УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" лютого 2020 р. м. Житомир Справа № 906/935/19
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Кудряшової Ю.В.
секретар судового засідання: Сенькіна Л.А.
за участю представників сторін:
від позивача: не прибув;
від відповідача: Сачок А.В.- адвокат , договір про надання юридичних послуг від 27.01.2020.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівське"
до Брусилівської селищної ради
про визнання недійсними п.8 Рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради від 17.07.2019р.№ 1063, п. 10 Рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 17.07.2019 №1064, рішення тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 21.08.2019 №1108, рішення тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 21.08.2019 №1137 в частині п.п. 34, 36 Додатку 1 до даного рішення,
Позивач звернувся до суду з позовом про:
- визнання недійсним пункту 8 Рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 17.07.2019 №1063 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок";
- визнання недійсним пункту 10 Рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 17.07.2019 №1064 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок із зміною їх цільового призначення";
- визнання недійсним рішення тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 21.08.2019 №1108 "Про підготовку лота та проведення земельних торгів, земельна ділянка за межами пункту с. Долинівка площею 60,2040 га";
- визнання недійсним рішення тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 21.08.2019 №1137 "Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами" в частині п. 34 Додатку 1 до даного рішення;
- визнання недійсним рішення тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 21.08.2019 №1137 Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами" в частині п. 36 Додатку 1 до даного рішення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, виконання відповідачем своїх оскаржуваних рішень, вчинення відповідачем певних дій на їх виконання матиме наслідком фактичне відчуження вказаних земельних ділянок, передачу їх у власність та у користування іншим особам.
Також позивач наполягає на тому що згідно Державного Акта на право колективної власності на землю, серія ЖТ-23-14 №00019, виданого 10.01.1996 Соболівською сільською радою народних депутатів Брусилівського району, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 2, даний державний Акт на право колективної власності на землю видано КСП "Правда" с. Долинівка Соболівською сільською радою народних депутатів Брусилівського району Житомирської області у тому, що КСП "Правда" передається у колективну власність 2249,5 гектарів землі в межах згідно з планом. Землю передано для сільськогосподарського використання відповідно до рішення Соболівської сільської ради народних депутатів від 24.11.1995. ТОВ "Долинівське" (позивач) в свою чергу створене за рішенням учасників товариства від 21.02.2000 і є правонаступником прав та обов`язків Колективного сільськогосподарського підприємства (КСП)/Колгоспу "Правда".
Разом з позовною заявою до суду позивачем подано заяву (вх. №02-44/1388/19 від 10.09.2019) про забезпечення позову.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 12.09.2019 відмовлено в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівське" (вх. №02-44/1388/19 від 10.09.2019) про забезпечення позову.
В послідуючому ухвалою суду від 25.11.2019 в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівське" (вх. №02-44/1839/19 від 21.11.2019) про забезпечення позову у справі №906/935/19 також відмовлено.
17.02.2020 до суду подано заяву по справі, відповідно до якої повідомлено суд, що адвокат Угринчук Г.Р. не представляє інтереси позивача у зв`язку з закінченням 02.02.2020 строку дії договору про надання правової допомоги від 05.09.2019, що підтверджується відповідною додатковою угодою від 31.01.2020.
Позивач в судове засідання уповноваженого представника не направив, хоч про час та місце розгляду справи повідомлений вчасно та належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься розписка від 28.01.2020 (а.с. 129 том 2). В даній розписці міститься підпис Угринчука Г.Р. (належним чином уповноважений представник позивача станом на 28.01.2020 і до 02.02.2020).
Разом з тим, з метою повідомлення позивача про дату та час наступного судового засідання судом направлено ухвалу від 28.01.2020 рекомендованим з повідомленням листом, про що свідчить штамп суду про відправку ухвали 03.02.2020 та копія реєстру рекомендованих з повідомленням відправлень від 03.02.2020.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення позивача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
Разом з тим, судом взято до уваги, що явка представника позивача в судове засідання не визнана обов`язковою, а участь в судовому засіданні є його правом, а не його обов`язком. Тому суд вважає, що неявка представника позивача не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав, зазначених в позові, наголошував, що фактично всі земельні ділянки були розпайовані між громадянами. Разом з тим вважав, що позивачем не дотримано Порядку оформлення правонаступництва за зобов`язаннями реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики №63 від 14.03.2001.
Також представник відповідача подав заяву, якою повідом суд, що протягом 5-ти днів після прийняття рішення судом відповідачем будуть подані докази понесених витрат по оплаті професійної правничої допомоги.
Заслухавши пояснення представника відповідача та дослідивши матеріали справи,-
ВСТАНОВИВ:
З матеріалів справи вбачається, що пунктом 8 рішення Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 17.07.2019 № 1063 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок" надано дозвіл Брусилівській селищній раді на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 96,4671 га (кадастровий номер 1820985300:05:000:0375) із категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення "землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)" (код 16.00) за межами населеного пункту с. Долинівка Брусилівського району Житомирської області на сім земельних ділянок з них: одна площею 60,0000 га, п`ять площею 1,9900 га, одна площею 0,5000 га, одна площею 26,0171 га" (рішення № 1063 - п.8).
Також 17.07.2019 рішенням Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області №1064 "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок із зміною їх цільового призначення" надано дозвіл громадянам (учасникам АТО) на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (згідно додатку 10) із категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення "землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)" (код 16.00), які розташовані за межами с. Долинівка Брусилівського району Житомирської області, з метою зміни її цільового призначення на "для ведення особистого селянського господарства" (01.03), та передачі у приватну власність в порядку ст. 118 Земельного кодексу України. (рішення № 1064 - п. 10).
Згідно Додатку 10 до цього рішення, відповідач визначив чотирьох громадян, яким надано дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земельної ділянки за межами с. Долинівка Брусилівського району Житомирської області, загальною площею 6,47 га. (Додаток 10 рішення №1064).
21.08.2019 року Брусилівька селищна рада прийняла рішення №1108 "Про підготовку лота та проведення земельних торгів, земельна ділянка за межами пункту с.Долинівка площею 60,2040 га", яким:
п. 1 вирішила підготувати документацію, необхідну для проведення земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки, що включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, яка розташована за межами населеного пункту села Долинівка Брусилівського району Житомирської області, площею 60,2040 га, для ведення фермерського господарства (01.02), кадастровий номер 1820985300:06:000:0306, та
п. 2 вирішила надати дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка розташована за межами населеного пункту села Долинівка Брусилівського району Житомирської області, площею 60,2040 га, для ведення фермерського господарства (01.02), кадастровий номер 1820985300:06:000:0306 (рішення № 1108).
Крім цього, 21.08.2019 Брусилівькою селищною радою Брусилівського району Житомирської області прийнято рішення №1137 "Про внесення змін до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами", відповідно до якого:
п. 1 якого яким внесено до Переліку земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, земельні ділянки, право комунальної власності на які було зареєстровано за Брусилівською селищною радою у міжсесійний період, та затверджено Перелік земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, у новій редакції згідно з Додатком 1 до даного рішення.
В п. 34 цього Додатку 1 до рішення №1137, відповідач включив до вказаного Переліку земельну ділянку за межами с. Долинівка Брусилівського району Житомирської області площею 3,2314 га, землі запасу (код 16.00), кадастровий номер 1820985300:05:000:8100, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рішення № 1137 в частині п. 34 Додатку 1),
В п. 36 цього Додатку 1 до рішення №1137, відповідач включив до вказаного Переліку земельну ділянку за межами с. Соболівка Брусилівського району Житомирської області площею 46,3328 га, землі резерву (код 17.00), кадастровий номер 1820985300:06:000:8100, для ведення фермерського господарства (рішення № 1137 в частині п. 36 Додатку 1);
Позивач вважає, що вищевказані рішення відповідача порушують права позивача на користування вказаними у цих рішеннях земельними ділянками, які були надані правопопереднику позивача КСП "Правда" у колективну власність у 1996 році державним актом, і підлягають визнанню недійсними з наступних підстав.
Як зазначив позивач, ТОВ "Долинівське" (позивач), створене за рішенням учасників товариства від 21.02.2000 (дата державної реєстрації - 07.03.2000) є правонаступником прав та обов`язків Колективного сільськогосподарського підприємства (КСП)/Колгоспу "Правда" (код 05267392, створеного за рішенням загальних зборів 15.02.1989) згідно п. 1.1. Статуту позивача (остання редакція 2017 року) у всіх сферах господарської та виробничої діяльності з ведення товарного сільськогосподарського виробництва та соціально-культурної сфери діяльності свого правопопередника.
Згідно Державного Акта на право колективної власності на землю (а.с. 48-50 том 1), серія ЖТ-23-14 №00019, виданого 10.01.1996 Соболівською сільською радою народних депутатів Брусилівського району, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 2, даний державний Акт на право колективної власності на землю видано КСП "Правда" с. Долинівка Соболівською сільською радою народних депутатів Брусилівського району Житомирської області у тому, що КСП "Правда" передається у колективну власність 2249,5 гектарів землі в межах згідно з планом. Землю передано для сільськогосподарського використання відповідно до рішення Соболівської сільської ради народних депутатів від 24.11.1995.
Позивач наполягав на тому, що не відмовлявся від права користування вказаними земельними ділянками. Право користування позивачем цими земельними ділянками не припинено і не зупинено.
Позивач в підтвердження обґрунтування такої позиції посилався на норми ст. 13 Закону України "Про підприємства в Україні" від 27.03.1991 №887 (станом на дату створення ТОВ "Долинівське"), відповідно до якої держава гарантує захист майнових прав підприємства. Вилучення державою у підприємства його основних фондів, оборотних коштів та іншого використовуваного ним майна здійснюється тільки у випадках, передбачених законами України.
Також позивач наголошував на тому, що за результатами проведення земельної реформи згідно Постанови Верховної Ради УРСР від 18.12.1990 №563 "Про земельну реформу" місцевою Радою народних депутатів на підставі матеріалів інвентаризації земель та відповідно до статті 27 Земельного кодексу Української PCP від 18.12.1990 року № 561, який діяв до 01.01.2002 року, не приймалось рішення про припинення права користування земельними ділянками по КСП "Правда" (яке існувало до 07.03.2000) або по ТОВ "Долинівське" (з 07.03.2000).
Крім цього, позивач відзначав, що згідно ст. 5 даного Земельного кодексу України (561-XII від 18.12.1990, в редакції що діяла станом на день перетворення КСП "Правда") частина земель резервного фонду, яка на час введення в дію цього Кодексу належала господарствам, залишається за ними на умовах постійного користування.
Водночас, позивачем вказано, що відповідно до законодавства України, землі колишнього КСП "Правда" у с. Долинівка були розпайовані на земельні частки (паї) громадянам, які мали право на земельну частку (пай) згідно Закону України № 899 від 05.06.2003 "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)". Копія Проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформоване КСП "Правда" Соболівської сільської ради Брусилівського району Житомирської області, виготовленого в 2004 році та погоджено Соболівським сільським головою і Начальником Брусилівського районного відділу земельних ресурсів. Проте, спірні земельні ділянки колишнього КСП залишились нерозподіленими, а земельна ділянка Кадастровий номер 1820985300:05:000:0375, площею 96,4671 га, яка також була передана у колективну власність КСП "Правда", до складу земельних часток (паїв) взагалі не входила.
Згідно статті 13 вказаного Закону України 899 від 05.06.2003 р., нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Незважаючи на те, що у відповідача є право передавати нерозподілені земельні ділянки, після їх формування, в оренду за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності, таке право відповідача у даному випадку не є абсолютним, тому що вищевказані земельні ділянки, зазначені в оскаржуваних рішеннях відповідача, були і залишаються у користуванні позивача за цільовим призначенням для сільськогосподарського використання, як правонаступника колишнього КСП/Колгоспу "Правда",
На підставі вищенаведеного позивач вважає, що він є законним землекористувачем вищевказаних земельних ділянок, і прийняття відповідачем оспорюваних рішень без згоди позивача (відмови від права користування) є порушенням права позивача на користування цими земельними ділянками.
За таких обставин, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, врахувавши пояснення учасників процесу, господарський суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.
Як вбачається з Державного акта (а.с. 48-50 том 1) серія ЖТ-23-14 №00019, виданого 10.01.1996 Соболівською сільською радою народних депутатів Брусилівського району, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 2, КСП "Правда" належало на праві колективної власності на землю 2249,5 га землі.
В дійсності правонаступником КПС "Правда" згідно Статуту (а.с. 44-47 том 1) є Товариство з обмеженою відповідальністю "Долинівське".
Згідно ст. 5 Земельного кодексу України (1990 р. в редакції станом на час створення ТОВ "Долинівське") земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Відповідно до ст. 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) та ліквідація підприємства провадяться за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) його членів або за рішенням суду чи арбітражного суду. При перетворенні одного підприємства в інше до новоствореного підприємства переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства.
Разом з тим, слід відзначити, що відповідно до ч. 1 та ч. 10 п.п. „а" п. 1 Указу Президента України № 1529/99 від 03.121999 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" гарантовано забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб`єктів господарювання, заснованих на приватній власності (далі - приватні формування).
Відповідно до п. 1 Указу Президента України № 720/95 від 08.08.1995 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.
При паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб`єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською радою і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.
У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), а також земельних ділянок, що передаються у комунальну власність, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні.
Із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (наїв), виключаються землі, що підлягають передачі у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані:
- деградовані, малопродуктивні, техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя. що підлягають консервації;
- заболочені землі;
- землі, на яких розташовані розвідані родовища корисних копалин загальнодержавного значення, запаси яких затверджені в установленому законодавством порядку;
- землі під полезахисними лісовими смугами;
- землі під водними об`єктами;
- землі під господарськими шляхами, прогонами, польовими дорогами, у тому числі запроектованими у проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
- землі, які відповідно до закону не можуть перебувати у приватній власності;
- землі під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна;
- землі, які передаються до запасу та резервного фонду;
- інші землі несільськогосподарського призначення.
Як вбачається з матеріалів справи (т.2, а.с 45 -122) згідно розпорядження від 08.10.2003 р голови Брусилівської районної державної адміністрації (т.2, а.с. 50) надано дозвіл на розробку проекта землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) громадянам-власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай0 по реформованих КСП згідно додатку.
ПП Науково-виробнича фірма "Нові технології ГІС" виготовлено проектно-технічну документацію землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та видачі державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель колективної власності реформованого КСП "Правда" Соболівської сільської ради Брусилівського району Житомирської області (далі - проектно-технічна документація).
В пояснювальній записці до проектно-технічної документації зазначено наступне.
Згідно схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) реформованого КСП "Правда" до розпаювання приймалась загальна площа угідь - 2185,90 га., в тому числі:
- рілля - 2098,60 га.
- сіножаті - 41,20 га
- пасовища - 36,00 га
- сади - 10,10 га.
При виконанні робіт ПП Науково-виробничою фірмою Нові технології ГІС в рамках Проекту підтримки приватизації земель в Україні після обстеження та геодезичної зйомки угідь був складений Акт обстеження земельних угідь даного господарства (який було підписано ПП Україна ), згідно якого рекомендовано вилучити з розпаювання угіддя на загальні площі 287,48 га , в тому числі:
- сіножатей - 25,75 га
- ріллі - 226,53 га
- пасовища - 25,10 га
- сади -10,10га
як такі, що не використовуються в сільськогосподарському виробництві та класифікувати їх чагарниками - 9,88 га, болотами - 95,65 га, перелогами - 117,08 га, та лісами - 1,89 га, вилучити внаслідок господарської діяльності громадян як нерикультивовані землі - 11,33 га, як земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства - 34,36 га та раніше надана (пай) гр. ОСОБА_1 - 7,19 га. Згідно акту ділянка саду площею 10,10 га рекомендовано для переводу в землі запасу сільської ради.
При розробці проекту землеустрою були вилучені з розпаювання малопродуктивні ґрунти площею 24,47 га в тому числі:
- з сіножатей - 14,14 га
- з пасовищ - 10,33 га
Крім того, вилучена з сільськогосподарських угідь площа 4,77 га для проектування під`їзних шляхів, в тому числі:
- з ріллі - 2,89 га
- з пасовищ - 0,57 га
- з сіножатей - 1,31 га
Враховуючи вищенаведені зміни, в складі сільськогосподарських угідь, до розрахунку при розробці проекту землеустрою прийняті слідуючі площі:
- ріллі - 2098,60 га - 226,53 га - 2,89 га = 1869,18 га
- пасовища - 36,00 га - 25,10 га - 10,33 га - 0,57 га = 0,00 га
- сіножаті - 41,2 га - 25,75 га - 14,14 га - 1,31 га = 0,00 га
- сади - 10,10 га-10,10 га = 0,00 га
перерахування вартості та розміру земельних часток (паїв) проведений на 391 власника сертифікатів, згідно уточнених списків.
Відповідно до ст. 9 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належ них їм земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості), проводиться відпо відною місцевою радою за місцем розташування земельних ділянок на збо рах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Відповідно до ч. 2 ст. 9 зазначеного вище закону, п. 8 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 р. № 122, розподіл земельних ділянок може здійснюватися за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв) або їх представників такими способами:
- за списком (складається в алфавітному або іншому порядку, визначе ному рішенням зборів);
- шляхом жеребкування - у разі відсутності згоди щодо розподілу за списком.
Таким чином, збори власників земельних часток (паїв) можуть самостійно прийняти рішення і обрати метод розподілу земельних ділянок (наприклад, за алфавітом; за стажем роботи в колгоспі, за родинним чи іншим принципом або ж поєднати ці методи. І лише у разі недосягнення згоди, розподіл має проводитись шляхом жеребкування
В матеріалах справи (т.2, а.с. 79) наявний протокол зборів від 04.03.2004 р. власників сертифікатів на земельні частки (паї) реформованого КСП "Правда" с. Долинівка Соболівької сільскої ради Брусилівського району. З протоколу вбачається, що зборами затверджений проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП "Правда", яким передбачено :
- площа сільськогосподарських угідь, що підлягає розпаюванню 1869,18 га, в тому числі рілля -1869,18 га;
Також вирішено провести розподіл земельних часток (паїв) способом жеребкування та погодитись на передачу до земель запасу малопродуктивних, заболочених, зарослих сільскогосподарських угідь площею 276,93 га, в тому числі 95,83 га рілля, 10,1 га -сад, 48,5 га -сіножаті, 122, 5 га пасовища
Отже, за наведених обставин, суд дійшов висновку, що 1869,18 га ріллі КСП "Правда" підлягали розпаюванню та розподілу згідно діючого законодавства.
Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 22.12.2018 №65020/14-18/СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності в комунальну власність" та акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018, загальна кількість переданих земельних ділянок з державної в комунальну власність Брусилівської селищної ради складає 240 одиниць, в тому числі земельна ділянка площею 96,4671 кадастровий номер 1820985300:05:000:0375, земельна ділянка площею 3,2314 кадастровий номер 1820985300:05:000:8100, земельна ділянка площею 60,2040 кадастровий номер 1820985300:06:000:0306, земельна ділянка площею 46,3328 кадастровий номер 1820985300:06:000:8100.
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право комунальної власності Брусилівської селищної ради на земельну ділянку площею 96,4671 кадастровий номер 1820985300:05:000:0375, земельна ділянка площею 3,2314 кадастровий номер 1820985300:05:000:8100, земельна ділянка площею 60,2040 кадастровий номер 1820985300:06:000:0306, земельна ділянка площею 46,3328 кадастровий номер 1820985300:06:000:8100 внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 98-129 том 1).
У відповідності до ст. 316 Цивільного кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно обмежений у праві його здійснення. Тому Брусилівська селищна рада має право на власний розсуд розпоряджатися майном комунальної власності.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 Земельного кодексу України.
Також відповідно до положень ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
У відповідності до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Підпунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що до виключних повноважень ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно до ст. 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Також ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Також ч.ч. 6, 7 ст. 118 ЗК України передбачає, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Також відповідно до п. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів. Також у ст. 134 Земельного кодексу України йдеться про те, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).
Положеннями ч. 1 та 2 ст. 135 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельна ділянка з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою ст. 124 цього Кодексу.
Проаналізувавши всі наведені вище нормативно-правові акти, суд дійшов висновку, що відповідач приймаючи оспорювані рішення розпоряджався саме землями комунальної власності в межах наданих законодавством повноважень.
Отже, порушення прав ТОВ "Долинівське" в даному випадку не допущено.
Тому в задоволенні позову слід відмовити.
Доводи позивача щодо переходу до ТОВ "Долинівське" земельної ділянки площею 2249,50 га (що належала КСП "Правда" на праві колективної власності) на правах постійного користування не підтверджено достатніми доказами. Проте, матеріалами справи свідчать про те, що частина земель КСП "Правда" було розпайовано, а спірні земельні ділянки передано в комунальну власність.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Позивач не подав до суду достатніх доказів на підтвердження позовних вимог.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги необґрунтовані та не підтверджені належними доказами. За таких обставин суд відмовляє в задоволенні позову.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівське"(12640, Житомирська область, Брусилівський район, с. Долинівка, вул. Центральна, 4-В, ід. код 05267392) до Брусилівської селищної ради (12601, Житомирська область, Брусилівський район, смт. Брусилів, вул. Митрополита Іларіона, буд. 50, ід. код 04348504) відмовити.
2. Брусилівській селищній раді подати докази для вирішення питання про судові витрати протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду - до 25.02.2020.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 02.03.20
Суддя Кудряшова Ю.В.
Віддрукувати:
1 - в справу;
2,3 - сторонам (рек. з повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2020 |
Оприлюднено | 03.03.2020 |
Номер документу | 87928261 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кудряшова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні