ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.02.2020м. ДніпроСправа № 904/6095/19
до Приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ"
про стягнення 435 004 грн. 44 коп.
Суддя Манько Г.В.
За участю секретаря судового засідання Федьковської О.В.
Представники:
Від позивача Стребкова О.А.
Від позивача Русанова В.В.
Від відповідача Ніколенко М.Є.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" плати за користування вагонами в сумі 420878 грн. 52 коп., збір за зберігання вантажу в сумі 14125 грн. 92 коп. та судового збору.
Позивач наполягав на задоволенні позову в повному обсязі. Вважає, що наданими у справі доказами у повному обсязі підтверджені позовні вимоги. Зазначив, що усі докази, що є підставою позовних вимог надав до господарського суду. Надав відповідь на відзив.
Відповідач проти позову заперечував, просив суд у позові відмовити. Надав відзив на позов та заперечення на відповідь на відзив. У судовому засіданні підтримав доводи, викладені у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив.
У судовому засіданні на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Взаємовідносини залізниці з підприємством (власником колії - ПрАТ ПІВНГЗК ), порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії. Відносини щодо подачі і забирання вагонів між Залізницею та ПрАТ Північний ГЗК здійснюється на підставі договору № ПР/М-17-2/14-744/ НЮдч Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства Північний гірничо-збагачувальний комбінат , яка примикає до станцій Терни, Рядова Придніпровської залізниці від 14.12.2017р.(далі -Договір про експлуатацію).
На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів(зі змінами та доповненнями). Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. ... Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
Вимогами Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів (зі змінами та доповненнями) встановлено, що перевезення власних вагонів у завантаженому і порожньому стані у всіх випадках (передислокація, ремонт тощо) оформляється перевізним документом (накладною) в електронному (із накладенням електронного цифрового підпису) або паперовому вигляді згідно з правилами оформлення перевізних документів. Згідно вимог Правил оформлення перевізних документів перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 Найменування вантажу відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора, орендаря) ; для порожніх вагонів - "Порожній власний (орендований) вагон. Власник (орендар) (найменування власника, державної вагонної компанії, оператора або орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо).
Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у п.14 розділу 2 Тарифного керівництва 1. Порожні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус вантажу , який залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати його одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов`язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема обов`язок у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом № 1.
Встановлено, що в червні 2019р. за накладними №№ 47174321, 47174289, 47174511, 47164827, 47164793, 47164801 залізницею було прийнято до перевезення на адресу одержувача ПрАТ Північний ГЗК порожні власні вагони. На шляху прямування, відповідно до вимог Правил користування вагонами та контейнерами, дані вагони було затримано на підставі наказу № 3851 від 15.06.2019р. через зайнятість колій станції призначення Терни у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем ПрАТ Північний ГЗК на свою під`їзну колію.
За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника було нараховано плату за користування за відомостями ф. ГУ-46 № 01079859, 11079880, 29069856, 01079861 та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ФДУ-92 № 23079049. Відомості плати за користування вагонами підтверджено підписом працівника станції, як передбачає графа Підпис працівника станції форми ГУ-46 згідно Додатку № 1. Відомості плати ф. ГУ-46 та накопичувальну картку ф. ФДУ-92 ПрАТ ПІВНГЗК було підписано із запереченнями.
Накази про затримку спірних вагонів на підході до станції призначення було видано через наявність на коліях станції призначення Терни неприйнятих ПрАТ ПІВНГЗК вагонів, що надійшли на його адресу. За цим фактом станцією затримки Новомосковськ-Дніпровський у порядку передбаченому Р. III Правил, складено відповідний акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 53 від 15.06.19р., №53 від 27.06.19р.; акти загальної форми ГУ-23 № 1275 від 15.06.19р., № 1278 від 27.06.19р. Станцією затримки може бути будь-яка станція на шляху прямування поїзда.
Повідомлення про затримку вагонів станцією призначення представникам Комбінату вручено, як це передбачає PJII Правил користування вагонами та контейнерами. Накази на початок та кінець затримки видавалися з урахуванням наявності (відсутності) затримок в просуванні вагонів, що слідують на адресу Комбінату, з метою уникнення заторів на шляху прямування через скупченість вагонів на станції призначення з вини відповідача.
Господарський суд погоджується з доводами позивача, що залізниця не мала можливості доставити спірні вагони на станцію призначення з огляду на знаходження на її коліях вагонів, що прибули на адресу Комбінату раніше та своєчасно не забиралися ним на свою під`їзну колію. Дані факти засвідчено в актах загальної форми ГУ-23 ст. Терни, які відповідальними працівниками відповідача підписано без заперечень.
Виходячи з положення п. 5 Договору, здавання вагонів для під`їзної колії зі станції Терни здійснюється за повідомленнями, які передає відповідальний працівник станції Залізниці прийомоздавальнику Власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів з реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2 (див. копії витягів з Книг повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження ф. ГУ-2).
Згідно приписів ст.ст. 46, 47, 119 Статуту залізниць України, одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.
Згідно п. 14 Договору про експлуатацію вбачається, що власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами згідно Правил користування вагонами та контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1). Збір за зберігання вантажів - у разі затримки їх з причин, залежних від Власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів.
Згідно приписів ст.ст. 46, 119, 125 Статуту залізниць України одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Після прибуття на станцію призначення вантажу всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення несе одержувач. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Правилами користування вагонами встановлено порядок і умови обліку і нарахування плати за користування вагонами, а саме облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати ф.ГУ-46, Пам`яток про подавання/забирання вагонів ф.ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку ф.ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери. Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Плата за користування вагонами нараховується по відомості ф. ГУ-46 після того, як вагон повертається на станцію з під`їзної колії вантажовласника по факту здійснення всіх вантажних операцій, а отже в різний час та в різні дати. Після повернення вагонів з під`їзної колії вантажовласника на затримані за одним наказом вагони формується не одна, а декілька відомостей ф. ГУ-46. В одній відомості фігурують вагони, затримані за різними наказами. Порядок нарахування збору за зберігання вантажу визначено Правилами зберігання вантажів.
Згідно приписів Правил зберігання вантажів, збір за зберігання у вагонах у разі їх затримки з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження; при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу; при затримці - з моменту затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
Збір за зберігання вантажів є регульованим тарифом, визначеним Розділом III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво № 1). Пунктом 2.1 п.2 Тарифного керівництва № 1 передбачено окремі ставки збору: - при зберігання вантажів у вагонах - 4,0 грн. за одну тонну; за зберігання рухомого складу на своїх осях - 5,9 грн. за добу, У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.
Згідно вимог п. 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Номери актів, на підставі яких розраховано плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу, зазначено відповідно в графі 14 кожної відомості ф. ГУ-46 та в графі найменування та номер документа накопичувальної картки ф, ФДУ-92.
Відповідно до наявних у справі доказів залізницею було оформлено відповідні акти форми ГУ-23а, ГУ-23, на підставі яких розраховано плату за користування спірними вагонами в сумі 420878,52 грн. та збір за зберігання вантажу в сумі 14125,92 грн., що підлягають стягненню з Комбінату. Документи, додані до позовної заяви, повністю доводять вину відповідача в затримці вагонів, правомірність нарахування плати за користування, збору за зберігання.
Зайнятість приймально - відправних колій по станції Терни згідно Технологічного процесу роботи станції планує поїзний диспетчер залізниці з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку AT Укрзалізниця і власних вагонів з вантажем на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів з відповідачем, обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції.
Згідно вимог ст.31 Статуту залізниць України, залізниця зобов`язана подавати під навантаження справні придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту вагони.
Відповідно до Технологічного процесу роботи станції Терни технічне обслуговування вагонів передбачає: комплекс операцій з підтримання дієздатності або справності вантажного вагону у сформованих чи транзитних поїздах, а також порожнього вагону при підготовці до перевезень без його відчеплення від состава або групи вагонів; технічне обслуговування порожнього вантажного вагона, що виконується при його підготовці до перевезень з відчепленням від состава або групи вагонів із переводом у неробочий парк і подачею на спеціалізовані ремонтні колії ПТО; технічне обслуговування навантаженого чи порожнього вантажного вагона з відчепленням від транзитних поїздів і від поїздів, що прибули для розбирання, або від сформованих "составів, а також пошкоджених вагонів, із переводом у неробочий парк і подачею на спеціалізовані ремонтні колії ПТО.
Технічний огляд вагонів на станціях Терни і Рядова виконують працівники пунктів технічного обслуговування. При технічному огляді виявляються вагони з несправностями і визначається їх придатність під навантаження. Комерційний огляд вагонів - система обслуговування вантажних вагонів і контейнерів, що перебувають у составах поїздів, а також порожніх вагонів та контейнерів до і після навантаження з оглядом вантажу, його збереженості, правильності розміщення та кріплення, усунення несправностей, які не потребують відчеплення вагонів від поїзда. Окрім технічного та комерційного огляду вагонів, обробка состава поїзду після прибуття на станцію Терни включає і ряд інших операцій: контрольну перевірку состава, одержання перевізних документів від локомотивної бригади і їх звірка з натурним листом, крейдову розмітку состава згідно документів, підготовку состава до розформування, відчеплення технічно несправних і непридатних під навантаження вагонів (п. 2.1 ЄТП). Обробка состава поїзду при відправленні включає. операції з контрольної перевірки состава з натури, технічного обслуговування і безвідчіпного ремонту, комерційного огляду і усунення несправностей, огляду випробування автогальм, вручення документів на вантаж локомотивній бригаді, вилучення гальмівних башмаків (п.2.2 ЄТП). Підготовка залізницею на коліях станції порожніх власних вагонів під навантаження - звичайний виробничий процес роботи станції, передбачений нормами Статуту залізниць України, положеннями Договору та ЄТП, у той час як не забирання відповідачем вагонів, що простоювали на коліях станції призначення за актами ф. ГУ-23, є порушенням вимог ст. ст. 46, 47 Статуту залізниць України, пунктів 33, 34 Правил видачі вантажів.
Наявні у справі докази є підставою для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Згідно вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (50076, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, ідентифікаційний код 00191023) на користь акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (49600, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр-кт. Д.Яворницького, 108, ідентифікаційний код 40081237) плати за користування вагонами 420878 грн. 52 коп., збір за зберігання вантажу 14125 грн. 92 коп., судовий збір 6525 грн. 07 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена в порядку та строк, передбачений ст. ст. 254, 256 Господарського процесуального кодексу України .
Повне рішення складено 02.03.2020
Суддя Г.В. Манько
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 03.03.2020 |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні