ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 лютого 2020 року м. Київ № 640/12301/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Каракашьяна С.К., при секретарі судового засідання Мині І.І., за участі представників сторін: Губич А.С., від позивача - Семененко Ю.Б., Компанець М.Б., від відповідача - Губич А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу:
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Джерело ЛТД" (вул. Білоруська, 23А,Київ 119,04119, код ЄДРПОУ14343896) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул Московська 8 корп 30,Київ,01010, код ЄДРПОУ37956207) про визнання протиправною та скасування постанови №
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю "Джерело ЛТД", в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №231-ДП-Т від 16.05.2019р., розпорядження про усунення порушення законодавства про цінні папери №136-ДП-Т від 16.05.2019р.. Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Позовні вимоги мотивовано протиправністю рішень відповідача. При цьому, позивач стверджує, що ним було здійснено купівлю цінних паперів на замовлення клієнтів, а подальше зупинення обігу цінних паперів не може бути підставою для накладення санкцій на позивача.
Відповідачем позовні вимоги заперечуються з огляду на те, що позивачем при здійсненні операцій з цінними паперами не враховано ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використано грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принципи чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів, що, на думку відповідача є порушенням вимог абзацу сьомого пункту 2 розділу II Ліцензійних умов в частині недотримання вимог, зокрема, підпункту а) пункту 1 розділу XV, пункту 3 розділу XV та підпункту ґ) пункту 20 розділу XV Правил № 1449.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києві від 09.09.2019 зупинено провадження у справі №640/12301/19 до набрання законної сили рішенням у справі № 640/4735/19, ухвалою від 25.11.2019р. провадження у справі поновлено, оскільки постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2019 у справі №640/4735/19 рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.07.2019 у справі №640/4735/19 залишено без змін.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Джерело ЛТД здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів на підставі ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №286841 від 08.04.2014 року та дилерської діяльності серії АЕ №286842 від 08.04.2014 року, виданих на підставі рішення Комісії від 18.09.2012 року №781.
16.05.2019р. уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було винесено постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №231-ДП-Т, якою за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів застосовано у відношенні ТОВ "ДЖЕРЕЛО" ЛТД санкцію у вигляді попередження.
Підставою для застосування санкції стали висновки акту про правопорушення на ринку цінних паперів №271-ДП-Т від 18.04.2019р. про те, що позивачем протягом 2017 - 2018 p.p. не проводилися заходи внутрішнього аудиту щодо перевірки системи управління ризиками, ідентифікації критичних (найбільш ризикованих) бізнес - процесів, клієнтів, контрагентів, фінансових інструментів та послуг, моделювання та прогнозування процесів та майбутніх результатів діяльності установи відповідно до обраного Товариством методу, аналізу можливих сценаріїв у майбутньому, обсяг та характер діяльності Торговця не відповідає системі запобігання ризиків для ефективної мінімізації їх наслідків для клієнтів.
Згідно з висновками акту перевірки, невідповідність системи запобігання ризиків, призвела до порушення Позивачем вимог підпункту а) пункту 1 розділу XV, пункту 3 розділу XV та підпункту ґ) пункту 20 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затвердженого рішенням Комісії від 12 грудня 2006 року № 1449, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 січня 2007 року за № 52/13319.
Таких висновків відповідач дійшов з урахуванням того, що позивачем було здійснено ряд операцій з цінними паперами підприємств, - ПРАТ"СК "АВТОРИТЕТ , ПАТ ГЛОБАЛ ТРАНСПОРТ ЛОГІСТІКС , ПрАТ "Новьюенерго", ПАТ "Укрспецрезерв", ПАТ "РА "РЕФЕЙ", ПАТ "Фондові технології України", ПАТ "КІНГС АЙС", ПАТ "Інжбудсервіс", ФК Авангард, ПАТ, ПРАТ "ЄСС", ПАТ "КОНКОРД ІНК.", ПАТ "ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ РТЗ", ПРАТ "ЕНЕРГІЯ ДЕВЕЛОПМЕНТ", ТОВ "СУЧАСНИЙ ФІНАНСОВИЙ СЕРВІС", ТОВ "КОМПАНІЯ "БІЗНЕС ІННОВАЦІЇ", КУА ЕСКО- КАПІТАЛ, ТОВ ПрАТ "МАРШАЛ7", ТОВ"АВТО ФІНАНС СЕРВІС", ПрАТ "СКАМІТ", щодо яких, після операцій, відповідачем було вжито певні заходи - зупинення внесення змін, заборона обігу або (та) заборона торгівлі цінними паперами.
У зв`язку з викладеним, 16.05.2019р. уповноваженою особою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було винесено розпорядження про усунення порушення законодавства про цінні папери №136-ДП-Т, відповідно до якого ТОВ ДЖЕРЕЛО ЛТД у термін до 16 серпня 2019 року необхідно усунути порушення законодавства шляхом впровадження внутрішніх процедур, а саме: розробки та впровадження методики виявлення, оцінювання та контролю рівня ризиків професійної діяльності (зокрема, встановлення ступенів ризику для емітентів цінних паперів); аналізу та прогнозування стану системи управління ризиками, ідентифікації критичних (найбільш ризикованих) бізнес-процесів, клієнтів, контрагентів, фінансових інструментів та послуг; аналіз діяльності та фінансових показників емітента, з цінними паперами якого укладається договір, з використанням загальнодоступних публічних джерел інформації; виявлення концентрації ризиків та причини їх появи; впровадження заходів, процедур, механізмів і технологій мінімізації ризиків та ліквідації наслідків виявлених ризиків (зокрема, встановлення прийнятних ступенів ризику для емітентів цінних паперів); оперативної координації взаємодії підрозділів та виконавчого органу ліцензіата з питань управління ризиками; участі у розслідуванні випадків реалізації ризиків; розробки програм навчання працівників ліцензіата методам та інструментам управління ризиками; підготовки і надання звітності з питань управління ризиками виконавчому органу ліцензіата.
Суд не погоджується з висновками відповідача, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 10 статті 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , Комісія має право надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов`язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери.
Відповідно до абзацу сьомого пункту 2 розділу II Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджених рішенням Комісії від 14 травня 2013 року № 819, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 червня 2013 року за № 857/23389 (із змінами) (далі - Ліцензійні умови), ліцензіат при провадженні діяльності з торгівлі цінними паперами має відповідати вимогам, зокрема, нормативно-правових актів Комісії, що регулюють правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку за кожним видом діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами, на який ліцензіат отримав відповідну ліцензію.
Підпунктом а) пункту 1 розділу XV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затвердженого рішенням Комісії від 12 грудня 2006 року № 1449, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 січня 2007 року за № 52/13319 (із змінами) (далі - Правила № 1449) визначено, що при виконанні операцій з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами торговці зобов`язані діяти в інтересах клієнта, враховуючи умови, зазначені в укладеному з ним договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон`юнктуру фондового ринку, умови здійснення клірингу та розрахунків, надання депозитарних послуг, ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику.
Абзацом 26 розділу II Правил № 1449 визначено, що фактори ризику - обставини, які можуть призвести до часткової або повної втрати грошових коштів клієнта , у тому числі за рахунок зниження вартості цінних паперів або інших фінансових інструментів.
Суд погоджується з посиланнями відповідача на те, що прийняття Комісією рішень щодо обмеження обігу цінних паперів є обставиною, яка призводить до зменшення корисності таких цінних паперів, оскільки власник таких цінних паперів позбавлений можливості у будь який час розпоряджатися такими цінними паперами, що в свою чергу призводить до зменшення вартості таких цінних паперів.
Проте, суд зазначає, що отримання та розмір прибутку від фінансових операцій має визначатися не за змістом кожної окремо визначеної операції, а від їх сукупності. При цьому, ризиковість операцій може мати економічне обґрунтування, наприклад, за умови вищого, порівняно з безпечними операціями, прибутку.
Таким чином, врахування факторів ризику, яке є обов`язком позивача, як торгівця, не виключає правомірності здійснення операцій з високим ступенем ризику, з врахуванням побажань клієнта та кон`юнктури фондового ринку.
При цьому, оцінка врахування таких побажань та інтересів клієнта лежить в площині господарських відносин між позивачем та його клієнтами, а аналіз можливих дій торгівця не в інтересах клієнта, залежить від позиції клієнта, і не може визначатися відповідачем без врахування обставин отримання вигоди від операцій.
Натомість, відповідачем не надано жодних доказів порушення прав клієнтів позивача, внаслідок здійснення позивачем угод, зазначених в акті перевірки.
При цьому, суд враховує позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 23 жовтня 2019 року по справі №520/10769/18.
Крім того, суд зазначає наступне.
Відповідачем прийнято рішення №15 від 17.01.2019 щодо зупинення з 18.01.2019 дії ліцензії на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме брокерської діяльності серії АС 286841 від 08.04.2014, дилерської діяльності серії АС 286842 від 08.04.2014, виданої на підставі рішення Національно комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.09.2012 №781 TOB Джерело ЛТД на термін з 18.01.2019 до 18.04.2019. Підстави для прийняття зазначеного рішення є ідентичними підставам для прийняття оспорюваних в межах даної справи рішень.
Вищезазначене рішення скасовано рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.07.2019 у справі №640/4735/19, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.10.2019
Зазначене рішення суду першої інстанції містить висновки про те, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази, які б доводили, що на час зупинення дії ліцензій позивача відповідачем встановлено та доведено порушення позивачем вимог законодавства про цінні папери, зокрема, не вказано та не доведено суду наявності факту порушення та/або можливого порушення прав інвесторів. Тобто, Комісія зупинила дію ліцензій позивача в процесі з`ясування обставин справи про ймовірне правопорушення на ринку цінних паперів, без встановлення факту такого правопорушення, тобто без достатніх на те підстав.
З огляду на викладене та керуючись вимогами ст.ст. 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Джерело ЛТД" задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул. Московська 8 корп 30,Київ,01010, код ЄДРПОУ37956207) №231-ДП-Т від 16.05.2019р.
3. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул. Московська 8 корп 30,Київ,01010, код ЄДРПОУ37956207) №136-ДП-Т від 16.05.2019р.
4. Витрати по сплаті судового збору в сумі 3842грн. стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вул Московська 8 корп 30,Київ,01010, код ЄДРПОУ37956207) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Джерело ЛТД" (вул. Білоруська, 23А,Київ 119,04119, код ЄДРПОУ14343896).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Повний текст рішення складено 04.03.2020.
Суддя С.К. Каракашьян
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 05.03.2020 |
Номер документу | 87989296 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Каракашьян С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні