ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2020 року м. Київ № 640/12561/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Качура І.А., при секретарі судового засідання Денисенко А.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до: Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень
за участі представників сторін:
представник позивача, Буняк Ю.І., ;
представник відповідача, Осадчий О. А.;
В С Т А Н О В И В :
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0032114205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0032104205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0032094205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0032084205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати Рішення №0032064205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати Рішення №0032074205 від 25.04.2019 року винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати Вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 25.04.2019 року №Ф-142У винесене ГУ ДФС у м. Києві щодо ОСОБА_1 ;
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.07.2019 відкрито провадження в адміністративній справі № 640/12561/19 та призначено до судового розгляду справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об`єктів нерухомого майна визначено статтею 172 ПК , відповідно до пункту 172.2 якої дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об`єктів нерухомості, зазначених у пункті 172.1 цієї статті, або від продажу об`єкта нерухомості, не зазначеного в цьому пункті, підлягає оподаткуванню за ставкою 5 відсотків, визначеною пунктом 167.2 статті 167 ПК .
В свою чергу, відповідач у судовому засіданні заперечуючи проти позовних вимог позивача зазначає, що позивач фактично здійснює підприємницьку діяльність, а його дії як фізичної особи з реалізації об`єктів нерухомості, які були предметом договорів купівлі-продажу, вчинені з метою ухилення від сплати податків та підлягають оподаткуванню за нормами ст. 177 ПК України.
Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, заслухавши заперечення відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Головним управлінням ДФС у м. Києві прийнято рішення, яке оформлено наказом від 01.03.2019р. №2696 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки фізичної особи платника податків ОСОБА_1 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 р.
За результатами перевірки складено акт Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки діяльності фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 від 29.03.2019 № 730/26-15-42- 05/ НОМЕР_1 та встановлено наступні порушення вимог діючого законодавства:
- п.44.3, п.44.6 ст.44 Податкового Кодексу України №2755-VI від 02.12.2010р. зі змінами та доповненнями, а саме не надання документів та книги обліку доходів, пов`язану із здійсненням підприємницької діяльності.
- ст. 58, ч. 6 ст. 128 Господарського Кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV шляхом здійснення господарської діяльності без державної реєстрації фізичної особи
- ст. 18 Закону України від 15 травня 2003 року N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , а саме не подання державному реєстратору документів для державної реєстрації фізичної особи-підприємця
- п. 177.11 ст.177, пп.49.18.5 п. 49.18 ст.49 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-IV зі змінами та доповненнями, а саме не подання декларації про майновий стан та доходи за 2015-2017рр.
- п. 177.2 ст. 177 Податкового Кодексу України, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб за 2015 - 2017 роки в сумі 1114295,23 грн., у тому числі за 2015р. в сумі 49482,67грн., за 2016р. в сумі 858039,67 грн., за 2017р. в сумі 206772,89грн.
- пп.1.2 п.16' підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Кодексу, що призвело до заниження військового збору на загальну суму 23204,87 грн., у тому числі за 2016р. в сумі 8250,71грн., за 2017р. в сумі 14954,16грн.
- п.4 ч.2 ст.6 Закону України від 08.07.2010р. №2664-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із змінами та доповненнями, а саме не подання, подання за невстановленою формою звітності з єдиного соціального внеску за 2015- 2017рр.
- п.2 ч. 1 ст.7 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 2464-VI від 08.07.2010, що призвело до заниження сум нарахувань по єдиному соціальному внеску на загальну суму 210528,64 грн., у тому числі за 2015р. в сумі 16257,64грн., за 2016р. в сумі 92994,00грн., за 2017р. в сумі 101277,00грн.
Так, Головним управлінням ДФС у м. Києві листом від 17.01.2019 №4022/К/26-15-42-05-28 надіслано запит платнику податків ОСОБА_1 про надання документів, пов`язаних з отриманням доходу від операцій з продажу нерухомого майна та майнових прав протягом 2015-2017 років.
На вищезазначений запит ОСОБА_1 надано відповідь від 01.02.2019 року, в якій зазначає, що у її співвласності з ОСОБА_2 перебуває (зареєстроване право власності на 50%) нерухоме майно у АДРЕСА_1 .
Відповідно до договору купівлі-продажу частини нежитлових будівель від 17.10.2014р. засвідченого приватним нотаріусом та зареєстрованому в реєстрі №1764 встановлено, що між ТОВ БЕТОНІНДУСТРІЯПРОЕКТ (код за ЄДРПОУ 30266310) (Продавець), в особі директора Григоренка Ярослава Львовича та громадянкою ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) (Покупець) здійснено правочин щодо передачі у власність Покупця Ѕ частину нежитлових будівель: заводоуправління, прибудови до будівлі (літ А) загальною площею 1745,10 кв.м., будівлі лісо цеху (літ. Ь) загальною площею 1975,90 кв. м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .
Правоустановчі документи щодо права власності нежитлових будівель, наявна проектна документація та інша дозвільна документація надали змогу громадянці ОСОБА_1 розпочати у 2014 році реконструкцію нежитлових приміщень будівель літери А та Ь під апартаменти по АДРЕСА_1 .
Відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації, зареєстрованого Департаментом ДАБІ у м. Києві 15.01.2015 р. за №КВ 143150150512 загальна площа будівлі складає 4314,60 кв. м.
До неї входить:
житлова площа - 3420,30 квадратних метрів ;
площа нежитлових приміщень - 894,30 квадратних метрів (сходові клітини, коридори, тамбури).
Декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 15.01.2015 р. за №КВ 143150150512 надала право на отримання громадянкою ОСОБА_1 Свідоцтва НОМЕР_2 від 18.03.2015р. на право власності на нерухоме майно (1/2 частина), видане Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві, на Уг частину апартаментів (літ А та літ Ь ), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 4314,6 кв.м.
Протягом 2015 - 2017 років, фізичною особою-платником податків ОСОБА_1 відчужено фізичним особам апартаменти, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 на умовах договорів купівлі-продажу апартаментів у кількості 68 об`єктів на загальну суму 12 773 765,67 грн. ( 1/2 частка ОСОБА_1 складає 6386882,84грн.).
Разом з тим, відповідачем в судовому засіданні зазначено, що перевірка Позивача проведена в якості фізичної особи - підприємця, підтвердженням чого, є загальні положення акта перевірки від 29.03.2019 № 730/26-15-42-05/ НОМЕР_1 , в яких зазначено, що платником податків фізичною особою ОСОБА_1 в Дарницькій районній міста Києва державній адміністрації отримано свідоцтво про державну реєстрацію від 01.07.2016р., № 20650000000042884 , з огляду на викладене, свідоцтво про платника податку надало ОСОБА_1 статус ФОП.
Враховуючи вищевикладене, відповідач зазначає, що за результатами перевірки фізичної особи платника податків ОСОБА_1 встановлено порушення п. 177.2 ст. 177 ПКУ № 2755-VI, у зв`язку з чим не задекларовано суму чистого оподатковуваного доходу, отриманого від провадження господарської діяльності за 2015 рік в сумі 338004,50 грн. за 2016 рік в сумі 6388748,60 грн. та за 2017 рік в сумі 1207120,74 грн., на підставі чого Головним управлінням ДФС у м. Києві прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Не погоджуючись з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями та вимогою про сплату боргу (недоїмки), вважаючи їх протиправними та необґрунтованими, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Предмет спору у цій справі стосується ставки оподаткування доходу, отриманого платником податку від продажу об`єктів нерухомого майна з 2015 року по 2017 рік.
Згідно пп. 83.1.1, пп. 83.1.2, пп. 83.1.6 п. 83.1 ст. 83 Податкового кодексу України матеріалами, які є підставами для висновків під час проведення перевірок є документи, визначені Податковим кодексом України, податкова інформація та інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені Податковим кодексом України або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на органи державної податкової служби.
В ході перевірки було встановлено, що фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 відповідно до Заяви на право застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності №20928/К від 04.07.2016р., було обрано спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, шляхом сплати відсоткової ставки єдиного податку у межах 20 відсотків до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (2 група платників єдиного податку) з 01.08.2016р. та отримано Свідоцтво платника єдиного податку.
Згідно бази даних ІС Податковий блок встановлено, що основним видом діяльності платника податків-фізичної особи ОСОБА_1 є:
- 47.52. Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах.
Пунктом 291.3 ст.291 ПКУ № 2755- VI визначено, що фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим гл.1 p. XIV цього кодексу, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п.297.1 ст.297 ПКУ № 2755- VI, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених гл.1 p.XIV цього кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (п.291.2 ст.291 ПКУ № 2755- VI).
У разі якщо фізична особа - підприємець отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими для платників податку - фізичних осіб (п.177.6.ст.177 ПКУ № 2755- VI).
Відповідно пп. 296.1.1, п. 296.1 ст. 296 ПКУ № 2755- VI, платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи-підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, ведуть Книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня відображення отриманих доходів.
Згідно вимог п.44.3 ст.44 ПКУ № 2755- VI, платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.
Відповідно до вимог п.44.6 ст.44 ПКУ № 2755- VI, у разі якщо до закінчення перевірки платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи(незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складання такої звітності.
Головним управлінням ДФС у м. Києві було направлено повідомлення за №26177/К/26-15- 42-05-28 від 01.03.2019р. платнику податків ОСОБА_1 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, в якому зазначено про необхідність надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема фінансову, статистичну та іншу звітність, регістри податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувалися в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної фіскальної служби за період з 01.01.2015 по 31.12.2017рр.
До ГУ ДФС у м. Києві платником податків-фізичною особою ОСОБА_1 на вищевказане повідомлення не надано жодних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків) з єдиного податку, які використовувались в податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів за період з 01.08.2016 по 31.12.2017рр.
Таким чином, за результатами перевірки було встановлено порушення п. 44.3, п. 44.6 ст. 44 ПКУ № 2755- VI, а саме не надання до перевірки книги обліку доходів та інших документів, що пов`язані з обчисленням та сплатою податків.
В ході проведення перевірки було встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу частини нежитлових будівель від 17.10.2014р. засвідченого приватним нотаріусом та зареєстрованому в реєстрі №1764 встановлено, що між ТОВ БЕТОНІНДУСТРІЯПРОЕКТ (код за ЄДРПОУ 30266310) (Продавець), в особі директора Григоренка Ярослава Львовича та громадянкою ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) (Покупець) здійснено правочин щодо передачі у власність Покупця 1/2 (одну другу) частину нежитлових будівель: заводоуправління, прибудови до будівлі (літ А) загальною площею 1745,10 кв.м., будівлі лісо цеху (літ. Ь) загальною площею 1975,90 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .
Правоустановчі документи щодо права власності нежитлових будівель, наявна проектна документація та інша дозвільна документація надали змогу громадянці ОСОБА_1 розпочати у 2014 році реконструкцію нежитлових приміщень будівель літери А та Ь під апартаменти по АДРЕСА_1 .
Відповідно до декларації про готовність об`єкта до експлуатації, зареєстрованого Департаментом ДАБІ у м. Києві 15.01.2015 р. за №КВ 143150150512 загальна площа будівлі складає 4314,60 кв. м.
До неї входить:
житлова площа - 3420,30 квадратних метрів ;
площа нежитлових приміщень - 894,30 квадратних метрів (сходові клітини, коридори, тамбури).
Декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 15.01.2015 р. за №КВ 143150150512 надала право на отримання громадянкою ОСОБА_1 Свідоцтва НОМЕР_2 від 18.03.2015р. на право власності на нерухоме майно (1/2 частина), видане Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві, на 1/2 частину апартаментів (літ А та літ Ь ), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 4314,6 кв.м.
Протягом 2015 - 2017 років, фізичною особою-платником податків ОСОБА_1 відчужено фізичним особам апартаменти, що розташовані за адресою АДРЕСА_1 на умовах договорів купівлі-продажу апартаментів у кількості 68 об`єктів на загальну суму 12 773 765,67 грн. ( 1/2 частка ОСОБА_1 складає 6386882,84грн.).
Зведена інформація щодо відчуження об`єктів нерухомості за адресою АДРЕСА_1 протягом 2015-2017 років наведена на сторінках 6-9 акта перевірки.
Відтак, в ході проведення документальної позапланової невиїзної перевірки було встановлено, що фізичною особою-платником податків ОСОБА_1 отримані доходи від продажу апартаментів на умовах договорів купівлі-продажу апартаментів, відповідно до належної ОСОБА_1 частки (1/2 частки на підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Реєстраційною службою Головного управління юстиції у м. Києві). В 2015 році - З об`єкта на загальну суму 338004,50 грн. ( 676009,00 : 1/2), в 2016 році - 49 об`єктів на загальну суму 5838701,60 грн. (11677403,19 : 1/2), в 2017 році - 2 об`єкти на загальну суму 210176,74 грн.( 420353,48 : 1/2).
Відповідно до частини першої ст. 190 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) майном як особливим об`єктом вважаються окремі речі, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки.
Частиною першою статті 328 ЦКУ передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Статтею 331 ЦКУ встановлено загальне правило, відповідно до якого право власності на новостворене нерухоме майно виникає з моменту державної реєстрації прав на нерухоме майно після завершення будівництва та прийняття його в експлуатацію.
До завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна). У разі необхідності особа може укласти договір щодо об`єкта незавершеного будівництва, право власності на який реєструється органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно на підставі документів, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою для створення об`єкта нерухомого майна, дозволу на виконання будівельних робіт, а також документів, що містять опис об`єкта незавершеного будівництва (п. З ст. 331 ЦКУ).
Враховуючи те, що відповідно до статті 328 ЦКУ набуття права власності - це певний юридичний склад, з яким пов`язано виникнення в особи суб`єктивного права власності на певні об`єкти, то купівля-продаж апартаментів - це виникнення права власності на об`єкт (апартаменти).
Слід зазначити, що згідно з пп. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 ПКУ № 2755- VI діяльність особи, що пов`язана зокрема, з реалізацією товарів, спрямованих на отримання доходу, і проводиться такою особою самостійно, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи за договорами комісії, доручення та агентськими договорами, є господарською діяльністю.
Продаж (реалізація) товарів - це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків ЇЇ надання, а також операції з безоплатного надання товарів (пп. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 ПКУ № 2755- VI).
Відповідно до ст. 42 ГКУ за своєю правовою природою підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями (п. 2 ст. 3 ГКУ).
Згідно ст. 58 ГКУ, суб`єкт господарювання підлягає державній реєстрації як юридична особа чи фізична особа - підприємець у порядку, визначеному законом.
Державна реєстрація фізичної особи, яка має намір стати підприємцем, регулюється ст. 18 Законом України від 15 травня 2003 року N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон N 755).
Відповідно до ч. 6 ст. 128 ГКУ громадянин-підприємець зобов`язаний:
у передбачених законом випадках і порядку одержати ліцензію на здійснення певних видів господарської діяльності;
повідомляти органи державної реєстрації про зміну його адреси, зазначеної в реєстраційних документах, предмета діяльності, інших суттєвих умов своєї підприємницької діяльності, що підлягають відображенню у реєстраційних документах;
додержуватися прав і законних інтересів споживачів, забезпечувати належну якість товарів (робіт, послуг), що ним виготовляються, додержуватися правил обов`язкової сертифікації продукції, встановлених законодавством;
не допускати недобросовісної конкуренції, інших порушень антимонопольно-конкурентного законодавства;
вести облік результатів своєї підприємницької діяльності відповідно до вимог законодавства;
своєчасно надавати органам доходів і зборів декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію), інші необхідні відомості для нарахування податків та інших обов`язкових платежів; сплачувати податки та інші обов`язкові платежі в порядку і в розмірах, встановлених законом.
Отже, у розумінні ПКУ № 2755- VI систематична діяльність фізичної особи, яка провадить операції з продажу (реалізації) товарів, у т. ч. об`єктів нерухомого майна, підлягає державній реєстрації згідно з Законом N 755. При цьому доходи, отримані фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності оподатковуються відповідно до норм ст. 177 ПКУ № 2755- VI.
Такої ж позиції дотримується Вищий адміністративний суд України (далі - В АСУ). Так, своєю постановою від 16.11.2015 N 826/14630/14 ВАСУ встановив, що при здійсненні фізичною особою підприємницької діяльності необхідно чітко розмежувати, в яких відносинах фізична особа виступає як підприємець, а в яких - як фізична особа.
Підприємницьку діяльність можна представити як сукупність постійно або систематично здійснюваних дій щодо виробництва матеріальних і нематеріальних благ, реалізації на ринку товарів, виконання робіт або надання послуг з метою отримання прибутку.
Аналізуючи ознаки, притаманні підприємницькій діяльності, ВАСУ зробив висновок про те, що остання передбачає систематичне прийняття особою самостійних рішень щодо здійснення операцій, спрямованих на отримання прибутку, що супроводжується прийняттям взятих на себе ризиків.
Будівництво (реконструкція) самостійних багатоквартирних об`єктів, як за власні кошти, так і залучені кошти, є безумовним свідченням того, що збудований (реконструйований) об`єкт нерухомості передбачає отримання прибутку від подальшого продажу, що є неодмінною характерною рисою підприємницької діяльності.
Підсумовуючи викладене, ВАСУ встановлено, що комплекс послідовних цілеспрямованих дій, метою яких є будівництво та подальший продаж ряду однотипних об`єктів нерухомості, з метою отримання прибутку, є свідченням того, що відповідна діяльність для цілей оподаткування має кваліфікуватися як підприємницька, а відтак, вказані операції підлягають оподаткуванню за нормами ст. 177 Податкового кодексу України.
З огляду на вищезазначене, оскільки платник податків фізична особа ОСОБА_1 протягом 2015-2017рр. систематично здійснювала діяльність із продажу квартир з метою отримання прибутку, тож зобов`язана була отриманий дохід від операцій з продажу квартир оподатковувати як дохід отриманий від господарської діяльності.
Таким чином, за результатами перевірки було встановлено порушення ст. 58, ч. 6 ст. 128 Господарського Кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV шляхом здійснення господарської діяльності без державної реєстрації фізичної особи-підприємця та не забезпечення ведення обліку результатів своєї діяльності відповідно до вимог законодавства.
Відповідно п.п. 49.18.5 пункт 49.18 ст.49 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. №2755-IV зі змінами та доповненнями, а саме податкова декларація про майновий стан і доходи, подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на доходи фізичних осіб - підприємців - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
За результатами перевірки встановлено порушення п. 177.11 ст. 177, пп.49.18.5 п. 49.18 ст.49 ПКУ № 2755- VI, а саме не подання фізичною особою-платником податків ОСОБА_1 декларацій про майновий стан і доходи за 2015-2017рр. до ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві.
Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування регулюється ст.177 Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 177.2 ст. 177 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи- підприємця .
Так, перевіркою правильності визначення та декларування обсягів отриманих доходів від здійснення господарської діяльності за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 pp. встановлено, що платником податків ОСОБА_1 не визначено та не задекларовано суми доходів, отриманих від провадження підприємницької діяльності за 2015 рік у розмірі 338004,50 грн. ( дохід від продажу нерухомого майна), за 2016 рік у розмірі 6388748,60 грн.(дохід від продажу нерухомого майна складає 5838701,60грн., дохід виплачений самозайнятій особі, згідно декларації єдиного податку складає 550047,00грн.), за 2017 рік у розмірі 1207120,74 грн.(дохід від продажу нерухомого майна складає 210176,74грн., дохід виплачений самозайнятій особі, згідно декларації єдиного податку складає 996944,00грн.).
Перевіркою правильності визначення вартості документально підтверджених витрат, пов`язаних і з здійсненням діяльності, відображених у податкових деклараціях, встановлено, що фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 до ДПІ у Дарницькому р-ні ГУ ДФС у м. Києві податкові декларації про майновий стан і доходи за 2015-2017рр. не подано, та відповідно не відображено суму отриманого доходу від підприємницької діяльності, та суму документально підтверджених витрат пов`язаних із здійсненням підприємницької діяльності.
Згідно з п. 177.4 ст. 177 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 року із змінами та доповненнями - До переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать :
177.4.1 витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат;
177.4.2 витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодування вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу); обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством;
177.4.3 суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом;
177.4.4 інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1-177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності, на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг.
Таким чином, за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 встановлено порушення п. 177.2 ст. 177 ПКУ № 2755- VI, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб за 2015 - 2017 роки в сумі 1114295,23 грн., у т.ч. за 2015р. в сумі 49482,67 грн., за 2016 р. в сумі 858039,67 грн., за 2017р. в сумі 206772,89 грн..
Також варто відзначити, що зі січня 2015 року набрали чинності зміни внесені Законом України №71-VIII від 28 грудня 2014р. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи до Податкового кодексу України в частині оподаткування військовим збором доходів фізичних осіб - підприємців.
Пунктом 161 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу (підпункт 1.1 пункт 161 підрозділу 10 Кодексу), тобто:
фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;
фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні;
податковий агент.
Ставка збору складає 1,5 відсотки об`єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 Кодексу (підпункт 1.3 пункту 161 підрозділу 10 Кодексу).
Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу . В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачами як суб`єктами владних повноважень доведена правомірність та обґрунтованість прийняття оскаржуваних позивачем рішень.
За таких обставин, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
Враховуючи те, що у задоволенні позову суд відмовляє, судові витрати позивачу відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись вимогами ст.ст. 2 , 5 - 11 , 19 , 72 - 77 , 90 , 139 , 241 - 246 , 250 , 255 Кодексу адміністративного судочинства України , Окружний адміністративний суд міста Києва,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДФС у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, ЄДРПОУ 39439980) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили у строк і в порядку, передбачені ст. 255 КАС України .
Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293 , 295 - 297 КАС України .
Повний текст рішення складений та підписаний 25.02.2020 року.
Суддя І.А. Качур
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2020 |
Оприлюднено | 26.02.2020 |
Номер документу | 87830058 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Качур І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні