Рішення
від 25.02.2020 по справі 910/18675/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

26.02.2020Справа № 910/18675/19 Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикіної С.О. при секретарі судового засідання Макарчук С.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Акціонерного товариства "Укрспецтрансгаз" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 23 637,12 грн., за участю представників позивача - Хоменця Р.Б., довіреність №285/106 від 03.02.2020 року, ОСОБА_1, директор, відповідача - Гачака І.О., довіреність № б/н від 04.07.19,

ВСТАНОВИВ :

У грудні 2019 року позивач звернувся до Господарського суду міста з позовом до відповідача, в якому просив стягнути з відповідача 23 637,12 грн. неправомірно списаного відповідачем залізничного тарифу на підставі ст.ст. 16, 509 ЦК України.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.12.2019 року відкрито провадження та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

08.01.2020 року позивачем через канцелярію суду було надано заяву з проханням розглядати дану справу в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.01.2020 року призначено розгляд справи по суті в судовому засіданні на 05.02.2020 року.

27.01.2020 року відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, в якому він просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що підставою для стягнення залізничного тарифу є залізничні накладні, які були невірно заповнені вантажовідправником, а тому саме вантажовітравник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей вказаних у накладних, відповідно до ст. 24, ст. 122 Статуту залізниць України.

03.02.2020 року від позивача до суду надійшли письмові пояснення по справі.

04.02.2020 року позивачем через канцелярію суду надано відповідь на відзив.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Предметом позову є вимога позивача про стягнення з відповідача 23 637,12 грн. неправомірно списаного відповідачем залізничного тарифу за перевезення здійснене за договором про надання послуг №09040/ЛЗ-2018 від 13.02.2018 року відповідно до залізничних накладних №42778407 від 30.11.2019 року та №42812878 від 01.12.2019 року на підставі ст.ст. 16, 509 ЦК України.

Судом встановлено, що 13.02.2018 року між Акціонерним товариством Українська залізниця (надалі - перевізник) та Акціонерним товариством Укрспецтрансгаз (надалі - замовник) укладено договір про надання послуг №09040/ЛЗ-2018 (далі - договір) предметом якого (п. 1.1. договору) є здійснення перевезення вантажів, та інші послуги, пов`язані з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Відповідно до п. п. 2.3.3 договору перевізник зобов`язався відкрити для замовника особовий рахунок №5731547 та присвоїти код вантажовідправника/вантажоодержувача №7852.

За умовами п. п. 2.3.4. договору перевізник зобов`язаний здійснювати облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу здійснюється через станцію Долина код 387401.

Відповідно до залізничних накладних №42778407 від 30.11.2019 року та №42812878 від 01.12.2019 року, які містяться в матеріалах справи, підтверджено, що відповідач здійснив перевезення із станції Одеса-Застава 1 (405101) Одеської залізниці до станції Долина (387401) Львівської залізниці власні вагони (рейковий рухомий склад) позивача.

Відповідач здійснив списання провізної плати з відповідача по накладній №42778407 - разом з ПДВ 11818,56 грн. та по накладній №42812878 - разом з ПДВ 11818,56 грн., що підтверджується переліком №20191205 від 05.12.2019 року та переліком №20191206 від 06.12.2019 року, які містяться в матеріалах справи.

Статтею 306 Господарського кодексу України передбачено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі.

Відповідно до частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

За змістом статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій і громадян, які користуються залізничним транспортом, визначаються Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457.

Відповідно до ст.2 Статуту залізниць України визначено обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Згідно ст. 3 Статуту залізниць України дія цього Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил (п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за №765/19503, надалі - Правила оформлення перевізних документів).

Відповідно до п.1.5 Правил оформлення перевізних документів перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 "Найменування вантажу" відправником зазначається "Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар)..."; для порожніх вагонів, крім того, додається запис: "Повертається власнику (орендарю) під навантаження, в ремонт тощо".

Згідно п.2.1 Правил оформлення перевізних документів відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

При цьому відповідно до 2.3 Правил оформлення перевізних документів у графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Представник відправника повинен мати довіреність на оформлення перевезення.

Відповідно до 5.4 Правил оформлення перевізних документів інші відмітки, необхідні для визначення провізної плати і зборів за послуги, пов`язані з перевезенням і для виконання особливих умов перевезення, вносяться в перевізний документ відправником, станціями відправлення, призначення та попутними станціями відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (зі змінами), та інших нормативно-правових актів.

Згідно з п. 1.3. Правил розрахунків за перевезення вантажів затверджений наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 №644, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

Вартість залізничних перевезень в Україні визначається згідно з Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, затверджений наказом Мінтранспорту та зв`язку України від 26.03.2009 року №317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 року за №340/16356 із змінами і доповненнями (далі - Тарифне керівництво або ТК).

Плата за перевезення вантажів нараховується при перевезеннях у залізничному сполученні внутрішніх та експортних - за тарифами, що діють у день проставлення у перевізних документах календарного штемпеля станції відправлення( п.п.91, п.9 розділу І ТК); ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість (п.п.11,розділу І ТК); плата за перевезення окремої вантажної відправки визначається: при ручному нарахуванні - за допомогою таблиць, наведених у розділі IV цього збірника, а при автоматичному нарахуванні - з використанням формул, наведених у пункті 2 розділу IV цього збірника.

Залізничний тариф за перевезення рейкового рухомого складу (порожні власні вагони) визначається згідно з Тарифною схемою 14.1 Тарифного керівництва. Тут зокрема вказано, що Плата за перевезення в порожньому стані власних або орендованих вагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту, з провідниками) визначається за тарифною схемою 14.

Таким чином, за тарифною схемою 14.1. можуть відправлятися власні порожні вагони (рейковий рухомий склад), які слідують:

- після вивантаження;

- під навантаження;

- у ремонт;

- з ремонту;

- з провідниками.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 року № 317 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 22.03.2019 року № 205), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 29.03.2019 року за № 320/33291, затверджено коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

Зокрема, в пункті 9 цього наказу визначено випадки застосування коефіцієнтів та їх розмір:

- ставка коефіцієнту 1,885 Винятковий тариф 2005. Застосовується при слідуванні: з-під вивантаження вантажів 2-го тарифного класу, продуктів харчування та енергетичних газів під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; рефрижераторні вагони та криті, переобладнані з рефрижераторних вагонів, фітингові платформи, вагони для перевезення легкових автомобілів та контрейлерних перевезень (усі перевезення);

- ставка коефіцієнту 3,023 Винятковий тариф 2006. Застосовується при слідуванні: з-під вивантаження вантажів 3-го тарифного класу під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; з провідниками; в (із) ремонт(у); пересилка після вивантаження на промивання, пропарку, дезінсекцію та дезінфекцію; в інших випадках.

Відповідно до положень підпункту 14.7 п. 14 розділу II Тарифного керівництва № 1 для застосування правил тарифів під час перевезення порожніх вагонів відправником у перевізних документах у графі найменування вантажу залежно від цілі використання проставляються відмітки.

Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. В накладній в нижній лівій частині внесено таку істотну умову договору, а саме: Вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, вказаних ним у накладній .

Оскільки, пунктами 1.5, 2.1 Правил оформлення перевізних документів, які затвердженні 21.11.2000 наказом № 644 Міністерства транспорту України та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 передбачено, що графи перевізних документів заповнюються вантажовідправником, зокрема, графа Відправник , Одержувач , Найменування вантажу , пунктом 1.2 цих же Правил передбачено, що накладна разом з дорожньою відомістю супроводжує вантаж по всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу.

Статтею 24 Статуту залізниць України визначено, що саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Статтею 62 Статуту залізниць України визначено, що остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.

Залізничні накладні № 42778407, 42812878 позивачем підписані без зауважень.

Відправником за вказаними накладними було ТОВ ВК-Інвест 2005 , всі дії, пов`язані з оформленням перевізних документів та пред`явленням вантажу до перевезення здійснював відправник, в тому числі внесення відміток у графу Найменування вантажу .

Відправником зазначено, що вагони слідують під навантаження. Однак згідно з договором від 15.07.2016 № Л/ДН-4/770/М/п про експлуатацію залізничної під`їзної колії AT Укрспецтрансгаз у позивача не має пункту навантаження на станції Долина - є тільки вивантаження вантажів.

З урахуванням вищевикладеного, відправником невірно заповнено перевізні документи, т.я. позивач не здійснював навантаження цих вагонів на залізничній станції Долина Львівської залізниці.

Позивачем, не доведено факту того, що він здійснював навантаження вантажів на станції Долина, а отже відомості зазначені вантажовідправником в залізничних накладних № 42778407, 42812878 що вагони слідують на станцію Долина під навантаження не відповідають дійсності.

Враховуючи, що відповідно до умов залізничних накладних та ст. 24 Статуту залізниць України саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, тому в даному випадку саме внаслідок неправильності заповнення відправником ТОВ ВК-Інвест 2005 залізничних накладних № 42778407, 42812878, відповідачем здійснено зняття плати з позивача відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України.

За приписами ст. ст. 3, 15, 16 ЦК України, які передбачають право кожної особи на судовий захист саме порушеного цивільного права. За результатами розгляду спору має бути встановлено не лише наявність підстав на які позивач посилається в обґрунтування своїх позовних вимог, але й визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено, в чому полягає його порушення, оскільки в залежності від цього визначається належний спосіб захисту порушеного права, якщо воно мало місце.

Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.

Жодних доказів на підтвердження порушення права позивача саме відповідачем позивачем суду не надано.

Таким чином, позивачем не доведено належними та допустимими доказами факту порушення його прав саме відповідачем.

Згідно частини 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, не порушено відповідачем, а тому в позові про стягнення з відповідача 23 637,12 грн. неправомірно списаного залізничного тарифу слід відмовити.

Судовий збір, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивача.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню в порядку та у строк, які визначені розділом IV ГПК України.

Повне рішення складено 02.03.2020р.

Суддя С.О. Чебикіна

Дата ухвалення рішення25.02.2020
Оприлюднено04.03.2020

Судовий реєстр по справі —910/18675/19

Ухвала від 21.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Постанова від 17.06.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Ухвала від 27.04.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Рішення від 03.03.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Рішення від 26.02.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 05.02.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 08.01.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 28.12.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні