Постанова
від 26.02.2020 по справі 904/4435/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.02.2020 року м.Дніпро Справа № 904/4435/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),

суддів: Дарміна М.О., Антоніка С.Г.

при секретарі судового засідання : Логвіненко І.Г.

представники сторін:

від позивача: Бондар Є.І., ордер серія АЕ №1012878 від 15.01.2020 р., адвокат;

від відповідача: Запорожець Д.Б., довіреність №1/010.02-01 від 02.01.2020 р., адвокат;

представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019, ухвалене суддею Петренко Н.Е., м. Дніпро, повний текст якого підписаний 26.12.2019 у справі № 904/4435/19

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5", м. Дніпро

до Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія", м. Дніпро

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Ареанда" ЛТД, м. Дніпро

про зобов`язання укласти договір

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Ареанда" ЛТД (далі - третя особа) про зобов`язання укласти публічний договір приєднання про надання послуг із розподілу електричної енергії шляхом прийняття заяви-приєднання до умов договору про послуги з розподілу електричної енергії на умовах, визначених типовим договором про надання послуг з розподілу електричної енергії, який є додатком №3 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018.

В обґрунтування позовних вимог посилався на безпідставну відмову відповідача в укладенні договору із розподілу електричної енергії шляхом прийняття заяви-приєднання до умов договору про послуги з розподілу електричної енергії на умовах, визначених типовим договором про надання послуг з розподілу електричної енергії, з посиланням на неподання позивачем всіх необхідних документів, передбачених п.2.1.7 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 (далі Правила РРЕЕ), всупереч тому, що позивачем були надані довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, підтверджуючі право власності членів ОСББ на житлові/нежитлові приміщення. Вказана відмова, на думку позивача, суперечить нормам чинного законодавства і порушує його права.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019 у справі №904/4435/19 в задоволенні позовних вимог відмовлено; судові витрати покладені на позивача.

Не погодившись з рішенням суду, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" звернулося до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду фактичним обставинам та матеріалам справи, просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019 у справі № 904/4435/19, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити та визначити наступний спосіб захисту права: "Визнати укладеним публічний договір приєднання про надання послуг із розподілу електричної енергії між Приватним акціонерним товариством "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" на умовах, визначених типовим договором про надання послуг з розподілу електричної енергії, який є додатком №3 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженого поставною Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018."

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на наступне:

- відносини між позивачем та третьою особою щодо технічної документації та документації, на підставі якої будинок був введений в експлуатацію, не є предметом спору у цій справі, а відмова у відсутності цих документів не була підставою для відмови відповідача від укладення договору; наявність таких документів не є обов"язковою умовою для укладення договору про розподіл електричної енергії відповідно до п.2.1.7 Правил РРЕЕ; при цьому суд не зазначив, які доводи позивача спростовують ці висновки та яке відношення вони мають до предмету спору;

- апелянт вважає, що судом викривлено зміст п.2.1.7 Правил РРЕЕ, зокрема щодо документу, який підтверджує право власності чи користування об"єктом (приміщенням). Зауважує, що даний пункт Правил не містить вимоги, що документ про право власності чи користування має підтверджувати право власності чи користування на об"єкт саме особою, що бажає укласти договір про надання послуг з розподілу електричної енергії. Зазначає, що в даному випадку договір бажає укласти об"єднання співвласників багатоквартирного будинку для задоволення спільних потреб власників квартир та приміщень у будинку, тому відповідачу була надана копія Інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, яка і є документом, що визначає право власності на усі приміщення в будинку за особами, яких за Законом України "Про об"єднання співвласників багатоквартирного будинку" представляє позивач. Звертає увагу, що виконати вимоги відповідача та надати документ, що підтверджує право власності ОСББ "Театральний 5" на будинок неможливо, оскільки такого документу не існує, а сам будинок не зареєстрований в Реєстрі, як окремий об"єкт права власності. Вважає, що суд дійшов висновку про наявність права у позивача на укладення договору, однак відмовив у позові з формальних підстав.

Стосовно способу захисту порушеного права, апелянт стверджує, що така позиція узгоджувалась з існуючою на момент подання позовної заяви (викладеної у постанові Вищого господарського суду України від 06.11.2013 по справі № 905/3497/13). При цьому посилання суду на зміну правової позиції щодо захисту порушеного права, яка викладена у постанові Верховного Суду, викладену у постанові від 31.10.2019 по справі № 916/1134/18, є безпідставною, з огляду на подання позову позивачем у вересні 2019 року.

За приписами ст.5 ГПК України у випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону. Таким чином, суд першої інстанції мав можливість самостійно, без виходу за межі позовних вимог, застосувати вірний спосіб захисту права позивача.

Відповідач, Приватне акціонерне товариство "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія", відзив на апеляційну скаргу не надав, правом, передбаченим ст.268 ГПК України, не скористалось. Представник в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечив, просив рішення залишити без змін, з урахуванням його відповідності нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам та матеріалам справи.

Третя особа по справі - Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Ареанда" ЛТД, відзив на апеляційну скаргу не надала, правом, передбаченим ст.268 ГПК України, не скористалась, як не скористалась правом участі в судовому засіданні, передбаченому ст.42 ГПК України. Про час та місце судового засідання повідомлена належним чином, що підтверджується реєстром про направлення кореспонденції, витягом з пошукової системи АТ "Укрпошта" (а.с. 147, 148).

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 22.01.2020 (суддя Іванов О.Г.) апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019 у справі №904/4435/19 залишено без руху. Апелянту наданий строк для усунення недоліків апеляційної скарги відповідно до ст. 258 Господарського процесуального кодексу України: надання належних доказів направлення копії апеляційної скарги відповідачу та третій особі листом з описом вкладення.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 03.02.2020 (головуючий суддя - Іванов О.Г., судді - Дармін М.О., Антонік С.Г.) відкрито апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою позивача; розгляд справи призначено на 26.02.2020; сторонам визначений строк для подання відзивів, заяв, клопотань.

В судовому засіданні 26.02.2020 Центральним апеляційним господарським судом оголошені вступна та резолютивна частини постанови у даній справі.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.

Статутом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" визначено, що ОСББ створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №5, що розташоване за місцезнаходженням: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вулиця Театральна, відповідно до Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (пункт 1 Статуту).

Місцезнаходження Об`єднання: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вулиця Театральна, будинок №5 (пункт 2 Статуту).

Пунктом 5 Статуту визначено, що об`єднання діє відповідно до Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", чинного законодавства України та Статуту.

Згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1005776741 від 24.09.2019 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" зареєстровано - 31.05.2008.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 затверджені Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі Правила РРЕЕ), які регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.

Відповідно до пункту 2.1.2 Правил РРЕЕ оператор системи зобов`язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи. Не допускається розподіл (передача) електричної енергії до точки розподілу електроустановки споживача за відсутності діючого договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з таким споживачем, крім випадку здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних електроустановок.

На виконання вказаних приписів законодавства, позивачем підписано заяву-приєднання (додаток 1 до Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії). За цією заявою-приєднанням відповідно до статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України, Закону України "Про ринок електричної енергії" Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №312, умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, розміщеного на сайті (cek.dp.ua) оператора системи розподілу ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК", ініціюється приєднання споживачів ОСББ "Театральний 5", що здійснює діяльність на підставі Статуту, до умов договору споживача про розподіл електричної енергії за технічними даними Паспорту точки розподілу за об`єктом споживача за адресою: м. Дніпро, вул. Театральна, буд. 5 .

22.05.2019 листом № 2019/05/22-01 позивач звернувся до відповідача з метою приєднання до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, надавши в додатку, зокрема, відповідну заяву-приєднання.

Листом №1565/010.01.-04 від 21.06.2019 відповідач повідомив позивача, що на даний момент на житловий будинок, розташований за адресою м. Дніпро, вул. Театральна, 5, укладено договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії між відповідачем та ТОВ фірма "Ареанда", який є власником даного будинку на підставі рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 16.11.2006 №4151, що підтверджує Виписка з облікової книги про реєстрацію багатоквартирного будинку КП "ДМБТІ" від 16.02.2007; звернень про розірвання даного договору від ТОВ фірма "Ареанда" ЛТД, як власника будинку, до ПрАТ "ЦЕК" не надходило; ПрАТ "ЦЕК" зверталась до ТОВ фірма "Ареанда" ЛТД щодо надання інформації стосовно вирішення даного питання, але жодної письмової відповіді не отримало; відповідач не має права та можливості укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії з позивачем, у зв`язку з відсутністю законодавчих підстав.

Позивач, з урахуванням вимог п.2.1.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, відповідно до якого є обов"язковим укладення договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи, отримавши, на його думку, безпідставну відмову такого оператора стосовно укладення договору з надання послуг з розподілу електричної енергії звернувся з відповідним позовом до суду з вимогою зобов"язати відповідача укласти відповідний договір в судовому порядку.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що відмова відповідача в укладенні договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з позивачем не була безпідставною, оскільки позивачем не дотримано вимог п.2.1.7 Правил роздрібного ринку електричної енергії, зокрема, до заяви-приєднання не надано повний пакет документів, визначених цим пунктом. Крім того, суд дійшов висновку, що позивачем не правильно обраний спосіб захисту порушеного права, з огляду на правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 31.10.2019 по справі № 916/1134/18.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.

Слід зауважити, що правовідносини, які виникають в процесі укладення договору розподілу електричної енергії, регулюються Законом України "Про ринок електричної енергії", Кодексом системи передачі, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №309, кодексом систем розподілу, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №310, кодексом комерційного обліку, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №311, Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №312.

За приписами ч.1 ст.175 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а уповноважена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частина 3 статті 179 ГК України встановлює, що укладення господарського договору є обов?язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов?язком для суб?єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов?язковості укладення договору для певних категорій суб?єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

При укладанні господарських договорів сторони можуть визначити зміст договору на основі договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту (ч.4 ст.179 ГК України).

За приписами ч.6 ст.179 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання, які забезпечують споживачів, зазначених у частині першій цієї статті, електроенергією, зв`язком, послугами залізничного та інших видів транспорту, а у випадках, передбачених законом, також інші суб`єкти зобов`язані укладати договори з усіма споживачами їхньої продукції (послуг). Законодавством можуть бути передбачені обов`язкові умови таких договорів.

Загальний порядок укладання господарських договорів передбачений ст.181 Господарського кодексу України.

Згідно із статтею 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів (частина 1).

Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору (ч.3 ст.184 ГК України).

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, такий вид договору - про надання послуг з розподілу.

За приписами ч.4 ст.46 Закону України "Про ринок електричної енергії" оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Згідно статті 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Підприємець не має права надавати переваги одному споживачеві перед іншим щодо укладення публічного договору, якщо інше не встановлено законом. Підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг). У разі необґрунтованої відмови підприємця від укладення публічного договору він має відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою. Актами цивільного законодавства можуть бути встановлені правила, обов`язкові для сторін при укладенні і виконанні публічного договору . Умови публічного договору, які суперечать частині другій цієї статті та правилам, обов`язковим для сторін при укладенні і виконанні публічного договору, є нікчемними.

Частиною 1 статті 634 ЦК України регламентовано, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Типовий договір розподілу (передачі) електричної енергії затверджується Регулятором.

Відповідно до п. 72 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії", регулятор це - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії", затверджено Типову форму договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (додаток 3 до Правил РРЕЕ).

Водночас, відповідно до п.2.1.1 Правил РРЕЕ результатом розподілу (передачі) електричної енергії на роздрібному ринку є забезпечення можливості отримання відповідним суб`єктом роздрібного ринку електричної енергії необхідного обсягу електричної енергії та рівня електричної потужності із забезпеченням параметрів якості електропостачання, які відповідають установленим стандартам, та категорії надійності електрозабезпечення відповідно до договору в точках приєднання електроустановок учасників роздрібного ринку.

Відповідно до договорів про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що укладаються зі споживачем та електропостачальником відповідно до цих Правил, оператор системи передачі згідно з Кодексом системи передачі та оператори систем розподілу згідно з Кодексом систем розподілу здійснюють, відповідно, передачу та розподіл електричної енергії на роздрібному ринку в точку розподілу до електроустановки споживача на території діяльності відповідного оператора системи.

Пунктом 2.1.2. Правил РРЕЕ встановлено, що оператор системи зобов`язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи. Не допускається розподіл (передача) електричної енергії до точки розподілу електроустановки споживача за відсутності діючого договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з таким споживачем, крім випадку здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних електроустановок.

Ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач. (пункт 2.1.3. Правил).

Споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності чинного паспорта точки розподілу . У разі надання послуги з приєднання до електричних мереж ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є оператор системи.

Пунктом 2.1.4. Правил РРЕЕ встановлено, що договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.

Оператор системи розподілу зобов`язаний на головній сторінці свого веб-сайту, а також у друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності, та у власних центрах обслуговування споживачів розмістити редакцію договору про надання послуг з розподілу електричної енергії та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених цими Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу .

За визначеннями, наведеними у п.1.1.2 Правил РРЕЕ, паспорт точки розподілу (передачі) - акт (документ), складений оператором системи, у якому зазначаються технічні параметри точки підключення споживача - потужність, дозволена до використання, приєднана потужність, межі балансової належності , однолінійна схема, формула донарахування втрат електричної енергії відповідно до Кодексу комерційного обліку, тип засобу/системи комерційного обліку, ЕІС-коди та інша технічна інформація, необхідна для електрозабезпечення об`єкта споживача за точками розподілу (передачі) електричної енергії.

Відповідно до пункту 2.1.7. Правил РРЕЕ, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії заявник у разі зміни споживача , форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи:

1) заяву про укладення відповідного договору із зазначенням місцезнаходження об`єкта та реквізитів заявника та наявності чинного паспорту точки розподілу;

2) для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР;

для фізичних осіб: копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера або реєстраційного номера картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади і мають відмітку у паспорті);

3) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача);

4) копію документа про підтвердження повноважень особи на укладення договору (витяг з установчого документа про повноваження керівника (для юридичних осіб), копію довіреності, виданої в установленому порядку тощо), за необхідності;

5) копію декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на будівельні майданчики, у разі якщо наявність такого дозволу є обов`язковою або зазначені документи вимагаються законодавством у сфері містобудування) та/або у визначених законодавством випадках, копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок);

6) довідку про обсяги очікуваного споживання електроенергії окремо за кожною площадкою вимірювання споживача (крім побутових споживачів).

Відповідно до визначення термінів, наведених у ст.1 Закону України "Про об"єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі Закон про ОСББ) об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна .

В розумінні визначення термінів, наведених у статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Відповідно до частини 4 вказаного Закону про ОСББ об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна , забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Статтею 5 Закону України про ОСББ визначено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.

У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.

Аналогічні положення містяться у частинах 5, 6 ст.5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", відповідно до яких замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку . У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.

Об`єднання відповідно до цього Закону та статуту зобов`язане у випадках, передбачених законодавством, статутом об`єднання, представляти інтереси співвласників відповідно до наданих повноважень у відносинах з третіми особами. (стаття 18 Закону).

Згідно до статті 29 Закону встановлено, що особи, винні у недотриманні вимог цього Закону несуть цивільну, кримінальну, адміністративну відповідальність відповідно до закону.

З урахуванням наведених правових норм для обов"язкового укладення договору розподілу електричної енергії, через необхідність формування паспорта точки розподілу, яка включає, в тому числі визначення межі балансової належності, визначення приєднаної потужності споживача, оператору системи розподілу (відповідачу) необхідні документи про право власності або користування заявника (позивача) на об"єкт розподілу (будинок), приналежностями якого є технічна документація на цей об"єкт, зокрема, у спірних відносинах, документація щодо системи електропостачання будинку.

Вказана документація саме на будинок, а не окремі житлові/нежитлові приміщення, оскільки в розумінні Закону про ОСББ та Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" до спільної власності співвласників будинку входять, місця загального користування, в тому числі допоміжні, тощо, має бути наявною у забудовника, власника будинку, управителя будинку, без окремого договору з яким, в розумінні вищевказаних законів, функції з управління спільним майном здійснює об"єднання співвласників багатоквартирного будинку.

З огляду на викладене не приймаються доводи апеляційної скарги про викривлення судом першої інстанції змісту п.2.1.7 Правил РРЕЕ, оскільки саме позивач вільно тлумачить цю норму права, а також доводи позивача, що вказану документацію за цим пунктом неможливо надати, а надані довідки про право власності окремих фізичних та юридичних осіб на житлові/нежитлові приміщення є належним доказом права власності на будинок в цілому, в розумінні п.2.1.7 Правил РРЕЕ.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивач ні суду, в якості доказів обґрунтування заявлених вимог, ні відповідачу, з метою приєднання до умов договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, не надав, всупереч вимогам пункту 2.1.7. Правил, копій документів, якими визначено право власності на житловий будинок №5 по вул. Театральній за ОСББ "Театральний 5" або право користування на об"єкт.

При цьому судом першої інстанції обґрунтовано не взяті до уваги надані позивачем відомості про об`єкти нерухомого майна, а саме Інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта нерухомого майна від 03.07.2017 №91012287, в якості належного та допустимого доказу на підтвердження права власності позивача на вказаний будинок, оскільки вказані відомості підтверджують право власності фізичних та юридичних осіб на їх власні квартири та частину нежитлових приміщень, що розташовані за адресою м. Дніпро, вул. Театральна, 5, втім, жодним чином не підтверджують право власності позивача на вказаний будинок.

Також судом підставно зазначено, що позивачем не надано доказів на підтвердження факту звернення до колишнього балансоутримувача житлового будинку №5 по вул. Театральній щодо передачі останнім позивачу примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію: технічного паспорту і планів інженерних мереж, відмови в наданні зазначених документів.

Крім цього, у разі відсутності документації на багатоквартирний будинок, а саме житловий будинок №5 по вул. Театральній, позивач повинен був надати докази на підтвердження факту відновлювання технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію: технічного паспорту і планів інженерних мереж.

Отже, з урахуванням встановлених обставин справи, неподання позивачем відповідачу до заяви-приєднання повного пакету документів, передбаченого п.2.1.7 Правил РРЕЕ, відмову відповідача в укладенні договору неможливо вважати безпідставною, в зв"язку з чим судом обґрунтовано відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Слід зауважити, що відповідач у своїй відповіді на заявку позивача вказав на вже існуючий договір з розподілу електричної енергії на спірний об"єкт - будинок по вул. Театральній, 5, укладений між ним та ТОВ фірма "Ареанда" ЛТД (попередній балансоутримувач будинку), втім, до матеріалів справи примірник такого договору ні відповідачем, ні третьою особою надано не було, що не пливає на оцінку правомірності відмови позивачу в укладенні договору з підстав неподання останнім повного пакету документів, які вимагаються законодавством для укладення такого виду договору.

Вказане спростовує доводи апеляційної скарги, що відносини між позивачем та третьою особою щодо технічної документації та документації, на підставі якої будинок був введений в експлуатацію, не є предметом спору у цій справі, а відмова у відсутності цих документів не була підставою для відмови відповідача від укладення договору, оскільки саме на невідповідності поданих позивачем документів згідно п.2.1.7 Правил РРЕЕ наголошував відповідач у своїй відмові; що наявність таких документів не є обов"язковою умовою для укладення договору про розподіл електричної енергії відповідно до п.2.1.7 Правил РРЕЕ, оскільки саме технічна документація на будинок є приналежністю до документів на право власності на будинок в цілому, право користування будинком саме позивачем (ОСББ), наявність якого вимагає п.п.3 п.2.1.7 Правил РРЕЕ.

Щодо доводів апеляційної скарги про належне обрання способу захисту порушеного права, яке узгоджувалось з існуючою на момент подання позовної заяви позицією (викладеної у постанові Вищого господарського суду України від 06.11.2013 по справі № 905/3497/13) та безпідставне посилання суду на зміну правової позиції щодо захисту порушеного права, яка викладена у постанові Верховного Суду, викладену у постанові від 31.10.2019 по справі № 916/1134/18, з огляду на подання позову позивачем у вересні 2019 року, колегія суддів зазначає наступне.

Так, з урахуванням датування позовної заяви 26.09.2019 та подання її до суду 01.10.2019 є помилковим посилання суду на правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 31.10.2019 по справі № 916/1134/18 щодо обраного позивачем способу захисту права, оскільки вказана постанова датована вже після подання позивачем позову.

Втім, слід зауважити, що аналогічну позицію про належність такого захисту порушеного права, як зобов"язання укласти договір, висловлено і в постанові Верховного Суду від 24.09.2019 по справі № 922/3129/18, зокрема, що обраний позивачем спосіб захисту його порушених прав або законних інтересів шляхом подання позову з вимогою про зобов`язання відповідача укласти договір не є ефективним та не сприятиме відновленню порушеного права позивача. Належним способом захисту у даному випадку є вимога про визнання договору укладеним.

Неправильно обраний спосіб захисту є самостійною підставою для відмови у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених обставин (аналогічний правовий висновок наведено в постанові Верховного Суду від 09.07.2019 у справі №916/1668/18 ).

Таким чином, спростовуються доводи заявника про правильно обраний спосіб захисту права та про існування на момент подання позову усталеної правової практики.

При цьому, також суд апеляційної інстанції звертає увагу апелянта, що вимога апеляційної скарги про скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нового рішення у справі, яким слід визнати укладеним публічний договір приєднання про надання послуг із розподілу електричної енергії між Приватним акціонерним товариством "Підприємство з експлуатації електричних мереж "Центральна енергетична компанія" та Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5" на умовах, визначених типовим договором про надання послуг з розподілу електричної енергії, який є додатком №3 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженого поставною Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018, не може бути прийнята судом апеляційної інстанції в силу вимог ст.14, ч.2 ст.237, ч.5 ст.269 ГПК України, оскільки така вимога не була предметом розгляду в суді першої інстанції.

З огляду на вищенаведене, суд першої інстанції при вирішенні даної справи правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, прийняв законне та обґрунтоване рішення, тому у відповідності до ст. 276 ГПК України в задоволенні скарги слід відмовити, а оскаржуване судове рішення слід залишити без змін.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати, понесені у зв`язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282-284 ГПК України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5", м. Дніпро на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019 у справі №904/4435/19 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.12.2019 у справі №904/4435/19 - залишити без змін.

Судові витрати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Театральний 5", м. Дніпро за подання апеляційної скарги на ухвалу суду покласти на заявника апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 03.03.2020.

Головуючий суддя О.Г. Іванов

Суддя М.О. Дармін

Суддя С.Г. Антонік

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.02.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу87994570
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4435/19

Постанова від 26.02.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 03.02.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 22.01.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 16.12.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

Ухвала від 22.10.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

Ухвала від 07.10.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Наталія Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні