РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2020 року справа № 580/4239/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури до Терешківської сільської ради Шполянського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
27.12.2019 перший заступник керівника Смілянської місцевої прокуратури (20700, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Ю.Кондратюка, буд.25; код ЄДРПОУ 02911119) (далі - позивач) звернувся у Черкаський окружний адміністративний суд з позовом до Терешківської сільської ради Шполянського району Черкаської області (20613, Черкаська обл., Шполянський р-н, с. Терешки, вул.Миру, буд.2; код ЄДРПОУ 26324438) (далі - відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльності щодо не затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин): дитячого майданчика, який розташований біля адміністративної будівлі Терешківської сільської ради Шполянського району Черкаської області (вул.Миру, буд.2, с. Терешки, Шполянський р-н, Черкаська обл.);
зобов`язання винести на розгляд сесії сільської ради питання щодо розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації вказаного дитячого майданчика.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що бездіяльність відповідача у спірних правовідносинах ставить під загрозу закріплені ст. 3, 27 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України «Про благоустрій населених пунктів» , призводить до безконтрольності за технічним станом елементів дитячих майданчиків, спортивного обладнання, ігрових споруд і може призвести до тяжких наслідків здоров`ю дітей села. Тому вважає, що порушуються визначені чинним законодавством інтереси держави у сфері охорони дитинства.
Ухвалою суду від 28.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також встановлено відповідачу строк, тривалістю десять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву та доказів, повідомлено сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Згідно з даними рекомендованих повідомлень вказану ухвалу відповідач отримав 04.01.2020, а позивач - 08.01.2020.
20.01.2020 на адресу суду надійшла заява відповідача про визнання позову.
Оскільки сторони обгрунтованих клопотань про розгляд справи з їх повідомленням (викликом у судове засідання) суду не надали, з огляду на відсутність необхідності призначення експертизи, виклику та допиту свідків суд вирішив розглянути справу у спрощеному провадженні без їх виклику (у письмовому провадженні) на підставі письмових доказів.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Суд встановив, що на запит Шполянського відділу Смілянської місцевої прокуратури ід 18.12.2019 №33/4-960вих19 відповідач листом від 19.12.2019 №02-2/2057 (а.с.11) повідомив, що на його території села встановлений один дитячий майданчик, який знаходиться на його балансі з 10.05.2018. Рішення про затвердження планів проведення технічної інвентаризації та паспортизації цих майданчиків не приймалось. На комплект обладнання для дитячого майданчика наявні технічні паспорти та інвентаризаційні документи.
Актами від 02.07.2017 (а.с.15-20 на звороті) підтверджується введення обладнання дитячих майданчиків у експлуатацію. Рішенням від 06.01.2012 №19-12/VI відповідач затвердив Правила благоустрою села Терешки.
За результатами опрацювання позивачем інформації щодо стану дотримання органами місцевого самоврядування вимог законодавства при забезпеченні безпечного дозвілля дітей виявлено недоліки щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика в с.Терешки. Тому позивач звернувся зі вказаним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.
Благоустроєм населених пунктів відповідно до визначення, закріпленого у ст. 1 Закону України від 06.09.2005 №2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон №2807-IV), є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, треба розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з ч.1 ст.2 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до частин 1, 2 ст.20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Згідно з ч.1 ст.10 Закону №2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1, 2 ч.1 ст.13 Закону №2807-IV об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою відповідно до п.8 ч.1 ст.21 Закону №2807-IV є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Пунктом 5 ч.2 ст. 18 Закону №2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
На виконання наведених вище положень статті 18 Закону №2807-IV Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29 жовтня 2012 року №550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).
Згідно з п. 1.3 Інструкції № 550 паспортизацією об`єктів благоустрою є складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації. Технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.
Відповідно до п.1.4 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Пунктом 1.5 Інструкції №550 передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Проаналізувавши вказані вимоги законодавства суд дійшов висновку, що організація благоустрою, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту є обов`язком відповідача.
Суд врахував, що відповідач не надав суду відзиву із запереченнями щодо змісту позовних вимог до нього, не надав жодного доказу щодо вчинення дій, направлених на виконання своїх функцій у вказаній сфері та визнав позов. Відповідачем у листі від 19.12.2019 визнано факт не затвердження планів інвентаризації та паспортизації вищевказаного об`єкту благоустрою.
Оскільки затвердженими рішенням відповідача від 06.01.2012 №19-12/VI Правилами благоустрою села Терешки зазначені питання не врегульовані, інші належні та достовірні докази виконання вказаного вище обов`язку відповідачем відсутні, доводи позивача про порушення відповідачем передбаченого Законом України «Про благоустрій населених пунктів» обов`язку щодо розробки та затвердження планів інвентаризації та паспортизації такого об`єкту благоустрою, як дитячий майданчик, є обгрунтованими.
Частиною 2 ст.6 Закону України «Про охорону дитинства» передбачено, що держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.
Відповідно до ч.2 ст.3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Тому суд дійшов висновку, що відсутність затверджених заходів щодо інвентаризації об`єкта благоустрою свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення вищезгаданого об`єкта, порушує права його користувачів на безпечні умови для життя і розвитку.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту відповідно до п.44 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Отже, винесення згаданого вище питання на розгляд сесії відповідача не забезпечить повного їх відновлення.
З огляду на визначене ст.2 КАС України завдання адміністративного суду суд дійшов висновку, що ефективним способом повного відновлення порушених інтересів держави є зобов`язання відповідача в порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, розробити та затвердити плани технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, розташованого на території Терешківської сільської ради.
Тому суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі з виходом суду за межі заявлених позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки доказів понесення такого виду витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись ст.ст.2-16, 21138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов першого заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Терешківської сільської ради щодо незатвердження планів проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, розташованого на території Терешківської сільської ради.
Зобов`язати Терешківську сільську раду (20613, Черкаська обл., Шполянський р-н, с. Терешки, вул.Миру, буд.2; код ЄДРПОУ 26324438) в порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, розробити та затвердити плани технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, розташованого біля адміністративної будівлі Терешківської сільської ради Шполянського району Черкаської області (вул.Миру, буд.2, с. Терешки, Шполянський р-н, Черкаська обл.).
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя А.М. Бабич
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 26.02.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87830007 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні