Окрема ухвала
від 04.03.2020 по справі 922/191/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


"04" березня 2020 р.Справа № 922/191/20 ОКРЕМА УХВАЛА

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калініченко Н.В.

за заявою Приватного підприємства "Шериф-Пультова безпека", м. Київ до Товариства з обмеженою відповідальністю "Джи-Групп", м. Харків про видачу судового наказу ВСТАНОВИВ:

Заявник, Приватне підприємство Шериф-Пультова безпека , звернувся із заявою про видачу судового наказу про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Джи-Групп заборгованість договором № 107404 про надання послуг за допомогою технічних засобів охорони від 24 лютого 2018 року в розмірі 6 214,00 грн.

Через АТ "Укрпошта" на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Джи-Групп (61052, м. Харків, вул. Полтавський шлях, буд. 56) надіслано рекомендований лист з повідомленням про вручення із трек-номером № 6102231152546. Однак, дана судова кореспонденція 06 лютого 2020 року повернулась на адресу суду із довідкою пошти - за закінченням встановленого строку зберігання .

Надалі суд, з використанням послуг ПАТ Укрпошта , повторно направив на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Джи-Групп (61052, м. Харків, вул. Полтавський шлях, буд. 56) рекомендований лист з повідомленням про вручення із трек-номером № 6102231205038, який 18 лютого 2020 року повернувся на адресу суду із довідкою пошти - за закінченням встановленого строку зберігання .

Втрете, на адресу боржника, за допомогою оператора поштового зв`язку АТ Укрпошта , суд направив на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Джи-Групп (61052, м. Харків, вул. Полтавський шлях, буд. 56) рекомендований лист з повідомленням про вручення із трек-номером № 6102231348025, який 02 березня 2020 року повернувся на адресу суду без довідкою пошти.

Правові, соціально-економічні та організаційні основи діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку, а також регулювання відносин між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, операторами поштового зв`язку і користувачами їх послуг визначає Закон України "Про поштовий зв`язок", статтею 2 якого передбачено, що відносини у сфері надання послуг поштового зв`язку регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Однією з основних засад діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку є, зокрема, забезпечення надання послуг поштового зв`язку встановленого рівня якості (стаття 3 Закону України "Про поштовий зв`язок").

Згідно зі статтею 15 Закону України "Про поштовий зв`язок" національний оператор, яким є Акціонерне товариство "Укрпошта" (розпорядження Кабінету Міністрів України № 10-р від 10 січня 2002 року "Про національного оператора поштового зв`язку"), забезпечує надання на всій території України універсальних послуг поштового зв`язку за переліком.

Відповідно до пункту 9 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв`язку" № 270 від 05 квітня 2009 року (далі - Правила), національний оператор поштового зв`язку забезпечує надання універсальних послуг поштового зв`язку на всій території України. До універсальних послуг поштового зв`язку належать послуги з пересилання поштових карток, листів, бандеролей, секограм - простих та рекомендованих.

Відповідно до пункту 99-2 Правил рекомендовані поштові відправлення з позначкою Судова повістка , адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання пошти, під розпис. У разі відсутності адресата за вказаною на рекомендованому листі адресою працівник поштового зв`язку робить позначку адресат відсутній за вказаною адресою, яка засвідчується підписом з проставленням відбитку календарного штемпеля і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.

Відповідальність за невиконання чи неналежне виконання послуг поштового зв`язку закріплена пунктом 129 Правил.

Разом з цим, порядок приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень визначає Порядок пересилання поштових відправлень (далі - Порядок), затверджений наказом Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта" № 211 від 12 травня 2006 року, дія якого, згідно з пунктом 1.2 поширюється на національного оператора поштового зв`язку, виконання функцій якого покладене на Українське державне підприємство поштового зв`язку "Укрпошта" (далі - УДППЗ "Укрпошта").

Положеннями порядку передбачено, зокрема, здійснення обробки та вручення вхідної письмової кореспонденції в доставних відділеннях поштового зв`язку, не оснащених та оснащених автоматизовним робочим місцем відділення зв`язку (пункти 3.1.6 та 3.1.7 відповідно).

Відповідно до пункту 3.1.6.5 Порядку рекомендовані поштові відправлення, урядові відправлення (прості та рекомендовані), рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, всі повторні повідомлення записуються до книги ф. 8. Книги ф. 8 ведуться за кожною доставною дільницею та окремо на відправлення, що підлягають видачі безпосередньо у відділенні поштового зв`язку. У книзі ф. 8 нумерація запису поштових відправлень, що видаються в доставку, ведеться щодня, а тих, що видаються в об`єктах поштового зв`язку, - протягом місяця. У другій графі книги ф. 8 при запису рекомендованих відправлень із повідомленнями про вручення додатково вказується "Повід." при запису рекомендованих листів і поштових карток з відміткою "Вручити особисто" -"В/особ.", рекомендованих листів з відміткою "Судова повістка" - "Суд. пов." При надходженні повернених або досланих рекомендованих відправлень у четвертій графі зазначаються відповідно літери "П" і "Д", вказується місце приймання та звідки повернене або дослане рекомендоване відправлення.

Так, згідно з пунктами 3.1.6.11, 3.1.6.15 Порядку в одержанні рекомендованих поштових відправлень одержувач розписується в книзі ф. 8 та вказує своє прізвище.

Після кожної доставки листоноша звітує про вручення поштових відправлень. При цьому він здає працівнику, який контролює роботу листоноші, невручені поштові відправлення з довідками ф. 20, а також гроші за надані послуги споживачам вдома.

За положеннями пункту 3.1.6.16 Порядку працівник, який контролює роботу листонош, зобов`язаний: а) перевірити в книзі ф. 8 (реєстрі ф. 11) наявність розписок адресатів; б) перевірити наявність відміток у книзі ф. 8 та на відправленні щодо вкладання ф. 22а до абонскриньки; в) зробити відмітку в останній графі книги ф. 8 про причину невручення згідно з довідкою ф. 20; г) перевірити правильність оформлення повідомлень про вручення поштових відправлень із відміткою "Вручити особисто"; ґ) одержати рекомендовані відправлення, прийняті листоношею на доставній дільниці; д) прийняти письмову кореспонденцію, вийняту із поштових скриньок. Після перевірки особа, яка здійснює контроль, розписується в книзі ф. 8 (реєстрі ф. 11).

Згідно з пунктом 3.1.7.6 Порядку передбачено, що після кожної доставки листоноша здає працівнику, який контролює роботу листонош, невручені поштові відправлення з довідками ф. 20, грошову готівку за надані послуги споживачам вдома, окремі аркуші ф. 8 із заповненим звітом. Звіт підписується працівником, який контролює роботу листонош, відділяється від ф. 8 та передається листоноші.

Пунктом 7.1.1. Порядку поштові відправлення досилаються (повертаються) і вручаються адресатам (відправникам) з довідками ф. 20. При поверненні (досиланні) поштового відправлення причина повернення (досилання) зазначається на довідці ф. 20 (аналогічному відбитку штампа), яка акуратно прикріплюється на лицьовому боці відправлення. При поверненні (досиланні) посилки причина повернення (досилання) робиться й на зворотному боці бланка супровідної адреси, яка затверджується підписом працівника зв`язку та відбитком календарного штемпеля. Правильність оформлення реєстрованих поштових відправлень, що досилаються (повертаються) перевіряється начальниками цехів (дільниць), відділень поштового зв`язку (їхніми заступниками). (пункт 7.1.2. та 7.1.3.)

На противагу зазначеному, працівниками Відділення поштового зв`язку № 52 м. Харків Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" не було належно виконано покладені на них службові обов`язки по доставці поштових відправлень, адресованих боржнику по даній справі, як це встановлено в статті 242 Господарського процесуального кодексу України, пунктом 99-2 Правил надання послуг поштового зв`язку та пунктом 3.1.6, 3.1.7, 7.1.1. Порядку, оскільки не вручена Товариству з обмеженою відповідальністю Джи-Групп судова кореспонденція за штрих-кодом № 6102231348025 не містить жодної довідки АТ Укрпошта .

Інша судова кореспонденція, яка була направлена адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Джи-Групп (61052, м. Харків, вул. Полтавський шлях, буд. 56) поверталась на адресу суду із довідкою пошти - за закінченням встановленого строку зберігання .

Зі змісту частини восьмої статті 128 ГПК України випливають конкретні відмітки, які мають робитись щодо судових повідомлень особами, які здійснюють їх поштову доставку у вигляді рекомендованих листів.

Вищезазначені положення господарського процесуального законодавства не передбачають повернення рекомендованих листів з відміткою за закінченням встановленого строку зберігання , така відмітка не передбачена як причина невручення судового повідомлення. Ця відмітка не розкриває суті причини неможливості вручити адресату відповідний рекомендований лист. Отже, подібна відмітка не дає суду обґрунтованих процесуальних підстав для визначення факту належного повідомлення сторони у судовій справі, зокрема не визначає чи адресат відмовився від отримання судового повідомлення, чи адресат відсутній, чи особа, якій адресовано судову повістку, не виявлено в місці проживання.

Зазначене в певній мірі позбавляє сенсу рекомендовані листи як елемент визначеності в процедурах повідомлення сторін спору у господарському процесі. Разом з тим, така практика, враховуючи, що відповідні рекомендовані листи АТ Укрпошта повертає до суду з відміткою за закінченням встановленого строку зберігання , сприяє широким можливостям зловживання процесуальними правами, оскільки адресат може безкінечно не з`являтись за відповідним рекомендованим листом до відділення АТ Укрпошта , уникати особистої зустрічі з працівниками АТ Укрпошта , а відтак, фактично унеможливлювати розгляд судом спору у відповідності до вимог господарського процесуального законодавства з застосуванням такого механізму доставки повідомлення сторін спору як рекомендовані листи з повідомленням про вручення.

Очевидним є те, що суди не можуть безпосередньо виконувати зазначені вимоги господарського процесуального законодавства щодо передачі повідомлень під розписку та повернень їх собі з зазначенням причин невручення. Ці функції покладено на особу, яка надає послуги поштового зв`язку.

Відповідно до умов пункту 2.3. Статуту АТ Укрпошта , затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 14 грудня 2018 року № 611 (далі - Статут), АТ Укрпошта у своїй діяльності керується Конституцією України, законодавством України, у тому числі законодавством щодо запобігання корупції, актами Всесвітнього поштового союзу, Статутом, а також внутрішніми документами АТ Укрпошта , прийнятими відповідно до Статуту.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2002 року № 10-р Про національного оператора поштового зв`язку АТ Укрпошта є національним оператором поштового зв`язку.

Закон України від 04 жовтня 2001 року Про поштовий зв`язок (далі - Закон про поштовий зв`язок) згідно його преамбули визначає правові, соціально-економічні та організаційні основи діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку, а також регулює відносини між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, операторами поштового зв`язку і користувачами їх послуг.

Відносини у сфері надання послуг поштового зв`язку регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (частина перша статті 2 Закону про поштовий зв`язок).

Абзац 2 та 8 частини 1 статті 3 Закону про поштовий зв`язок основними засадами діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку зазначають захист інтересів користувачів у сфері надання послуг поштового зв`язку та єдність правил, стандартів і норм у сфері надання послуг поштового зв`язку.

Згідно з абзацами 16 та 19 частини 1 статті 1 Закону про поштовий зв`язок пересилання поштових відправлень - сукупність операцій з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень. послуги поштового зв`язку - продукт діяльності оператора поштового зв`язку з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень, виконання доручень користувачів щодо поштових переказів, банківських операцій, спрямований на задоволення потреб користувачів.

Оператори поштового зв`язку надають послуги з пересилання внутрішніх поштових відправлень, до яких, зокрема, належать рекомендовані листи (абзац 4 пункту 8 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2009 року № 270 в редакції, чинній на момент направлення копії відповідного судового рішення (далі - Правила). Рекомендованим поштовим відправленням є, зокрема, реєстрований лист, який приймається для пересилання без оцінки відправником вартості його вкладення (абзац двадцять сьомий пункту 2 Правил). У разі подання для пересилання, зокрема, реєстрованого поштового відправлення з повідомленням про його вручення відправник заповнює бланк повідомлення на свою поштову адресу або адресу особи, якій за його дорученням належить надіслати повідомлення після вручення поштового відправлення, поштового переказу (абзац перший пункту 62 Правил).

Згідно із абзацом 8 пункту 2 Правил вручення поштового відправлення - виробнича операція, яка полягає у видачі поштового відправлення одержувачу.

Відповідно до абзацу 18 пункту 2 Правил повідомлення про вручення поштового відправлення - повідомлення, яким оператор поштового зв`язку доводить до відома відправника чи уповноваженої ним особи інформацію про дату вручення реєстрованого поштового відправлення та прізвище одержувача.

Рекомендовані листи з позначкою Судова повістка приймаються для пересилання лише з рекомендованим повідомленням про їх вручення (абзац 2 пункту 17 Правил).

Відповідно до абзацу 3 пункту 116 Правил у разі невручення рекомендованого листа з позначкою Судова повістка з поважних причин рекомендований лист разом з бланком повідомлення про вручення повертається за зворотною адресою не пізніше ніж через п`ять календарних днів з дня надходження листа до об`єкта поштового зв`язку місця призначення із зазначенням причини невручення.

Ані Закон про поштовий зв`язок, ані Правила не передбачають для судових повідомлень, направлених рекомендованим листом, довідки із зазначенням причини повернення - за закінченням встановленого строку зберігання , яка засвідчується підписом працівника поштового зв`язку та відбитком календарного штемпеля. Зазначене за своїм сутнісним змістом не є причиною невручення, а є причиною повернення. З зазначених норм права випливає, що у разі повернення рекомендованого листа з позначкою Судова повістка , мають зазначатись причини невручення, а не причини повернення такого рекомендованого листа.

Правовий висновок викладений у ухвалі Верховного Суду від 23 січня 2020 року по справі № 761/15565/16-ц.

Систематичний характер порушень Відділенням поштового зв`язку № 52 м. Харків Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" свідчить не тільки про неналежне виконання своїх обов`язків працівниками такого відділення зв`язку, але й про неналежну організацію роботи самих відділень та про відсутність відповідного контролю зі сторони керівництва Харківської дирекції АТ Укрпошта .

Крім того, систематичне направлення судом поштових відправлень рекомендованим листом з позначкою Судова повістка , через неналежне виконання працівниками відділень зв`язку АТ Укрпошта пункту 99-2 Правил, призводить до необґрунтованих витрат суду на послуги зв`язку.

Вказані обставини свідчать про неналежне виконання працівниками Харківської дирекції АТ "Укрпошта" в особі відділення поштового зв`язку № 52, з положень Закону України "Про поштовий зв`язок" та пунктів 99-2, 114, 116 Правил надання послуг поштового зв`язку.

Такі дії з боку Відділення поштового зв`язку № 52 м. Харків Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" можуть свідчити про перешкоджання сторонам у реалізації їх права на звернення до суду (право на суд), що є неприпустимим в демократичному суспільстві, де принцип верховенства права визнається як фундаментальним правовим принципом.

Подібний правовий висновок містяться у постановленій Верховним Судом окремій ухвалі від 12 лютого 2020 року по справі № 925/782/18.

Оскільки Відділенням поштового зв`язку № 52 м. Харків Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" порушено чинне законодавство України, то суд вбачає за необхідне надіслати окрему ухвалу для усунення вказаних порушень, з`ясування причин невиконання обов`язку щодо вручення поштових відправлень.

Додатково суд зазначає на те, що 21 лютого 2020 року на адресу Відділення поштового зв`язку № 52 м. Харків Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" було сформовано лист проханням надати інформацію щодо поштових відправлень з трек-номером № 6102231152546 та № 6102231205038. Проте, на час формування даної окремої ухвали, жодної відповіді на адресу суду не надходило.

Суд звертає увагу Харківської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" на приписи статті 18 Закону України Про поштовий зв`язок та Главу 9 ГПК України, якими передбачено відповідальність операторів у сфері надання послуг поштового зв`язку та заходи процесуального примусу, відповідно.

Відповідно до частини першої статті 246 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.

Згідно з частинами шостою, сьомою статті 246 ГПК України окрема ухвала надсилається відповідним юридичним та фізичним особам, державним та іншим органам, посадовим особам, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом недоліки чи порушення чи запобігти їх повторенню. Окрема ухвала щодо прокурора або адвоката надсилається органу, до повноважень якого належить притягнення до дисциплінарної відповідальності прокурора або адвоката відповідно.

З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.

Враховуючи викладене, cуд вважає за необхідне постановити окрему ухвалу та направити її Харківській дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" для вжиття відповідних заходів щодо усунення зазначеного порушення та запобігання допущення подібних порушень.

Керуючись статтями 232-236, 246 Господарського процесуального кодексу України, суд,-

УХВАЛИВ:

Направити Харківській дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" окрему ухвалу у справі № 922/191/20 з метою усунення порушень порядку вручення поштової кореспонденції.

Про вжиті заходи повідомити господарській суд Харківської області у десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Повний текст ухвали складено 04 березня 2020 року.

Суддя Калініченко Н.В.

922/191/20

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення04.03.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу87996003
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/191/20

Ухвала від 02.11.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Окрема ухвала від 04.03.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Судовий наказ від 28.01.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні