Рішення
від 27.02.2020 по справі 560/4298/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/4298/19

РІШЕННЯ

іменем України

27 лютого 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Приватний навчально-виховний комплекс "Антей" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до адміністративного суду з позовом до Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", розташованого за адресою: вул. Шевченка, 33, м. Кам`янець-Подільський, код ЄДРПОУ 30064477, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №306 від 18.12.2019.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що подальша робота Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", із порушеннями вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей та існує реальна загроза життю та здоров`ю людей.

Відповідач не скористався своїм правом, відзив на позовну заяву до суду не подав, Натомість подав до суду інформацію про часткове усунення недоліків, виявлених під час перевірки

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 27.12.2109 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 11.11.2019 №711, в період з 18 по 19 грудня 2019 провідним спеціалістом Кам`янець-Подільського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області капітаном служби цивільного захисту Гавазою А.О. з метою додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", що розташоване за адресою: Хмельницька область, м. Кам`янець-Подільський, вул. Шевченка, 33 (код ЄДРПОУ 30064477).

За результатами проведеної позапланової перевірки Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", підготовлений та направлений керівнику об`єкту Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №306 від 19.12.2019 (далі - Акт), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI від 02.10.2012, Державних будівельних норм України "Системи протипожежного захисту", затверджених наказом Мінрегіону України від 12.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України "Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги" затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 №287 (далі - ДБН В. 1.1-7:2016). Державних будівельних норм України "Заклади освіти. Будинки і споруди", затверджених наказом Мінрегіону України від 24.04.2018 №106 (далі - ДБН В.2.2-3:2018), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджені наказом МВС України від 15.01.2018 № 25 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за №225/31677 (далі - Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників). Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 №879 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за №1346/32798 (далі - ПТБ), Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затвердженого наказом МНС України від 18.12.2000 № 338 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.09.2005 за №970/11250 (далі - Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів). Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 №444, а саме:

п.1 Територію об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDТ) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";

п.2. Посадовою особою та працівниками не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях". Не проведення навчання з питань пожежної безпеки унеможливлює правильну організацію заходів щодо проведення евакуації людей під час виникнення пожежі, виконання робіт щодо недопущення виникнення пожежі;

п.3. Допущено розміщення загальноосвітнього навчального закладу у чотирьохповерховій частині будинку (допускається розміщення дітей у чотирьохповерховій орендованій будівлі). У відповідності до вимог пункту 22 розділу II ППБУ під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта. Розміщення загальноосвітнього навчального закладу у чотирьохповерховій частині будинку може призвести до ускладнення евакуації дітей з будівлі у разі виникнення пожежі, що несе загрозу для здоров`я та життя дітей та працівників НВК;

п.4. Не проведено технічне обслуговування трьох вогнегасників.

За вимогами пункту 2.2 розділу III ППБУ керівники об`єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та забезпечити їх технічне обслуговування.

Не проведення своєчасного технічного обслуговування наявних вогнегасників може призвести до неможливості їх використання під час ліквідації невеликих осередків займання до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів;

п.5. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали). У відповідності до п.2.5 розділу III ППБУ у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев 'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Не проведення вогнезахисного просочення дерев 'яних конструкцій будівель засобами вогнезахисту, може призвести до швидкого розвитку пожежі, при якій виникають небезпечні чинники (виділення токсичних продуктів горіння, диму, обвалення будівельних конструкцій), які несуть безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей;

п.6. Горищне приміщення над приватним НВК "Антей" по вул. Шевченка, 33 захаращене сторонніми предметами. Відповідно до вимог п.2.12 розділу III ППБУ забороняється використовувати горища, технічні поверхи й приміщення (у тому числі вентиляційні камери, електрощитові) не за призначенням, розміщувати в них виробничі/ складські дільниці, засмічувати та захаращувати їх сторонніми предметами.

У разі виникнення пожеж і, може призвести до швидкого її розвитку, при якій виникають небезпечні чинники (виділення токсичних продуктів горіння, диму, обвалення будівельних конструкцій), які несуть безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей;

п.7. Будівля приватного НВК "Антей" не забезпечена адресним вказівником, який повинен освітлюватися в темний час доби. За вимогами пункту 2.22 розділу III ППБУ будинки та інші об`єкти мають бути забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видимих місцях і освітлюваними в темний час доби.

Відсутність адресного вказівника на будівлі збільшує час пошуку пожежно- рятувальними підрозділами місця виклику, ускладнює орієнтування у мережі вулиць населеного пункту, а відтак збільшує час вільного розвитку пожежі, при якій виникають небезпечні чинники для людини;

п.8. Допущено використання горючого опорядження (облицювання) стін з невизначеними показниками пожежної небезпеки в приміщенні по коридорах на 2-му та 3-му поверхах, частково в навчальних кабінетах на 1-му, 2-му, 3-му та 4-му поверхах (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали (документи)). Відповідно до вимог пункту 2.23 розділу III ППБУ забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

Використання матеріалів з невизначеними показниками пожежної безпеки для облицювання стін може призвести до розповсюдження вогню по шляхах евакуації та неможливості евакуації людей, що знаходяться в будівлі під час виникнення пожежі, внаслідок якої виникають небезпечні чинники, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей;

п.9. В приватному НВК "Антей" по вул. Шевченка, 33 на 1-му поверсі в приміщені буфету допущено захаращення шляху евакуації меблями. За приписами п. 2.37 розділу III ППБУ не допускається захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами.

Захаращення евакуаційного виходу може призвести до ускладнення швидкої та безпечної евакуації дітей, відвідувачів та працівників у разі виникнення пожежі, що несе загрозу для їх здоров`я та життя:

п.10. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в усіх приміщеннях приватного НВК "Антей" не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали (документи)). За пунктом 1.6 розділу IV ППБУ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Не виконання з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів може призвести до виникнення пожежі від короткого замкнення електромереж і або її перенавантаження:

п.11. Всі електрощити та групові електрощитки в приміщеннях приватного НВК "Антей" по вул. Шевченка, 33 не забезпечені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки). Згідно з вимогами п.1.16 розділу IV ППБУ електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту.

Не оснащення електрощитів та групових електрощитків схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарату захисту, може призвести до неможливості правильного відключення електричної напруги у разі виникнення пожежі і як наслідок, до збільшення часу вільного її розвитку, при якій виникають небезпечні для людей чинники (токсичні продукти горіння, підвищена температура, тощо):

п.12. В приміщенні приватного НВК "Антей" по вул. Шевченка, 33 допущено користування світильником з лампою розжарювання без захисного суцільного скла (ковпака) (при вході в будівлю з лівої сторони). Згідно п.1.18 розділу IV ППБУ забороняється: проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів: відкрите прокладання електропроводів/кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках: експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією: застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок: застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання: користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами: підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіюваними); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіюваними, виготовленими з горючих матеріалів: складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами; використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток; розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.

Результатом недотримання даних заборон стають ненормальні режими роботи, а саме: коротке замкнення, перевантаження, зниження напруги, імпульсні перенапруги, які в свою чергу можуть призвести до виникнення пожежі, і як наслідок чинники якої створюють загрозу життю та здоров`ю людей;

п.13. В приміщенні приватного НВК "Антей" по вул. Шевченка, 33 не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали (документи)). За приписами пункту 1.20 розділу IV ППБУ замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Не проведення замірів опору ізоляції та перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання може призвести до виникнення пожежі від короткого замкнення електромережі або її перенавантаження та швидкого розповсюдження пожеж і;

п.14. Усі приміщення приватного НВК "Антей" не обладнано системами протипожежного захисту. Відповідно до вимог пункту 1.2 розділу V будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Відсутність систем пожежної сигналізації збільшує час виявлення пожежі, час. необхідний для проведення повної та своєчасної евакуації людей з будівель, адже однією із необхідних умов, які забезпечують ефективну евакуацію є мінімальний час. за який можна залишити приміщення при пожежах;

п.15. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не розміщено вказівні знаки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби).

Відсутність спеціальних знаків безпеки в приміщеннях погіршує орієнтування працівників об`єкту та рятувальників під час евакуації, ускладнює пошук первинних засобів пожежогасіння та електрощитів, тощо, що в свою чергу унеможливлює швидку ліквідацію пожежі на ранніх стадіях її розвитку та проведення вчасної евакуації людей, що створює загрозу життю та здоров 'ю людей при виникненні пожеж і чи іншої надзвичайної події;

п.16. Не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єкта господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Не забезпечення засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин призводить до неможливості проведення евакуаційних заходів під час виникнення пожежі або іншої надзвичайної ситуації.

п.17. Будівля приватного НВК "Антен" не обладнана системою керування евакуюванням. Відповідно до вимог п.1.2 розділу V будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДВІ/ В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Відповідно до п.5.1 табл. Б. 1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" будівлі та приміщення загальноосвітніх шкіл підлягають обладнанню системами оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей.

Відсутність систем оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей може призвести до збільшення часу повідомлення про пожежі, часу, необхідного для проведення повної та своєчасної евакуації людей з будівель, адже однією із необхідних умов, які забезпечують ефективну евакуацію є мінімальний час, за який можна залишити приміщення при пожежах;

п.18. Для отримання відомостей про конкретні дії надзвичайних ситуаціях в приміщенні приватного НВК "Антей", не обладнано з урахуванням особливостей виробничої діяльності інформаційно-довідковий куточок з читань цивільного захисту. Відповідно до статті 13 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 №444 для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях на підприємстві, в установі та організації обладнується з урахуванням особливостей виробничої діяльності інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту, що є частиною приміщення загального користування, у якій тематично оформляються стенди, розміщуються схеми, навчальні посібники зразки, передбачені програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях.

Відсутність довідково-інформаційних куточків зменшує рівень обізнаності людей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях;

п.19. Не проведено ідентифікацію об`єкту господарської діяльності щодо визначення потенційної небезпеки (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали (документи)).

Згідно з пункту 7 розділу III Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, ідентифікації підлягають усі об`єкти господарської діяльності, які розташовані на території України і перебувають у державній, колективній або приватній власності юридичних або фізичних осіб.

п.20. Керівник об`єкти не пройшов навчання з питань цивільного захисту у відповідних навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту (не надано відповідним чином завірені підтверджуючі матеріали (документи)). Відповідно до пункту 8 частини 1 cтатті 20 Кодексу цивільного захисту України одним із завдань (обов`язків) суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту є здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки.

Навчання з питань цивільного захисту, навчання діям і способам захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру організовується з метою підготовки населення, сил цивільного захисту та органів управління до дій в умовах надзвичайних ситуацій відповідно до Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444.

Не проходження керівником навчання з питань цивільного захисту унеможливлює, правильну організацію заходів щодо проведення евакуації людей під час виникнення аварій та інших надзвичайних ситуацій, виконання робіт щодо їх недопущення:

п.21. Суб`єкт господарювання здійснює діяльність без реєстрації декларації відповідності матеріально - технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Згідно з абзацом 1 частини 2 cатті 57 КЦЗУ початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб 'єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану).

п.22. Об`єкт приватного ПВК "Антей", не забезпечено 2-ма евакуаційними виходами з колісного поверху.

Відповідно до вимог пункту 22 розділу II ППБУ під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.

Незабезпечення кожного поверху 2-ма евакуаційними виходами може призвести до ускладнення швидкої та безпечної евакуації дітей та працівників у разі виникнення пожежі, що несе загрозу для їх здоров`я та життя.

Враховуючи те, що подальша робота Приватного навчально-виховного комплексу "Антей" із вищезазначеними порушеннями вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей та існує реальна загроза житло та здоров`ю людей. У зв`язку з цим, позивач звернувся до суду.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (стаття 1 Кодекс цивільного захисту України).

Відповідно до частини 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

В силу частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Станом на дату розгляду даної справи відповідач не надав доказів виконання виявлених перевіркою порушень та не спростував відсутність факту їх вчинення та існування.

У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з пунктами 35-36 постанови Верховного Суду від 28.02.2019 по справі №810/2400/18 недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки наявні у відповідача порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Хмельницькій області про застосування заходів реагування необхідно задовольнити.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Приватного навчально-виховного комплексу "Антей" про застосування заходів реагування задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації Приватного навчально-виховного комплексу "Антей", розташованого за адресою: вул. Шевченка, 33, м. Кам`янець-Подільський, код ЄДРПОУ 30064477, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №306 від 18.12.2019.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 27 лютого 2020 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Приватний навчально-виховний комплекс "Антей" (вул. Шевченка, буд. 33, м.Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 30064477) Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено28.02.2020
Номер документу87860845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/4298/19

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні