ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" лютого 2020 р. Справа № 924/1188/19
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О. за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши матеріали справи
за позовом Кам`янець - Подільської міської ради м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Комунального підприємства "Комбінат благоустрою" м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - державного реєстратора Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвської Марини Василівни с. Олешин Хмельницької області
про скасування запису про державну реєстрацію права власності
Представники сторін:
позивача: Рудик В.В. - представник згідно довіреності № 1/02-25-3384 від 01.08.2019р.
відповідача: не з`явився
треті особи: не з`явились
У судовому засіданні згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ВСТАНОВИВ:
15.11.2019 року до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Кам`янець - Подільської міської ради м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області про скасування запису про державну реєстрацію права власності. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.12.2016 року державним реєстратором Олешинської сільської ради Хмельницької області Андрієвською М.В. було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №32831749 про реєстрацію за ТОВ "Люкс підлога" права власності на об`єкт нерухомого майна: незавершене будівництво авто майстерня на розі вул. Пархоменка та просп. Грушевського у м. Кам`янець - Подільський, загальний відсоток готовності об`єкта - 25 %, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №134851687 від 20.08.2018 року. Разом із тим, позивач під час перевірки, проведеної в період з 05 по 12 квітня 2019р., встановив, що за вищевказаною адресою об`єкти незавершеного будівництва відсутні (будівельні роботи не проводяться, будівництво не розпочато). Таким чином, рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна (незавершене будівництво), якого не існує, порушує права позивача як власника земельної ділянки, тому, на думку позивача, підлягає скасуванню.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 15.11.2019 року вказану позовну заяву передано для розгляду судді Субботіній Л.О.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 18.11.2019р. позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 28.11.2019 року відкрито провадження у справі за позовом Кам`янець-Подільської міської ради м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області про скасування запису про державну реєстрацію права власності в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 23.12.2019.
Згідно ухвали суду від 23.12.2019 відкладено підготовче засідання у справі № 924/1188/19 на 16 січня 2020 та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Комунальне підприємство "Комбінат благоустрою". Крім того, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державного реєстратора Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвську Марину Василівну.
16.01.2020 в підготовчому засіданні суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про продовження строку підготовчого засідання на 30 днів та відкладення підготовчого засідання на 11:30 год. 03.02.2020.
Ухвалою суду від 03.02.2020 закрито підготовче провадження у справі №924/1188/19 та призначено справу до судового розгляду по суті на 17 лютого 2020 року.
Присутня в судовому засіданні 17.02.2020 представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. В обґрунтування способу захисту порушеного права вказує, що звернення із даним позовом зумовлено необхідністю захисту права територіальної громади на використання земельної ділянки за цільовим призначенням. При цьому повернення вказаної ділянки міській раді, передача її в оренду іншим особам, а також проведення щодо неї торгів з продажу оренди виявляється неможливим через здійснення реєстрації права власності на незавершене будівництво. Тому позивач вважає обраний ним спосіб захисту ефективним та таким, що призводить до відновлення порушених прав позивача.
Відповідач в засідання 23.12.2019, 16.01.2020, 03.02.2020 та 17.02.2020 явку уповноваженого представника не забезпечив, відзиву на позов не подав, хоча був належним чином повідомлений про дату та час засідань суду, що підтверджується наявними в матеріалах справи судовими повістками.
Представник третьої особи - Комунального підприємства "Комбінат благоустрою" в судове засідання не з`явився. У надісланих до суду клопотанні та письмових поясненнях від 10.01.2020 просив розглядати справу без участі третьої особи. У письмових поясненнях вказує, що ТОВ "Люкс підлога" не виконує умови договору суборенди, не сплачує орендну плату за земельну ділянку. Вважає, що запис про державну реєстрацію права власності на об`єкт незавершеного будівництва підлягає скасуванню, оскільки будівництво даного об`єкта навіть не розпочалось. Тому просить позов задовольнити в повному обсязі.
Третя особа - державний реєстратор Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвська М. В. в судове засідання не з`явилась. У надісланій до суду заяві від 10.01.2020 просила розглядати справу без її участі. У відзиві на позов вказує, що державна реєстрація права власності на незавершене будівництво за ТОВ "Люкс підлога" була проведена згідно Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25.12.2015 № 1127. Заявником були подані усі необхідні документи для реєстрації: договір суборенди землі від 03.02.2015р., декларація про початок виконання будівельних робіт від 08.07.2016 та технічний паспорт від 11.10.2016, які відповідали вимогам законодавства. Тому державний реєстратор вказує, що у неї не було правових підстав для відмови ТОВ "Люкс підлога" в державній реєстрації його прав. Також зазначає, що державний реєстратор не наділений повноваженнями виїзду на місцевість для огляду об`єкта, а здійснює свої повноваження на підставі документів поданих заявником. З врахуванням вказаного щодо вирішення спору покладається на розсуд суду та просить прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.
Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.
Рішенням Кам`янець-Подільської міської ради № 79/58 від 21.02.2014 надано комунальному підприємству "Комбінат благоустрою" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди орієнтовною площею 10000 кв.м. (1,0000 га) за адресою на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона) з земель житлової та громадської забудови для будівництва і обслуговування автомийки, СТО, інших об`єктів соціально-побутового та комерційного призначення.
Згідно рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 87/68 від 09.09.2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 10000 кв.м. (1,0000 га) за адресою на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона), кадастровий номер земельної ділянки 6810400000:20:002:0009, з земель житлової та громадської забудови для будівництва і обслуговування автомийки, СТО, інших об`єктів соціально-побутового та комерційного призначення та передано вказану земельну ділянку в оренду комунальному підприємству "Комбінат благоустрою" терміном на десять років з правом передачі в суборенду.
29.12.2014 між Кам`янець-Подільською міською радою та комунальним підприємством "Комбінат благоустрою" укладено договір оренди земельної ділянки, площею 10000 кв.м., кадастровий номер 6810400000:20:002:0009, яка знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона). Договір укладено на десять років з дня прийняття рішення, тобто до 09.09.2024 (п. 3.1 договору).
Рішенням Кам`янець-Подільської міської ради № 1447 від 29.12.2014 погоджено комунальному підприємству "Комбінат благоустрою" укладення договору суборенди земельної ділянки площею 10000 кв.м. (1,0000 га), яка розташована за адресою на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського кадастровий номер земельної ділянки 6810400000:20:002:0009 для будівництва і обслуговування автомийки, СТО, інших об`єктів соціально-побутового та комерційного призначення з товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога".
За договором суборенди землі від 03.02.2015, укладеним між комунальним підприємством "Комбінат благоустрою" (орендар) та товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" (суборендар), орендар надав, а суборендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення загальною площею 10000,00 кв.м. - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, ріг вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона) (п.п. 1.1, 2.1). Договір суборенди землі укладено на термін до 09.09.2024 (п. 3.1). Згідно п. 5.1 договору суборенди земельна ділянка передається в суборенду для: будівництва і обслуговування автомийки, СТО, інших об`єктів соціально-побутового та комерційного призначення.
Згідно акту приймання-передачі комунальне підприємство "Комбінат благоустрою" передало, а товариство з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" прийняло вищевказану земельну ділянку в суборенду.
08.07.2016 управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області зареєстрована декларація серія ХМ № 083161900293 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва - авто майстерня (І черга) за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона). Замовник: ТОВ "Люкс підлога". Основні показники об`єкту будівництва: загальна площа 98,60 к.в.м., два поверхи.
11.10.2016 фізичною особою-підприємцем Довгалюк Л.І. складено технічний паспорт ТОВ "Люкс підлога" на об`єкт незавершеного будівництва авто майстерні, авто магазина, готеля, кафе-бару, складських приміщень за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона). У технічному паспорті вказано, що при обстеженні об`єкту встановлена наявність фундаменту - з/б блоки. Загальний відсоток готовності об`єкта 25 %. Схематичний план земельної ділянки із розташуванням об`єкту незавершеного будівництва у технічному паспорті відсутній.
28.03.2019 КП "Комбінат благоустрою" звернулось до міського голови з листом № 92 від 28.03.2019р., в якому просило відділ державного архітектурно-будівельного контролю здійснити позапланову перевірку дотримання вимог містобудівного законодавства ТОВ "Люкс підлога".
12.04.2019 відділом державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець-Подільської міської ради складено акт № 15-2019 за результатами проведення з 05.04.2019 по 12.04.2019 планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: будівництво автомайстерні, автомагазину, готелю, кафе-бару, складських приміщень на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського у м.Кам`янець-Подільський Хмельницької області. Під час проведення позапланової перевірки з виїздом на місце встановлено, що земельну ділянку за адресою на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського передано в суборенду ТОВ "Люкс підлога". ТОВ "Люкс підлога" отримано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 774 від 04.05.2016р. та розроблена проектна документація. Управлінням ДАБІ у Хмельницькій області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт з будівництва автомайстерні 08.07.2016 № ХМ083161900293. На момент проведення перевірки факт виконання будівельних робіт відсутній. Будівництво не розпочато. Об`єкти незавершеного будівництва відсутні. Процес проведення перевірки фіксувався посадовою особою органу державного нагляду (контролю) засобами фототехніки. З долучених до матеріалів справи фотознімків вбачається, що на земельній ділянці в хаотичному порядку знаходяться залізобетонні блоки.
Листом міського голови № 1/02-13-1863 від 16.04.2019р. КП "Комбінат благоустрою" повідомлено про результати вищевказаної перевірки.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна індексний номер 75369792 від 09.12.2016 земельна ділянка кадастровий номер 6810400000:20:002:0009, що знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вул.Пархоменка та пр.Грушевського (східна сторона), перебуває в комунальній власності, власник Кам`янець-Подільська міська рада. 13.01.2015 до Державного реєстру внесено запис № 8412517 про реєстрацію права оренди вищевказаної земельної ділянки за КП "Комбінат благоустрою" на підставі договору оренди від 29.12.2014. Право суборенди вказаної земельної ділянки зареєстровано в реєстрі 12.02.2015 (запис № 8734682) за ТОВ "Люкс підлога" на підставі договору суборенди від 03.02.2015.
У відповідності до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер 75373132 від 09.12.2016 за товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" зареєстровано право власності на незавершене будівництво авто майстерня (1 черга), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1112258368104, адреса: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона), що знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 6810400000:20:002:0009 (запис про державну реєстрацію права власності № 17931692, дата та час державної реєстрації 09.12.2016р. 15:08:59). Підстава виникнення права власності: договір суборенди землі від 03.02.2015р., декларація про початок виконання будівельних робіт серія ХМ № 083161900293 від 08.07.2016.
24.07.2019 між комунальним підприємством "Комбінат благоустрою" та товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" укладено договір про розірвання договору суборенди землі від 03.02.2015, у зв`язку з добровільною відмовою суборендаря від права користування земельною ділянкою несільськогосподарського призначення загальною площею 10000,00 кв.м., яка знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, ріг вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона). Вказаний договір зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.10.2019 (витяг з Державного реєстру індексний номер 183834867 від 07.10.2019).
Комунальне підприємство "Комбінат благоустрою" неодноразово зверталося до міського голови із заявами про припинення права користування земельною ділянкою площею 10000 кв.м. шляхом розірвання за згодою сторін договору оренди землі від 29.12.2014 (листи № 305 від 01.10.2019, № 320 від 15.10.2019, № 341 від 12.11.2019, № 362 від 03.12.2019).
Однак, за результатами розгляду вказаних заяв, КП "Комбінат благоустрою" повідомлено, що проект рішення з порушеного питання розглядався на пленарному засіданні сесії Кам`янець-Подільської міської ради, але при голосуванні не набрав необхідної кількості голосів (листи №5/02-14-5246 від 09.12.2019, № 5/02-14-213 від 21.01.2020, № 2/02-14-283 від 23.01.2020).
Розпорядженням Кам`янець-Подільського міського голови № 38-р від 28.01.2020 було створено комісію щодо обстеження земельної ділянки за адресою: м.Кам`янець-Подільський, ріг вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона) у складі чотирьох осіб, в тому числі заступника начальника відділу державного архітектурно-будівельного контролю, головного спеціаліста служби містобудівного кадастру Департаменту містобудування та архітектури. Визначено комісії провести обстеження вказаної ділянки на предмет встановлення факту розміщення на ній капітальної споруди.
29.01.2020 вищевказана комісія провела обстеження земельної ділянки за адресою: м.Кам`янець-Подільський, ріг вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона) та встановила відсутність об`єкта незавершеного будівництва, що підтверджено фотофіксацією. За результатами роботи комісії складено акт. Із доданих фотознімків вбачається відсутність на земельній ділянці будь-яких будівельних матеріалів, в тому числі з/б блоків.
Зважаючи на відсутність об`єкта незавершеного будівництва на належній позивачу земельній ділянці, останній звернувся до суду із позовом про скасування запису про державну реєстрацію права власності, оскільки даний запис порушує права позивача.
Аналізуючи надані докази та пояснення представника позивача, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.
Статтею 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Тобто, об`єктом захисту є порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Отже, встановивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.
Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).
Суд встановив, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна індексний номер 75369792 від 09.12.2016 земельна ділянка кадастровий номер 6810400000:20:002:0009, що знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вул.Пархоменка та пр.Грушевського (східна сторона), належить до земель комунальної власності територіальної громади м. Кам`янець-Подільський, розпорядження якими здійснює Кам`янець-Подільська міська рада.
На підставі рішення Кам`янець-Подільської міської ради № 87/68 від 09.09.2014 та договору оренди земельної ділянки від 29.12.2014 вищевказану земельну ділянку передано в оренду комунальному підприємству "Комбінат благоустрою".
В подальшому земельну ділянку кадастровий номер 6810400000:20:002:0009 передано в суборенду товариству з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" для будівництва і обслуговування автомийки, СТО, інших об`єктів соціально-побутового та комерційного призначення, що підтверджується рішенням Кам`янець-Подільської міської ради № 1447 від 29.12.2014 та договором суборенди землі від 03.02.2015, укладеним між комунальним підприємством "Комбінат благоустрою" та товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога".
08.07.2016 управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області зареєстрована декларація серія ХМ № 083161900293 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва - авто майстерня (І черга) за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона). Замовник: ТОВ "Люкс підлога".
09.12.2016р. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис №17931692 про державну реєстрацію права власності товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" на незавершене будівництво авто майстерня (1 черга), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1112258368104, адреса: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона), яка знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 6810400000:20:002:0009, що підтверджується витягом з Державного реєстру індексний номер 75373132 від 09.12.2016.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано за відповідачем, на земельній ділянці відсутній, тому вищевказаний запис про державну реєстрацію прав підлягає скасуванню.
Суд приймає до уваги, що відповідно до п. 1 ч.1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення таких відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних (ч.1 ст. 12 Закону).
Державній реєстрації підлягає саме заявлене право і державна реєстрація права здійснюється суб`єктом державної реєстрації прав не за власною ініціативою, а на підставах, встановлених законом, зокрема, на підставі заяви про державну реєстрацію прав, поданої особою, за якою здійснюється реєстрація права. Тобто, відносини у сфері державної реєстрації речового права виникають саме між суб`єктом звернення за такою послугою та суб`єктом, уповноваженим здійснювати відповідні реєстраційні дії.
Якщо ж, на думку позивача, саме в результаті державної реєстрації права власності за третьою особою - суб`єктом звернення за такою послугою порушується право власності позивача, то має місце спір позивача про цивільне право з цією особою, яка і має бути належним відповідачем у спорі про скасування запису про проведену державну реєстрацію речового права за особою, адже наслідки вирішення такого спору судом безпосередньо впливають на зміст та стан речового права саме цієї особи (аналогічна позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №911/488/18 та від 04.09.2018 у справі № 915/127/18)
До того ж навіть у випадку, коли суб`єкт державної реєстрації прав не допустив порушень законодавства при проведенні державної реєстрації права, це не є перешкодою для розгляду спору за цивільним позовом, задоволення якого є підставою для вчинення реєстраційних дій.
У силу ст.ст. 169 та 172 ЦК України органи місцевого самоврядування є органами, через які територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки як учасники цивільних відносин.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законодавством України про місцеве самоврядування власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Органи місцевого самоврядування в своїй самоврядній діяльності не є підпорядкованими іншим органам місцевого самоврядування.
Справи у спорах між органами місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких органи місцевого самоврядування є учасниками цивільних відносин та реалізують повноваження власника майна, не мають ознак публічно-правового спору та належать до юрисдикції господарських судів.
З предмета та підстав позову, викладених у позовній заяві, вбачається, що позивач звернувся до суду з цим позовом на захист порушеного (на його думку) права власності на належну йому земельну ділянку до відповідача як особи, за якою зареєстровано право власності на об`єкт незавершеного будівництва, що знаходиться на даній ділянці, тобто, спір виник із майнових відносин приватноправового характеру і його існування не залежить від додержання вимог законодавства при здійсненні запису про реєстрацію права суб`єктом державної реєстрації прав. За таких обставин даний спір належить розглядати в порядку господарського судочинства.
При цьому суд враховує, що Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що рішення суб`єкта державної реєстрації прав про державну реєстрацію прав із внесенням відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вичерпує свою дію, а тому після внесення такого запису скасування зазначеного рішення не може бути належним способом захисту права та інтересу позивача. За певних умов таким належним способом може бути скасування запису про проведену державну реєстрацію права (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, від 04.09.2018 у справі № 915/127/18, від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16, від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17).
Згідно приписів ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають, зокрема право власності на об`єкт незавершеного будівництва.
В силу приписів ст. 27-1 Закону для державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва подаються такі документи:1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом (у разі відсутності у Державному реєстрі прав зареєстрованого відповідного речового права на земельну ділянку); 2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт (крім випадків, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів); 3)документ, що містить опис об`єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об`єкта.
Аналогічний перелік документів для державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва закріплений також у п. 68 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. №553).
У наведених правових нормах визначено вичерпний перелік обов`язкових для подання документів та обставин, що мають бути ними підтверджені, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на об`єкт незавершеного будівництва, і з огляду на закріплені у статтях 10, 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" порядок державної реєстрації та коло повноважень державного реєстратора у ході її проведення ця особа приймає рішення про державну реєстрацію прав лише після перевірки наявності необхідних для цього документів та їх відповідності вимогам законодавства. Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 у справі №306/2053/16-ц.
При цьому приписами ч. 1 ст. 24 Закону визначений вичерпний перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав. Відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою цієї статті, заборонена (ч. 5 ст. 24 Закону).
Як вбачається з матеріалів справи, державна реєстрація права власності відповідача на об`єкт незавершеного будівництва була проведена на підставі договору суборенди землі від 03.02.2015р., декларації про початок виконання будівельних робіт серія ХМ № 083161900293 від 08.07.2016 та технічного паспорта, виготовленого фізичною особою-підприємцем Довгалюк Л.І., що відповідає приписам ст. 27-1 Закону та п. 68 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. В ході проведення державної реєстрації державним реєстратором не було встановлено наявності підстав для відмови в її проведенні. За таких обставин рішення про державну реєстрацію права власності на об`єкт незавершеного будівництва прийнято з дотриманням вимог законодавства.
Водночас у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 № 915/127/18 зазначено, що у разі, коли суд установить, що суб`єкт державної реєстрації прав правомірно прийняв рішення про державну реєстрацію права (зокрема, для державної реєстрації подані всі необхідні документи, які вимагаються відповідно до закону, та немає встановлених законом підстав для відмови у державній реєстрації права), це не є перешкодою для задоволення позову про скасування запису про проведену державну реєстрацію права, якщо наявність такого запису порушує право або інтерес позивача.
Згідно абз. 4 ст. 1 Закону України "Про іпотеку" об`єктом незавершеного будівництва є об`єкт будівництва, на який видано дозвіл на будівництво, понесені витрати на його спорудження та не прийнятий в експлуатацію відповідно до законодавства.
Відповідно до розділу 1 Методичних рекомендацій щодо державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, схвалених колегією Державної реєстраційної служби України 11.12.2012, протокол № 3, ознаками об`єкта незавершеного будівництва зокрема є:
- міцний (ґрунтовний) характер об`єкта будівництва, що зводиться, який дає можливість зробити висновок, що такий об`єкт створюється на довгий період експлуатації, утворюючи при цьому єдине ціле із земельною ділянкою, та відмежовуючи вказаний об`єкт від малих архітектурних форм, тимчасових споруд тощо;
- будівництво здійснюється на підставі дозвільних документів, виданих відповідно до законодавства у сфері регулювання містобудівної діяльності;
- відсутність стовідсоткової готовності об`єкта незавершеного будівництва, що унеможливлює використання його за призначенням та введення відповідно до законодавства в експлуатацію.
Як вбачається із долученого до матеріалів справи акту № 15-2019 від 12.04.2019, складеного відділом державного архітектурно-будівельного контролю Кам`янець-Подільської міської ради, акту обстеження від 29.01.2020, фотознімків, на земельній ділянці кадастровий номер 6810400000:20:002:0009, що знаходиться за адресою: м.Кам`янець-Подільський, на розі вул.Пархоменка та пр.Грушевського (східна сторона), відсутній об`єкт незавершеного будівництва.
Залізобетонні блоки, які знаходились на ділянці станом на момент проведення перевірки відділом державного архітектурно-будівельного контролю (з 05.04.2019 по 12.04.2019), не мали ознак об`єкта незавершеного будівництва, оскільки являли собою будівельні матеріали, розташовані на земельній ділянці, які можуть бути переміщені без їх знецінення та зміни призначення. Додатково вказане підтверджується актом обстеження від 29.01.2020 та долученими до нього фотознімками, з яких вбачається, що станом на 29.01.2020 дані блоки взагалі відсутні на земельній ділянці.
Суд не приймає до уваги інформацію, що міститься в технічному паспорті на об`єкт незавершеного будівництва, зокрема щодо наявності фундаменту - з/б блоки та загального відсотка готовності об`єкта (25 %), оскільки даний паспорт не містить схематичного плану земельної ділянки та розташування об`єкту на ній.
Крім того, згідно декларації серія ХМ № 083161900293 від 08.07.2016 про початок виконання будівельних робіт основними показниками об`єкту будівництва є два поверхи загальною площею 98,60 к.в.м. Отже, при наявності, як це вказано у технічному паспорті, лише фундаменту відсоток готовності буде становити менше 25%.
Також суд враховує, що договір суборенди землі від 03.02.2015 був укладений між комунальним підприємством "Комбінат благоустрою" та товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс Підлога" на термін до 09.09.2024 (п. 3.1 договору). Однак, згідно договору від 24.07.2019, який зареєстрований 01.10.2019, сторони розірвали договір суборенди землі від 03.02.2015, у зв`язку з добровільною відмовою суборендаря від права користування земельною ділянкою. Вказані обставини додатково свідчать про відсутність наміру відповідача здійснювати будівництво на земельній ділянці.
Таким чином, в ході судового розгляду позивач довів належними та допустимими доказами факт відсутності на належній йому земельній ділянці об`єкту незавершеного будівництва. Будь-яких доказів на спростування вказаного матеріали справи не містять.
В силу приписів ст.ст. 319, 321 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Позивач як орган, через який територіальна громада м.Кам`янця-Подільського здійснює своє право власності, уповноважений здійснювати функції власника земельної ділянки, зокрема вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Частиною 2 ст. 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Наявність запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер 75373132 від 09.12.2016 за товариством з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" на об`єкт незавершеного будівництва (авто майстерня), якого не існує, безпосередньо впливає на обсяг прав та обов`язків та зачіпає інтереси позивача, як власника земельної ділянки, на якій згідно відомостей реєстру розташоване це майно.
Враховуючи викладене, вимоги Кам`янець - Подільської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" про скасування внесених до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записів про державну реєстрацію права власності є обґрунтованими, підтверджені матеріалами справи, тому підлягають задоволенню.
Відповідно ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Кам`янець - Подільської міської ради м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога" м. Кам`янець - Подільський Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Комунального підприємства "Комбінат благоустрою" м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - державного реєстратора Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвської Марини Василівни с. Олешин Хмельницької області про скасування запису про державну реєстрацію права власності задовольнити.
Скасувати запис про державну реєстрацію права власності № 17931692, дата та час державної реєстрації 09.12.2016р. 15:08:59, на об`єкт: незавершене будівництво, авто майстерня (1 черга), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1112258368104, адреса: м.Кам`янець-Подільський, на розі вулиці Пархоменка та проспекту Грушевського (східна сторона), що знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 6810400000:20:002:0009 та належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю "Люкс підлога", код ЄДРПОУ 38076448.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Люкс Підлога" (м.Кам`янець-Подільський, вул.Соборна, 14, код 38076448) на користь виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради (м.Кам`янець-Подільський, майдан Відродження, 1) 1921,00 грн. (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню 00 коп.) витрат по оплаті судового збору (р/р 35410028030209, отримувач УДКСУ в Хмельницькій області, МФО 815013, код ЄДРПОУ 04060542).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.
Повне рішення складено 26.02.2020.
Суддя Л.О. Субботіна
Віддруковано у 5 примірниках:
1- до справи,
2- позивачу (32300, м. Кам`янець - Подільський, майдан Відродження, 1),
3 - відповідачу (32300, м. Кам`янець - Подільський, вул. Соборна, 14),
4- третій особі Комунальному підприємству "Комбінат благоустрою" (32300, м.Кам`янець-Подільський, вул. Привокзальна, 27),
5- третій особі державному реєстратору Олешинської сільської ради Андрієвській М. В. (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с.Олешин, вул.Козацька, 8).
Надіслати усім рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2020 |
Оприлюднено | 28.02.2020 |
Номер документу | 87838895 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Субботіна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні