Рішення
від 03.03.2020 по справі 826/8745/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/288

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

03 березня 2020 року № 826/8745/18

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київтехцентр"

До Головного управління ДФС у м. Києві

Про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0155781207

Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.03.2018 року № 0155781207.

13.08.2018 р. на підставі заяв представників позивача та відповідача суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження згідно з ч. 3 ст. 194 КАС України.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Київтехцентр" (код 34351886), місцезнаходження: 03061, м. Київ, пр-т Відрадний, буд. 95/А2, офіс 321, зареєстроване в якості юридичної особи 07.06.2006 р., перебуває на обліку в якості платника податків у Державній податковій інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві.

На підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу України Головним управлінням ДФС у м. Києві проведено камеральну перевірку дотримання вимог податкового законодавства в частині своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Київтехцентр" за жовтень 2015 року - грудень 2017 року, за результатами якої складено акт від 31.01.2018 р. №1041/26-15-12-06-16/34351886.

Перевіркою встановлено порушення ТОВ "Київтехцентр" граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних за жовтень 2015 року - грудень 2017 року.

На підставі висновків вказаного акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.03.2018р. № 0155781207, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201, та згідно зі статтею 120-1 Податкового кодексу України: за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних -

на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ - 1646672,60 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % у сумі 164667,26 грн.;

від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 472810,51 грн. застосовано штраф в розмірі 20% у сумі 94562,11 грн.;

від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 244572,18 грн. застосовано штраф у розмірі суми 73371,65 грн.;

від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 57902,50 грн. застосовано штраф в розмірі 40% у розмірі суми 23161,00 грн. Загальна сума штрафу становить 355762,02 грн.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Київтехцентр"- вважає вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та просить його скасувати з таких підстав.

Висновки акту перевірки, на підставі яких прийнято спірне податкове-повідомлення рішення, є незаконними та такими, що не відповідають нормам податкового законодавства.

Позивач зазначає, термін реєстрації податкових накладних до 01.01.2017 року не міг бути об`єктом, який підлягає вивченню контролюючим органом шляхом проведення камеральної перевірки, оскільки не є даними податкової звітності, що відповідає приписам п. 76.1 ст. 76 Податкового кодексу України.

Також позивач зазначає, що на момент перебігу строку визначення платнику податку податкових зобов`язань діяла норма п. 120-1.3 Податкового кодексу України (в редакції від 20.09.2015 року), згідно з якою порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Так, податкові накладні, зазначені в акті перевірки від 31.01.2018 року були складені та зареєстровані ще у 2015 році, а тому застосуванню підлягають норми законодавства, які діяли у 2015 році.

Відповідач - Головне управління ДФС у м. Києві - проти задоволення позовних вимог заперечив, підтримуючи висновки акту перевірки від 31.01.2018 р. №1041/26-15-12-06-16/34351886.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 75.1. ст. 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п. 75.1.1. ст. 75 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла в період, який перевірявся) камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій).

Ст. 76 Податкового кодексу України регулюється порядок проведення камеральної перевірки.

Зокрема, така перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Отже, контролюючі органи мають право проводити камеральні перевірки з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом.

Терміни реєстрації податкових накладних є даними системи електронного адміністрування податку на додану вартість, тому також можуть бути об`єктом камеральної перевірки.

За таких обставин посилання позивача на відсутність у контролюючого органу повноважень проводити камеральну перевірку не можуть бути визнані обґрунтованими.

Згідно абзаців 1, 2, 3 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аб. 11 п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі висновків акта перевірки від 31.01.2018 №1041/26-15-12-06-16/34351886 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.03.2018 року №0155781207, яким згідно з п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ - 1646672,60 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % у сумі 164667,26 грн.; від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 472810,51 грн. застосовано штраф в розмірі 20% у сумі 94562,11 грн.; від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 244572,18 грн. застосовано штраф у розмірі суми 73371,65 грн.; від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 57902,50 грн. застосовано штраф в розмірі 40% у розмірі суми 23161,00 грн. Загальна сума штрафу становить 355762,02 грн.

При цьому, факт порушення терміну подання таких накладних не заперечується й самим позивачем.

Отже, відображені в вищезазначеному акті перевірки висновки про порушення позивачем п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України є обґрунтованими.

Ст. 109 Податкового кодексу України встановлено, що податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ст. 114 Податкового кодексу України граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним статтею 102 цього Кодексу, а саме складають 1095 днів, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.

Згідно з п. 120-1.1. ст. 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Разом з тим, у п. 120-1.3 ст. 120-1 Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла з 29.07.2015 по 31.12.2015), зазначено, що порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Законом України від 24.12.2015 № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (набрав чинності з 01.01.2016) були внесені зміни до ст. 120-1 Податкового кодексу України, якими виключено п. 120-1.3.

Таким чином, порушення термінів реєстрації податкових накладних та відповідальність за таке порушення у вигляді штрафу були закріплені в Податковому кодексі України як до 01 січня 2016 року, так і після цієї дати.

Відповідно до Закону України від 28.12.2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" стаття 120-1 Податкового кодексу України була введена в дію з 01.01.2015 року.

Згідно з п. 35 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України в редакції Закону України від 28.12.2014 року N" 71-VIII "норми абзацу другого пункту 120-1.1 статті 120-1 цього Кодексу не застосовуються при порушенні термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування, складених в період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року.

Згодом Законом України від 16.07.2015 року № 643-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" п. 35 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України прийнято в редакції, яка визначала, що норми п. 120-1.1 ст. 120-1 цього Кодексу не застосовуються при порушенні термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених до 1 жовтня 2015 року.

Відповідно, суд приходить до висновку про можливість притягнення позивача до відповідальності на підставі ст. 120-1 Податкового кодексу України за порушення термінів реєстрації податкових накладних, без врахування застережень, які були передбачені п. 120-1.3. ст. 120-1 Податкового кодексу України, оскільки податкові накладні складені позивачем після 01.10.2015 року.

Щодо доводів позивача про те, що фінансові санкції, які передбачені ст. 120-1 Податкового кодексу України за виявлене відповідачем порушення по своєчасності реєстрації ним податкових накладних мали бути затверджені Міністерством фінансів України, яке відповідний Порядок не розробило, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

У період порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних п. 120-1.3 ст. 120-1 Податкового кодексу України передбачалось, що порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 № 909-VIII названий пункт ст. 120-1 Податкового кодексу України було виключено.

Суд з цього приводу вважає за необхідне відзначити, що прийняття чи не прийняття Порядку застосування штрафних санкцій (штрафу), передбачених ст. 120-1 Податкового кодексу України за порушення 15-денного терміну реєстрації податкових накладних, не може впливати на дію вказаної норми Податкового кодексу України або скасовувати її дію. Відсутність порядку застосування штрафних санкцій не звільняє позивача від відповідальності, передбаченої Податковим кодексом України за несвоєчасну реєстрацією податкових накладених та не свідчить про відсутність у податкового органу повноважень щодо застосування штрафних санкцій за вказане порушення, передбаченого вказаним Кодексом.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 № 909-VIII не було ані введено нових видів відповідальності за порушення податкового законодавства, ані збільшено розмір відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Фактично цим законом було змінено лише процедуру застосування штрафних санкцій, що не може вважатись погіршенням становища платника податків. Отже відповідач, приймаючи спірне рішення не допустив порушень статті 58 Конституції України згідно якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного суду від 21.03.2018 року у справі № 804/3762/17, адміністративне провадження № К/9901/10669/18.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На виконання вказаного положення, відповідачем доведено у встановленому порядку що висновки акта перевірки, на підставі яких прийнято спірне податкове-повідомлення рішення є законними та такими, що відповідають нормам податкового законодавства.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст .241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, Окружний адміністративний суд м. Києва, -

ВИРІШИВ :

1. У задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 03.03.20 р.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.03.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87955384
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/8745/18

Рішення від 03.03.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 12.06.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні