Рішення
від 27.02.2020 по справі 580/19/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2020 року справа № 580/19/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Черкаської місцевої прокуратури до Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

02.01.2020 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Заступника керівника Черкаської місцевої прокуратури (18000, м.Черкаси, вул. Б.Хмельницького, буд.60) (далі - позивач) до Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (19617, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Байбузи, вул. Рябоконя, буд.121; код ЄДРПОУ 26323672) (далі - відповідач) про:

визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» Байбузівської сільської ради за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Байбузи, вул.Ювілейна, буд.15;

зобов`язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» Байбузівської сільської ради за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Байбузи, вул. Ювілейна, буд.15.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ «Веселка» створює передумови для зловживань щодо розпорядження цим майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Тому просив задовольнити позов.

Ухвалою суду від 08.01.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Залучено до участі у справі третьою особою без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (далі - третя особа). Також встановлено відповідачу та третій особі строк, тривалістю десять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву та пояснень на позовну заяву та повідомлено сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Згідно з даними рекомендованих повідомлень вказану ухвалу позивач отримав 13.01.2020, а відповідач і третя особа - 14.01.2020.

14.02.2020 від відповідача суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідач виготовив технічну документацію на будівлю вищевказаного ДНЗ. Документація на земельну ділянку буде виготовлена при наявності коштів.

Третя особа правом надання пояснень на позов не скористалась.

Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

За результатами проведеного Черкаською місцевою прокуратурою вивчення інформації стану дотримання органами місцевого самоврядування вимог законодавства з питань земельних відносин у сфері охорони дитинства виявлено, що на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) ДНЗ (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області відсутня державна реєстрація права власності.

Згідно з наданою відповідачем у листі від 28.12.2019 №825 інформацією відповідач виготовив технічний паспорт на будівлю вищевказаного ДНЗ, а документація на земельну ділянку не розроблялась та буде виготовлена при наявності коштів.

Виявлені порушення зумовили звернення позивача до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту» (далі - Закон №2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти згідно з ч.1 ст.38 Закону України від 11.07.2001 №2628-ІІІ «Про дошкільну освіту» включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 2 ст. 80 Закону №2145-VIII визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. «а» ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачена вищевказаним розпорядженням Уряду.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами освіти, т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.

Суд встановив, що відповідно до п.1.3. Статуту Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області його засновником є Байбузівська сільська рада. Управління ДНЗ «Веселка» здійснює його засновник (п.8.1. Статуту).

На підставі п.1.3. Статуту засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування.

Відповідно до інформації ГУ Держгеокадастру у Черкаській області у листі від 21.05.2019 № 10-23-0.2-3594/2-19 земельна ділянка під ДНЗ «Веселка» не реєструвалась.

Отже, з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ «Веселка» не відповідає закону.

Відсутність заходів щодо оформлення речових прав на земельну ділянку вказаного ДНЗ свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування і розвитку.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.

Керуючись ст.ст.6, 14, 138-139, '242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Заступника керівника Черкаської місцевої прокуратури про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Байбузівської сільської ради стосовно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Байбузи, вул.Ювілейна, буд.15.

Зобов`язати Байбузівську сільську раду (19617, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Байбузи, вул.Рябоконя, буд.121; код ЄДРПОУ 26323672) вжити у межах повноважень заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу (ясла-садок) «Веселка» с.Байбузи Байбузівської сільської ради Черкаського району Черкаської області за адресою: Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Байбузи, вул.Ювілейна, буд.15.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного тексту судового рішення.

Суддя А.М. Бабич

Рішення постановлене, складене у повному обсязі та підписане 27.02.2020.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено28.02.2020
Номер документу87861029
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/19/20

Рішення від 27.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні