесії Богуславської районної ради від 27.01.2017 № 184-14-VII;

- листом від 17.01.2018 № 11-12/38, відповідь з висновками щодо економічного обґрунтування тарифів надано райдержадміністрацію листом від 29.01.2017 № 07.2-17/311. Висновок: тариф є економічно не обґрунтованим, у зв`язку з цим розрахунок тарифу направлено на доопрацювання підприємству Богуславською районною радою та отримано розрахунки тарифу повторно листом від 12.02.2018 № 53;

- листом від 12.02.2018 № 53, відповідь з висновками щодо економічного обґрунтування тарифів надано райдержадміністрацію листом від 26.02.2018 № 07.2-17/594. Висновок: тариф є економічно обґрунтованим. Тариф затверджено рішенням сесії Богуславської районної ради від 16.02.2018 № 318-25-VII;

- листом від 10.09.2018 № 1.1-12/520, відповідь не надавалась, оскільки лист направлено до відома, проте складено висновок щодо обґрунтування тарифів. Висновок: тариф є економічно обґрунтованим. Тариф у розрахунку становить 2082,25 грн. за 1 Гкал, рішення сесії про його затвердження сесією Богуславської районної ради не прийнято.

- листом від 01.11.2018 № 1.1.-12/618, відповідь не надавалась, оскільки лист направлено до відома, проте складено висновок щодо обґрунтування тарифів. Висновок: тариф є економічно обґрунтованим. Тариф затверджено рішенням сесії Богуславської районної ради від 14.11.2018 № 401-33-VII.

Висновок робочої групи за результатом проведення перевірки щодо доцільності відшкодування різниці в тарифах між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво теплової енергії КП Богуславтепловодопостання господарської діяльності: причиною отримання збитків від надання послуг з теплопостачання з використанням природного газу населенню у період з 2017-2018 років КП Богуславтепловодопостачання не може бути затвердження тарифів у розмірі, що унеможливлює отримання прибутку.

Судом враховано, що до складу вказаної робочої групи увійшли працівники позивача, відповідача-1 та відповідача-2, її зобов`язано надати обґрунтовані висновки щодо доцільності відшкодування різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами, нею розглянуто наданий позивачем звіт Аудиторської фірми ГОЛВ-АУДИТ та не встановлено збитковості тарифів.

Окрім того, у матеріалах справи відсутнє економічне обґрунтування, що підтверджує збитковість тарифів для позивача за вказаний ним період, що є необхідним для розгляду вказаного питання, а згідно з висновками тимчасової робочої групи щодо доцільності відшкодування різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами, причиною отримання збитків з надання послуг теплопостачання з використанням природнього газу населенню у період 2017-2018 років КП Богуславтепловодопостачання не являється збитковість спірних тарифів.

Крім того, до матеріалів справи долучено Регламент Богуславської ради сьомого скликання, згідно з яким, сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. Сесія Ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу Ради або голови Богуславської районної державної адміністрації.

Відповідно до пункту 3 статті 13 Регламенту сесія скликається головою Ради у двотижневий строк після надходження пропозицій про її скликання. Датою надходження пропозицій вважається дату їх реєстрації у виконавчому апараті Ради.

Згідно з частиною 2 статті 20 Регламенту пропозиції до порядку денного сесії вищезазначеним органами та депутатами не пізніше як за 25 днів до пленарного засідання вносяться голові Ради в установленому порядку через виконавчий апарат Ради.

Проект рішення повинен супроводжуватися висновками та рекомендаціями постійних комісій, до функціональної спрямованості яких відносяться питання проекту порядку денного сесії, висновком головного спеціаліста виконавчого апарата районної ради з питань юридичного забезпечення, висновком Богуславської районної державної адміністрації (якщо реалізація рішення потребує фінансування або стосується питань фінансування).

Відповідно до частини 4 статті 20 Регламенту, пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії, подаються ініціатором розгляду цього питання із пояснювальною запискою і проектом рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією. У випадку подання пропозицій, що впливають на дохідну чи видаткову частини районного бюджету, у т.ч щодо місцевих програм, що потребують фінансування, ініціатором питання додатково надається висновок Богуславської районної державної адміністрації.

Отже, з урахуванням того, що рішення Богуславської районної ради є чинними, а економічна обґрунтованість чи необґрунтованість затверджених тарифів у встановленому законом порядку позивачем не оскаржувалась відповідно до частини 9 статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги , суд дійшов висновку, що затверджені рішеннями ради тарифи у спірні періоди були економічно обґрунтованими, як це передбачено абзацом 2 частини 7 статті 31 Закону України Про житлово-комунальні послуги .

Аргументи позивача відносно порушення відповідачами строків затвердження тарифів не беруться судом до уваги, з огляду на те, що у матеріалах справи наявний регламент Богуславської ради сьомого скликання, яким визначено порядок та строки скликання сесії, будь-яких посилань на інший порядок або строки розгляду питання про відшкодування різниці в тарифах позивачем не зазначалось, тобто, матеріалами справи не доведена протиправність (незаконність) поведінки відповідачів, що, у свою чергу, виключає можливість відшкодування різниці в тарифах у розмірі 1484282,00 грн.

Відповідно до частин 1, 3, 4 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з статтею 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів. Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Згідно з статтею 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи, а відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування; питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Оцінюючи подані до матеріалів справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності та, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, у зв`язку з тим, що позивачем не доведено підстав позову - встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку.

Судовий збір за подання позовної заяви, в порядку статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на позивача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 73, 74, 76-80, 129, 232, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

вирішив:

У задоволенні позову (вх. № 2468/19 від 24.09.2019) Комунального підприємства Богуславської районної ради "Богуславтепловодопостачання" (09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. Польова, 46-А, код ЄДРПОУ 33604652) до Богуславської районної ради Київської області (09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. І. Франка, буд. 4, код ЄДРПОУ 25299193) та Богуславської районної державної адміністрації Київської області (09700, Київська обл., м. Богуслав, вул. І. Франка, буд. 4, код ЄДРПОУ 04054872) про стягнення заборгованості відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне рішення складено - 24.02.2020.

Суддя С.О. Саванчук

Дата ухвалення рішення04.02.2020
Оприлюднено26.02.2020
Номер документу87805667
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2377/19

Рішення від 04.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

Ухвала від 14.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

Ухвала від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

Ухвала від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

Ухвала від 24.10.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

Ухвала від 02.10.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Саванчук С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні