Ухвала
від 24.02.2020 по справі 908/631/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 29/2/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності

24.02.2020 Справа №908/631/19

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Кричмаржевського В.А.

за участю секретаря судового засідання - Ракович С.І.

розглянувши заяву ліквідатора Капінуса А.А. про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника

у справі № 908/631/19

про банкрутство Комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", код в ЄДР-32400040 (71500 м.Енергодар Запорізької області вул.Будівельників, 21)

Кредитори :

1) Державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі Відокремленого підрозділу "Запорізька атомна електрична станція", код в ЄДР-19355964 (71504 м.Енергодар Запорізької області вул. Промислова, 133)

2) Публічне акціонерне товариство "Запоріжжяобленерго", код в ЄДР 00130926 (69035 м. Запоріжжя вул. Сталеварів, 14)

3) Головне управління ДПС у Запорізькій області, код в ЄДР - 43143945 (69107 м. Запоріжжя просп. Соборний, 166; адреса для листування: 71503 м.Енергодар Запорізької області просп. Будівельників, 17)

4) Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області, код в ЄДР-41320207 (69005 м.Запоріжжя вул.Сєдова, 12)

ліквідатор - арбітражний керуючий Капінус А.А. (адреса: 54030 м.Миколаїв, вул. Артилерійська, 18/6, офіс-4.14; поштова адреса : 54017 м.Миколаїв, а/с-55)

Банкрут - Комунальне підприємство "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", код в ЄДР-32400040 (71500 м.Енергодар Запорізької області)

В судовому засіданні присутні:

- ліквідатор - арбітражний керуючий Капінус А.А.

- представник кредитора-1 - Кравцов А.В.

- представник кредитора-2 - Краснокутська Д.О.

- представник Енергодарської міської ради - Поліщук Д.В.

- представник виконавчого комітету Енергодарської міської ради - Сущенко Л.М.

Установив :

Згідно з ухвалою Господарського суду Запорізької області від 02.04.2019 відкрито провадження у справі № 908/631/19 про банкрутство Комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", код в ЄДР-32400040, м. Енергодар Запорізької області, визнано грошові вимоги ініціюючого кредитора - Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі Відокремленого підрозділу "Запорізька атомна електрична станція" до боржника у розмірі - 23.271.662,40 грн., вимоги у розмірі - 428.504,54 грн. пені враховано в реєстрі вимог кредиторів окремо від основного зобов`язання у шосту чергу, введені мораторій на задоволення вимог кредиторів, процедура розпорядження майном боржника, арбітражного керуючого Капінуса А.А. призначено розпорядником майна боржника, визначено йому грошову винагороду у розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожен місяць виконання ним повноважень розпорядника майна, ухвалено оприлюднити на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство КП "ВК "Тепло-водоканал", призначені наступні судові засідання.

На офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет 02.04.2019 оприлюднене оголошення № 58565 про відкриття провадження у справі про банкрутство КП "ВК "Тепло-водоканал".

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 13.08.2019 продовжено на два місяці процедуру розпорядження майном боржника - КП "ВК "Тепло-водоканал".

Відповідно до ухвали Господарського суду Запорізької області від 11.09.2019 за результатами попереднього засідання визнано вимоги конкурсних кредиторів, затверджено реєстр вимог кредиторів.

Згідно з постановою суду від 02.10.2019 боржника - КП "ВК "Тепло-Водоканал" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Капінуса А.А.

На офіційному веб-порталі судової влади України 02.10.2019 оприлюднене повідомлення № 62944 про визнання боржника - КП "ВК "Тепло-Водоканал" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.

До господарського суду 04.12.2019 надійшла заява ліквідатора Капінуса А.А. про покладення на засновника боржника - Енергодарську міську раду та Виконавчий комітет Енергодарської міської ради субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника та стягнення солідарно з Енергодарської міської ради та Виконавчого комітету Енергодарської міської ради грошових коштів у розмірі - 25.178.981,29 грн., що становлять загальну кредиторську заборгованість, визнану судом.

Ухвалою суду від 10.12.2019 заяву ліквідатора про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника прийнято та призначено до розгляду в судовому засіданні на 28 січня 2020р., також зобов`язано Міністерство юстиції України забезпечити здійснення аналізу та складання структурним підрозділом або територіальним органом з питань банкрутства висновку про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій, що призвели до банкрутства боржника з вини його засновника - Енергодарської міської ради, надання суду відповідного висновку з копіями досліджених матеріалів зобов`язано забезпечити до 20 січня 2020р.

Від Міністерства юстиції України 02.01.2020 надійшов лист №48874/19153-22-19/9.3.1 від 24.12.2019, в якому зазначено про те, що на виконання ухвали суду від 10.12.2019 Міністерством юстиції України в межах повноважень державного органу з питань банкрутства зобов`язало Головне територіальне управління юстиції у Запорізькій області підготувати висновок про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності щодо КП "ВК "Тепло-Водоканал".

Ліквідатором подано 14.01.2020 заяву про збільшення розміру вимог до Енергодарської міської ради та Виконавчого комітету Енергодарської міської ради, в якій він просить стягнути солідарно з Енергодарської міської ради та Виконавчого комітету Енергодарської міської ради на користь боржника - 25.373.742,35 грн.

Судом збільшення ліквідатором розміру вимог прийнято, оскільки заява не суперечить вимогам закону.

Від ліквідатора 18.02.2020 надійшла заява про уточнення вимог, в якій просить покласти на Енергодарську міську раду субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника - КП "ВК "Тепло-Водоканал" та стягнути з бюджету міста Енергодар через управління Державної казначейської служби України у м.Енергодарі Запорізької області на користь КП "ВК "Тепло-Водоканал" кошти у розмірі - 25.373.742,35 грн.

Судом уточнення заяви про покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника прийняті.

В судових засіданнях ліквідатор вимоги заяви з урахуванням збільшення їх розміру та уточнень щодо покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника підтримав, просить заяву задовольнити, стягнути з бюджету міста Енергодара через управління Державної казначейської служби України у м.Енергодарі Запорізької області на користь КП "ВК "Тепло-Водоканал" грошові кошти на суму - 25.373.742,35 грн.

Заява ліквідатора про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника обґрунтована наступними обставинами.

Енергодарська міська рада 29 березня 2013р. прийняла рішення №48 "Про зменшення статутного капіталу та вилучення з господарського відання комунального майна КП "ВК "Тепло-водоканал", з якого вбачається, що Енергодарська міська рада даним рішенням зменшила статутний капітал КП "ВК "Тепло-водоканал" на 151.267.222,35 грн., вилучила з господарського відання КП "ВК "Тепло-водоканал" майно згідно з додатком №1 (1294 од.), вартість якого станом на 29.03.2013 складала - 151.267.222,35 грн., а також вилучила з господарського відання КП "ВК "Тепло-водоканал" та передала КП "Підприємство комунальної власності" Енергодарської міської ради майно згідно з додатком №2 загальною первісною вартістю - 316.703.800,13грн., а саме: основні засоби у кількості - 1965 од. за первісною вартістю - 305.106.707,45 грн.; малоцінні необоротні активи у кількості - 1729 од. первісною вартістю - 592 517,23 грн.; нематеріальні активи у кількості - 38 од. первісною вартістю - 233 895,79 грн.; капітальні інвестиції у кількості - 38 од. первісною вартістю - 10.770.679,66 грн.

Також, 27 грудня 2013р. Енергодарська міська рада прийняла рішення №23 "Про припинення юридичної особи - КП "ВК Тепло-водоканал", а 21 серпня 2014 року прийняла рішення №54 "Про скасування рішення міської ради №23 від 27.12.2013 року та організацію дій щодо встановлення місця знаходження документації КП "ВК "ТВК" за 2008-2014 роки, яким скасувала своє рішення від 27.12.2013 року. Крім того, як вказує ліквідатор, з 09.01.2014 року на КП "ВК "Тепло-водоканал" відсутній керівник. На думку заявника, такі дії Енергодарської міської ради позбавили КП "ВК "Тепло-водоканал" майна, за рахунок якого могла здійснюватись статутна господарська діяльність, підприємство фактично залишилось без керівника, який міг би здійснювати управління КП "ВК "Тепло-водоканал", що у сукупності спричинило до зростання заборгованості перед кредиторами і призвело до банкрутства КП "ВК "Тепло-водоканал" саме з вини його засновника - Енергодарської міської ради. Наразі, у боржника відсутнє майно, яке можливо включити до ліквідаційної маси. Єдиний актив, наявний у боржника, це грошові кошти, виявлені на рахунку банкрута у розмірі - 61.864,22 грн. Різниця між сумою вимог кредиторів банкрута (25.435.606,57 грн.), яка затверджена господарським судом, та активами боржника (ліквідаційною масою - 61.864,22 грн.) складає - 25.373.742,35грн. Заява ліквідатора мотивована статтями 19, 55, 129 Конституції України, статтями 61, 62 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 23, 24, 76-78, 136 Господарського кодексу України, статтями 327, 543, 619 Цивільного кодексу України, статтями 1, 2, 10, 16, 26, 28, 63, 64 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтями 1, 2, 22, 43, 46-51, 75-78 Бюджетного кодексу України, статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", з посиланням на практику Європейського суду з прав людини (далі-ЄСПЛ), а саме, зазначено, що у низці випадків ЄСПЛ визнавав державу відповідальною за борги підприємств незалежно від їх формальної класифікації у внутрішньодержавному праві, а саме - рішення від 30 листопада 2004 року у справі "Михайленко та інші проти України", пункт 45; - рішення від 04 квітня 2006 року у справі "Лисянський проти України", пункт 19; - рішення від 03 квітня 2007 року у справі "Кооперативу Агрікола Слобозія-Ханесей проти Молдови", пункти 18, 19; - рішення від 12 квітня 2007 року у справі "Григор`єв та Какаурова проти Російської Федерації", пункт 35; - рішення від 15 січня 2008 року у справі "Р. Качапор та інші проти Сербії", положеннями Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2011.

Розгляд справи за заявою ліквідатора судом відкладався до 24.02.2020 на 10-00 год.

Енергодарська міська рада та Виконавчий комітет Енергодарської міської ради надали однакові за своїм змістом відзиви на заяву ліквідатора (№01-01-36/0236 від 15.01.2020, №01-01-36/0235 від 15.01.2020, №01-07-10/23 від 21.02.2020), в яких вони заперечують проти вимог ліквідатора про покладення на них субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника, просять у задоволенні заяви ліквідатора відмовити в повному обсязі. Відповідачі, посилаючись на положення статуту КП "ВК "Тепло-Водоканал" та приписи чинного законодавства, а саме: статті 19, 140 Конституції України, статті 1, 11, 17, 26, 30, 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 2, 3, 23, 78, 136, 173, 176 Господарського Кодексу України, статті 316, 317, 319, 321 Цивільного кодексу України, вважають, що власник майна підприємства та засновник не відповідають за зобов`язаннями підприємства, тому вимоги ліквідатора про солідарне стягнення з них на користь боржника грошових коштів є безпідставними. Також посилаються на те, що майно комунального підприємства у будь-якому разі не могло бути включено до ліквідаційної маси, оскільки воно задіяне в постачанні комунальних послуг населенню в місті Енергодарі. На їх думку багатомільйонні борги КП "ВК "Тепло-Водоканал" та відповідні наслідки цих боргів (арешт рахунків, транспорту та інше) не могли забезпечити належного надання комунальних послуг, що зумовило прийняття міськрадою відповідного рішення про передачу майна КП "ВК "Тепло-Водоканал" до Комунального підприємства "Підприємство комунальної власності", що мало на меті недопущення зупинки роботи опалення та теплопостачання, централізованого водовідведення та водопостачання у місті. Крім того, зазначають, що Енергодарська міська рада не є розпорядником коштів, розрахункові рахунки в УДКСУ України у м.Енергодарі Запорізької області відсутні. Також не є головним розпорядником коштів і виконавчий комітет Енергодарської міської ради.

Кредитор - ДП "НАЕК "Енергоатом" в особі ВП "ЗАЕС" з підстав, викладених у відзиві від 28.01.2020 за вх. №1990/08-08/20, вважає заяву ліквідатора про покладення на засновника боржника відповідальності за зобов`язаннями боржника обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню. Зокрема, кредитор вказує, що значна частина кредиторської заборгованості боржника утворилась перед кредитором до прийняття Енергодарською міською радою рішення від 29.03.2013 № 48 "Про зменшення статутного капіталу та вилучення з господарського відання комунального майна КП "ВК "Тепло-водоканал", дії міськради про передачу майна боржника іншому комунальному підприємству позбавили КП "ВК "Тепло-водоканал" майна, за рахунок якого могла здійснюватись господарська діяльність, в подальшому прийняття рішення про припинення юридичної особи - КП "ВК "Тепло-водоканал" та звільнення його керівника призвели до зростання заборгованості перед кредиторами, та зрештою - до його банкрутства саме з вини його засновника - Енергодарської міської ради. В судових засіданнях представники кредитора - ДП "НАЕК "Енергоатом" підтримали заяву ліквідатора та свої доводи, викладені у відзиві. Також посилаються на недобросовісність Енергодарської міської ради та застосування схем, спрямованих на уникнення погашення заборгованості комунальними підприємствами, оскільки у місті Енергодарі створене вже третє комунальне підприємство на базі одного й того самого комунального майна, при цьому на попередніх підприємствах накопичені борги залишаються непогашеними.

Кредитор - ПАТ "Запоріжжяобленерго" заяву ліквідатора про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника також підтримав, просить її задовольнити. Вважає, що нераціональні управлінські рішення та дії Енергодарської міської ради з вилучення основних активів КП "ВК "Тепло-водоканал" призвели до фактичного припинення господарської діяльності підприємства, накопиченню кредиторської заборгованості підприємства, неплатоспроможності та в подальшому застосуванню до боржника процедур банкрутства. Міська рада усвідомлювала, що своїми рішеннями завдає шкоди інтересам кредиторів боржника. Також зазначає, що оскільки предметом субсидіарної відповідальності є грошові кошти місцевого бюджету, обов`язок Енергодарської міської ради та Виконавчого комітету є неподільним, та має виконуватися ними солідарно. Письмовий відзив цього кредитора долучено до матеріалів справи.

Кредитор - ГУ ДПС у Запорізькій області надав відзив (заява про розгляд справи) від 13.01.2020 №2/58-07, №10/58-07 від 11.02.2020, №11/58-07 від 11.02.2020, також вважає заяву ліквідатора обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню, звернувши увагу на те, що у разі покладення лише на засновника субсидіарної відповідальності - Енергодарську міську раду, судове рішення неможливо буде виконати через відсутність у міськради відкритих рахунків у Державній казначейській службі. Тому, на його думку, доцільним буде покладення солідарної відповідальності на виконавчий комітет Енергодарської міської ради як головного та єдиного розпорядника місцевого бюджету Енергодарської міської ради. Просить розглянути справу за заявою ліквідатора без участі його представника.

Від Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) 12.02.2020 надійшов лист, в якому вони повідомили про неможливість надання суду висновку про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій, що призвели до банкрутства боржника, через відсутність документів, передбачених пунктом 1 розділу ІІ Методичних рекомендацій щодо виявлення ознак неплатоспроможності підприємства та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства, затверджених наказом Міністерства економіки України від 19.01.2006 №14, які необхідні для підготовки такого Висновку.

В судовому засіданні 24.02.2020 ліквідатор з приводу бухгалтерської та іншої документації боржника пояснив, що йому така документація не була передана. Він припускає, що бухгалтерську документацію підприємства втрачено (і можливо шляхом її знищення), оскільки посадові особи на підприємстві відсутні, засновник боржника повідомляв ліквідатора про те, що йому не були передані ці документи від попередніх керівників КП "ВК "Тепло-водоканал".

Учасники судових засідань 28.01.2020 та 24.02.2020 підтримали свої доводи та заперечення, викладені у заявах, уточненнях до них та відзивах.

Після виходу з нарадчої кімнати судом оголошено вступну та резолютивну частини ухвали за результатами розгляду заяви ліквідатора Капінуса А.А. про покладення на засновника боржника субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника, повідомлено про час складання повного тексу судового рішення - протягом п`яти днів.

Проаналізувавши Кодекс України з процедур банкрутства, судову практику Європейського Суду з прав людини, Верховного Суду при перегляді аналогічних заяв у справах про банкрутство, фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, дослідивши наведені у заяві та відзивах на неї доводи, заслухавши учасників судового засідання, суд вважає заяву ліквідатора такою, що підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства (далі-КУзПБ) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.

Ліквідатор - арбітражний керуючий, призначений господарським судом для здійснення ліквідаційної процедури (стаття 1 КУзПБ).

Виходячи з приписів ч. 1 статті 61 КУзПБ, ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає у своє відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та визначає початкову вартість майна банкрута; аналізує фінансовий стан банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; формує ліквідаційну масу; заявляє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Кодексом; веде реєстр вимог кредиторів; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом.

Згідно з ч. 2 статті 61 КУзПБ під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства. Розмір зазначених вимог визначається з різниці між сумою вимог кредиторів і ліквідаційною масою.

У разі банкрутства боржника з вини його засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі з вини керівника боржника, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають змогу іншим чином визначати його дії, на засновників (учасників, акціонерів) боржника - юридичної особи або інших осіб у разі недостатності майна боржника може бути покладена субсидіарна відповідальність за його зобов`язаннями.

Стягнені суми включаються до складу ліквідаційної маси і можуть бути використані лише для задоволення вимог кредиторів у порядку черговості, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 статті 215 Господарського кодексу України у випадках, передбачених законом, суб`єкт підприємництва - боржник, його засновники (учасники), власник майна, а також інші особи несуть юридичну відповідальність за порушення вимог законодавства про банкрутство, зокрема фіктивне банкрутство, приховування банкрутства або умисне доведення до банкрутства.

У частині 3 статті цієї ж статті визначено, що умисним банкрутством визнається стійка неплатоспроможність суб`єкта підприємництва, викликана цілеспрямованими діями власника майна або посадової особи суб`єкта підприємництва, якщо це завдало істотної матеріальної шкоди інтересам держави, суспільства або інтересам кредиторів, що охороняються законом.

Судом встановлено, що згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Комунальне підприємство "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал" (боржник у справі) 12.02.2003 зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності за ідентифікаційним кодом - 32400040, його засновник - Енергодарська міська рада, код засновника - 20514818, органи управління юридичної особи - засновник.

За даними цього реєстру видами діяльності комунального підприємства є: монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний); постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря; забір, очищення та постачання води; каналізація, відведення й очищення стічних вод; будівництво житлових і нежитлових будівель; будівництво трубопроводів.

Рішенням Енергодарської міської ради №6 від 25.05.2012 затверджено нову редакцію статуту КП "ВК "Тепло-водоканал".

Відповідно до п. 1.1 та п.1.2 Статуту КП "ВК "Тепло-водоканал" засноване рішенням Енергодарської міської ради від 11.12.2002 №7, належить до комунальної власності територіальної громади м. Енергодара і діє на підставі самофінансування, фінансування з державного та місцевого бюджетів. Власником майна Підприємства є територіальна громада м. Енергодара (далі за текстом - Власник). Засновником Підприємства є Енергодарська міська рада (далі за текстом - Засновник). Уповноваженим Засновника для підприємства є міський голова (далі за текстом - Уповноважений засновника).

Згідно з п.п. 4.1.-4.3 Статуту майно Підприємства та доходи від використання цього майна є комунальною власністю і закріплюються за Підприємством на праві господарського відання.

Майно Підприємства становлять основні фонди, оборотні кошти, виробничі і невиробничі активи, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі Підприємства.

Джерелами формування майна Підприємства є: майно, передане йому на баланс відповідно до рішення про створення Підприємства; кошти, доходи та інше майно, одержані від реалізації продукції, товарів, робіт і послуг в результаті господарської діяльності Підприємства; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та інші дотації з бюджетів, безоплатні та благодійні внески; майно, придбане в інших суб`єктів господарювання, організацій та громадян у встановленому чинним законодавством порядку; інші джерела, не заборонені законодавством України.

Статутний капітал Підприємства становить - 151.452.413,29 грн. (п. 5.2 Статуту).

За рішенням Енергодарської міської ради №48 від 29.03.2013 (п.п. 1, 2) зменшено статутний капітал КП "ВК "Тепло-водоканал" та встановлено його в розмірі - 185.190,94 грн.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань розмір статутного капіталу наразі становить - 185.190,94 грн.

У пункті 2.1 Статуту визначено, що Підприємство створене з метою: виконання виробничої діяльності, спрямованої на підвищення рівня безпеки, надійності і ефективності експлуатації теплових мереж мста з метою повного задоволення потреб населення; забезпечення виробництва питної води, транспортування і реалізація її споживачам по водоводах та водопровідних мережах; збір та перероблення стічних вод; діяльність комбінату спрямовується на здійснення підприємницької діяльності з метою отримання прибутку в інтересах територіальної громади міста та трудового колективу.

Основними напрямками діяльності комбінату є забезпечення споживачів гарячою водою і опалюванням; виконання робіт з експлуатації, реконструкції, монтажу, пусконалагоджувальних робіт і випробувань теплових мереж, комунікацій, обладнання та ремонту, технічне обслуговування мереж, комунікацій та обладнання до нього; забезпечення виробництва питної води шляхом підйому неочищеної води водопідйомними механізмами та устаткуванням з поверхневих та підземних джерел, очищення її на очисних спорудах згідно з діючими державними вимогами, транспортування і реалізація її споживачам по водоводах та водопровідних мережах; забезпечення транспортування стічних вод по колекторах та каналізаційних мережах; збір та перероблення стічних вод з метою запобігання забрудненню навколишнього середовища та інше (п.2.2 Статуту).

Енергодарська міська рада 29 березня 2013 року прийняла рішення №48 "Про зменшення статутного капіталу та вилучення з господарського відання комунального майна КП "ВК "Тепло-водоканал", відповідно до якого зменшено його статутний капітал на 151.267.222,35 грн.; встановлено статутний капітал у розмірі - 185.190,94 грн.; вилучено з 01.04.2013 з господарського відання КП "ВК "Тепло-водоканал" та одночасно передано в господарське відання комунальне майно іншому комунальному підприємству - "Підприємство комунальної власності" Енергодарської міської ради згідно з додатком - додаток №1 "Перелік комунального майна, яке вилучається зі статутного капіталу комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", додаток 2 "Перелік комунального майна комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", яке передається до комунального підприємства "Підприємство комунальної власності" Енергодарської міської ради.

Відповідно до Додатку-1 вилучено 1294 одиниць майна, вартість якого станом на 29.03.2013 визначена у 151.267.222,35 грн.

Згідно з додатком №2 передано до комунального підприємства "Підприємство комунальної власності" Енергодарської міської ради загальною первісною вартістю - 316.703.800,13 грн., а саме: основні засоби у кількості - 1965 одиниць первісною вартістю - 305.106.707,45 грн.; малоцінні необоротні активи у кількості 1729 одиниць первісною вартістю - 592.517,23 грн.; нематеріальні активи у кількості 38 одиниць первісною вартістю -233.895,79 грн.; капітальні інвестиції у кількості 38 одиниць первісною вартістю - 10.770.679,66 грн.

Енергодарська міська рада 27 грудня 2013 року прийняла рішення №23 "Про припинення юридичної особи - КП "ВК "Тепло-водоканал", відповідно до якого вирішила припинити шляхом ліквідації юридичну особу - КП "ВК "Тепло-водоканал", ідентифікаційний код - 32400040; попередити Пругло М.Я. (директора) через міського голову м. Енергодара про його подальше звільнення; призначити ліквідатором КП "ВК "Тепло-водоканал" Куницю Римму Юріївну.

Також судом встановлено, що 27.12.2013 Енергодарська міська рада прийнято рішення № 54, відповідно до якого за Комунальним підприємством "ВК "Тепло-водоканал" (боржником) припинено право постійного користування такими земельними ділянками:

- площею 3,5041 га по вулиці Курчатова, 1, кадастровий номер - 2312500000:02:008:0016;

- площею 5,7395 га по вулиці Промисловій, 75 ,кадастровий номер - 2312500000:07:028:0054;

- площею 23,5140 га по вулиці Промисловій, 150, кадастровий номер - 2312500000:08:035:0011.

Енергодарською міською радою 21 серпня 2014 року прийнято рішення №54 "Про скасування рішення міської ради №23 від 27.12.2013 року та організацію дій щодо встановлення місця знаходження фінансово-бухгалтерської документації КП "ВК "ТВК" за 2008-2014 роки". Цим рішенням Енергодарською міською радою скасовано своє ж рішення від 27.12.2013 про припинення юридичної особи - КП "ВК "Тепло-водоканал"; зобов`язано міського голову, або особу, яка виконує його повноваження, та ліквідатора КП "ВК "Тепло-водоканал" - фізичну особу Куницю Р .Ю. терміново призупинити дії щодо ліквідації КП "ВК "Тепло-водоканал" та здійснити дії щодо встановлення місця знаходження та повернення Управлінню комунальної власності Енергодарської міської ради фінансово-бухгалтерської документації підприємства за 2008-2014 р.р. тощо.

Провадження у справі №908/631/19 про банкрутство КП "ВК "Тепло-водоканал" відкрито 02.04.2019 за заявою ініціюючого кредитора - ДП "НАЕК "Енергоатом" в особі ВП "ЗАЕС".

Цією ж ухвалою визнано грошові вимоги ініціюючого кредитора до боржника у розмірі - 23.271.662,40 грн., вимоги у розмірі - 428.504,54 грн. пені враховано в реєстрі вимог кредиторів окремо від основного зобов`язання у шосту чергу.

За результатами попереднього засідання ухвалою Господарського суду Запорізької області від 11.09.2019 у цій справі визнані вимоги конкурсних кредиторів: 1) ПАТ "Запоріжжяобленерго" у розмірі - 990.948,34 грн., з яких: 987.106,34 грн. з четвертою чергою задоволення; 3.842,00 грн. з першою чергою задоволення; 2) ГУ ДФС у Запорізькій області у розмірі - 194.378,63грн., з яких: 118.118,00 грн. боргу за основним платежем з третьою чергою задоволення, 72.418,53 грн. штрафних санкцій, пені - з шостою чергою задоволення; 3.842,00 грн. з першою чергою задоволення; затверджено реєстр вимог кредиторів.

Також ухвалою Господарського суду Запорізької області від 31.10.2019 визнані вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області в розмірі - 336.141,60 грн., з яких: 332.299,60 грн. капіталізованих платежів з другою чергою задоволення, 3842грн. судового збору за подання заяви з вимогами до боржника з першою чергою задоволення.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 24.12.2019 визнані вимоги ГУ ДПС у Запорізькій області до банкрута в розмірі - 190.919,06 грн. пені з шостою чергою задоволення, 3.842 грн. судового збору з першою чергою задоволення.

Отже, загальний розмір кредиторських вимог, визнаних судом, в тому числі щодо сплати кредиторами судового збору за подання відповідних заяв з вимогами до боржника, становить - 25.435.606,57 грн.

Єдиним активом боржника на час розгляду справи про банкрутство є кошти, що обліковуються на його рахунку у банківській установі, в розмірі - 61.864,22 грн.

Під час розгляду справи встановлено відсутність фінансово-бухгалтерської документації підприємства, на вимогу суду, ані боржником, ані його засновником така документація не надана.

Відповідно до інформації ГУ ДФС у Запорізькій області від 02.05.2019 №571/08-01-58-08 боржник не звітує з 2016 року.

Арбітражним керуючим Капінусом А.А. на виконання покладених на нього повноважень з метою отримання фінансово-господарської документації, печаток, штампів та матеріалах цінностей були надіслані запити на адреси боржника та його засновника; здійснено виїзд за місцезнаходженням боржника (його юридичною адресою), та встановлено відсутність як керівних органів підприємства, так і працівників.

При цьому наявна інформація про рух коштів за останні три роки до моменту відкриття провадження у справі про банкрутство додатково підтверджує відсутність господарської діяльності підприємства (т. 2 а.с.184-189).

Відповідно до постанови Господарського суду Запорізької області від 02.10.2019 встановлена стійка неплатоспроможність боржника та нездатність його відновити свою господарську діяльність, у зв`язку з чим боржника визнано банкрутом, введено ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатора.

У ході процедури банкрутства виявлено недостатність коштів на рахунках боржника та відсутність активів банкрута, майнові активи вилучені та передані іншій юридичній особі внаслідок рішень засновника, у зв`язку з чим господарська діяльність боржника була припинена.

Предметом розгляду у межах справи про банкрутство, з урахуванням збільшення та уточнення вимог, є вимоги ліквідатора Капінуса А.А. про покладення на засновника боржника - Енергодарську міську раду субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника, а саме, стягнення з бюджету міста Енергодара Запорізької області через управління Державної казначейської служби України у м. Енергодарі Запорізької області - 25.373.742,29 грн., що є різницею між сумою кредиторських вимог і активами боржника (ліквідаційною масою) - 25.435.606,57 грн. - 61.864,22 грн. = 25.373.742,29 грн.

Вимоги ліквідатора суд вважає обґрунтованими з огляду на встановлені вище обставини справи та виходячи з такого.

Відповідно до статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є в комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Управління господарською діяльністю у комунальному секторі економіки здійснюється через систему організаційно-господарських повноважень територіальних громад та органів місцевого самоврядування щодо суб`єктів господарювання, які належать до комунального сектору економіки і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління (ч. 1 статті 24 Господарського кодексу України).

Відповідно до ч.1 статті 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

У відповідності до ч.3 статті 78 Господарського кодексу України майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання або на праві оперативного управління.

Згідно з ч.ч. 1, 2 статті 136 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.

Збитки, завдані комунальному унітарному підприємству внаслідок виконання рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, підлягають відшкодуванню зазначеними органами добровільно або за рішенням суду (ч. 9 статті 78 ГК України).

Частиною 10 статті 78 Господарського кодексу України визначено, що особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом.

Згідно з ч.7 статті 77 Господарського кодексу України казенне підприємство відповідає за своїми зобов`язаннями лише коштами, що перебувають у його розпорядженні. У разі недостатності зазначених коштів держава в особі органу, до сфери управління якого входить підприємство, несе повну субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями казенного підприємства.

Отже, умовою покладення субсидіарної відповідальності на орган місцевого самоврядування за змістом частини 7 статті 77 Господарського кодексу України та частини 10 статті 78 цього Кодексу є недостатність коштів, які є у розпорядженні комунального підприємства.

Також суд бере до уваги висновки Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), зокрема, щодо субсидіарної відповідальності муніципального органу (органу місцевого самоврядування) за зобов`язаннями муніципального підприємства: пункт 62 рішення у справі "Єршова проти Російської Федерації" - ЄСПЛ, враховуючи публічний характер діяльності підприємства, істотний ступінь контролю за його майном з боку муніципальних органів влади і рішень останніх, які мали наслідком передачу майна і подальшу ліквідацію підприємства, дійшов висновку про те, що підприємство не було наділене достатньою організаційною та управлінською незалежністю від муніципальних органів влади. Отже, незалежно від статусу підприємства як самостійної юридичної особи, муніципальна влада і відповідно держава мають бути в межах Конвенції визнані відповідальними за діяльність і бездіяльність підприємства .

Як вбачається з встановлених обставин справи, ухвалення Енергодарською міською радою нераціональних управлінських рішень про передачу активів боржника іншій юридичній особі, припинення права користування земельними ділянками призвело до неможливості продовжувати господарську діяльність комунального підприємства та проведення розрахунків з кредиторами, накопиченню боргів, економічної та фінансової стагнації підприємства і як наслідок - до банкрутства.

Суд також зазначає, що вирішивши питання про вилучення з господарського відання та передання усього майна від боржника до іншої юридичної особи, засновником не було вирішене питання про правонаступництво особи, яка отримала майнові активи боржника, позбавивши кредиторської заборгованості боржника майнового забезпечення, що дає підстави для висновку про намір уникнути відповідальності перед кредиторами.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав покладення на Енергодарську міську раду (як засновника) субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника у цій справі, з огляду на встановлені обставини щодо ухвалення міськрадою рішення про передачу активів боржника іншій юридичній особі, що призвело до неможливості продовжувати господарську діяльність та розрахунків з кредиторами, створення радою своїми рішеннями умов, за яких боржник став неплатоспроможним та визнаний банкрутом.

Доводи Енергодарської міської ради про те, що майно комунального підприємства у будь-якому разі не могло бути включене до ліквідаційної маси, спростовуються приписами ч. 1 статті 62 КУзПБ. Такі аргументи не спростовують встановлених судом обставин справи щодо прийняття засновником рішень, в результаті яких підприємство доведене до банкрутства, що є основною підставою покладення на особу субсидіарної відповідальності.

Суд також не погоджується з доводами міськради про інший правовий режим майна боржника, аніж той, про який йдеться у наведених ліквідатором та учасниками провадження судовій практиці та рішеннях ЄСПЛ, оскільки, виходячи з вищевикладеного, нормами ГК України визначено регулювання діяльності комунальних підприємств аналогічно до діяльності державних казенних підприємств, без наділення вказаних суб`єктів повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами. Така позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду у складі колегії Касаційного господарського суду від 18.10.2018 у справі № 923/1297/14.

Суд вважає обґрунтованими вимоги ліквідатора про покладення на засновника боржника - Енергодарську міську раду субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника - КП "ВК "Тепло-водоканал" перед кредиторами у вигляді обов`язку сплатити на користь боржника -25.373.742,29 грн., що відповідає загальній сумі кредиторських вимог у справі - 25.435.606,57 грн. за вирахуванням з цієї суми грошових коштів у розмірі - 61.864,22 грн., що обліковуються на рахунку боржника.

Проте суд відмовляє у покладенні субсидіарної відповідальності на Виконавчий комітет Енергодарської міської ради у зв`язку з не встановленням обставин вчинення виконавчим комітетом дій, спрямованих на доведення боржника до банкрутства. Заявник мотивував пред`явлення такої вимоги виключно неможливістю виконання судового рішення у разі задоволення його вимог про стягнення, у зв`язку з відсутністю у Енергодарської міської ради розрахункових рахунків, що на переконання суду не може бути підставою для покладення на іншу юридичну особу майнової відповідальності. Зважаючи на те, що при уточненні своїх вимог ліквідатор не зазначив про відмову від вимог щодо солідарного обов`язку Виконавчого комітету Енергодарської міської ради, суд ухвалює рішення про відмову в цій частині.

Ліквідатор в уточненій заяві сформулював вимогу про стягнення таким чином: "Стягнути з бюджету міста Енергодара через управління Державної казначейської служби України у м. Енергодар Запорізької області…"

Однак слід зазначити, що відповідно до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011р. № 845, який визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Тобто, відсутня необхідність зазначення у резолютивній частині судового рішення про стягнення боргу через управління Державної казначейської служби саме у м. Енергодарі Запорізької області, оскільки орган Казначейства не є боржником у справі або відповідальною особою, а лише виконує судове рішення про стягнення боргу з місцевого бюджету.

Керуючись статтями 2, 60, 61 Кодексу України з процедур банкрутства , статями 3, 12, 20, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

Ухвалив :

Заяву ліквідатора - арбітражного керуючого Капінуса А.А. про покладення на засновника боржника - Енергодарську міську раду (71502 м.Енергодар Запорізької області вул. Курчатова, 11, код в ЄДР - 20514818) субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями боржника - Комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", код в ЄДР-32400040 (71500, м.Енергодар Запорізької області вул. Будівельників, 21) задовольнити частково.

Стягнути з Енергодарської міської ради, код в ЄДР - 20514818 (71502 м.Енергодар Запорізької області вул. Курчатова, 11) за рахунок бюджету міста Енергодара Запорізької області на користь Комунального підприємства "Виробничий комбінат "Тепло-водоканал", код в ЄДР-32400040 (71500 м.Енергодар Запорізької області вул. Будівельників, 21) грошові кошти у розмірі - 25.373.742,35 грн. (двадцять п`ять мільйонів триста сімдесят три тисячі сімсот сорок дві гривні 35 копійок). Видати наказ.

В іншій частині вимог відмовити.

Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її оголошення - 24.02.2020 та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів.

Копії ухвали надіслати : ліквідатору, кредиторам, банкруту, Енергодарській міській раді, Виконавчому комітету Енергодарської міської ради.

Суддя В.А. Кричмаржевський

Повний текст ухвали складено 02.03.2020.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено03.03.2020
Номер документу87927805
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/631/19

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 02.05.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 24.03.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 23.02.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 23.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 04.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 07.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 07.07.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Парусніков Юрій Борисович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні