Справа № 560/17/20
РІШЕННЯ
іменем України
21 лютого 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.
за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: Крижанівської М.О., представників відповідача: Фабіян І.В., Безкупської А.Д., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом до Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення у справі №5462 від 30.09.2019 року Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області, протокол №13 про припинення призначеної житлової субсидії ОСОБА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що в жовтні 2019 року позивач отримала лист від 03.10.2019 року, яким її повідомлено про зупинення призначеної субсидії та обов`язок повернути переплачену суму, оскільки, як вказано у повідомлені, будь-хто зі складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше 5 років . Вказала, що рішенням по справі №5462 Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації від 30.09.2019 ОСОБА_1 припинено призначення житлової субсидії на ЖКП та зобов`язано повернути надміру виплачену субсидію.
Вказане рішення позивач вважає протиправним, тому звернулась в суд з вказаними позовними вимогами про його скасування.
Ухвалою суду від 03.01.2020 прийнято до провадження справу №560/17/20 за позовом ОСОБА_1 до Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представники відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнали, надавши суду відзив на позовну заяву, в якому вказали, що Управлінням соціального захисту населення Ярмолинецької райдержадміністрації 03 жовтня 2019 було повідомлено позивача, що в ході проведення перевірки поданих даних (внаслідок проведення верифікації) для призначення житлової субсидії було виявлено, що в Розділі IV. Відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосмодарства, а також членів сім`ї осіб зі складу допомогосподарства незалежно від реєстрації їхнього проживання (фактичного місця проживання) не було повідомлено про наявність у власності ОСОБА_2 , транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (причіп), внаслідок чого було здійснено перерахунок надміру виплачених сум житлової субсидії за даним домогосмодарством, оскільки, згідно п. 24 Положення про призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року) до складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). Відповідач вважає, що діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України. Просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.
Встановлено, що 04.10.2018 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про призначення житлової субсидії.
Згідно довідки про склад сім`ї та забезпеченість житловою площею, за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано двоє осіб ОСОБА_1 (голова двору) та ОСОБА_3 (онука).
Водночас, актом обстеження матеріально - побутових умов сім`ї №1086 від 28.11.2018 встановлено, що в будинку за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано двоє осіб, але фактично проживає троє, оскільки чоловік онучки - ОСОБА_2 проживає без реєстрації, також він отримує заробітну плату меншу від мінімальної.
Відповідно декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 04.10.2018: ОСОБА_1 - отримує пенсію; ОСОБА_4 - перебуває на біржі; ОСОБА_2 - здійснює догляд за бабцею.
Субсидія у домогосподарстві за адресою АДРЕСА_1 була розрахована, в тому числі і на ОСОБА_2 , який фактично проживає за вказаною адресою без реєстрації.
03.10.2019 відповідачем листом за №1927 повідомлено позивача, що згідно з Постановою КМУ Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива №848 від 21 жовтня 1995 р., субсидія не призначається, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше 5 років. При здійснені перевірки поданих ОСОБА_1 даних для призначення житлової субсидії було виявлено, що остання не повідомила про наявність у власності її сім`ї транспортного засобу, з дати випуску якого минуло менше 5 років, внаслідок чого їй було надміру перерахована (виплачена) сума житлової субсидії в розмірі 5606,64 гри ( 2945,35 грн - в негрошовій формі та 2661,29 грн - в грошовій формі ). За рішенням комісії від 30.09.19, відповідно до п.22 Постанови КМУ №848 від 21.10.1995р., зупинено призначення субсидії. ОСОБА_1 зобов`язана повернути переплачену суму.
Рішенням по справі №5462 Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації від 30.09.2019 ОСОБА_1 припинено призначення житлової субсидії на ЖКП / СГТП та зобов`язано повернути надміру виплачену субсидію.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 р. № 807) (далі - Положення).
Відповідно до п.3 Положення житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.
Пунктом 4 Положення передбачено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Відповідно до п.6 Положення, житлові субсидії на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива призначаються у разі, коли домогосподарство не отримує комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) та не використовує природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення.
Згідно з п. 9 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.
В силу п.24 Положення, житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії. Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства.
В силу пп.2 п.14 Положення житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.
Водночас, Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2019 р. № 878 Зміни, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 і від 27 липня 1998 р. № 1156 було внесено зміни до підпункту 2 п. 14 Положення про призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року), а саме у підпункті 2: абзац перший після слів «крім мопеда» доповнити словами «і причепа» .
Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплачує суми до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення (пп.6 п.14 Положення).
Так, в ході судового розгляду справи встановлено, що у власності ОСОБА_2 перебуває причіп 2017 року випуску, дата першої реєстрації 24.10.2017, марки КАМА, модель 500 СЛУЧ, реєстраційний номер НОМЕР_1 , що підтверджується наявною в матеріалах справи копією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 .
Відтак, оскільки покупка та набуття ОСОБА_2 (який фактично проживає у домогосподарстві позивача) власності на вказаний транспортний засіб (причіп), була здійснена 24 жовтня 2017 року, та позивачем не повідомлено про наявність у власності ОСОБА_2 транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (причіп), а згідно ч. 1 ст. 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, тому суд вважає, що відповідачем правомірно припинено позивачу призначення житлової субсидії на ЖКП / СГТП та зобов`язано повернути надміру виплачену субсидію.
Крім того, судом враховано, що позивачем подано до Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області заяву від 09.09.2019 про призупинення ОСОБА_1 призначення субсидії, у зв`язку із тим, що у власності внука є причіп із дати випуску якого минуло менше п`яти років.
За таких обставин суд дійшов висновку, що рішення у справі №5462 від 30.09.2019 року Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації Хмельницької області, протокол №13 про припинення призначеної житлової субсидії ОСОБА_1 є правомірним та не підлягає скасуванню.
У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Враховуючи, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними конкретними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування, суд дійшов висновку, що в позовній заяві наведені обставини, які не підтверджуються достатніми доказами, що свідчить про не обґрунтованість позовних вимог, а отже, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
На підставі ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з відмовою в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, судові витрати не стягуються.
Керуючись статтями 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову ОСОБА_1 щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації від 30.09.2019 року №13 "Про припинення призначеної житлової субсидії" ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 26 лютого 2020 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 ) Відповідач:Комісія з розгляду питань, пов`язаних з наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного рідкого побутового палива, призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з дітьми Ярмолинецької районної державної адміністрації (вул. площа 600-річчя Ярмолинець, 1, смт. Ярмолинці, Ярмолинецький район, Хмельницька область, 32100 , код ЄДРПОУ - 21313909)
Головуючий суддя П.М. Майстер
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2020 |
Оприлюднено | 26.02.2020 |
Номер документу | 87829799 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Майстер П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні