Постанова
від 04.03.2020 по справі 420/5306/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/5306/19

Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.

Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Одеса

Повний текст судового рішення складений 18.11.2019р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,

за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,

представника відповідача Леонової Н.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року у справі за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування постанови про накладення штрафу, -

В С Т А Н О В И В:

06.09.2019р. фізична особа-підприємець (надалі - ФОП) ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування постанови від 20.08.2019р. №302 щодо накладення на ФОП ОСОБА_1 штрафу у розмірі 2550грн. за порушення п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , а саме розповсюдження продукції, на якій відсутній знак відповідності технічним регламентам.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18.11.2019р. позов задоволений.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвали нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що 28.11.2018р. Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів затверджено Секторальний план державного ринкового нагляду на 2019 рік.

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 01.08.2019р. №3454 відповідно до вимог Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції , на підставі Секторального плану державного ринкового нагляду на 2019 рік, доручено головним спеціалістам управління захисту прав споживачів провести з 05.08.2019р. по 06.08.2019р. планову виїзну перевірку характеристик продукції поєднану з невиїзною на предмет характеристики електронних та електричних іграшок, призначених для гри на воді, зокрема, басейни, що надуваються; іграшок для дітей віком до 36 місяців; іграшок, призначених для нанизування над колискою, дитячим ліжком або дитячою коляскою за допомогою матузок, шнурів, резинок чи ременів - що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ФОП ОСОБА_1 /а.с.57/

Направленням для проведення перевірки від 01.08.2019р. №3031, відповідно до Законів України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 01.08.2019р. №3454, доручено головним спеціалістам управління захисту прав споживачів провести з 05.08.2019р. по 06.08.2019р. планову виїзну перевірку характеристик продукції поєднану з невиїзною на предмет характеристики електронних та електричних іграшок, призначених для гри на воді, зокрема, басейни, що надуваються; іграшок для дітей віком до 36 місяців; іграшок, призначених для нанизування над колискою, дитячим ліжком або дитячою коляскою за допомогою мотузок, шнурів, резинок чи ременів - що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ФОП ОСОБА_1 /а.с.58/

Вимогою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 05.08.2019р., за результатами огляду продукції, зобов`язано ФОП ОСОБА_1 , в термін до 06.08.2019р. надати належним чином завірені копії документів: витягу про державну реєстрацію; документу, якій засвідчує повноваження особи представляти інтереси суб`єкта господарювання; документ, якій засвідчує повноваження особи представляти інтереси суб`єкта господарювання (довіреність, наказ про призначення), паспорт уповноваженої особи; прибуткові накладні на постачання продукції; договори на постачання продукції; декларації про відповідність продукції вимогам Технічного регламенту (на оглянуту продукцію). Вищезазначену вимогу отримано 05.08.2019р. представником позивача - продавцем магазину. /а.с.60/

Листом ФОП ОСОБА_1 від 05.08.2019р., на виконання вимоги від 05.08.2019р., подано до Головного управління Держпроспоживслужби в Одеській області витяг про державну реєстрацію, трудовий договір уповноваженої особи ( ОСОБА_2 ), копії видаткових накладних на товари, оглянуті під час перевірки та зазначено посилання на веб-сторінку ТОВ Бебі Хіт , яке є постачальником іграшок ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 . /а.с.64-67/

06.08.2019р. складено акт перевірки характеристик продукції №2769, яким встановлено порушення ФОП ОСОБА_1 вимог п.п.10, 18, 19, 20, 27, 37, 44, 45, 48, додатку 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 28.02.2018р. №151, а саме на іграшці (додаток 1.1) відсутній знак відповідності технічним регламентам, відсутнє пакування, на якому виробники вказують своє найменування, відсутнє комерційне найменування імпортера, торгівельна марка та контактна поштова адреса, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов; на іграшках (додатки 1.2 та 1.3) відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно 3 вимогами закону про порядок застосування мов. Вищезазначений акт отримано продавцем магазину 06.08.2019р., що підтверджується її особистим підписом. /а.с.78-79/

Крім того, за результатом проведеної перевірки складено протокол №111 від 08.08.2019р., яким встановлено розповсюдження ФОП ОСОБА_1 продукції, зазначеної в додатку 1.1 до акту перевірки характеристик продукції від 06.08.2019р. №2769, без нанесення знаку відповідності технічному регламенту, за що передбачається відповідальність згідно п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції . /а.с.70/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №124 щодо товару набір іграшок для купання Bathtime Squirtees Playgto 6m+ , Арт № 010986, ш/ НОМЕР_1 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: усунення формальної невідповідності, в термін до 06.09.2019р. /а.с.77/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №125 щодо товару набір іграшок для купання Bathtime Squirtees Playgto 6m+ , Арт. №010986, ш/ НОМЕР_1 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: тимчасова заборона надання продукції на ринку, в термін до 06.09.2019р. /а.с.76/

Рішенням Головного управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №126 щодо товару іграшка-ланцюжок ІНФОРМАЦІЯ_3 Yookidoo, Арт. № АДРЕСА_2 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: тимчасова заборона надання продукції на ринку, в термін до 06.09.2019р. /а.с.126/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №127 щодо товару музичний ходунок - каталка Рlауgго Щеня , Арт. 0185504, штрихований код 9321104855046, застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: тимчасова заборона надання продукції на ринку, в термін до 06.09.2019р. /а.с.74/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №128 щодо товару набір іграшок для купання Bathtime Squirtees Playgto 6m+ , Арт № 010986, ш/ НОМЕР_1 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, в термін до 06.09.2019р. /а.с.73/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №129 щодо товару; іграшка-ланцюжок ІНФОРМАЦІЯ_3 Yookidoo, Арт. № АДРЕСА_2 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, в термін до 06.09.2019р. /а.с.129/

Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №130 щодо товару музичний ходунок - каталка ІНФОРМАЦІЯ_4 Щеня , Арт. 0185504, штрихований код НОМЕР_2 , застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку, а саме: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, в термін до 06.09.2019р. /а.с.71/

Постановою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 20.08.2019р. №302 накладено на ФОП ОСОБА_1 штраф у розмірі 2550грн. за порушення п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , а саме розповсюдження продукції, на якій відсутній знак відповідності технічним регламентам. /а.с.69/

Вищезазначена постанова 22.08.2019р. направлена засобами поштового зв`язку на адресу ФОП ОСОБА_1 та отримана 26.08.2019р. /а.с.81/

30.08.2019р. ФОП ОСОБА_1 направлено до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області повідомлення про виконання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних заходів) від 09.08.2019р. №№124, 125, 126, 127, 128, 129, 130 в якому зазначено, що товар повернуто постачальнику відповідно до накладної про повернення від покупця №551 від 30.08.2019р. /а.с.85-87

Наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 12.09.2019р. №4191 доручено головним спеціалістам захисту прав споживачів провести з 18.09.2019р. по 19.09.2019р. позапланову перевірку стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів на предмет характеристики електронних та електричних іграшок, призначених для гри на воді, зокрема, басейни, що надуваються; іграшок для дітей віком до 36 місяців; іграшок, призначених для нанизування над колискою, дитячим ліжком або дитячою коляскою за допомогою матузок, шнурів, резинок чи ременів - що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ФОП ОСОБА_1 /а.с.101/

Направленням для проведення перевірки від 12.09.2019р. №3681, відповідно до Законів України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 12.09.2019р. №4191, доручено головним спеціалістам управління захисту прав споживачів провести з 18.09.2019р. по 19.09.2019р. позапланову виїзну перевірку характеристик продукції поєднану з невиїзною на предмет характеристики електронних та електричних іграшок, призначених для гри на воді, зокрема, басейни, що надуваються; іграшок для дітей віком до 36 місяців; іграшок, призначених для нанизування над колискою, дитячим ліжком або дитячою коляскою за допомогою матузок, шнурів, резинок чи ременів - що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ФОП ОСОБА_1 /а.с.102/

19.09.2019р. складено акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №45, яким встановлено що продукція, згідно з додатками 1.1, 1.2, 1.3 до акта перевірки №2769 від 06.08.2019р. у продажу відсутня. На підтвердження виконання рішень ФОП ОСОБА_1 надано накладну на повернення продукції №551 від 3.08.2019р. ТОВ Струмок . Так, як згідно видаткових накладних №1388 від 01.03.2019р., №1222 від 22.02.2019р. постачальником продукції є ТОВ Бебі Хіт , а фактично продукцію повернуто ТОВ Струмок , виконання рішень від 09.08.2019р. №№124-130 не може бути визнано результативним. /а.с.99-100/

Рішеннями Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 23.09.2019р. №№173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 внесено зміни до рішень про обмеження надання продукції на ринку до приведення у відповідність до встановлених вимог від 09.08.2019р. №№124, 125, 126, 127, 128, 129, 130 якими встановлено, що ФОП ОСОБА_1 не виконала рішення, та такі рішення не можуть бути визнані результативними. /а.с.92, 103-108/

Крім того, рішеннями Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 23.09.2019р. №№301,302,303 про вжиття обмежувальних (корегувальних заходів), застосовано до ФОП ОСОБА_1 обмежувальний захід - заборона надання продукції на ринку. Термін виконання вищезазначених рішень - 18.11.2019р. /а.с.114-115/

Не погоджуючись з постановою про накладення штрафу від 20.08.2019р. №302 позивач звернулася до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до наступних висновків.

Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. №877-V (надалі - Закон №877-V) визначені правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст.1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища

Згідно з ч.2 ст.8 Закону №877-V органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов`язані повно, об`єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпрордспоживслужбу), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015р. № 667 центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.

Згідно п.7 вищезазначеного Положення Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.04.2017р. №209 передбачено, що Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.

Повноваження Головного управління поширюються на територію відповідної області, міста Києва.

Згідно п.4 вищезазначеного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме у сфері здійснення державного ринкового нагляду: проводить перевірки характеристик продукції, в тому числі відбирає зразки продукції та забезпечує проведення їх експертизи (випробування); перевіряє додержання вимог щодо представлення продукції за місцем проведення ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, а у визначених законом випадках видає приписи про негайне усунення порушень вимог щодо представлення такої продукції та приймає рішення про негайне припинення представлення цієї продукції за місцем проведення відповідного ярмарку, виставки, показу чи демонстрації в інший спосіб продукції, проводить перевірки виконання суб`єктами господарювання відповідних приписів та рішень; приймає у випадках та порядку, визначених законом, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснює контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень.

Таким чином, Головному управлінню Держпродспоживслужби в Одеській області, як територіальному органу Держпродспоживслужби, надано повноваження на здійснення державного нагляду (контролю) за перевіркою характеристик продукції.

Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції під час перевірок характеристик продукції проводяться документальні перевірки, у разі необхідності - обстеження зразків продукції, а за наявності підстав вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, - відбір та експертиза (випробування) зразків продукції.

Згідно з ч.6 ст.23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції перевірка характеристик продукції може бути невиїзною (за місцезнаходженням органу ринкового нагляду) або виїзною. У разі потреби органи ринкового нагляду для перевірки характеристик продукції можуть поєднувати невиїзні та виїзні перевірки.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.24 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції органи ринкового нагляду проводять перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів: планові - згідно із секторальними планами ринкового нагляду.

Так, перевірка позивача проводилася на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 01.08.2019р. №3454 та Секторального плану державного ринкового нагляду на 2019 рік, затвердженого Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів 28.11.2018р., а тому посадові особи відповідача мали правові підстави для її проведення.

Перед початком проведенням перевірки 05.08.2019р. представником позивача - продавцем магазину отримано роз`яснення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, яким підтверджено, що перед початком перевірки перевіряючими були пред`явлені посвідчення, копія направлення на проведення перевірки, роз`яснені права та обов`язки. /а.с.59/

Як вбачається з трудового договору від 22.02.2019р. та наказу ФОП ОСОБА_3 про прийняття на роботу від 22.02.2019р., ОСОБА_2 є продавцем непродовольчих товарів у магазині позивача. /а.с.89-91/

Згідно з ч.2 ст.24 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених пунктом 1 і підпунктом а пункту 2 частини першої цієї статті: 1) на початковому етапі перевірки об`єктами перевірки є: а) наявність на продукції знака відповідності технічним регламентам (у тому числі ідентифікаційного номера призначеного органу з оцінки відповідності), якщо його нанесення на продукцію передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції, та додержання правил застосування і нанесення знака відповідності технічним регламентам; б) наявність супровідної документації, яка має додаватися до відповідної продукції (зокрема інструкція з користування продукцією), етикетки, маркування, інших позначок, якщо це встановлено технічними регламентами, та їх відповідність встановленим вимогам; в) наявність декларації про відповідність, якщо згідно з технічним регламентом на відповідний вид продукції продукція при її розповсюдженні має супроводжуватися такою декларацією; 2) на наступних етапах перевірки можуть бути проведені: а) обстеження зразків відповідної продукції та ідентифікація виробника продукції; б) відбір та експертиза (випробування) зразків продукції (у разі якщо є підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам).

Відповідно до ч.17 ст.23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції за результатами перевірки характеристик продукції посадова особа, яка здійснює ринковий нагляд, складає акт відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Згідно ч.6 ст.7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

За результатами проведення перевірки складено акт перевірки характеристик продукції від 06.08.2019р. №2769, яким встановлено порушення ФОП ОСОБА_1 вимог п.п.10, 18, 19, 20, 27, 37, 44, 45, 48, додатку 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 28.02.2018р. №151, а саме на іграшці (додаток 1.1) відсутній знак відповідності технічним регламентам, відсутнє пакування, на якому виробники вказують своє найменування, відсутнє комерційне найменування імпортера, торгівельна марка та контактна поштова адреса, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов; на іграшках (додатки 1.2 та 1.3) відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно 3 вимогами закону про порядок застосування мов. Вищезазначений акт отримано продавцем магазину 06.08.2019р., що підтверджується її особистим підписом. /а.с.78-79/

Пунктом 6 ч.1 ст.11 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції визначено, що з метою здійснення ринкового нагляду органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності приймають у випадках та порядку, визначених цим Законом, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень.

Рішеннями Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №№124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб відповідно до статей 28-32 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції та статті 12 Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції - обмеження надання продукції на ринку (товарів у додатку 1.1, 1.2, 1.3 акту перевірки від 06.08.2019р. №2769, а саме: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог, в термін до 06.09.2019р. /а.с.71-77/

Згідно з ч.3 ст.24 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених підпунктом б п.2 ч.1 цієї статті, об`єктом перевірки є документи, що містять інформацію про походження продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, та її подальший обіг (договори, товарно-супровідна документація тощо). Якщо розповсюджувач протягом узгодженого з органом ринкового нагляду строку не надав йому зазначені документи, такий розповсюджувач вважається особою, що ввела цю продукцію в обіг. Під час перевірки характеристик продукції на підставі, визначеній в абз.3 підпункту б п.2 ч.1 цієї статті, орган ринкового нагляду також проводить перевірку умов зберігання відповідної продукції.

Згідно з п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції до розповсюджувача застосовуються штрафні санкції у разі: розповсюдження продукції, на якій відсутній знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення на продукцію передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції, - у розмірі від ста п`ятдесяти до двохсот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі від двохсот до трьохсот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з протиправності оскаржуваної постанови Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 20.08.2019р. №302 про накладення на ФОП ОСОБА_1 штрафу у розмірі 2550грн. за порушення п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , а саме розповсюдження продукції, на якій відсутній знак відповідності технічним регламентам, оскільки позивачем у встановлений строк виконані рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, що згідно ч.11 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виключає можливість застосування до позивача фінансових та адміністративних санкцій.

Відповідно до ч.ч.7-9 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу). Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом. Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, повинен містити такі відомості: дату складення; тип заходу (плановий чи позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); термін усунення порушень; посилання на акт, у якому були зазначені виявлені під час заходу державного нагляду (контролю) порушення; найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування та місцезнаходження суб`єкта господарювання, а також прізвище, ім`я та по батькові його керівника чи уповноваженої ним особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід; прізвище, ім`я та по батькові інших осіб, які взяли участь у здійсненні заходу.

Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень складається у двох примірниках: один примірник не пізніше п`яти робочих днів з дня складення акта надається суб`єкту господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи від отримання розпорядчого документа щодо усунення порушень вимог законодавства він направляється рекомендованим листом або у випадках, передбачених законом, - за допомогою електронного кабінету або іншої інформаційної системи, користувачами якої є відповідний орган державного нагляду (контролю) та суб`єкт господарювання, який ним перевірявся, а на копії розпорядчого документа, який залишається в органі державного нагляду (контролю), проставляються відповідний вихідний номер і дата направлення.

Розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

Пунктом 6 ч.1 ст.11 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції визначено, що з метою здійснення ринкового нагляду органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності приймають у випадках та порядку, визначених цим Законом, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень.

Таким чином, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень прийняте на підставі п.6 ч.1 ст.11 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції в розумінні ст.7 Закону №877-V є розпорядчим документом органу державного нагляду (контролю), що зазначає сам апелянт. /а.с.148/

Згідно з ч.11 ст.7 Закону №877-V у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Відповідно до п.4 Розділу IX Прикінцеві положення Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції положення абзацу другого частини четвертої статті 4, абзаців першого - четвертого і восьмого частини другої статті 5, абзацу п`ятого статті 10, частини четвертої статті 17, абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 2 і пункту 3 статті 22 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності при вжитті заходів ринкового нагляду не застосовуються.

Таким чином, Закон України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції передбачає чіткий перелік норм та статей Закону №877-V, які не застосовуються до правовідносин, що регулюються цим Законом.

Виходячи з цього, всі інші норми Закону України №877-V, в тому числі ч.11 ст.7 цього Закону, мають застосовуватися до спірних правовідносин.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів є розпорядчим документом органу державного нагляду (контролю), невиконання якого є підставою для застосування до такого суб`єкту штрафних санкцій, водночас виконання такого рішення у встановлений строк є підставою для звільнення особи від фінансових санкцій.

Так, рішеннями Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 09.08.2019р. №№124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, застосовано обмежувальний (коригуючий) засіб та надано строк для приведення продукції у відповідність до встановлених вимог до 06.09.2019р. /а.с.71-77/

Водночас, оскаржувану постанову про накладення штрафу №302 прийнято 20.08.2019р., тобто до закінчення строку, встановленого вищезазначеними рішеннями для приведення продукції у відповідність до встановлених вимог.

30.08.2019р. ФОП ОСОБА_1 направлено до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області повідомлення про виконання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних заходів) від 09.08.2019р. №№124, 125, 126, 127, 128, 129, 130 в якому зазначено, що товар повернуто постачальнику відповідно до накладної про повернення від покупця №551 від 30.08.2019р. /а.с.85-87/

Згідно акту перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 19.09.2019р. №45, при виході на перевірку встановлено, що продукція, згідно додаткам 1.1, 1.2, 1.3 до акта перевірки від 06.08.2019р. №2769 у продажу відсутня. /а.с.99-100/

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем у строк до 06.09.2019р. усунуто порушення вимог п.п.10, 18, 19, 20, 27, 37, 44, 45, 48, додатку 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 28.02.2018р. №151 та п.1 ч.3 ст.44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , оскільки продукція згідно додаткам 1.1, 1.2, 1.3 до акта перевірки від 06.08.2019р. №2769 прибрана з продажу та повернута постачальнику, тобто ФОП ОСОБА_1 не здійснюється розповсюдження продукції, на якій відсутній знак відповідності технічним регламентам, що не заперечує апелянт. /а.с.148/

Враховуючи викладене та положення ч.11 ст.7 Закону №877-V, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності постанови про накладення штрафу від 20.08.2019р. №302.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому в порядку ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає його без змін.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 04.03.2020р.

Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87989906
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5306/19

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 04.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 18.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні