Постанова
від 24.02.2020 по справі 913/403/18
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 лютого 2020 року

м. Київ

справа № 913/403/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Булгакової І.В., Селіваненка В.П.

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - Національного банку України (далі - НБУ, позивач) - Звади Р.В. (в порядку самопредставництва, наказ від 27.12.2019 № 3360-к, Типова посадова інструкція від 08.01.2020, Положення від 08.01.2020),

відповідачів:

1) Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" Матвієнка Андрія Анатолійовича (далі - ПАТ "Укркомунбанк", відповідач-1) - Лобаня Д.М. (адвокат, посв. від 16.04.2018 № 000326),

2) Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд, відповідач-2) - Сидоренко Ю.А. (адвокат, свідоцтво від 16.04.2018 № КВ №000181),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ПАТ "Укркомунбанк"

на рішення Господарського суду міста Києва від 30.05.2019 (головуючий - суддя Усатенко І.В.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.11.2019 (головуючий - суддя Коробенко Г.П., судді Козир Т.П., Кравчук Г.А.)

у справі № 913/403/18

за позовом НБУ

до 1) ПАТ "Укркомунбанк",

2) Фонду

про зобов`язання вчинити дії.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. НБУ звернувся до Господарського суду Луганської області із позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Український комунальний банк" Матвієнко А.А., Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання протиправними дій Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" про визнання протиправними дій Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. щодо невизнання кредиторських вимог НБУ на загальну суму 58 983 445,87 грн; зобов`язання уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" акцептувати (визнати) кредиторські вимоги НБУ в розмірі 58 983 445,87 грн та подати відповідні зміни до акцептованого реєстру вимог кредиторів ПАТ "Укркомунбанк" на затвердження виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; зобов`язання Фонду гарантування вкладів фізичних осіб затвердити зміни до акцептованого реєстру вимог кредиторів ПАТ "Укркомунбанк" у частині включення до нього кредиторських вимог у розмірі 58 983 445,87 грн.

1.1.1. Позовна заява мотивована тим, що НБУ та ПАТ "Укркомунбанк" укладено кредитний договір від 01.04.2014 №10-041/1 (системний номер 10005851000 у САП НБУ), згідно з пунктами 1, 1.2 якого НБУ надано відповідачу-1 кредит у сумі 17 000 000 грн, який надається на строк з 01.04.2014 та має бути повернутий позивачу 26.03.2015. У подальшому, 15.04.2014 НБУ та ПАТ "Укркомунбанк" укладено кредитний договір №10-041/4 (системний номер 10006273000 у САП НБУ). Відповідно до пункту 1.1 вказаного договору кредитор надає позичальнику стабілізаційний кредит для підтримки ліквідності у сумі 34 000 000 грн строком до двох років з 15.04.2014, який має бути погашений 13.05.2016. Відповідно до пункту 1 Додаткового договору №10-041/6 від 02.06.2014 до кредитного договору №10-041/4 від 15.05.2014 сторони погодили видачу позичальнику 10000000 грн шляхом перерахування на його рахунок. У зв`язку з невиконанням відповідачем ПАТ "Укркомунбанк" зобов`язань за кредитними договорами щодо повернення кредитних коштів та сплати процентів за користування кредитом виникла заборгованість, яка станом на 27.02.2018 складає 58 983 445,87 грн. На підставі постанови Правління НБУ від 12.05.2015 №309/БТ "Про віднесення ПАТ "Укркомунбанк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 12.05.2015 №96 "Про запровадження тимчасової адміністрації у Публічному акціонерному товаристві "УКРКОМУНБАНК", згідно з яким з 13.05.2015 запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ "Укркомунбанк". 13.10.2015 НБУ звернувся із заявою про включення до реєстру кредиторів №22-014/6055/БТ до ПАТ "Укркомунбанк", в якій були заявлені вимоги на загальну суму 58 999 647,44 грн. Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. листом від 24.12.2015 №310/15-Л повідомлено НБУ про те, що його вимоги відхилені відповідно до пункту 2 частини другої статті 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" як такі, що не підтверджені фактичними даними. Крім того, на адресу НБУ 31.01.2018 надійшов лист Уповноваженої особи Фонду, в якому повідомляється про неможливість визначення суми заборгованості перед НБУ у зв`язку з недостатністю документів та даних, що є у розпорядженні, та відсутності доступу до первинних документів, технічних засобів банку, які підтверджують зобов`язання банку. На думку позивача, вищевикладені обставини та факт відхилення кредиторських вимог НБУ свідчать про наявність порушеного права та протиправність дій Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А.

1.2. Ухвалою Господарського суду Луганської області від 30.08.2018 справу №913/403/18 передано за підсудністю до Господарського суду міста Києва.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 30.05.2019 позов задоволено частково.

2.1.1. Зобов`язано ПАТ "Укркомунбанк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. акцептувати кредиторські вимоги НБУ за кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 заборгованість за кредитом у розмірі 15 000 000 грн, заборгованість за відсотками у розмірі 2 155 684,94 грн; за кредитним договором від 15.05.2014 №10-041/4 заборгованість за кредитом у розмірі 32 074 669,20 грн, заборгованість за відсотками 3 957 047,60 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

2.1.2. Стягнуто з ПАТ "Укркомунбанк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. на користь НБУ судовий збір у розмірі 881 грн.

2.2. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.11.2019 рішення Господарського суду міста Києва від 30.05.2019 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання ПАТ "Укркомунбанк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. акцептувати кредиторські вимоги НБУ за кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 - заборгованість за відсотками у розмірі 376 643,83 грн.

Прийнято в цій частині нове рішення, яким вказані позовні вимоги задоволено.

2.2.1. Зобов`язано ПАТ "Укркомунбанк" в особі уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. акцептувати кредиторські вимоги НБУ за кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 - заборгованість за відсотками у розмірі 376 643,83 грн. В іншій частині рішення суду залишено без змін.

2.2.2. Стягнуто з ПАТ "Укркомунбанк" на користь НБУ витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 1 321,50 грн.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. ПАТ "Укркомунбанк", посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції оскаржувані судові рішення у справі скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу:

4.1. Місцевий та апеляційний господарські суди:

4.1.1. неправильно застосували норми матеріального права, а саме: статті 48, 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб"; пункти 2.6, 2.8 глави 2, пункт 4.23 глави 4 Розділу V Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 05.07.2012 №2; пункт 5 Розділу ІІ, Розділ ІІІ, пункт 1 Розділу V Положення про порядок складання і ведення реєстру акцептованих вимог кредиторів та задоволення вимог кредиторів банків, що ліквідуються, затверджене рішенням виконавчої дирекції Фонду від 21.08.2017 № 3711, та дійшли помилкового висновку про те, що зобов`язання акцептувати кредиторські вимоги НБУ входить до повноважень відповідача-1 та не врахували, що ці повноваження належать до виключної компетенції Фонду;

4.1.2. суд апеляційної інстанції помилково застосував норми статей 1048, 1050 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) щодо законності нарахування НБУ процентів за кредитним договором № 10-041/1 після закінчення строку його дії;

4.1.3. порушили норми процесуального права, а саме: статті 2, 13, 76-78, 86, 236 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та визнали доведеним факт наявності заборгованості ПАТ "Укркомунбанк" за кредитними договорами на підставі неналежних та недопустимих доказів, а також не надали оцінки кожному доказу, наданому відповідачем-1, та не навели мотивів їх відхилення.

5. Позиція інших учасників справи

5.1. У відзиві на касаційну скаргу НБУ заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

5.2. Поданий 17.02.2020 Фондом відзив на касаційну скаргу Верховним Судом залишено без розгляду відповідно до положень статті 118, частини першої статті 295, частини першої статті 301, частини першої статті 252, частини другої статті 207 ГПК України, оскільки його подано поза межами строку, встановленого в ухвалі Верховного Суду про відкриття касаційного провадження від 23.01.2020, а саме після 10.02.2020.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. На підставі постанови Правління Національного банку України від 12.05.2015 №309/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 12.05.2015 №96 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк", згідно з яким з 13.05.2015 розпочато процедуру виведення ПАТ "Укркомунбанк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на три місяці з 13.05.2015 до 12.08.2015. Уповноваженою особою ФГВФО на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк" призначено Матвієнка A.A.

6.2. З метою забезпечення збереження активів неплатоспроможного банку, запобіганню втрати майна та збитків банку і Фонду виконавча дирекція Фонду прийняла рішення від 10.08.2015 №149 "Про продовження строків здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк" до 12.09.2015 включно та продовження повноважень Уповноваженої особи Фонду до зазначеної дати.

6.3. У подальшому, відповідно до постанови Правління Національного банку України від 14.09.2015 №604 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк", виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 14.09.2015 № 169 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Укркомунбанк" та делегування повноважень ліквідатора банку", яким (зі змінами, внесеними Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 30.12.2015 №285), розпочато процедуру ліквідації та призначено Уповноважену особу Фонду, якій делеговано усі повноваження ліквідатора Банку, визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52-1, 53 цього Закону, на строк з 14.09.2015 по 13.09.2017 включно.

6.4. Рішеннями Фонду від 28.08.2017 № 3789 та від 23.08.2018 №2335 строки здійснення ліквідації продовжено до 13.09.2019 включно.

6.5. Вказані відомості оприлюднені на офіційному веб-сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб: www.fg.gov.ua.

6.6. Інформацію про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "УКРКОМУНБАНК" розміщено в оголошенні в газеті "Голос України" від 19.09.2015 №174 (6178).

6.7. 13.10.2015 позивач звернувся до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнка А.А. із заявою №22-014/6055/БТ, в якій просив визнати кредиторські вимоги НБУ до ПАТ "Укркомунбанк" на загальну суму 58 999 647,44 грн, які виникли з кредитних договорів від 01.04.2014 №10-041/1, від 15.05.2014 № 10-041/4, від 15.05.2014 № 10-041/4 та з наданих НБУ послуг, та віднести дані вимоги до відповідної черги реєстру акцептованих вимог кредиторів.

6.8. 24.12.2015 Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб було надано відповідь за №310/15-Л щодо результатів розгляду вимог кредитора, в якій вказано, що станом на день запровадження процедури виведення ПАТ "Укркомунбанк" з ринку головний офіс (м. Луганськ), а також інші відділення зазначеної банківської установи знаходяться у населених пунктах, на території яких органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення"; повідомлено про тимчасово відсутній доступ до первинних бухгалтерських документів ПАТ "Укркомунбанк", юридичних справ клієнтів, а також серверів (із встановленою базою даних клієнтів Банку), інших документів та технічних засобів ПАТ "Укркомунбанк", у тому числі за допомогою яких, на виконання вимог законодавства, уповноважена особа Фонду гарантування зобов`язана здійснити звірку заявлених вимог до Банку із фактичними даними, що містяться у розпорядженні уповноваженої особи Фонду гарантування; повідомлено про відсутність законних підстав для включення вимог Управління Національного банку України в Дніпропетровській області до реєстру акцептованих вимог кредиторів ПАТ "Укркомунбанк" та відхилення вимог Управління Національного банку України в Дніпропетровській області як таких, що не підтверджені фактичними даними, що містяться у розпорядженні уповноваженої особи Фонду гарантування, у відповідності до пункту 2 частини другої статті 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". При цьому зазначено, що ліквідація банків, зареєстрованих на території проведення антитерористичної операції, у разі неможливості здійснення процедури ліквідації відповідно до Закону, буде здійснюватися у порядку та у строки, встановлені окремими нормативно-правовими актами Фонду гарантування, як це передбачено приписами частини восьмої Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 16.07.2015 №629-VIII.

6.9. 05.05.2018 позивач звернувся до уповноваженої особи з листом №12-0007/25185/БТ, в якому підтверджував обґрунтованість своїх кредиторських вимог та до якого долучив копії кредитних договорів, оригінали меморіальних ордерів про надання кредиту, оригінал виписки по кредитних договорах та довідки-розрахунки заборгованості по кредитних договорах, копію депозитного договору та копії актів виконаних робіт.

6.10. 11.06.2018 надано відповідь №163/18-Л на лист №12-0007/25185/БТ, в якій повторно зазначено про відсутність первинних документів, за якими можна було б провести звірку, в зв`язку з чим вимога не може бути задоволена. При цьому зазначено, що з кредиторськими вимогами позивач звернувся своєчасно, і в разі зміни ситуації вимоги будуть розглянуті, а питання про включення вимог до акцептованого реєстру кредиторів буде вирішено.

6.11. Судами встановлено, що позивач своєчасно звернувся із заявою кредитора про включення його вимог до акцептованого реєстру кредиторів, однак йому було відмовлено в зв`язку з відсутністю у розпорядженні Фонду фактичних даних з приводу кредиторських вимог та неможливістю провести звірку розрахунків.

6.12. 28.03.2014 Правлінням НБУ прийнято постанову №177/БТ, якою постановлено надати ПАТ "Укркомунбанк" кредит для зберігання ліквідності в сумі 17 млн грн на строк до 360 днів; установити процентну ставку за кредитом на рівні потрійної облікової ставки НБУ. Зобов`язано Управління НБУ в Луганській області укласти з ПАТ "Укркомунбанк" відповідно до законодавства України кредитний договір (у якому передбачити щомісячну сплату відсотків та погашення кредитної заборгованості згідно з умовами, зазначеними у пунктах 1-3 цієї постанови) та договір застави; визначити в кредитному договорі порядок повернення кредиту та зобов`язань ПАТ "Укркомунбанк" відповідно до вимог пунктів 10-14 Положення №91.

6.13. Відповідно до пунктів 3-5 Положення про надання НБУ кредитів банкам України для збереження їх ліквідності, затвердженого постановою Правління НБУ від 24.02.2014 №91 (чинна на дату прийняття рішення укладення кредитного договору від 01.04.2014 №10-041/1), рішення про надання кредиту банку для збереження його ліквідності приймає Правління НБУ. Кредит для збереження ліквідності банку надається банку на строк до 360 днів. Процентна ставка за кредитом для збереження ліквідності банку встановлюється на рівні потрійної облікової ставки НБУ. Проценти за користування кредитом для збереження ліквідності банк сплачує щомісяця.

6.14. 01.04.2014 НБУ видано розпорядження № 38-2/403-рф про укладення НБУ з ПАТ "Укркомунбанк" згідно з постановами Правління НБУ від 24.02.2014 №91 та від 28.03.2014 №177/БТ, кредитного договору від 01.04.2014 №10-041/1 про надання банку кредиту для збереження ліквідності в сумі 17 млн грн на строк з 01.04.2014 до 26.03.2015 та договору застави майнових прав від 01.04.2014 №10-041/2, про здійснення перерахування коштів кредиту з балансового рахунку №1415 "Інші короткострокові кредити, що надані банкам" на рахунок: у розмірі 17 000 000 грн, вирішено здійснювати нарахування доходу за користування кредитом і відображення його в бухгалтерському обліку; встановлено базу для нарахування доходу за користування кредитом: розмір процентної ставки встановлюється на рівні потрійної облікової ставки НБУ та на день укладення кредитного договору становить 19,50% річних; встановлено, що процентна ставка за кредитом є змінною, в залежності від діючої облікової ставки НБУ; визначено, що базова кількість днів для нарахування процентів становить фактичну кількість днів у місяці/фактичну кількість днів у році; визначено строк користування кредитом - 359 днів; визначено, що повернення кредиту здійснюється згідно з графіком, передбаченим у САП НБУ; визначено умови кредитного договору, у відповідності до яких банк сплачує нараховані проценти за користування кредитом щомісяця в останній робочий день поточного місяця за фактичну кількість днів у місяці та одночасно з кінцевим строком погашення боргу за кредитом; за невиконання або несвоєчасне виконання банком грошових зобов`язань за кредитним договором нараховується пеня в розмірі 0,5 процента від суми заборгованості за кожний день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період прострочення виконання зобов`язання; визначено, що базовою кількістю днів для нарахування пені є фактична кількість днів у місяці/році; визначено, що забезпечення кредиту (майнових прав) здійснюється за укладеними банком кредитними договорами з юридичними особами. Розпорядженням передбачено здійснення відповідних бухгалтерських проводок за меморандними рахунками 8010, 8011, 8012 в сумі 17 000 000 щодо збільшення розміру безготівкової емісії та розміру її використання за операцією з підтримання ліквідності.

6.15. 14.05.2014 Правлінням НБУ було прийнято Постанову № 274/БТ "Про надання стабілізаційного кредиту для підтримання ліквідності", якою постановлено надати ПАТ "Укркомунбанк" стабілізаційний кредит для підтримки ліквідності в сумі 34 млн грн (у сумі 24 млн грн - після прийняття цієї постанови та укладення договорів відповідно до законодавства України, зазначених у пункті 7 цієї постанови, у сумі 10 млн грн - після 31.05.2014 за умови залучення коштів на рахунок № 3660 "Субординований борг банку") строком до двох років зі строком освоєння кредиту протягом трьох місяців з дати прийняття цієї постанови; процентну ставку за стабілізаційним кредитом установлено на рівні подвійної облікової ставки НБУ.

6.16. Відповідно до пунктів 1.2, 1.5, 1.6 Положення про надання Національним банком України стабілізаційних кредитів банкам України, затвердженого постановою Правління НБУ від 13.07.2010 №327 (чинного на дату прийняття рішення укладення кредитного договору від 15.05.2014 №10-041/4), стабілізаційний кредит надається платоспроможному банку для підтримки ліквідності на строк до двох років. Розмір процентної ставки за стабілізаційним кредитом визначається в річних процентах на рівні подвійної облікової ставки НБУ та протягом дії кредитного договору не підлягає коригуванню. Проценти за користування стабілізаційним кредитом нараховуються згідно з умовами кредитного договору, укладеного між НБУ та банком, починаючи з дня надходження коштів на кореспондентський рахунок банку і закінчуючи днем, який передує даті фактичного повернення коштів.

6.17. 15.05.2014 НБУ надано розпорядження № 38-2/537-рф про укладення НБУ з ПАТ "Укркомунбанк", згідно з постановою Правління НБУ від 12.05.2014 №274/БТ, кредитного договору від 15.05.2014 №10-041/4 про надання стабілізаційного кредиту в сумі 34 млн грн на строк з 15.05.2014 по 13.05.2016 та іпотечним договором від 15.05.2014 №409, вирішено здійснювати перерахування коштів першого траншу кредиту в сумі 24 млн грн з балансового рахунку №1423 "Довгострокові стабілізаційні кредити" на рахунок: у розмірі 24 000 000 грн та здійснювати нарахування доходу за користування кредитом з відображенням його в бухгалтерському обліку. При цьому визначено розмір бази для нарахування доходу за користування кредитом; розмір процентної ставки, який встановлюється на рівні подвійної облікової ставки НБУ на день укладення кредитного договору та становить 19% річних, а також те, що протягом строку дії кредитного договору коригуванню не підлягає; встановлено, що базова кількість днів для нарахування процентів становить фактичну кількість днів у місяці/фактичну кількість днів у році; встановлено строк користування кредитом - 729 днів. Постановлено, що повернення кредиту здійснюється згідно з графіком, передбаченим у САП НБУ. Визначено такі умови кредитного договору: банк сплачує нараховані проценти за користування кредитом щомісячно в останній робочий день місяця за період з першого по останнє число місяця та разом з поверненням боргу за кредитом; за невиконання або несвоєчасне виконання банком зобов`язань за кредитним договором банк сплачує пеню, яка нараховується в розмірі 0,5 процента від суми заборгованості за кожний день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період прострочення виконання зобов`язання; базовою кількістю днів для нарахування пені є фактична кількість днів у місяці/році. Розпорядженням передбачено здійснення відповідних бухгалтерських проводок за меморандними рахунками 8010, 8011, 8012 у сумі 24 000 000 грн щодо збільшення розміру безготівкової емісії та розміру її використання за операцією з підтримання ліквідності.

6.18. У матеріалах справи міститься копія кредитного договору №10-041/1 від 01.04.2014, укладеного НБУ (кредитор) та ПАТ "Укркомунбанк" (позичальник), в якому зазначено, що він укладений на виконання постанови НБУ від 28.03.2014 № 177/БТ.

6.19. Згідно з пунктами 1.1-1.3 кредитного договору кредитор надає позичальнику кредит на суму 17 000 000 грн на умовах, передбачених договором. Кредит надається позичальнику на строк з 01.04.2014 та має бути повернутий кредитору 26.03.2015. Кредит надається для збереження ліквідності позичальника.

6.20. Згідно з пунктами 2.3-2.8 кредитного договору процентна ставка за кредитом для збереження ліквідності є змінною. Розмір процентної ставки визначається на рівні потрійної облікової ставки НБУ. При зміні облікової ставки НБУ в процесі виконання кредитного договору позичальник, з дати набрання чинності нової облікової ставки, самостійно перераховує розмір процентної ставки, застосовуючи діючу ставку коригування і сплачує її у строки, передбачені договором. Облікова ставка НБУ станом на 01.04.2014 (день укладання кредитного договору) становить 6,5% річних. Розмір процентної ставки за користування кредитом на день укладання кредитного договору становить 19,5% річних. Позичальник здійснює погашення кредиту та сплату процентів за користування ним згідно з графіком повернення кредиту і сплати процентів за користування ним, який є невід`ємною частиною кредитного договору (Додаток 1). Базовою кількістю днів для нарахування процентів є фактична кількість днів у місяці/році. Проценти за користування кредитом нараховуються згідно з умовами договору, починаючи з дати, зарахування коштів на кореспондентський рахунок позичальника і закінчується днем, який передує даті фактичного повернення коштів. Позичальник здійснює погашення кредиту та сплату нарахованих процентів за користування кредитом щомісяця в останній робочий день поточного місяця за фактичну кількість днів у місяці та одночасно з кінцевим терміном погашення боргу за кредитом.

6.21. Відповідно до пункту 7.1 кредитного договору він набирає чинності з 01.04.2014 і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань до 26.03.2015 (включно).

6.22. До договору долучено графік погашення кредиту і сплати процентів за користування ним.

6.23. Умови договору №10-041/1 від 01.04.2014 кореспондуються з положеннями постанов Правління НБУ, на підставі яких було укладено договір.

6.24. У матеріалах справи міститься копія додаткового договору від 09.04.2014 №10/041/3, відповідно до якого пункт 2.3 договору від 01.04.2014 № 10-041/1 викладено в такій редакції: "Процентна ставка за кредитом для збереження ліквідності є незмінною. Розмір процентної ставки визначається на рівні потрійної облікової ставки Національного банку України.".

6.25. Також у матеріалах справи міститься оригінал меморіального ордеру від 01.04.2014 №7000005680 про перерахування позивачем на рахунок ПАТ "Укркомунбанк" 17 000 000 грн із зазначенням призначення платежу: "надання кредиту ПАТ "Укркомунбанк" дог №10-041/1 від 01.04.2014".

6.26. Судами встановлено, що матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем ПАТ "Укркомунбанк" на підставі кредитного договору №10-041/1 від 01.04.2014 №10-041/1 кредиту у розмірі 17 000 000 грн.

6.27. У матеріалах справи міститься копія кредитного договору №10-041/4 від 15.05.2014 №10-041/4, укладеного НБУ (кредитор) та ПАТ "Укркомунбанк" (позичальник), в якому зазначено, що він укладений на виконання постанови НБУ від 12.05.2014 №274/БТ.

6.28. Згідно з пунктами 1.1-1.4 кредитного договору кредитор надає позичальнику кредит на суму 34 000 000 грн на умовах, передбачених договором. Кредит надається позичальнику строком до 2 років з 15.05.2014 та має бути погашений 13.05.2016. Строк освоєння кредиту - до 13.08.2014. Кредит надається для збереження ліквідності позичальника. Сума кредиту надається частинами: суму 24 000 000 грн надати в день підписання цього договору та іпотечного договору; суму 10 000 000 грн надати після 31.05.2014 за умови залучення позичальником коштів на рахунок №3660 "Субординований борг банку" (пункти 2.2, 2.3 договору).

6.29. Відповідно до пунктів 2.7-2.12 договору розмір процентної ставки за стабілізаційним кредитом визначається в річних процентах на рівні подвійної облікової ставки НБУ та протягом дії Договору не підлягає коригуванню. Розмір процентної ставки за користування кредитом на день укладання кредитного договору становить 19,5% річних. Облікова ставка НБУ станом, на 15.05.2014 (день укладання кредитного договору) становить 9,5% річних. Позичальник здійснює погашення кредиту та сплату процентів за користування ним згідно з графіком повернення кредиту і сплати процентів за користування ним, який є невід`ємною частиною кредитного договору (Додаток 1). Базовою кількістю днів для нарахування процентів є фактична кількість днів у місяці. Проценти за користування стабілізаційним кредитом: нараховуються згідно з умовами: кредитного договору, починаючи з дня надходження коштів на рахунок позичальника і закінчуючи днем, який передує даті фактичного повернення коштів. Кредитор нараховує проценти за користування кредитом за кожен календарний день фактичного користування кредитом, а позичальник сплачує проценти за користування кредитом щомісячно в останній робочий день місяця - за період з першого по останнє число поточного місяця.

6.30. Відповідно до пункту 6.1 договору він набирає чинності з 15.05.2014 і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по 13.05.2016 (включно).

6.31. Умови договору №10-041/4 від 15.05.2014 кореспондуються з положеннями постанов Правління НБУ, на підставі яких було укладено даний договір.

6.32. Додатковим договором №10/041/5 від 28.05.2014 (копія якого міститься в матеріалах справи) сторонами погоджено викласти пункт 2.7 договору від 15.05.2014 № 10-041/4 в такій редакції: "Розмір процентної ставки за стабілізаційним кредитом визначається в річних процентах на рівні півтори облікової ставки Національного банку України та протягом дії договору не підлягає коригуванню. Також змінено графік погашення кредиту".

6.33. Додатковим договором від 02.06.2014 №10/041/6 (копія якого міститься в матеріалах справи) у зв`язку з перерахуванням коштів у сумі 10 000 000 грн змінено графік погашення кредиту за договором від 15.05.2014 №10-041/4.

6.34. У відповідності до наявних у матеріалах справи оригіналів меморіального ордеру від 15.05.2014 № 7000009607 позивачем перераховано на рахунок ПАТ "Укркомунбанк" 24 000 000 грн, призначення платежу: "надання кредиту ПАТ "Укркомунбанк" дог №10-041/4 від 15.05.2014" та 10 000 000 грн за меморіальним ордером від 02.06.2014 № 7000011652: призначення платежу: № 7000011652 надання кредиту ПАТ "Укркомунбанк" дог № 10-041/4 від 15.05.2014".

6.35. Судами встановлено, що матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем ПАТ "Укркомунбанк" на підставі кредитного договору від 15.05.2014 №10-041/4 кредиту у розмірі 34 000 000 грн.

6.36. У матеріалах справи міститься виписка по кредитних договорах від 01.04.2014 №10-041/1, від 15.05.2014 № 10-041/4 (система САП НБУ), яка підтверджує надання кредиту.

6.37. ПАТ "Укркомунбанк" на порушення взятих на себе зобов`язань повернення кредиту у повному обсязі не здійснив, у зв`язку з чим за договором від 01.04.2014 №10-041/1 обліковується заборгованість за кредитом у розмірі 15 000 000 грн та за договором від 15.05.2014 №10-041/4 обліковується заборгованість за кредитом у розмірі 32 074 669,20 грн.

7. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

7.1. Закон України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі по текст також Закон):

стаття 1:

- цим Законом встановлюються правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків;

частина перша статті 35:

- тимчасовим адміністратором неплатоспроможного банку та ліквідатором банку (крім ліквідації банку за рішенням власників) є Фонд. Фонд може делегувати рішенням виконавчої дирекції Фонду частину або всі свої повноваження як тимчасового адміністратора або ліквідатора уповноваженій особі (уповноваженим особам) Фонду;

частина перша статті 36:

- з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення;

пункт 1 частини другої статті 46:

- з дня початку процедури ліквідації банку припиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів)) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Якщо в банку, що ліквідується, здійснювалася тимчасова адміністрація, з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку тимчасова адміністрація банку припиняється. Керівники банку звільняються з роботи у зв`язку з ліквідацією банку;

пункт 2 частини п`ятої статті 45:

- у разі призначення уповноваженої особи Фонду, якій делеговано Фондом повноваження щодо складення реєстру акцептованих вимог кредиторів, кредитори заявляють про свої вимоги до банку такій уповноваженій особі Фонду;

частина перша статті 48:

- Фонд безпосередньо або шляхом делегування повноважень уповноваженій особі Фонду з дня початку процедури ліквідації банку, зокрема складає реєстр акцептованих вимог кредиторів (вносить зміни до нього) та здійснює заходи щодо задоволення вимог кредиторів;

частини перша-четверта статті 49:

- Фонд припиняє приймання вимог кредиторів після закінчення 30 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону. Будь-які вимоги, що надійшли після закінчення цього строку, вважаються погашеними, крім вимог вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами;

- протягом 90 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону Фонд здійснює такі заходи:

1) визначає суму заборгованості кожному кредитору та відносить вимоги до певної черги погашення;

2) відхиляє вимоги в разі їх не підтвердження фактичними даними, що містяться у розпорядженні Фонду, та, у разі потреби, заявляє в установленому законодавством порядку заперечення за заявленими до банку вимогами кредиторів;

3) складає реєстр акцептованих вимог кредиторів відповідно до вимог, встановлених нормативно-правовими актами Фонду.

Реєстр акцептованих вимог кредиторів та зміни до нього підлягають затвердженню виконавчою дирекцією Фонду.

Будь-які спори щодо акцептування вимог кредиторів підлягають вирішенню у судовому порядку. Судове провадження щодо таких вимог не припиняє перебіг ліквідаційної процедури.

7.2. Положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду від 05.07.2012 №2 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин):

пункт 4.21 розділу V:

- Уповноважена особа Фонду на ліквідацію банку складає реєстр акцептованих вимог кредиторів за формою, визначеною в додатку 3 до цього Положення, на підставі балансу банку, до якого включає вимоги кредиторів у національній валюті в розмірах, які існували на дату прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;

пункт 4.32 розділу V:

- будь-які спори щодо акцептування вимог кредиторів підлягають вирішенню у судовому порядку. Судове провадження щодо таких вимог не припиняє перебігу процедури ліквідації.

7.3. Цивільний кодекс України (далі - ЦК України):

пункт 1 частини другої статті 11:

- підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини;

стаття 509:

- зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку;

стаття 525:

- одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом;

частина перша статті 526:

- зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться;

частина перша статті 530:

- якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події;

стаття 629:

- договір є обов`язковим для виконання сторонами;

стаття 1048:

- за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов`язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. Договір позики є укладеним з моменту передання грошей або інших речей, визначених родовими ознаками;

частина друга статті 1050:

- якщо договором встановлений обов`язок позичальника повернути позику частинами (з розстроченням), то в разі прострочення повернення чергової частини позикодавець має право вимагати дострокового повернення частини позики, що залишилася, та сплати процентів, належних йому відповідно до статті 1048 цього Кодексу.

7.4. ГПК України (у редакції, чинній на час розгляду справи судами попередніх інстанцій):

частина перша статті 13:

- судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності;

частина перша статті 14:

- суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом;

частина перша статті 74:

- кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх, зокрема, вимог;

частина перша статті 76:

- належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування;

частина перша статті 77:

- обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування;

стаття 86:

- суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів;

- жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності;

- суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів);

частина четверта статті 236:

- при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норми права, викладені в постановах Верховного Суду.

8. Межі розгляду справи судом касаційної інстанції

8.1. Касаційний господарський суд звертає увагу на те, що відповідно до частини другої Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

8.2. З урахуванням меж розгляду справи судом касаційної інстанції, визначених статтею 300 ГПК України, не можуть бути взяті до уваги аргументи скаржника про необхідність встановлення обставин справи, про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

8.3. Згідно з компетенцією, визначеною законом, Верховний Суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

8.4. Імперативними приписами частини другої статті 300 ГПК України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Компетенція суду касаційної інстанції відповідно до частини першої вказаної статті полягає виключно в перевірці правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

9.1. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з доведеності обставин щодо видачі кредиту за кредитними договорами від 01.04.2014 №10-041/1 та від 15.04.2014 №10-041/4, наявності заборгованості відповідача перед позивачем за вищевказаними договорами.

Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів ПАТ "Укркомунбанк" суми заборгованості у розмірі 542,09 грн за депозитарним договором № 70/101/75/109, суд першої інстанції, з яким також погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що вказана вимога вважається погашеною і не може бути включена до акцептованого реєстру кредиторів, оскільки позивач пропустив строк на заявлення відповідної вимоги. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправними дій Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" Матвієнко А.А. в частині відхилення та невключення кредиторських вимог позивача до реєстру акцептованих вимог кредиторів ПАТ "Укркомунбанк", суд вказував про те, що обраний позивачем спосіб захисту є неефективним в розумінні статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Також суд першої інстанції дійшов висновку про те, що вимога позивача про зобов`язання відповідача-1 подати відповідні зміни до акцептованого реєстру кредиторів на затвердження Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та вимога про зобов`язання відповідача-2 затвердити зміни до акцептованого реєстру кредиторів ПАТ "Укркомунбанк" є передчасними, а тому не підлягають задоволенню.

9.2. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України суд касаційної інстанції, переглядає у касаційному порядку судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги.

За таких обставин суд касаційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції у справі №913/403/18 лише в частині задоволення позовних вимог, а в іншій частині судові рішення у цій справі судом касаційної інстанції не переглядаються.

9.3. За обставинами, встановленими судами, на момент виникнення спору ПАТ "Укркомунбанк" перебувало у стані ліквідації у зв`язку з визнанням його неплатоспроможним, тобто спір між сторонами виник з правовідносин щодо виведення неплатоспроможного банку з ринку, які врегульовані спеціальним законом.

9.4. Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", який є спеціальним відносно інших законодавчих актів України у даних правовідносинах, установлюються правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.

9.5. Відповідно до частини першої статті 35 цього Закону Фонд може делегувати рішенням виконавчої дирекції Фонду частину або всі свої повноваження як тимчасового адміністратора або ліквідатора уповноваженій особі (уповноваженим особам) Фонду.

9.6. Як встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі постанови Правління Національного банку України від 12.05.2015 №309/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 12.05.2015 №96 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк", згідно з яким з 13.05.2015 розпочато процедуру виведення ПАТ "Укркомунбанк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на три місяці з 13.05.2015 до 12.08.2015. Уповноваженою особою ФГВФО на здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк" призначено Матвієнка A.A.

10.08.2015 виконавча дирекція Фонду прийняла рішення №149 "Про продовження строків здійснення тимчасової адміністрації у ПАТ "Укркомунбанк" до 12.09.2015 включно та продовження повноважень Уповноваженої особи Фонду до зазначеної дати.

Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 14.09.2015 №604 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк", виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 14.09.2015 № 169 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Укркомунбанк" та делегування повноважень ліквідатора банку", яким (зі змінами, внесеними Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 30.12.2015 №285), розпочато процедуру ліквідації та призначено Уповноважену особу Фонду, якій делеговано усі повноваження ліквідатора Банку, визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" на строк з 14.09.2015 по 13.09.2017 включно.

Рішеннями Фонду від 28.08.2017 № 3789 та від 23.08.2018 №2335 строки здійснення ліквідації продовжено до 13.09.2019 включно.

9.7. Приписами статті 36 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.

Пунктом 1 частини другої статті 46 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" передбачено, що з дня початку процедури ліквідації банку припиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів)) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Якщо в банку, що ліквідується, здійснювалася тимчасова адміністрація, з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку тимчасова адміністрація банку припиняється. Керівники банку звільняються з роботи у зв`язку з ліквідацією банку.

9.8. Уповноважена особа Фонду діє від імені банку в межах повноважень Фонду (частина третя статті 37 Закону).

Усі або частина повноважень Фонду, визначені цим Законом, можуть бути делеговані одній або кільком уповноваженим особам Фонду. У разі делегування повноважень кільком уповноваженим особам Фонд чітко визначає межі повноважень кожної з них. Здійснення повноважень органів управління банку може бути делеговано тільки одній уповноваженій особі (частина третя статті 48 Закону).

9.9. Повноваження уповноваженої особи Фонду визначені у статті 48 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". Так, згідно з пунктом 4 частини першої цієї статті Фонд безпосередньо або шляхом делегування повноважень уповноваженій особі Фонду з дня початку процедури ліквідації банку складає реєстр акцептованих вимог кредиторів (вносить зміни до нього) та здійснює заходи щодо задоволення вимог кредиторів.

9.10. Згідно зі статтею 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд припиняє приймання вимог кредиторів після закінчення 30 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону. Будь-які вимоги, що надійшли після закінчення цього строку, вважаються погашеними, крім вимог вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами.

Протягом 90 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону Фонд здійснює такі заходи: 1) визначає суму заборгованості кожному кредитору та відносить вимоги до певної черги погашення; 2) відхиляє вимоги в разі їх не підтвердження фактичними даними, що містяться у розпорядженні Фонду, та, у разі потреби, заявляє в установленому законодавством порядку заперечення за заявленими до банку вимогами кредиторів; 3) складає реєстр акцептованих вимог кредиторів відповідно до вимог, встановлених нормативно-правовими актами Фонду.

Реєстр акцептованих вимог кредиторів та зміни до нього підлягають затвердженню виконавчою дирекцією Фонду.

9.11. Відповідно до пункту 4.21 глави V Положення про виведення неплатоспроможних банків з ринку, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 05.07.2012 № 2 (в редакції, яка діяла на час подання НБУ заяви), Уповноважена особа Фонду на ліквідацію банку складає реєстр акцептованих вимог кредиторів за формою, визначеною в додатку 3 до цього Положення, на підставі балансу банку, до якого включає вимоги кредиторів у національній валюті в розмірах, які існували на дату прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

9.12. Аналіз наведених норм свідчить про те, що Уповноважена особа Фонду у частині реалізації повноважень Фонду щодо банку, до якого застосовано тимчасову адміністрацію/ліквідацію, виконує повноваження органу управління останнього, оскільки після призначення тимчасової адміністрації/ліквідації керівництво банку втрачає свої повноваження, та повноваження Фонду при реалізації повноважень Фонду, пов`язаних з ліквідацією неплатоспроможного банку, одним із яких є формування реєстру акцептованих вимог кредиторів.

9.13. Попередні судові інстанції, з огляду на відповідні законодавчі приписи, з`ясувавши доведення позивачем належними і допустимими доказами наявності сум кредиторських вимог НБУ, дійшли висновку про наявність підстав для задоволення позовної вимоги в цій частині (з урахуванням доведеності суми кредиторської заборгованості).

9.14. Згідно з приписами частини третьої статті 300 ГПК України у суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

9.15. Верховний Суд виходить з того, що причиною спору стало питання щодо акцептування (визнання) вимоги кредитора.

9.16. За приписами частини четвертої статті 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" будь-які спори щодо акцептування вимог кредиторів підлягають вирішенню у судовому порядку.

9.17. Верховним Судом не встановлено будь-яких порушень балансу прийняття доводів сторін судами попередніх інстанцій. Під час розгляду справи у судах попередніх інстанцій відповідачами не було висловлено заперечень щодо розмежування повноважень між Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Укркомунбанк" та Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, а відтак ці доводи скаржника не можуть бути предметом касаційного розгляду.

9.18. Разом з тим суд касаційної інстанції вважає аргументованими та переконливими доводи скаржника про помилковість висновку апеляційного господарського суду щодо законності нарахування НБУ процентів за кредитним договором від 01.04.2014 № 10-041/1 після закінчення строку його дії.

9.19. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за умовами договору від 01.04.2014 №10-041/1 сторони погодили щомісячну сплату відсотків за кредитом на суму залишку заборгованості за кредитом, який наданий на 360 днів до 26.03.2015 включно.

9.20. Судом першої інстанції відхилено аргументи позивача про те, що він мав право нараховувати передбачені кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 проценти до повного погашення заборгованості за кредитом.

9.21. Проте суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та скасував в цій частині рішення суду першої інстанції. Апеляційний господарський суд дійшов висновку, що позивач мав право нараховувати передбачені кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 проценти до повного погашення заборгованості за кредитом.

9.22. Водночас висновок суду апеляційної інстанції в цій частині є помилковим.

9.23. Згідно з частиною другою статті 1050 ЦК України якщо договором встановлений обов`язок позичальника повернути позику частинами (з розстроченням), то у разі прострочення повернення чергової частини позикодавець має право вимагати дострокового повернення частини позики, що залишилася, та сплати процентів, належних йому відповідно до статті 1048 цього Кодексу.

9.24. Позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом. Розмір і порядок одержання процентів встановлюються договором. У разі відсутності іншої домовленості сторін проценти виплачуються щомісяця до дня повернення позики (частина перша статті 1048 ЦК України).

9.25. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 28.03.2018 у справі №444/9519/12 зазначила про те, що припис абзацу другого частини першої статті 1048 ЦК України про щомісячну виплату процентів до дня повернення позики у разі відсутності іншої домовленості сторін може бути застосований лише у межах погодженого сторонами строку кредитування. Отже, право кредитодавця нараховувати передбачені договором проценти за кредитом припиняється після спливу визначеного договором строку кредитування чи у разі пред`явлення до позичальника вимоги згідно з частиною другою статті 1050 ЦК України. В охоронних правовідносинах права та інтереси позивача забезпечені частиною другою статті 625 ЦК України, яка регламентує наслідки прострочення виконання грошового зобов`язання.

9.26. Колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не вбачає підстав для відступу від наведених правових позицій Великої Палати Верховного Суду.

9.27. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для нарахування передбачених кредитним договором від 01.04.2014 №10-041/1 процентів до повного погашення заборгованості за кредитом.

9.28. Інші доводи касаційної скарги стосуються переважно стосуються питань, пов`язаних з встановленими обставинами справи та з оцінкою доказів у ній. Так, у касаційній скарзі скаржник, зазначаючи про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, застосовує та оперує понятійними категоріями "обставини справи" і "докази у справі", порушуючи питання, пов`язані із встановленням таких обставин та оцінкою відповідних доказів, що не узгоджується з правилами перегляду судових рішень судом касаційної інстанції як "суду права", а не "суду факту", повноваження якого визначені у статті 300 ГПК України.

Перевірка відповідних доводів (аргументів) перебуває поза визначеними цією статтею межами розгляду справи судом касаційної інстанції.

9.29. За таких обставин, суд касаційної інстанції частково погоджується з доводами касаційної скарги.

9.30. У свою чергу Верховний Суд також частково погоджується з доводами, викладеними у відзиві на касаційну скаргу, як такими, що не повністю узгоджуються з матеріалами справи та нормами чинного законодавства.

9.31. Таким чином, Касаційний господарський суд доходить висновку, що суд апеляційної інстанції припустився неправильного застосування (тлумачення) норм матеріального права, а саме положень ЦК України та ГК України, наведених у цій постанові, а, скасувавши частково рішення місцевого господарського суду за відсутності підстав для цього, передбачених статтею 277 названого Кодексу, апеляційний господарський суд припустився й порушення цієї норми процесуального права.

9.32. З урахуванням усталеної практики Європейського суду з прав людини, застосованої, зокрема у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" та у справі "Трофимчук проти України" (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року), колегія суддів касаційної інстанції зазначає, що скаржнику було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені у касаційній скарзі, не спростовують вказаного висновку.

10. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

10.1. У зв`язку з наведеним та відповідно до статті 312 ГПК України оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню із залишенням в силі рішення місцевого господарського суду як законного та обґрунтованого.

11. Судові витрати

11.1. Відповідно до приписів частини чотирнадцятої статті 129 ГПК України якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

11.2. Верховний Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні відомості щодо виконання оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції в частині стягнення з ПАТ "Укркомунбанк" суми судового збору у розмірі 1321,50 грн за подання апеляційної скарги, тому поворот виконання зазначеної постанови в цій частині касаційною інстанцією не здійснюється.

Водночас ПАТ "Укркомунбанк" не позбавлене права, за наявності підстав, звернутися з відповідною заявою в порядку статті 333 ГПК України.

Керуючись статтями 300, 308, 312, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Касаційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Український комунальний банк" Матвієнка Андрія Анатолійовича задовольнити частково.

2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.11.2019 у справі № 913/403/18 скасувати.

3. Рішення Господарського суду міста Києва від 30.05.2019 у справі № 913/403/18 залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя Т. Малашенкова

Суддя І. Булгакова

Суддя В. Селіваненко

Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено01.03.2020

Судовий реєстр по справі —913/403/18

Ухвала від 22.11.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 02.11.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 21.09.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Постанова від 05.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 21.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Андреїшина І.О.

Ухвала від 24.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Андреїшина І.О.

Ухвала від 10.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Андреїшина І.О.

Ухвала від 02.06.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Андреїшина І.О.

Ухвала від 05.05.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Андреїшина І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні