КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2020 року справа № 320/4083/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Консенсус ТМ" до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
Суть спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Консенсус ТМ" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України, в якому позивач з урахуванням уточнених позовних вимог (а.с.78-79) просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо не вчинення реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 30.11.2017, виписану Товариством з обмеженою відповідальністю "Консенсус ТМ".
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що відповідачем не прийнято ніякого рішення з приводу реєстрації або відмови у реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017, що на думку позивача свідчить про триваючу бездіяльність відповідача та зумовлює вимоги про зобов`язання її зареєструвати, адже подана для реєстрації податкова накладна відповідає нормам Податкового кодексу України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.09.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі №320/4083/19 та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
21.11.2019 від представника позивача на виконання вимог ухвали суду надійшли документи та клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідач своїм правом на подання відзиву, передбаченим статтею 162 КАС України, не скористався, із заявою по суті справи до суду не звертався, ухвалу суду та позовну заяву отримав 23.09.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.83).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.02.2020 замінено відповідача у даній справі - Державну фіскальну службу України на його правонаступника - Державну податкову службу України (ідентифікаційний код: 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, будинок 8).
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважав можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю Консенсус ТМ (ідентифікаційний код: 36448971, місцезнаходження: 08141, Київська обл., Києво-Святошинський район, с.Петрівське, вул. Красний Пахар, 2б) з 20.03.2009 зареєстровано як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.13-18).
28 січня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Геос-Укб (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Консенсус ТМ (виконавець) був укладений договір №28/01/2016-01, за умовами якого виконавець зобов`язується на свій ризик з своїх матеріалів виконати і передати замовнику наступні роботи на об`єкті замовника: внутрішнє електропостачання: житловий комплекс з вбудованим банним комплексом і приміщеннями соціально-побутового призначення та підземним паркінгом на вул. Івана Кудрі, 26 у Печерському районі м. Києва (а.с.44-49).
Перелік робіт та використовуваних матеріалів конкретизовано в Додатку №1 до цього договору - Договірна ціна на Будівництво житлового комплексу з вбудованим банним комплексом і приміщеннями соціально-побутового призначення та підземним паркінгом на вул. Кудрі, 26 у Печерському районі м. Києва. Електромонтажні роботи, що здійснюються в 2016 році, що підписаний уповноваженими представниками обох сторін і є невід`ємною частиною договору (а.с.50-51).
Відповідно до п. 2.6. договору загальна вартість робіт (з урахуванням вартості матеріалу, накладних, транспортних та будь-яких інших витрат) формується та зазначається в договірній ціні (додаток №1), яка є твердою. На момент підписання договору загальна його сума становить 1125353,09 грн., у тому числі ПДВ - 187558,85 грн.
Згідно з Договором №28/01/2016-01 ТОВ «Консенсус ТМ» були виконані підрядні роботи, а ТОВ «Геос-Укб» такі роботи були прийняті, що підтверджується довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за листопад 2017 за формою №КБ-3 та актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2в (а.с. 52-60).
Зазначена операція стала підставою для складання та подання для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30.11.2017 №9 на суму 196916,41 грн., в тому числі ПДВ на суму 32819,40 грн. (а.с. 61-62).
Після надіслання вказаної податкової накладної до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем була отримана квитанція від 15.12.2017 №9268902241 про зупинення реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017 (т.1, а.с.63-64).
В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 43.21. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
На підтвердження здійснення вказаної вище господарської операції, позивачем направлено до ДФС повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 29.12.2017 №4 із документами, що додаються у кількості 4 документів (а.с.65).
Позивачу була надіслана квитанція №1 від 29.12.2017 про доставку документу до ДФС України та збереження документа на центральному рівні, а також зазначено про необхідність подбати про прийом квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття електронного документу (а.с.66-67).
Судом встановлено, що позивачем, на виконання вимог пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, в електронному вигляді засобами програмного забезпечення MASTERKEY , з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, було направлено повторно повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 30.10.2018 №2 із 6 додатками щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017 (а.с.68).
У свою чергу 30.10.2018 позивачем була отримана квитанція №1, в якій повідомлено, що документ доставлено до ДФС України, документ не прийнято та при необхідності виправте документ та надішліть його знову. Також у квитанції було зазначено про виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - рядок 1. Щодо податкової накладної від 30.11.2017 №9 відсутній факт зупинення реєстрації (а.с.69-70).
В подальшому позивачем не отримано ніякого рішення стосовно реєстрації або відмови в реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017, що на думку позивача свідчить про протиправну та триваючу бездіяльність відповідача.
Не погоджуючись із бездіяльністю відповідача щодо не реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з пп. 201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України (в редакції станом на дату подання позивачем повідомлення від 29.12.2017 №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017, реєстрацію якої зупинено) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пп. 201.16.2, 201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України (в редакції станом на дату подання позивачем повідомлення від 29.12.2017 №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017, реєстрацію якої зупинено) письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про:
реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Отже, з аналізу наведених норм чітко слідує про обов`язок комісії розглянути письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 п.201.16 ст.201 ПКУ та прийняти одне з двох можливих рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).
У разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п.17 Порядку №246).
Відповідно до п.18 Порядку №1246 на момент прийняття відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Кодексу комісією рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
Як зазначалося вище та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, позивачем 15.12.2017 направлено в електронному вигляді до ДФС України податкову накладну №9 від 30.11.2017.
При цьому, пунктом 3 Порядку №1246 закріплено, що операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Суд звертає увагу на те, що згідно квитанції №9268902241 податкова накладна від 30.11.2017 №9 була отримана Державною фіскальною службою України 15.12.2017 об 11:49:44 год., у зв`язку з чим рішення про реєстрацію, відмову у реєстрації або зупинення реєстрації такої податкової накладної мало бути прийнято у той самий операційний день - до 20-ї години 15 грудня 2017 року, про що платник податку повинен бути проінформований відповідною квитанцією.
З отриманої квитанції від 15.12.2017 №9268902241 про зупинення реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017 позивачу стало відомо про зупинення реєстрації податкової накладної, що своєю чергою зумовлювало необхідність подання позивачем відповідних пояснень та підтверджуючих документів.
Як вже встановлено судом позивачем виконано обов`язок з подання до відповідача відповідного повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 29.12.2017 №4 із документами, що додаються у кількості 4 документів (а.с.65).
Щодо цього повідомлення позивачу була надіслана квитанція №1 від 29.12.2017 про доставку документу до ДФС України та збереження документа на центральному рівні, а також зазначено про необхідність подбати про прийом квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття електронного документу (а.с.66-67).
При цьому рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017 відповідачем не було прийнято.
Як встановлено судом, позивачем було направлено відповідачу повторне повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 30.10.2018 №2 із 6 додатками щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017 (а.с.68).
Щодо даного повідомлення 30.10.2018 позивачем була отримана квитанція №1, в якій повідомлено, що документ доставлено до ДФС України, документ не прийнято та при необхідності виправте документ та надішліть його знову. Також у квитанції було зазначено про виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - рядок 1. Щодо податкової накладної від 30.11.2017 №9 відсутній факт зупинення реєстрації (а.с.69-70).
Суд зазначає, що рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017 не було прийнято відповідачем і після отримання повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 30.10.2018 №2 із 6 додатками щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017.
При цьому суд зазначає, що Законом України від 7 грудня 2017 року № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році пункт 201.16 Податкового кодексу України викладений в такій редакції: "201.16. Реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України". Датою набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 року № 2245-VIII є 01.01.2018.
У такій редакції норма пункту 201.16 ст.201 Податкового кодексу України діє і на час розгляду справи судом.
Отже, Податковим кодексом України з 01.01.2018 змінено порядок прийняття рішень за наслідками зупинення реєстрації податкових накладних та визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117).
Вказаний Порядок набрав чинності 22.03.2018 та втратив чинність 31.01.2020 у зв`язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 11.12.2019 №1165.
Згідно з пунктами 18-21 Порядку №117 (в період дії спірних правовідносин) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно з п.23 Порядку №117 Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень та які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі не відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно та/або які на дату зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Кабінетом Міністрів України 11 грудня 2019 р. прийнято постанову № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (набрала чинності 01.02.2020), якою серед іншого затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, визначено такий порядок роботи Комісії контролюючого органу.
Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Таким чином, законодавчо закріплено, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДФС України в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року N 567 (далі - Критерії, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Цим же наказом затверджений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік №567, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з підпунктом 1 пункту 6 Критеріїв, який був зазначений відповідачем в квитанції №9268902241 від 15.12.2017 в якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9, моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що згідно з пунктом 1 Переліку №567 для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв, визначений такий вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Суд зауважує, що вказаний перелік документів є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Відповідно до пункту 2 Переліку №567 письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Як вже встановлено судом, рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9 не було прийнято ані відповідачем, ані комісією регіонального рівня, доказів зворотного суду не надано.
Суд, проаналізувавши підстави для зупинення реєстрації спірної податкової накладної №9 від 30.11.2017, а також документи, надані позивачем 29.12.2017 разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 29.12.2017 №4, зазначає, що надані позивачем документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Суд звертає увагу на те, що квитанція №9268902241 від 15.12.2017 містить лише загальне посилання на п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567, без зазначення конкретних обставин, за наявності яких спірна податкова накладна відповідала критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення її реєстрації, що, за відсутності доведення правомірності віднесення спірної операції до ризикових, свідчить про те, що зупинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9 було здійснено відповідачем необґрунтовано.
Приймаючи до уваги, що судом визнано необґрунтованим зупинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9, а також встановлення судом факту того, що рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017 не було прийнято відповідачем і після отримання повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 30.10.2018 №2 із 6 додатками щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Державної фіскальної служби України щодо не вчинення реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідач своїм правом на подання відзиву, передбаченим статтею 162 КАС України, не скористався, із заявою по суті справи до суду не звертався, ухвалу суду та позовну заяву отримав 23.09.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.83).
Отже, суду невідомі підстави неприйняття відповідачем рішення за результатами розгляду письмових пояснень та/або копій документів, поданих платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 п.201.16 ст.201 ПКУ.
З урахуванням наведеного зазначеного, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби щодо не вчинення реєстрації податкової накладної №9 від 30.11.2017.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну від 30.11.2017 №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Натомість, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим, оскільки відповідні повноваження законодавчо покладені на Комісію ДФС України.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічні положення закріплені в пункті 19 Порядку №1246.
За приписами пункту 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до ч.4 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Зважаючи на природу та підстави даного спору, суд вважає за доцільне зазначити, що орган влади, використовуючи дискреційні повноваження, зобов`язаний повно і правильно оцінювати обставини, наявні у справі факти та правильно застосовувати до встановлених фактів чинні правові норми, не допускаючи при цьому зловживання владою у процесі прийняття відповідного рішення, в основу якого мають бути закладені конкретно визначені публічні інтереси. А завданням суду є належний та ефективний контроль відповідності таких дій закону й принципам права задля забезпечення дотримання таким органом прав особи, що звернулася за захистом.
Враховуючи встановлені судом обставини протиправного зупинення реєстрації спірної податкової накладної та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну.
У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Коненсус ТМ , є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішено.
При цьому суд звертає також увагу на те, що після подачі позивачем повторного повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №9 від 30.11.2017, реєстрацію якої зупинено, від 30.10.2018 №2, позивачем отримано квитанцію №1 від 30.10.2018, в якій повідомлено, що документ доставлено до ДФС України, документ не прийнято та при необхідності виправте документ та надішліть його знову. Також у квитанції було зазначено про виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - рядок 1. Щодо податкової накладної від 30.11.2017 №9 відсутній факт зупинення реєстрації (а.с.69-70).
Вказані відомості свідчать про недоведеність відповідачем існування на день розгляду справи обставин, які перешкоджають реєстрації спірної податкової накладної, адже виходячи зі змісту загаданої квитанції від 30.10.2018 №1, відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 3842,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями від 18.07.2019 №5133 на суму 1921,00 грн. та від 18.07.2019 № 5131 на суму 1921,00 грн. (а.с.2 -2а).
Сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України.
Доказів понесення позивачем інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, матеріали справи не містять.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо не вчинення реєстрації податкової накладної від 30.11.2017 №9.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Консенсус ТМ (ідентифікаційний код 36448971) №9 від 30.11.2017, датою її фактичного отримання 15.12.2017 року.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Консенсус ТМ (ідентифікаційний код: 36448971, місцезнаходження: 08141, Київська обл., Києво-Святошинський район, с.Петрівське, вул. Красний Пахар, 2б) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ідентифікаційний код: 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) судовий збір у розмірі 3842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві грн. 00 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного тексту рішення суду 27.02.2020.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2020 |
Оприлюднено | 04.03.2020 |
Номер документу | 87953790 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні