ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2020 року ЛуцькСправа № 140/2689/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Поповичі Ковельського району Волинської області про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (УДСНС України у Волинській області, позивач) звернулося в суд з позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Поповичі Ковельського району Волинської області (далі - відповідач) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ковельський район, село Поповичі, вулиця Мартинюка, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що головним інспектором Ковельського МРВ У ДСНС України у Волинській області здійснено планову перевірку території, будівель та приміщень ЗОШ І-ІІ ступенів с. Поповичі Ковельського району Волинської області щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами позапланової перевірки складений акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 21.08.2019 року №224, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні. У свою чергу зауважень (заперечень) щодо проведеного планового заходу та складеного акту перевірки від суб`єкта господарювання не надходило.
Представник позивача вказує, що при експлуатації території, будівель та приміщень ЗОШ І-ІІ ступенів с. Поповичі Ковельського району Волинської області, що розташована Волинська область, Ковельський район, с. Поповичі, вул. Мартинюка, 2 грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що несе загрозу життю та здоров`ю людей, може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Крім того, представник позивача вказує, що аналізуючи матеріали попередніх перевірок, основна частка порушень, зазначених в акті, пропонується до виконання не перший рік. З боку відповідача, з моменту проведення перевірки у 2016 році, не було здійснено жодних заходів по усуненню виявлених порушень. Для того, щоб не відразу застосовувати найстрогіші заходи випливу щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки для забезпечення безпеки життя та здоров`я людей і надати можливість добровільно усунути дані порушення, працівниками Ковельського МРВ У ДСНС України у Волинській області видавалися приписи у 2016, 2017, 2018 роках, із вказанням даних порушень та надання терміну на усунення їх. Щороку керівник та відповідальні особи притягалися до адміністративної відповідальності, однак це не стимулювало їх до виконання заходів пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 09.09.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.
У відзиві на позовну заяву, представник відповідача вказав, що більша частина виявлених порушень під час проведення перевірки усунута. Зокрема вказує, що на виконання Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року №974 в ЗОШ І-ІІ ступеня с. Поповичі здійснено наступні заходи: 1) в кожному структурному підрозділі ЗОШ І-ІІ ступеня с. Поповичі розроблена інструкція щодо заходів пожежної безпеки; 2) директорка ЗОШ І-ІІ ступеня с. Поповичі пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки; 3) дерев`яні елементи горищних покриттів оброблені засобами вогнезахисту; 4) для сходових кліток придбано евакуаційне освітлення; 5) ключі для відмикання дверей другого евакуаційного виходу першого поверху будівлі знаходяться поруч з дверима в доступному для учасників освітнього процесу місці; 6) в приміщенні комп`ютерного класу встановлено розетки на вогнестійкій основі; 7) замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, який проводиться 1 раз на 2 роки, проведено у серпні 2018 року; 8) на шляхах евакуації коридору першого поверху для облицювання стін застосовані матеріали, що є вогнебезпечними; 9) пожежна водойма й шляхи до неї очищені, на будівлі школи і біля водойми розміщені покажчики. Крім того, представник відповідача вказує, що відповідач буде вживати належних заходів з метою усунення інших порушень та не допущення їх появи в майбутньому. З наведених підстав, представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив представник позивача із поданим відзивом не погоджується. На твердження представника відповідача, що ключі для відмикання дверей другого евакуаційного виходу першого поверху будівлі знаходяться поруч з дверима в доступному для учасників освітнього процесу місці представник позивача зазначає, що пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні чітко гласить, що забороняється забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняється з середини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах. Також Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, що за наявності людей у приміщеннях двері евакуаційних виходів можуть зачинятися лише на внутрішні запори, які відчиняються з середини без ключа, тому, на думку представника позивача, вказане порушенням не можна вважати виконаним.
Крім того зазначає, що відповідачем не надано жодного доказу, щодо вогнебезпечності, як зазначено у відзиві, матеріалів, якими облицьовано стіни на шляхах евакуації коридору першого поверху, та забезпеченості готовності до використання наявної пожежної водойми з влаштуванням покажчика місця її розташування, що також не можна вважати як виконане відповідачем порушення. Також представник позивача звертає увагу, що відповідачем не аргументується і нічим не підтверджується бажання усунення інших критичних порушень, а саме: влаштування блискавкозахисту на будівлі школи, протипожежних дверей в приміщення електрощитової, системи протипожежного захисту, зняття або влаштування можливості розкривання грат на вікнах комп`ютерного класу, які несуть загрозу життю та здоров`ю учнів ти вчителів. З наведених підстав представник позивача просив позов задовольнити повністю.
08.10.2019 року представниками позивача та відповідача було подано спільне клопотання про зупинення провадження у даній справі до 27.01.2020 року у зв`язку з необхідністю надання часу для повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08.10.2019 року провадження у даній справі було зупинено до 27.01.2020 року.
У свою чергу ухвалою суду від 28.01.2020 року провадження у даній справі було поновлено.
Від учасників справи інших заяв по суті справи та клопотань про розгляд справи в судовому засіданні не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що згідно посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12.08.2019 року №243, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на виконання наказу Ковельського МРВ У ДСНС України у Волинській області від 19.07.2019 року №26 (а.с.7-8) у період з 12.08.2019 року по 23.08.2019 року головним інспектором Ковельського МРВ У ДСНС України у Волинській області проведено перевірку додержання законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки на підставі квартального плану заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки на території Ковельського району стосовно об`єктів (будівель, приміщень, споруд, територій тощо), що перебувають у власності, володінні, користуванні центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та непідприємницьких товариств і установ на ІІІ квартал 2019 року (а.с.10).
За результатами планової перевірки ЗОШ І-ІІ ступенів с. Поповичі Ковельського району Волинської області, складений акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 21.08.2019 року №224, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: відсутні на об`єкті інструкції про заходи пожежної безпеки; допускається заниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах приміщення електрощитової; посадова особа не пройшла навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки; не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; в приміщенні комп`ютерного класу не забезпечено розкривання, розсування або знімання грат, які встановлені на вікнах; сходові клітки, зовнішні сходи та коридори не забезпечені евакуаційним освітленням; двері другого евакуаційного виходу першого поверху будівлі школи замкнено на замок; не захищено будівлю школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ; електророзетки в приміщенні комп`ютерного класу встановлені на горючій основі; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання з періодичністю 1 раз на 2 роки; будівлю школи не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; на шляхах евакуації коридору першого поверху для облицювання стін застосовані будівельні матеріали з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2; не підтримується у постійній готовності до використання пожежна водойма; відсутній покажчик біля місця розташування пожежної водойми (об`ємний зі світильником або плоский із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеним на ньому: літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми (а.с.11-17).
Зазначений акт перевірки був вручений представнику відповідача та підписаний останнім без пояснень, зауважень або заперечень.
Крім того, головним державним інспектором з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки м. Ковель та Ковельського району УДСНС України у Волинській області винесено постанову від 21.08.2019 року №008051 про накладення адміністративного стягнення (а.с.18).
Вирішуючи питання наявності правових підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ковельський район, село Поповичі, вулиця Мартинюка, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки суд приходить до таких висновків.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417.
Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У свою чергу згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
У свою чергу згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем була усунута частина порушень, виявлених актом перевірки від 21.08.2019 року №224. Зокрема, як вбачається з матеріалів справи відповідачем було: розроблено інструкцію заходів пожежної безпеки, що підтверджено матеріалами справи (а.с.38-39); посадовими особами було пройдено навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки, що підтверджується договором про проведення навчання з питань пожежної безпеки від 15.09.2019 року №221К (а.с.36-37); дерев`яні елементи горищних покриттів оброблені засобами вогнезахисту, що підтверджується актом надання послуг №13 від 26.09.2019 року (а.с.34); для сходових кліток придбано евакуаційне освітлення, що підтверджується договором про закупівлю товарі 89/09-19 (а.с.35). Крім того, як вбачається з матеріалів адміністративної справи, відповідачем було здійснено у серпні 2018 року замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (а.с.40-43).
У свою чергу, твердження представника відповідача щодо усунутих відповідачем порушень, таких як: у приміщенні комп`ютерного класу встановлено розетки на вогнестійкій основі; на шляхах евакуації коридору першого поверху для облицювання стін застосовані матеріали, що є вогнебезпечними; пожежна водойма та шляхи до неї очищені, на будівлі школи і біля водойми розміщені покажчики суд не бере до уваги, оскільки жодних доказів на усунення вказаних порушень представником відповідача надано не було.
Також суд зазначає, що відповідно до пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні не допускається забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах. За наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть зачинятися лише на внутрішні запори, які відчиняються зсередини без ключа (пункт 2.27 Правил пожежної безпеки в Україні). А тому, зазначення представником відповідача у відзиві на позовну заяву, що ключі для відмикання дверей другого евакуаційного виходу першого поверху будівлі знаходяться поруч з дверима в доступному для учасників освітнього процесу місці, не можна вважати належним усуненням виявленого порушення вимог пункту 2.37 Правил пожежної безпеки в Україні.
Крім того, суд звертає увагу, що на усунення таких порушень як: не захищено будівлю школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах приміщення електрощитової та не обладнання будівлі школи системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , представником відповідача жодних доказів надано не було. Таких доказів не було надано і після закінчення терміну, який був наданий судом ухвалою суду про зупинення провадження у справі для усунення виявлених порушень.
Разом з тим, суд зазначає, що невідповідність чинним вимогам шляхів евакуації, оздоблення шляхів евакуації матеріалами з вищою пожежною небезпекою ніж Г2, В2, Д2, Т2, зачинення другого евакуаційного виходу на замок, влаштування глухих грат на вікнах при наявності людей у приміщенні, у випадку виникнення пожежі призведе до значного збільшення часу евакуації людей з будівлі, також може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись педагогам та дітям, що там знаходяться, а отже може призвести до вдихання їдких продуктів горіння, що в свою чергу може призвести до загибелі людей.
У свою чергу, системи пожежної сигналізації, оповіщування про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування передавання тривожних сповіщень, призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, як наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, відключення або блокування (розблокування) інших інженерних систем, не влаштування систем протипожежного захисту може призвести до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Відсутність пристроїв блискавкозахисту або їх несправність створює загрозу проходження електричного розряду - блискавки через об`єкт, що призведе до можливого ураження людини електричним струмом, а також до виділення теплоти на шляху проходження струму блискавки через об`єкт - виникнення пожежі/вибуху, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Також суд зазначає, що приміщення електрощитової акумулює в собі велику кількість електричних апаратів, обладнання, електропроводів та кабелів, що значно підвищує небезпечність даного приміщення в поняті замикань та можливого виникнення пожежі.
Крім того, суд звертає увагу, що інспекторами Ковельського МРВ У ДСНС у Волинській області було винесено приписи від 13.06.2016 року №195 та від 17.05.2018 року №67 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та надано відповідачу термін для їх усунення, однак, станом на момент розгляду справи доказів повного усунення виявлених порушень відповідачем надано не було.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Суд наголошує, що відповідачем не надано доказів, які б вказували та підтверджували усунення всіх порушень, що виявлені позивачем під час планової перевірки.
Крім того, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
А тому, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.
У свою чергу, відповідач не надав суду доказів про звернення до Управління ДСНС України у Волинській області із заявою про проведення перевірки на предмет усунення порушень, викладених у акті перевірки від 21.08.2019 року №224.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Згідно статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі загальноосвітнього навчального закладу до повного усунення виявлених порушень.
Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно з частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 1 921,00 грн. згідно із платіжним дорученням №462 від 28.08.2019 року (а.с.2) з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов`язати Загальноосвітню школу І-ІІ ступенів с. Поповичі Ковельського району Волинської області (45090, Волинська область, Ковельський район, село Поповичі, вул. Мартинюка, 2, ідентифікаційний номер 20141406) зупинити експлуатацію будівлі загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ковельський район, село Поповичі, вулиця Мартинюка, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2020 |
Оприлюднено | 28.02.2020 |
Номер документу | 87858687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні