Рішення
від 20.01.2020 по справі 160/10560/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2020 року Справа № 160/10560/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Єфанової О.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровські області про визнання протиправним та скасування наказу, припису, -

ВСТАНОВИВ :

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровські області в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності №962-ДК від 04.10.2019 року Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області;

- визнати протиправним та скасувати припис №903-ДП/0171/7Л/05/01/-19 від 18.10.2019 року Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем законодавчо визначеної процедури проведення перевірки та відсутність підстав для її призначення, відповідно позивач вказує на незаконність буд-яких наслідків такої перевірки.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.11.2019 року відкрито провадження у справі №160/10560/19 та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

Відповідачем до суду надіслано відзив на позовну заяву, в якій останні заперечував проти заявлених позовних вимог мотивуючи тим, що перевірка призначена за наявності законодавчо визначених підстав та призначена й проведена в порядку та у спосіб передбачені законом. Під час перевірки встановлено факт використання позивачем земельної ділянки не за цільовим призначенням, що слугувало підставою для прийняття спірного припису.

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За приписами ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

За викладених обставин, у відповідності до вимог ст.ст.258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що 20.08.2019 року на електрону адресу Держгеокадастру України надійшло звернення від гр. ОСОБА_2 з вимогою перевірити земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:09:340:0037, щодо якої вбачається факт порушення земельного законодавства.

Розглянувши звернення, Держгеокадастром України було надано доручення Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:09:340:0037.

На підставі вищезазначеного доручення, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 09.09.2019 року видано Наказ № 903-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель категорій і форм власності шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки із кадастровим номером 1210100000:09:340:0037 у період з 10.09.2019 по 10.10.2019 року.

На підставі вказаного наказу, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - провідний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Нікопольському, Томаківському районах та м. Нікополі управління з контролю за використанням та охороною земель у Дніпропетровській області Фоміним М.О. проведена перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:09:340:0037.

Згідно з даними державного земельного кадастру земельна ділянка площею 0,0483 га, за кадастровим номером 1210100000:09:340:0037 перебуває у приватний власності у ОСОБА_1 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

З виїздом на місце та за результатами огляду відповідачем встановлено, що земельна ділянка площею 0,0483 га з кадастровим номером 1210100000:09:340:0037 приватної форми власності використовується по фактичному розміщенню об`єктів комерційного призначення.

За результатом перевірки, державним інспектором складено Акт обстеження земельної ділянки від 08.10.2019р. за № 903-ДК/155/АО/10/01/-19, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 07.10.2019р. за № 903-ДК/904/АП/09/01/-19, винесено припис за № 903 -ДК/0174Пр/03/01/- 19 та нараховано шкоду за нецільове використання земельної ділянки.

Державним інспектором було складено Протокол про адміністративне правопорушення № 903-Дк/0163П/07/01/-19 від 08.10.2019 року та 17 жовтня 2019 року винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення № 903-ДК/0162По/08/01/-19.

Не погодившись прийнятими рішеннями позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку встановленим по справі обставинам суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами ч. 2 ст. 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом, яким є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Відповідно до статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель : - державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; - державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; - моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

Приписами ч. 1 ст. 15-2 Земельного кодексу України і п. а ч. 1 ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Згідно до ст. 9 ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг грунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері використання та охорони земель встановлені статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вказаним законом визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія.

Особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі не відносяться до

здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.

Враховуючи те, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 17.09.2019 у справі № 806/1723/18, Верховним Судом у постанові від 09.10.2019 у справі № 724/1843/18, Верховним Судом у постанові від 13.03.2019 у справі № 826/11708/17.

Крім того, відповідно до Наказу Держгеокадастру від 17.11.2016 року №308 Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області /надалі за текстом - Положення/.

Відповідно до пункту 1 Положення Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковується.

Відповідно до пункту 3 Положення завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Дніпропетровської області.

Відповідно до підпункту 30 пункту 4 Положення Головне управління у відповідності до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль): у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.

Згідно пункту 6 Положення посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень, передусім мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Відповідно до підпункту 2.1.1 пункту 2 Положення про відділ контролю за використанням та охороною земель у Нікопольському, Томаківському районах та м. Нікополь управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області затвердженого Наказом № 302 від 04.06.2019 основним завданням Відділу є участь у межах своєї компетенції в реалізації державної політики у сферах здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів на території Дніпропетровської області.

Таким чином ,суд не вбачає в діях державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області порушень вимог чинного законодавства.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

За змістом статті 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.

Згідно з п "ґ" статті 211 Земельного кодексу України за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням громадяни та юридичні особи несуть відповідно до законодавства цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

Позивачем не заперечується факт нецільового використання земельної ділянки.

Таким чином, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, встановленим при передачі земельної ділянки, є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена пунктом ґ ст. 211 Земельного кодексу України, ст. 53 КУпАП. А отже, обґрунтованим є притягнення позивач до адміністративної відповідальності та складання спірних припису та постанови.

Відповідно до положень ч. ч.1-2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. У адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Разом з тим, позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів, які спростовують порушення земельного законодавства ОСОБА_1 , викладене в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки та обстеження земельної ділянки.

Таким чином, державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, як посадова особа Головного управління та з урахуванням Закону № 963-IV діяв в межах визначених повноважень, а тому суд приходить до висновку, про відсутність підстав для визнання його дій протиправними під час проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ОСОБА_1 .

Отже, факт наявності порушень земельного законодавства доведено відповідачем та підтверджено матеріалами справи, а тому припис Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровські області №903-ДП/0171/7Л/05/01/-19 від 18.10.2019 року прийнятий на підставі і в межах норм чинного законодавства, у зв`язку з чим суд не вбачає підстав для його скасування.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені обставини справи та з урахуванням доводів сторін, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі.

Керуючись ст.ст.243-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Єфанова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87986489
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/10560/19

Постанова від 23.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Рішення від 20.01.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні