Рішення
від 20.01.2020 по справі 160/9988/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2020 року Справа № 160/9988/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та скасування витягів, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

15 жовтня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій просить:

визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087;1210100000:01:185:0118;1210100000:01:185:0123;1210100000:01:185:0056), в частині врахування коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) при застосуванні сукупного коефіцієнту індексації 1,789817 під час формування витягів від 31.05.2019 № 3005-4140, від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, від 26.04.2018 № 3/230418/03-07, від 26.04.2018 № 1/230418/03-07;

визнати протиправним і скасувати витяги від 31.05.2019 № 3005-4140, від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, від 26.04.2018 № 3/230418/03-07, від 26.04.2018 № 1/230418/03-07 з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087; 1210100000:01:185:0118; 1210100000:01:185:0123; 1210100000:01:185:0056);

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087;1210100000:01:185:0118;1210100000:01:185:0123;1210100000:01:185:0056) з урахуванням висновків суду та видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 (1.249) та 2015 (1.433) роки при визначенні сукупного коефіцієнту індексації.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що згідно отриманих податкових повідомлень-рішень позивачу ГУ ДФС у Дніпропетровській області визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за податковий період 2016 рік.

Нарахування орендної плати позивачу за орендовані земельні ділянки ГУ ДФС у Дніпропетровській області здійснило на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 31.05.2019 № 3005-4140, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 3/230418/03- 07, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 1/2304 1 8/03-07, які сформовані відповідачем.

Позивач стверджує, що в оскаржуваних витягах неправильно визначено нормативну грошову оцінку земельних ділянок у розмірі 776525,36 грн., 10652326,52 грн., 5243804,58 грн., 5964216,80 грн., у зв`язку з неправомірним застосуванням коефіцієнту індексації 1,789817, а отже і самі витяги, як рішення суб`єкта владних повноважень, якими визначено нормативну грошову оцінку земельних ділянок, є протиправними і підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 05 листопада 2019 року відкрито спрощене провадження у справі без виклику учасників справи.

Відповідач, який був належним чином повідомлений про розгляд справи, у передбачений законом строк відзив на позов до суду не надіслав, з будь-якими заявами та клопотаннями до суду не звертався.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи зазначене, суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

На підставі укладених в 2012 році договорів оренди земельних ділянок з Дніпропетровською міською радою (орендодавець), позивач є орендарем земельних ділянок з кадастровими номерами: 1210100000:01:185:0087; 210100000:01:185:0118; 1210100000:01:185:0123; 1210100000:01:185:0056, які розташовані в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпра. Договори укладені на 15 років.

26 квітня 2019 року Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області були прийняті податкові повідомлення-рішення № 252736/1-5353-0461, № 252735/1-5353-0461, № 252734/1-5353- )461, № 252733/1-5353-0461.

Згідно даних податкових повідомлень-рішень позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за податковий період 2016 рік.

Нарахування орендної плати позивачу за орендовані земельні ділянки ГУ ДФС у Дніпропетровській області здійснило на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 31.05.2019 № 3005-4140, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 3/230418/03- 07, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 26.04.2018 № 1/2304 1 8/03-07, які сформовані відповідачем.

Під час формування витягів відповідачем було застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки в розмірі 1,789817, а нормативно грошова оцінка земельних ділянок складає 776525,36 грн., 10652326,52 грн., 5243804,58 грн., 5964216,80 грн.

Правомірність застосування відповідачем коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки та визначення нормативно-грошової оцінки земельних ділянок в розмірі 776525,36 грн., 10652326,52 грн., 5243804,58 грн., 5964216,80 грн. є предметом розгляду даного спору.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489, одним з елементів, який враховується при розрахунку та визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і формуванні відповідного витягу є коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки.

Згідно до витягів від 31.05.2019 № 3005-4140, від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, від 26.04.2018 № 3/230418/03-07, від 26.04.2018 № 1/230418/03-07 відповідачем було застосовано коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки в розмірі 1,789817, який розраховано із застосуванням коефіцієнтів індексації за 2013 рік у розмірі 1, за 2014 рік у розмірі 1,249, за 2015 рік у розмірі 1,433.

Розрахунок індексації нормативної грошової оцінки було проведено наступним чином: 1*1,249* 1,433 = 1,789817

Позивач вважає, що використання коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) є незаконним.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 р. №4/65 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, розроблену ДП науково - дослідного інституту проектування міст Дніпромісто ім. Ю.М. Білоконя; введено в дію з 01.01.2016 р. нову нормативну грошову оцінку земель м. Дніпропетровська базовою вартістю 1 кв.м. землі - 306,35 грн. та відзначено, що нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська підлягає щорічній індексації відповідно до вимог чинного законодавства.

В пунктах 7, 8 цього рішення передбачено продовження дії актів органів місцевого самоврядування, прийнятих до набрання чинності цього рішення в частині, що не суперечить цьому рішенню та чинному законодавству, та про втрату чинності з 01.01.2016 р. рішення Дніпропетровської міської ради від 26.12.2007 р. №5/26 Про затвердження проекту Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська .

Згідно до ч. 2 ст. 18 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі Закон № 1378-IV) (станом на дату затвердження нормативної грошової оцінки земель), нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону № 1378-IV, за результатами бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

У відповідності до ч. 1 ст. 23 Закону № 1378-IV, технічна документація з бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, до базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно до п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кі = 1: 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини другої статті 20 Закону № 1378-IV, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно до абзацу 3 пункту 3 Розділу II Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.

Отже, очевидним є той факт, що законодавець в розумінні ст. 289 Податкового кодексу України, передбачив процедуру застосування індексації до нормативної грошової оцінки з моменту введення її в дію.

Інша позиція розуміння даної норми фактично призводить до того, що до рішення компетентного органу про затвердження певного розміру нормативної грошової оцінки починає застосовуватись стаття 289 Податкового кодексу України до того, як відповідне рішення буде прийнято, що явно не відповідає принципу стабільності податкового законодавства та чинному регулюванню.

В той же час, можливість індексації нормативної грошової оцінки, яка не затверджена і відповідно не введена в дію чинним законодавством, не передбачено, як і можливість ретроспективної індексації її розміру.

Щодо права на оскарження витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 р. по справі № 823/902/17 було скасовано ухвалу Черкаського окружного адміністративного суду від 9 листопада 2017 р. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року, якими провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки було закрито.

Скасовуючи вищезазначені рішення Велика Палата Верховного Суду у постанові зазначила, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.

Суд також звертає увагу на те, що за змістом статті 271, пункту 286.2 статті 286, статей 288, 289 Податкового кодексу України на платника плати за землю покладено обов`язок подання податковому органу витягу про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислення суми згаданої плати саме з визначеного у витязі розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Наведеними нормами у залежність від розміру цієї оцінки поставлено й мінімальний та максимальний розмір орендної плати. Отже, оформлюваний органом Держгеокадастру витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, у якому визначено конкретний розмір такої оцінки, безпосередньо пов`язаний з колом прав та обов`язків користувача відповідної земельної ділянки.

Крім того, відповідно до п.1 Розділу 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9). Отже, при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки орган державної влади визначає її нормативно грошову оцінку, яка й зазначається як результат розрахунків у витягу.

Також суд враховує, що у постанові Верховного Суду від 22.11.2018 р. по справі № 804/979/16 було викладено правову позицію, а саме суд зазначив, що на підставі частини першої статті 1 Закону № 1378-ІV, пункту 289.2 стати 289 ПК 01 січня 2016 року є датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому саме з цією датою пов`язується початок кумулятивного застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки.

За цими положеннями будь-які рішення органу місцевого самоврядування про зміну цієї величини шляхом її уточнення, роз`яснення, виправлення чи будь-яким іншим способом не допускається, окрім як ухвалення рішення про затвердження нормативної грошової оцінки в порядку, передбаченому статтею 18 Закону № 1378-ІV. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель застосовуються кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель і мають перспективну дію. Величини коефіцієнтів індексації, розраховані до дати проведення нормативної оцінки земель, які з якихось причин не були враховані на день встановлення нормативної оцінки земель, не підлягають застосуванню для визначення бази оподаткування земельним податком, яким, як вже згадувалося вище, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок помножена на щорічний коефіцієнт індексації.

Мотиви та доводи наведені у касаційній скарзі, висновки апеляційного суду не спростовують і є безпідставними, оскільки в ході розгляду справи судами встановлено, що нормативну грошову оцінку земель затверджено Дніпропетровською міською радою в липні 2015 року і введено в дію з січня 2016 року, за правилами статей 271.2, 289.2 Податкового кодексу України кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель залежить від дати проведення такої оцінки та набрання чинності відповідним рішенням міської ради про її затвердження, застосування відповідачем коефіцієнту індексації на підставі рішення міської ради від 15.07.2015 р. з 2013 року суперечить закону, а тому апеляційний суд обґрунтовано прийняв рішення про задоволення позовних вимог.

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до п.5 ч. 1 ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України під час ухвалення рішення суд вирішує питання судових витрат.

На підставі ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області понесені судові витрати у розмірі 2305,20 грн.

Керуючись ст.ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087; 1210100000:01:185:0118; 1210100000:01:185:0123; 1210100000:01:185:0056), в частині врахування коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1,249) та 2015 рік (1,433) при застосуванні сукупного коефіцієнту індексації 1,789817 під час формування витягів від 31.05.2019 № 3005-4140, від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, від 26.04.2018 № 3/230418/03-07, від 26.04.2018 № 1/230418/03-07.

Визнати протиправним і скасувати витяги від 31.05.2019 № 3005-4140, від 26.04.2018 № 66/230418/03-07, від 26.04.2018 № 3/230418/03-07, від 26.04.2018 № 1/230418/03-07 з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087; 1210100000:01:185:0118; 1210100000:01:185:0123; 1210100000:01:185:0056).

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_1 , які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастрові номери 1210100000:01:185:0087; 1210100000:01:185:0118; 1210100000:01:185:0123; 1210100000:01:185:0056) з урахуванням висновків суду та видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок без застосування коефіцієнтів індексації за 2014 рік (1.249) та 2015 рік (1.433) при визначенні сукупного коефіцієнту індексації.

Присудити на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області понесені судові витрати у розмірі 2305,2 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.М. Олійник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2020
Оприлюднено02.03.2020
Номер документу87919393
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9988/19

Постанова від 27.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Рішення від 20.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні