Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2020 р. Справа№200/11955/19-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши в порядку загального позовного провадження у письмовому провадженні позовну заяву ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області (місцезнаходження: 87440, Донецька область, с.Покровське, Мангушського району, вул. Транспортна, буд. 10, код ЄДРПОУ 04342855) про визнання протиправною бездіяльності Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області щодо не розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею: 2,0 га із земель запасу, цільове призначення під особисте селянське господарство, комунальної власності в с. Широка Балка, територія Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, зобов`язання Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га із земель комунальної власності Мангушського району Донецької області, безоплатно у власність під особисте селянське господарство, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області (місцезнаходження: 87440, Донецька область, с.Покровське, Мангушського району, вул. Транспортна, буд. 10, код ЄДРПОУ 04342855) про визнання протиправною бездіяльності Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області щодо не розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею: 2,0 га із земель запасу, цільове призначення під особисте селянське господарство, комунальної власності в с. Широка Балка, територія Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, зобов`язання Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га із земель комунальної власності Мангушського району Донецької області, безоплатно у власність під особисте селянське господарство.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він 14 серпня 2019 року звернувся до Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,0 га із земель комунальної власності у с.Широка Балка, територія Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області під особисте селянське господарство. До клопотання був наданий необхідний пакет документів.
Відповідач, згідно вимог чинного законодавства був повинен розглянути це клопотання у місячний строк та надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову в наданні цього дозволу. Але, у встановлений законом строк, позивач ніякого рішення від відповідача не отримав. Просив задовольнити позов.
20.12.2020 року до суду відповідачем надано відзив на адміністративний позов позивача, в якому відповідач заперечував проти задоволення позову. Зазничили, що питання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає вирішенню лише на пленарних засіданнях сесії сільської ради. Крім того, зазначає, що відповідно до земельно-кадастрових книг Покровської сільської ради, на місці розташування затребуваної ОСОБА_1 земельної ділянки знаходяться земельні ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що були роздані громадянам в 1997 році. Деякі з них приватизовані, деякі громадяни не встигли належним чином оформити свої права на землю.
Ухвалою суду від 29 жовтня 2019 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі № 200/11955/19-а; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).
Ухвалою суду від 28 листопада 2019 року розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 20 грудня 2019 року об 11:00 год.
Ухвалою суду від 20 грудня 2019 року продовжено підготовче засідання на тридцять днів; відкладено підготовче засідання по справі на 14 січня 2020 року о 11:00 год.
Ухвалою суд від 14 січня 2020 року відкладено підготовче судове засідання по адміністративній справі на 28 січня 2020 року об 11:00 год.
Ухвалою суду від 28 січня 2020 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі; призначено судовий розгляд по суті на 10 годину 00 хвилин 27.02.2020 року.
Сторони до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Суд дослідивши подані матеріали справи встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є громадянином України, щор підтверджується паспортом громадянина України серія НОМЕР_2 , виданого Першотравневим РВ УМВС України в Донецькій області 21 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНН НОМЕР_1 .
Відповідачем є Покровська сільська рада Мангушського району Донецької області яка є юридичною особою (код ЄДРПОУ 04342855) та суб`єктом владних повноважень.
Згідно копії фіскального чеку позивач 16.08.2019 надіслав засобами поштового зв`язку до голови Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,0 га із земель комунальної власності у с.Широка Балка, територія Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області під особисте селянське господарство.
Рішенням Покровської сільської ради № 7/44-745 від 18.09.2019 року відмовлено громадянину ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходив з наступного.
Відповідно частиною другої статті 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з статтею 41 Конституції України право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Підпунктом б) ч.1 ст.121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;
Згідно з ч.ч. 6, 7 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 вказаного Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені зазначеною статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з ч.2 ст.123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч.3 ст.123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
За приписами ч. 3 ст. 50 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 року №838 проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок серед іншого включають рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом).
Як вбачається з матеріалів справи рішенням Покровської сільської ради від 18.09.2019 №7/44-744 відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель комунальної власності площею 2,0га для ведення особистого селянського господарства в с.Широка Балка Мангушського району Донецької області, оскільки це не відповідає Генеральному плану с.Широка Балка.
Стаття 118 Земельного кодексу визначає лише два можливих рішення відповідача при розгляді клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою - або надання такого дозволу, або мотивована відмова у його наданні.
При цьому відмова в надані дозволу має бути вмотивованою, і підставою для відмови може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд вважає, що оскільки відповідачем прийнято рішення, яким розглянуто клопотання позивача, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області щодо не розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею: 2,0 га із земель запасу, цільове призначення під особисте селянське господарство, комунальної власності в с. Широка Балка, територія Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області задоволенню не підлягають.
Що стосується позовної вимоги про зобов`язання Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки у власність площею 2,0 га із земель запасу комунальної власності у с.Широка Балка, територія Покровської міської ради Мангушського району Донецької області під особисте селянське господарство, суд зазначає наступне.
З огляду на те, що ОСОБА_1 не оскаржив рішення Покровської сільської ради від 18.09.2019 №7/44-744, до суду яким відмовлено йому в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель комунальної власності площею 2,0га для ведення особистого селянського господарства в с.Широка Балка Мангушського району Донецької області, а тому, відсутні правові підстави для зобов`язання Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га із земель комунальної власності Мангушського району Донецької області, безоплатно у власність під особисте селянське господарство.
Крім того, ухвалою суду від 14.01.2020 у справі №200/11955/19-а витребувано з Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області:
- окремі письмові пояснення щодо рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею: 2,0га ОСОБА_1 зокрема, що це не відповідає Генеральному плану с. Широка Балка;
- усі документи, які стали підставою для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею: 2,0га ОСОБА_1 , але до суду жодних документів на виконання ухвали суду не надходило.
Таким чином, суд позбавлений можливості у даній справі надати оцінку рішенню відповідача відповідно до вимог ч. 2 ст. 9 КАС України, так як не має жодних доказів та документів з урахуванням яких прийнято рішення від 18.09.2019, які б свідчили, про те, що рішення відповідача порушує права та інтереси позивача, і я наслідок підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Крім того, відповідачем зазначено у відзиві, що відповідно до земельно-кадастрових книг Покровської сільської ради, на місці розташування витребуваної ОСОБА_1 земельної ділянки знаходяться земельні ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що були роздані громадянам в 1997 році. Деякі з них приватизовані, деякі громадяни не встигли належним чином оформити свої права на землю.
Суд зазначає, що право на судовий захист гарантоване статтею 55 Конституції України. Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Тобто, для того, щоб особа могла реалізувати своє право на судовий захист, необхідно встановити, що оскаржуваними рішенням чи діянням суб`єкта владних повноважень порушено права, свободи чи інтереси саме цієї особи або особи в інтересах якої вона звертається.
При цьому, як зазначив Конституційний Суд України в своєму рішенні від 30 січня 2003 року №3-рп/2003, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін та докази надані позивачем і відповідачем, суд приходить до висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.
В зв`язку з тим, що суд відмовив в задоволенні позову, судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87858973 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні