Рішення
від 05.03.2020 по справі 360/561/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

05 березня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/561/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду А.Г. Секірська, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 до Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

05.02.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 (далі - позивач) до Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області (далі - відповідач), у якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею комунального закладу Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради ;

- зобов`язати Валуйську сільську раду Станично-Луганського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею комунального закладу Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Луганською місцевою прокуратурою № 2 Луганської області у межах наданого ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру права витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, опрацьовано інформацію Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області № 36 від 29.01.2020. На земельну ділянку під комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № З Козачок загального типу Валуйської сільської ради , розташованого за адресою: вул. Шкільна, 98, с. Вільхове, Станично-Луганський район, Луганська область, правовстановлюючі документи відсутні.

Факт не оформлення права постійного користування означеною земельною ділянкою підтверджується відомостями, наявними у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно. За відомостями, наявними у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, державна реєстрація права користування земельною ділянкою, яка використовується вказаним навчальним закладом, не проводилася. Вказана земельна ділянка належить громаді села Валуйське, тому її використання може здійснюватися у суворій відповідності з вимогами чинного земельного законодавства, із дотриманням певних обмежень щодо використання земель комунальної форми власності. У даному випадку використання вказаної земельної ділянки комунальної форми власності здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства: шляхом користування земельною ділянкою без державної реєстрації права постійного користування.

Щодо наявності підстав для звернення прокурора до суду з даним позовом наведені положення пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України, статті 23 Закону України Про прокуратуру , частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України, рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99, та зазначено, що звернення прокурора до суду спрямоване на дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновлення законності при вирішенні питання щодо розпорядження земельною ділянкою комунальної форми власності. Вирішуючи справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної особи ЄСПЛ у рішенні у справі Трегубенко проти України від 02.11.2004 категорично ствердив, що правильне застосування законодавства незаперечно становить суспільний інтерес (пункт 54 рішення).

Також підставами звернення прокурора до суду стало порушення вимог земельного законодавства, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та освітнього процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, що, у свою чергу, є не виконанням гарантій держави у сфері освіти.

Недотримання вимог земельного законодавства та законодавства про освіту також зачіпає інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель.

За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право постійного користування земельною ділянкою під КЗ Дошкільний навчальний заклад освіти ясла - садок № 3 Козачок відсутній.

Саме відповідач є розпорядником земель комунальної власності та наділений повноваженнями з розпорядження вказаними землями в межах населеного пункту. Однак, у порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту технічну документацію щодо користування зазначеною земельною ділянкою не розроблено, право користування землею не оформлено, державну реєстрацію цього права не проведено. Тому, саме бездіяльність відповідача, яка виразилась у невиконанні вимог земельного законодавства створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу та освітнього процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

На підставі вищевикладеного позивач просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 06.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради (арк. спр. 29-30).

20.02.2020 за вх. № 6752/2020 через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) суду надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 37-38), в якому позивач не заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначив, що оформлення права постійного користування земельною ділянкою потребує значних матеріальних коштів, які в місцевому бюджеті ради відсутні. Валуйська сільська рада розташована у зоні бойових дій та знаходиться на лінії зіткнення внаслідок конфлікту на сході України. У зв`язку з початком на території Луганської області антитерористичної операції та з метою підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції Верховною Радою України було прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669 та внесені відповідні зміни до Податкового кодексу України, згідно до яких за період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або операції об`єднаних сил податок: на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та плата за землю не нараховуються та не сплачуються. Вказані податки є основним джерелом надходжень до місцевого бюджету Валуйської сільської ради .

За період з 14.06.2014 по 2019 рік Валуйська сільська рада втратила доходи до місцевого бюджету від сплати цих податків у сумі 8493,3 тис.грн. Компенсація втрат до місцевого бюджету державою, як це передбачено статтею 103 Бюджетного кодексу, не проводилась. При надходженні коштів до місцевого бюджету Валуйська сільська рада оформить право постійного користування земельною ділянкою, на якій розташовано Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок №3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради .

Проти позовних вимог відповідач не заперечує.

Від представника третьої особи 13.02.2020 за вх. № 5714/2020 надійшов лист, в якому останній зазначив, що не заперечує проти задоволення позовних вимог (арк. спр. 35).

Позивач у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, надав клопотання від 28.02.2020 за вх. № 7906/2020 про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує (арк.спр. 43).

Представник відповідача у судове засідання не прибув, у відзиві на позовну заяву просив суд розглядати справу без його участі (арк. спр. 38).

Представник третьої особи у судове засідання не прибув, у заяві про визнання позовних вимог просив суд розглядати справу без його участі (арк. спр. 35).

Суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження у відповідності до вимог частини третьої статті 194 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Валуйська сільська рада Станично-Луганського району Луганської області є органом місцевого самоврядування, зареєстрований в Єдиному державному реєстрі 21.05.1997, 20.02.2007 за № 1 376 120 0000 000396, місцезнаходження: Луганська обл., Станично-Луганський район, село Валуйське, вул. Центральна, будинок 274, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 05.03.2020 за № 1006430747 (арк. спр. 49-50).

Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради, код за ЄРПОУ 37475105 є комунальною організацією, зареєстрований 22.02.2011 за № 13761020000000643 Станично-Луганською районною державною адміністрацією Луганської області, місцезнаходження: Луганська обл., Станично-Луганський район, с. Вільхове, вул. Шкільна, б. 98, засновник - Валуйська сільська рада Станично - Луганського району Луганської області (арк. спр. 21,22, 46-47).

На підставі рішення Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області №26/9 від 23.09.2010 створено Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради (арк. спр. 13).

Рішенням сесії №26/9 від 23.09.2010 Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області затверджено статут Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради (арк. спр. 13).

Відповідно до п. 1.3 Статуту КЗ ДНЗ освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради (далі - Статут), засновник дошкільного закладу - Валуйська сільська ради Станично-Луганського району Луганської області, засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (арк. спр. 14).

Відповідно до п. 9.1 Статуту відповідно до рішення Валуйської сільської ради № 26/9 від 23 вересня 2010 року дошкільному закладу передано в оперативне управління: земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики та інші матеріальні цінності.

Згідно із п. 10.1 Статуту джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти засновника, відповідних бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб (арк. спр. 20).

Відповідно до п. 8.1 управління закладом освіти здійснюється його засновником виконавчим комітетом Валуйської сільської ради (арк. спр. 17).

З листа Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області до Луганської місцевої прокуратури №2 від 29.01.2020 № 36 вбачається, що право на постійне користування земельною ділянкою під комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради не оформлювалось (арк. спр.12).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав властності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.01.2020 № 19759708 за Комунальним закладом Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок , розташованого за адресою: вул. Шкільна, 98, с. Валуйське, Станично-Луганський район, Луганська область, інформація щодо наявності правовстановлюючих документів відсутня, земельна ділянка не сформована, кадастровий номер не визначався (арк. спр. 23).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом «а» частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини другої цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-VI «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з частиною третьої статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

З вище описаних матеріалів справи судом встановлено, що комунальний заклад ДНЗ освіти ясла-садок № 3 Козачок переданий на баланс відповідачу, який, у свою чергу, мав вжити заходів щодо оформлення відповідних прав на земельну ділянку під будівлями та спорудами під цим закладом.

Разом з тим, всупереч вищезазначених вимог діючого законодавства, відповідач, починаючи з 23 вересня 2010 року (прийняття рішення, яким передано КЗ ДНЗ освіти ясла-садок № 3 Козачок на баланс Валуйської сільської ради), не вживав жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку та державної реєстрації права постійного користування, тобто допустив протиправну бездіяльність.

Як вже вищевказано, відповідач визнає позов у повному обсязі.

У частинах 3, 4 статті 112 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає відмови від адміністративного позову, визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.

Також суд зазначає, що в даному випадку прокурором належним чином обґрунтовано наявність підстав звернення до суду з позовом.

Питання по судовому збору не вирішується оскільки, відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Луганської місцевої прокуратури № 2 (місцезнаходження: 93601, Луганська обл., смт. Станиця Луганська, вул. Центральна, 41) до Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області (код за ЄДРПОУ 04337328, місцезнаходження: 93650, Луганська обл., Станично-Луганський район, с. Валуйське, вул. Центральна, 274), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради (код ЄДРПОУ 37475105, місцезнаходження: 93653, Луганська область, Станично - Луганський район, с. Вільхове, вул. Шкільна, буд. 98), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Валуйської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області щодо неоформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею комунального закладу Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № З Козачок загального типу Валуйської сільської ради .

Зобов`язати Валуйську сільську раду Станично-Луганського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею комунального закладу Дошкільний навчальний заклад освіти ясла-садок № 3 Козачок загального типу Валуйської сільської ради .

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу88019128
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/561/20

Рішення від 05.03.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні