Рішення
від 18.02.2020 по справі 240/12441/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2020 року м. Житомир справа № 240/12441/19

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання Єфремової О.С.,

за участю:

представника позивача - Сищука В.В.,

представника відповідача - Дідовець Ю.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "КІС" до Департамента містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство "КІС" з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними дії Департаменту містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради щодо відмови Приватному підприємству КІС в наданні містобудівних умов і обмежень на об`єкт Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по вул. АДРЕСА_1 з підстав неможливості будівництва торгівельного центру на цій земельній ділянці;

- зобов`язати Департамент містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради надати Приватному підприємству КІС містобудівні умови і обмеження на об`єкт Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по вул. АДРЕСА_1 ,27-б .

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 19 червня 2009 року між Житомирською міською радою та Приватним підприємством КІС був укладений договір купівлі - продажу земельної ділянки загальною площею 0,0348 га, що розташована за адресою вул. Домбровського, 27-6 у м. Житомирі, кадастровий номер 810136300:08:0009:0015, цільове призначення - для комерційного використання. На підставі зазначеного договору підприємством було отримано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 931084, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020922900001 від 01.09.2009 р. Крім того, вказує, що ПП КІС має у користуванні земельну ділянку кадастровий номер 1810136300:08:0009:0016 площею 0,0199 га на підставі договору оренди землі від 18.08.2017 р., зареєстрованого в книзі записів договорів оренди за № 158 від 18.08.2017 р.

Вказує, що в листопаді 2019 р. підприємство звернулося до Департаменту містобудування і земельних відносин Житомирської міської ради із зверненням щодо отримання містобудівних умов і обмежень на об`єкт Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по АДРЕСА_1 . Листом Департаменту містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради від 02.12.2019 року № 3192/11 підприємству було відмовлено у видачі містобудівних умов і обмежень на об`єкт Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по АДРЕСА_1 . Вважає дану відмову протиправною та такою, що фактично позбавила підприємство права на вільне користування та розпорядження власною земельною ділянкою.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі на 20 січня 2020 року о 10:00.

14 січня 2020 року до відділу документального забезпечення суду у строк та в порядку, визначеному статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшов відзив на позовну заяву від Департаменту містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради, відповідно до змісту якого просить у задоволенні позову відмовити. Зазначено, що 19 червня 2009 року між Житомирською міською радою та Приватним підприємством КІС був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки загальною площею 0,0348 га, що розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1810136300:08:0009:0001, цільове призначення - для комерційного використання, на підставі якого підприємством було отримано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №931084, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №020922900001 від 01.09.2009. План зонування території міста Житомира, був затверджений рішенням міської ради від 04.04.2017 № 579 Про затвердження Плану зонування міста Житомира, а в період отримання у власність ПП КІС земельної ділянки загальною площею 0,0348 га, що розташована по АДРЕСА_1 вимогами чинного на" той час законодавства виготовлення плану зонування не було передбачено. Зазначає, що Генеральний план міста Житомира, на підставі якого земельна ділянка загальною площею 0,0348 га, що розташована по АДРЕСА_2 була сформована та в подальшому передана "у власність з визначеним цільовим призначенням для комерційного використання" був затверджений рішенням Житомирської міської ради від 26.12.2001 №266. Однак, наголошує, що наразі, є чинним Генеральний план міста Житомира, плану червоних ліній магістральних вулиць, затверджений рішенням міської ради від 30.11.2016 № 454 Про затвердження генерального плану міста Житомира . Тому, зазначають, що оскільки заява подана в 2019 році, тому розглядалася у відповідності до Генерального плану міста Житомира, плану червоних ліній магістральних вулиць, затверджений рішенням міської ради від 30.11.2016 № 454, Плану зонування території міста Житомира, затвердженого рішенням міської ради від 04.04.2017 №579, враховувався режим забудови територій, визначених Генеральним планом міста Житомира, затверджений рішенням Житомирської міської ради від 26.12.2001 №266. під час розроблення землевпорядної документації (а.с.45-50).

В підготовчому судовому засіданні, призначеному на 20 січня 2020 року о 10:00, судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні до 27 січня2020 року о 14:30.

В підготовчому судовому засіданні, призначеному на 27 січня 2020 року о 14:30, судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи по суті на 18 лютого 2020 року о 12:00.

В судове засідання, призначене на 18 лютого 2020 року о 12:00, прибув представник позивача та представник відповідача.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

У відповідності до положень частини третьої статті 243 КАС України та зважаючи на складність справи, складення рішення у повному обсязі може бути відкладено на строк до десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Встановлено, що 19 червня 2009 року між Житомирською міською радою та Приватним підприємством КІС був укладений договір купівлі - продажу земельної ділянки загальною площею 0,0348 га, що розташована за адресою АДРЕСА_2 , кадастровий номер 810136300:08:0009:0015, цільове призначення - для комерційного використання (а.с.12).

На підставі зазначеного договору підприємством було отримано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 931084, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 020922900001 від 01.09.2009 р. Цільове призначення земельної ділянки - для комерційного використання (а.с.13).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.11.2019 р. цільове призначення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1810136300:08:0009:0015 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (а.с.18).

Згідно Договору оренди від 18 серпня 2017 року ПП КІС має у користуванні земельну ділянку кадастровий номер 1810136300:08:0009:0016 площею 0,0199 га. Цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (а.с.14).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.11.2019 р. цільове призначення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1810136300:08:0009:0016 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (а.с.21).

В листопаді 2019 р. підприємство звернулося до Департаменту містобудування і земельних відносин Житомирської міської ради із зверненням щодо отримання містобудівних умов і обмежень на об`єкт Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по вул. АДРЕСА_1 .

Листом Департамент містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради від 02.12.2019 року № 3192/11 повідомив, що у відповідності до містобудівної документації, а саме Плану зонування території м. Житомира, земельна ділянка по вул. АДРЕСА_2 , 27-б знаходиться в зоні ТР-2 - зона вулиць в червоних лініях. До зони входять території, які за містобудівною документацією знаходяться магістральних та основних житлових вулиць. Переліком дозволених та допустимих видів забудови та використання земельних ділянок в межах територіальних зон в зоні ТР-2 не передбачено будівництво торгівельних центрів. Враховуючи викладене, зазначають, що видати містобудівні умови та обмеження на об`єкт "Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці АДРЕСА_3 . АДРЕСА_2 27-б» в м АДРЕСА_4 Житомирі немає можливості.

Не погоджуючись із зазначеною відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до п.п. 7 та 8 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

В силу положень ч. 1 ст. 2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування і забудова територій діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає: прогнозування розвитку територій; забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів; встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності; розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури; створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; проведення моніторингу забудови; ведення містобудівного кадастру; здійснення контролю у сфері містобудування.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку

Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації (ч. 3 ст. 8 вказаного Закону).

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Частиною 1 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.

Таким чином, проаналізувавши вказані норми у сукупності, суд дійшов висновку, що основним видом містобудівної документації на місцевому рівні є генеральний план населеного пункту на основі якого (у його складі або як окремий документ), з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон, може розроблятися план зонування території відповідного населеного пункту.

В той же час, згідно з ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження є однією з основних складових частин вихідних даних. Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника.

Згідно з п. 5 ст. 29 Закону рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Встановлено, що рішенням Житомирської міської ради п`ятнадцятої сесії сьомого скликання від 30.11.2016 року №454 "Про затвердження Генерального плану м.Житомира" затверджено Генеральний план м.Житомира, розроблений державним підприємством Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Дніпромісто" ім. Ю.М. Білоконя Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Вважати таким, що втратив чинність Генеральний план м.Житомира, затверджений рішенням міської ради від 26.12.2001 №266 (а.с.55).

Рішенням Житомирської міської ради двадцятої сесії сьомого скликання від 04.04.2017 року №579 "Про затвердження плану зонування м.Житомира" затверджено План зонування території м.Житомира, розроблений державним підприємством Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Дніпромісто" ім. Ю.М. Білоконя Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (а.с.54).

Суд зазначає, що на момент звернення позивача до відповідача, тобто листопад 2019 року, згідно Плану зонування території м.Житомира, земельна ділянка по вул.Домбровського, 27-б знаходиться в зоні ТР-2 - зона вулиць в червоних лініях. До зони входять території, які за містобудівною документацією знаходяться в межах червоних ліній магістральних та основних житлових вулиць, що підтверджується викопіюванням "Коригування Плану червоних ліній м.Житомиор М 1:2000" (а.с.70).

Відповідно до пп. 14 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності червоні лінії - визначені в містобудівній документації щодо пунктів геодезичної мережі межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, майданів, які розділяють території забудови та території іншого призначення.

Отже, на думку суду, червоні лінії є складовою даних містобудівної документації на місцевому рівні, а невідповідність вказаним вимогам містобудівної документації на місцевому рівні - межам червоних ліній, намірів щодо забудови земельної ділянки, є підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень в розумінні частини п`ятої статті 29 Закону Про регулювання містобудівної діяльності .

Аналогічна правова позиція викладене у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у справі №200/1438/16-а.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що Департамент містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради, відмовляючи позивачу у наданні містобудівних умов та обмежень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, тому позов не підлягає до задоволення.

Згідно з частиною 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Крім того, судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

З огляду на викладене, відсутні підстави для зобов`язання відповідача надати Приватному підприємству "КІС" містобудівні умови та обмеження на об`єкт "Нове будівництво торгівельного центру на власній земельній ділянці по вул. Домбровського, 27-б", а тому у позові слід відмовити.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "КІС" (вул. Кармелюка, 10, м.Тернопіль, 46003, ЄДРПОУ: 30198691) до Департамента містобудування та земельних відносин Житомирської міської ради (вул. Покровська, 6, м.Житомир, 10014, ЄДРПОУ: 02498429) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 27 лютого 2020 року.

Суддя О.Г. Попова

Дата ухвалення рішення18.02.2020
Оприлюднено27.02.2020
Номер документу87859291
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/12441/19

Рішення від 18.02.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні