Рішення
від 04.03.2020 по справі 924/1134/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" березня 2020 р. Справа № 924/1134/19

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., секретаря судового засідання Комарніцької Н.П., розглянувши справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Голд Вей", м. Київ

до приватного підприємства "Торговий дім "Гранд Стоун", м. Славута Хмельницької області

про стягнення 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 10926,03 грн. пені, 1021,15 грн. 3% річних та 1524,82 грн. інфляційних нарахувань,

за участю представників сторін:

позивача: Ходацький С.Ю. - згідно ордеру серія КС №688256 від 06.12.2019 року (в режимі відео конференції);

відповідача: Федорчук С.Й. - заступник директора з правової роботи

рішення ухвалюється після оголошеної 02.03.2020 року перерви

ВСТАНОВИВ:

позивач звернувся з позовом до відповідача, у якому просить, з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог, стягнути 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 10926,03 грн. пені, 1021,15 грн. 3% річних та 1524,82 грн. інфляційних нарахувань. Свої вимоги мотивує неналежним виконанням відповідачем положень договору транспортно-експедиційного обслуговування №462/07-19 від 11.07.2019 року, за умовами якого позивач взяв на себе зобов`язання за плату і за рахунок клієнта надати та/або організувати надання послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу залізничним транспортом територією України та іноземних держав, а відповідач зобов`язався прийняти та оплатити надані послуги.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 01.11.2019 року відкрито провадження у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Голд Вей", м. Київ до приватного підприємства "Торговий дім "Гранд Стоун", м. Славута Хмельницької області про стягнення 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 4784,59 грн. пені, 422,16 грн. 3% річних та 402,67 грн. інфляційних нарахувань; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 25.11.2019 року постановлено здійснювати розгляд справи №924/1134/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Голд Вей", м. Київ до приватного підприємства "Торговий дім "Гранд Стоун", м. Славута Хмельницької області про стягнення 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 4784,59 грн. пені, 422,16 грн. 3% річних та 402,67 грн. інфляційних нарахувань, за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 15.01.2020 року прийнято заявлене позивачем збільшення позовних вимог.

Ухвалою суду від 03.02.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Повноважний представник позивача позов підтримав, наполягає на його задоволенні.

Представник відповідача під час судового розгляду спору та у наданому суду відзиві на позов від 18.11.2019 року вважає позовні вимоги безпідставними, наголошує на тому, що між сторонами у справі було укладено договір на забезпечення рухомим складом (на піввагоном) для перевезення вантажу по маршруту ст. Житомир - ст. Апшерон (підстава: заявка №1 від 11.07.2019 року, у якій вказано кількість напіввагонів та вартість послуги). Зауважує, що жодних інших заявок та договірних правовідносин між сторонами у справі не існує. Щодо плати за три напіввагони, які надані на маршрут перевезення ст. Нова Борова - ст. Красноярськ Сєвєрний, вказує, що вони замовлені ТОВ ТД Верман . ПП ТД Гранд Стоун зазначає, що він є вантажовідправником та платником залізничного тарифу за три напіввагони на підставі договору №04/04-2019 від 04.04.2019 року, укладеного між ТОВ ТД Верман та ПП ТД Гранд Стоун .

Додатково звертає увагу суду на тому, що вагони по маршруту перевезення ст. Нова Борова - ст. Красноярськ Сєвєрний замовляв ТОВ ТД Верман , а самі напіввагони були оформлені ще до дати виникнення договірних відносин між сторонами у справі.

Позивач у відповіді на відзив №2111/19 від 21.11.2019 року вважає заперечення відповідача необґрунтованими. Наголошує, що факт замовлення напіввагонів, окрім гарантійного листа від 15.07.2019 року, підтверджується додатками №№1 та 2 до договору, а також здійсненням часткової оплати по рахунку №318; при цьому, зі сторони ПП ТД Гранд Стоун не надавалось жодних письмових зауважень до наданих йому актів надання послуг, тому вони вважаються прийнятими. Окрім того, ті ж п`ять напіввагонів, оплата яких гарантувалась відповідачем, були надані для перевезення гранітної бруківки по узгоджених напрямках.

Щодо трьох напіввагонів, наданих по маршруту Нова Борова - Красноярськ Сєвєрний наголошує, що позивачем на виконання замовлення відповідача було укладено договір з ТОВ Сибтранском , із яким підписано акти приймання-передачі послуг саме по наданню вагонів, а не наданню транспортно-експедиційних послуг. Додатково факт надання трьох напіввагонів позивачем відповідачу підтверджується, на думку позивача, СМГС накладними та інформацією від ТОВ Сибтранском .

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

11.07.2019 року між товариством з обмеженою відповідальністю Голд Вей (виконавець) та приватним підприємством Торговий дім Гранд Стоун (клієнт) укладено договір №462/07-19 транспортно-експедиторського обслуговування (далі - договір), за умовами якого виконавець зобов`язався за плату і за рахунок клієнта надати та/або організувати надання послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу залізничним транспортом територією України та іноземних держав, а клієнт зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги (п. 1.1. договору).

У п. 1.2. договору передбачено, що при виконанні умов цього договору сторони керуються вимогами Статуту залізниць України, Правилами перевезення вантажів України, Угодою про міжнародне залізничне вантажне сполучення, Конвенцією про міжнародні залізничні перевезення. Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими чинними нормативними актами України та ратифікованими Україною міжнародними договорами.

Згідно п. 2.1. договору замовленням клієнта на надання послуг, передбачених цим договором, є направлена факсом або електронною поштою заявка клієнта, засвідчена підписом уповноваженої особи клієнта та скріплена печаткою клієнта. Клієнт зобов`язується направити на поштову адресу виконавця оригінал відповідної заявки у строк та в порядку, що передбачені абз. 1 п. 3.4.16 цього договору.

Вид, найменування вантажу, вид і кількість рухомого складу, пункти відправлення та призначення вантажу, тощо, визначаються відповідно до вказівок клієнта, наданих у заявках та у додатках до даного договору щодо погодження умов та вартості організації конкретного перевезення (п. 2.1.1. договору).

Заявка заповнюється клієнтом відповідно до додатків №1, №2 до цього договору (п. 2.1.2. договору).

Замовлення вважається прийнятим виконавцем до виконання за наявності складеного сторонами додатку до даного договору щодо погодження умов та вартості організації конкретного перевезення (п. 2.2. договору).

Підтвердженням погодження замовлення клієнта є направлення виконавцем клієнту факсом або електронною поштою рахунку, який клієнт зобов`язується сплатити відповідно до п. 4.1. цього договору (п. 2.3. договору).

У п. 2.4. договору передбачено, що протягом 5 робочих днів з дати сплати клієнтом рахунку згідно положень п. 4.1. цього договору виконавець направляє клієнту на електронну пошту або факсом інструкції до заповнення перевізних документів (залізничних накладних) для відправлення навантаженого рухомого складу та не пізніше дати прибуття навантаженого рухомого складу на погоджену сторонами станцію призначення, інструкції до заповнення перевізних документів (залізничних накладних) для приймання порожнього рухомого складу до перевезення станцією відправлення.

У разі неотримання клієнтом від виконавця інструкцій до заповнення перевізних документів (залізничних накладних) для оформлення приймання порожнього рухомого складу до перевезення станцією відправлення до дати прибуття навантаженого рухомого складу на погоджену сторонами станцію призначення, що зазначена в перевізному документі (залізничній накладній) на відправлення вантажу, клієнт зобов`язаний звернутися до виконавця з проханням надати такі інструкції, а виконавець направити клієнту такі інструкції до заповнення перевізних документів (залізничних накладних) для приймання порожнього рухомого складу до перевезення станцією відправлення (п. 2.4.1. договору).

За відсутності відповідних звернень клієнта у наведеному у п. 2.4.1. цього договору випадку порожній рухомий склад вважається таким, що знаходиться у користуванні клієнта (п. 2.4.2. договору).

Відповідно до п. 3.1. договору виконавець має право, зокрема, одержувати від клієнта плату за послуги, надані за цим договором, відшкодування документально підтверджених витрат, інших платежів, неустойок, понесених виконавцем в інтересах клієнта та/або з вини клієнта, а також неустойок, які можуть бути нараховані виконавцем клієнту за цим договором; не приступати до виконання обов`язків за даним договором або зупиняти їх виконання до отримання від клієнта обумовленого розміру грошових коштів, всіх необхідних документів та іншої інформації щодо властивостей вантажу, умов його перевезення, а також іншої інформації, необхідної для виконання виконавцем обов`язків, передбачених даним договором. При цьому всі витрати, пов`язані із збереженням вантажу, простоєм рухового складу тощо здійснюються за рахунок клієнта.

До обов`язків клієнта віднесено, в тому числі, пред`являти або організовувати пред`явлення замовлення на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через АС Месплан ; не менше, ніж за 7 діб до дати подачі рухомого складу (не менше ніж за 20 днів до дати подачі транспортерів) направляти виконавцю в електронній формі заявку на подачу рухомого складу відповідно до місячного плану перевезень; у передбачені строки в додатках до даного договору щодо погодження умов та вартості організації конкретного перевезення проставляти або організовувати проставлення електронної заявки на подачу рухомого складу відповідно до місячного плану перевезень через АС Месплан ; протягом 2 календарних діб після навантаження вантажу направити факсом на адресу виконавця оперативну інформацію із зазначенням: дати відправлення вантажу; маршруту слідування (станція відправлення, вантажовідправник, станція призначення, вантажоодержувач, погранпереходи); найменування вантажу; видів рухомого складу; кількості та номерів рухомого складу, номерів залізничних накладних, ваги вантажу у кожному вагоні; іншої інформації та/або документів (за додатковим запитом виконавця); своєчасно сплатити належну плату виконавцю, відшкодувати витрати, передбачені умовами договору та/або додатками до цього договору, а також відшкодувати документально підтверджені додаткові витрати та інші платежі, неустойки, понесені виконавцем в інтересах клієнта, з вини клієнта та/або внаслідок невиконання інструкцій виконавця; здійснювати відправлення вантажів за маршрутами, погодженими сторонами у відповідному додатку до цього договору. У випадку відправлення вантажу за непогодженими сторонами маршрутом, клієнт несе відповідальність згідно п. 5.6. цього договору; організовувати відповідно до умов чинного законодавства навантаження, вивантаження, оформлення перевізних документів ( в тому числі залізничних накладних), необхідних для відправлення рухомого складу із пунктів навантаження або вивантаження, виконання митних та інших процедур по оформленню вантажу; протягом 5 робочих днів з дати оформлення приймання вантажу та порожнього рухомого складу до перевезення станцією відправлення надати виконавцеві копії перевізних документів (залізничних накладних) зі штемпелем станції відправлення. Надавати виконавцеві належним чином засвідчені копії актів загальної форми, комерційних актів, довіреностей від вантажовідправників/вантажоодержувачів та інших документів, що пов`язані зі здійсненням перевезення за цим договором, протягом 7 робочих днів з дати складання відповідних документів; при припиненні користування рухомим складом після вивантаження, відправити порожні вагони на станцію, вказану виконавцем, в технічно справному стані, попередньо очищені від залишків вантажу (промиті, пропарені), комерційно і технічно придатні для перевезень вантажів, під які вони використовувалися клієнтом. Клієнт здійснює виконавцю оплату за повернення порожніх вагонів відповідно до вимог транспортного законодавства країни руху таких вагонів (рухомого складу). Оплата за повернення (порожній пробіг) не включається виконавцем до загальної вартості послуг, якщо інше не передбачено додатками до цього договору; протягом п`яти робочих днів з дати отримання від виконавця акту надання послуг та звіту до нього клієнт зобов`язується їх розглянути, підписати та один примірник підписаного акту надання послуг та звіту до нього разом з оригіналом заявки повернути виконавцю. У разі наявності зауважень підписати відповідний акт надання послуг та звіт до нього із зауваженнями і повернути їх виконавцю у вказаний строк разом з оригіналом заявки. У разі відсутності письмових зауважень клієнта до акту надання послуг та/або віту до нього після закінчення п`яти робочих днів з дати отримання ним відповідного акту надання послуг та звіту до нього, акт надання послуг та/або звіт до нього вважаються прийнятими клієнтом, а послуги, обумовлені в них, наданими виконавцем в повному обсязі, належним чином, відповідно до вимог клієнта та підлягають сплаті клієнтом виконавцю. Якщо клієнт відмовляється підписати акт надання послуг до нього, не надаючи при цьому виконавцю мотивованих зауважень у письмовому вигляді, акт надання послуг та звіт до нього, підписані виконавцем в односторонньому порядку, є підставою для сплати клієнтом наданих йому послуг у повному обсязі, а також підтвердженням того, що обумовлені у акті надання послуг та звіті до нього послуги надані виконавцем клієнту належним чином відповідно до його вимог (п. 3.4. договору).

У п. 4.1. договору сторонами врегульовано вартість послуг та порядок розрахунків. Зокрема, взаєморозрахунки між виконавцем та клієнтом здійснюються на умовах 100% попередньої оплати запланованих витрат. Перерахування грошових коштів здійснюється клієнтом на поточний рахунок виконавця протягом 3 банківських днів з моменту пред`явлення виконавцем клієнту рахунку до оплати, але не пізніше дати оформлення перевізного документу (залізничної накладної) на навантажений рейс/дати оформлення перевізного документу (залізничної накладної) на підсил вагону (за наявності підсилу). Сторони домовилися вважати, що рахунок визнається належним чином пред`явленим до оплати з моменту його відправлення виконавцем клієнту по електронній пошті або по факсу. Після фактичного надання послуг клієнт не має права посилатись на неотримання рахунку як на підставу для відмови від погашення виниклої заборгованості.

У разі виникнення у виконавця додаткових витрат, оплати неустойок або здійснення інших платежів в інтересах клієнта та/або з вини клієнта і пов`язаних з виконанням цього договору, в тому числі, у разі перевищення об`єму фактично організованого перевезення, запланованого та оплаченого клієнтом, виконавець пред`являє до оплати клієнтові факсом або електронною поштою рахунок, що підлягає оплаті клієнтом протягом 3 банківських днів з моменту його пред`явлення до оплати (п. 4.3. договору).

Розмір плати виконавця погоджується сторонами в додатках до цього договору, що є невід`ємними його частинами. Плата виконавця може визначатися у фіксованій сумі, у процентному відношенні до витрат виконавця або їх обумовленої частини, а також як різниця між певною сумою витрат виконавця (ставки), погодженої сторонами у додатках до цього договору, та більш вигідною ціною, за якою виконавець уклав договори з перевізниками та третіми особами, відносно перевезення вантажів та послуг (робіт), пов`язаних з таким перевезенням (п. 4.8. договору).

Орієнтовний розмір витрат виконавця, пов`язаних з належним виконанням заявки клієнта, погоджується сторонами в додатках до цього договору. Додаткові (не передбачені додатками до договору) витрати можуть погоджуватися сторонами шляхом підписання додатків та додаткових угод до цього договору (п. 4.9. договору).

Датою надання послуг за цим договором є дата складання акту надання послуг (п. 4.10. договору). Акти надання послуг та звіти до них, а також податкові накладні, надаються виконавцем клієнту не пізніше 12 числа місяця, наступного за місяцем надання послуг. Зазначений строк може бути збільшений до 15 числа місяця, наступного за місяцем надання послуг, у випадку відсутності у виконавця з об`єктивних причин документів та інформації, які підтверджують його витрати, та перевізного документа (п. 4.11. договору).

Загальна ціна договору складається із суми наданих послуг, пов`язаних з організацією перевезень вантажів, вартість яких визначається сторонами відповідно до додатків до цього договору щодо погодження умов та вартості організації конкретних перевезень (п. 4.12. договору).

У п. 5.2. договору погоджено, що у разі порушення строків оплати послуг, що надаються виконавцем клієнту за цим договором (в тому числі, відшкодування витрат, понесених виконавцем в інтересах клієнта), клієнт сплачує виконавцеві пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який нараховується пеня, від вартості неоплачених в строк послуг, передбачених цим договором, за кожен день прострочення платежу. Обов`язок сплати пені наступає у клієнта у випадку надсилання йому виконавцем відповідного рахунку та/або вимоги (претензії). Нарахування пені є правом виконавця.

Згідно п. 9.1. договору факсимільні та електронні копії документів, в тому числі цього договору, які надаються сторонами одна одній та третім особам у ході виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором, мають юридичну силу.

Для обміну інформацією та документами сторони використовують електронні адреси, номера телефонів/факсів та поштові реквізити, зазначені у розділі 11. Місцезнаходження і реквізити сторін цього договору (п. 9.2. договору).

Усі документи, які були підписані та/або погоджені сторонами шляхом обміну факсом, електронною поштою, в тому числі, заявки клієнта, окрім інструкцій виконавця, передбачають наступне обов`язкове направлення оригіналів відповідних документів. До моменту отримання оригіналу документа його факсова або електронна копія (сканована або фотокопія) мають силу оригіналу такого документу. Оригінал документу має бути направлено однією стороною іншій стороні протягом 3 робочих днів з моменту його підписання та/або погодження уповноваженими представниками сторін (п. 9.4. договору).

Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31 грудня 2019 року. Закінчення терміну дії договору не звільняє сторони від виконання зобов`язань, що виникли в період його дії, з подальшою автоматичною його пролонгацією на кожний наступний рік, якщо жодна із сторін до закінчення зазначеного строку не заявила про його розірвання в письмовому вигляді (п. 10.1. договору).

У 11 розділі договору зазначені місцезнаходження та реквізити сторін.

У додатку №1 до договору №462/07-19 від 11.07.2019 року ТОВ Голд Вей та ПП ТД Гранд Стоун погодили, що вартість послуг експедитора за організацію транспортного експедирування, в тому числі, вантажів у вагонах, становить зі станції відправлення Нова Борова до станції призначення Красноярськ, вантаж: гранітна бруківка, 85000,00 рос. рублів за вагон (еквівалент визначається в гривнях по курсу НБУ на дату закриття акту виконаних робіт).

У п. 3 додатку №1 передбачено, що для виконання замовлених послуг клієнт забезпечує експедитора грошовими коштами на умовах 100% попередньої оплати запланованих витрат протягом 2 банківських днів з моменту направлення рахунку експедитором.

Клієнт зобов`язаний забезпечити перебування рухомого складу, поданого відповідно до заявки, на станціях навантаження/розвантаження не більше: 3 діб з моменту прибуття на станцію навантаження; 3 діб з моменту прибуття на станцію розвантаження. У випадку перевищення вищезазначеного терміну перебування вагонів на станціях завантаження/розвантаження клієнт сплачує експедитору плату в розмірі 2500 російських рублів за кожен вагон за добу. Термін перебування рухомого складу на станції навантаження/розвантаження обчислюється з дати прибуття на станцію призначення (згідно штемпелю станції призначення) і до дати відправлення вагонів зі станції призначення, при цьому неповна доба вважається за повну.

У додатку №2 до договору №462/07-19 від 11.07.2019 року сторони погодили, що вартість послуг експедитора за організацію транспортного експедирування, в тому числі, транспортування вантажів у вагонах, становить зі станції відправлення Житомир до станції призначення Апшерон, вантаж: гранітна бруківка, 1400 дол. США за вагон (еквівалент у гривнях визначається по курсу НБУ на дату закриття акту виконаних робіт). У п. 3 додатку №2 передбачено, що для виконання замовлених послуг клієнт забезпечує експедитора грошовими коштами на умовах 100% попередньої оплати запланованих витрат протягом 2 банківських днів з моменту направлення рахунку експедитором.

Клієнт зобов`язаний забезпечити перебування рухомого складу, поданого відповідно до заявки, на станціях навантаження/розвантаження не більше: 3 діб з моменту прибуття на станцію навантаження; 3 діб з моменту прибуття на станцію розвантаження. У випадку перевищення вищезазначеного терміну перебування вагонів на станціях завантаження/розвантаження клієнт сплачує експедитору плату в розмірі 40 доларів США за кожен вагон за добу. Термін перебування рухомого складу на станції навантаження/розвантаження обчислюється з дати прибуття на станцію призначення (згідно штемпелю станції призначення) і до дати відправлення вагонів зі станції призначення, при цьому неповна доба вважається за повну.

Договір з додатками підписано сторонами та скріплено їхніми печатками.

Відповідачем надано позивачу заявку №1 від 11.07.2019 року на перевезення зі станції Житомир, відправник ТОВ Ексфер , 08502, Україна, Київська область, м. Фастів, вул. Казатинська, буд. 20, кв. 21, до станції Апшерон, Азербайджан, гранітної бруківки одним напіввагоном, дата подання вагонів на станцію: 15-16.07.2019 року, період дії заявки: липень, погоджена ставка: 1400 дол. за вагон, оплата в гривнях по курсу НБУ.

ТОВ Голд Вей надіслало на електронну пошту kaynara13@ukr.net рахунок №318 від 12.07.2019 року на оплату ПП ТД Гранд Стоун 140568,00 грн., з яких 104445,50 грн. - попередня оплата за залізничне перевезення 3 вагонів з вантажем гранітна бруківка по маршруту Нова Борова - Красноярськ, та 36122,50 грн. - попередня оплата за залізничне перевезення 1 вагона з вантажем гранітна бруківка по маршруту Житомир - Кішли.

12.07.2019 року позивачем повторно надіслано на електронну пошту kaynara13@ukr.net рахунок №318 від 12.07.2019 року для оплати ПП ТД Гранд Стоун на суму 176690,50 грн., з яких 104445,50 грн. - попередня оплата за залізничне перевезення 3 вагонів з вантажем гранітна бруківка по маршруту Нова Борова - Красноярськ, та 72245,00 грн. - попередня оплата за залізничне перевезення 2 вагонів з вантажем гранітна бруківка по маршруту Житомир - Кішли. У листі позивач також просить відповідача здійснити оплату за залізничне перевезення 3 вагонів з вантажем "гранітна бруківка" по маршруту Нова Борова - Красноярськ.

ПП ТД Гранд Стоун у листі від 15.07.2019 року повідомив ТОВ Голд Вей про гарантування оплати за вагони: №52947710 в сумі 36122,50 грн. до 16.07.2019 року, №65092637 в сумі 36122,50 грн. до 17.07.2019 року та №№ 65139081, 62142211, 67782805 в сумі 104445,50 грн. до 18.07.2019 року.

Згідно довідки про надходження коштів від 22.10.2019 року, ПП ТД Гранд Стоун 18.07.2019 року здійснено перерахування ТОВ Голд Вей 80000,00 грн. за залізничне перевезення згідно рахунку №318 від 12.07.2019 року.

14.08.2019 року позивачем надіслано на електронну пошту kaynara13@ukr.net акт №162 від 31.07.2019 року виконаних робіт (послуг) по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року, на загальну суму 137525,44 грн., з яких комісійна винагорода за ТЕО - 1209,23 грн., провізні платежі - 2398,08 грн. та 5824,50 грн., провезення за межами митної території України - 128093,63 грн. У рахунку зазначено, що заборгованість клієнта станом на 31.07.2019 року складає 57525,44 грн. Зі звіту експедитора вбачається виконання робіт (надання послуг) по залізничному перевезенню бруківки із природного каміння двома вагонами №№52947710 та 65092637 зі станції Житомир до станції Апшерон та двома вагонами №№65139081 та 67782805 зі станції Нова Борова до станції Красноярськ.

ТОВ Голд Вей 21.08.2019 року надіслало на електронну пошту kaynara13@ukr.net лист №515 від 21.08.2019 року з проханням оплатити транспортно-експедиторські послуги згідно виставленого рахунку №318 від 12.07.2019 року, а також підписати акт виконаних робіт №162 від 31.07.2019 року на суму 137525,44 грн.

12.09.2019 року позивач надіслав на електронну пошту kaynara13@ukr.net претензію №520 від 12.09.2019 року, у якій просить ПП ТД Гранд Стоун до 20.09.2019 року здійснити розрахунок із ТОВ Голд Вей по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року на суму 149173,69 грн., з яких 52483,19 грн. штрафу за понаднормове знаходження 5 вагонів на станціях навантаження Нова Борова та Житомир. Тоді ж позивачем надіслано рахунок №411 від 09.09.2019 року на суму 52483,19 грн. на оплату штрафів за наднормові простої 5 вагонів №65139081, 67782805, 65092637, 62142211, 52947710 на станціях Нова Борова та Житомир у липні-серпні 2019 року.

ТОВ Голд Вей надіслано 26.09.2019 року на електронну пошту kaynara13@ukr.net акт №211 від 23.09.2019 року виконаних робіт (послуг) по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року на суму 82623,03 грн., з яких 303,06 грн. - комісійна винагорода за ТЕО; 288,00 грн. - провізні платежі, 82031,97 грн. - провезення за межами митної території України. У акті зазначено, що заборгованість на 23.09.2019 року складає 140148,47 грн., з них станом на 01.08.2019 року - 57525,44 грн. Зі звіту експедитора вбачається надання послуг за період з 01.08.2019 року по 23.09.2019 року на суму 82623,03 грн., з яких перевезення одного вагона №62142211 зі станції Нова Борова до станції Красноярськ, а також простій 5 вагонів №№ 65092637, 52947710, 65139081, 67782805, 62142211.

02.10.2019 року позивач надіслав на електронну пошту kaynara13@ukr.net претензію №526 від 02.10.2019 року, у якій просить ПП ТД Гранд Стоун розрахуватись по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року на загальну суму 140148,47 грн.

Матеріали справи містять таблицю роз`яснення простоїв по станції Нова Борова та Житомир, з якої вбачається нарахування штрафів на загальну суму 50 096,93 грн.

04.10.2019 року на поштову адресу відповідача надіслано претензію №527 від 04.10.2019 року, рахунок на передоплату №318 від 12.07.2019 року; рахунок на передоплату (простої вагонів) №411 від 09.09.2019 року; акт виконаних робіт (послуг) №162 від 31.07.2019 року та звіт до нього; акт виконаних робіт (послуг) №211 від 23.09.2019 року та звіт до нього, таблицю вартості понаднормового простою вагонів, рахунок на оплату суми претензії №461 від 02.10.2019 року та акт звірки взаєморозрахунків.

ТОВ Голд Вей надіслало на поштову адресу відповідача лист №08/10 від 23.10.2019 року із рахунком на оплату пені, процентів річних та інфляційного збільшення боргу на загальну суму 5609,42 грн.

Із транспортних накладних №№34260497, 34456095 та 34154773 вбачається відправлення вагонів 19.07.2019 року №67782805, 03.08.2019 року №62142211 та 12.07.2019 року №65139081 зі станції Велика Борова на станцію Красноярськ. Відправник - ПП ТД Гранд Стоун , отримувач - ТОВ Верман . Вантаж - бруківка. Платник по УЗ - ПП ТД Гранд Стоун .

Відповідно до транспортних накладних №№34131797 та 34289066, вантаж - лісоматеріали, відправлено 28.07.2019 року та 20.07.2019 року ТОВ Ексфер зі станції Житомир на станцію Апшерон, вагони №№65092637 та 52947710, платник по УЗ ТОВ Ексфер .

21.03.2019 року між позивачем та ТОВ Сибтранском укладено договір транспортного експедирування №ЖД/25-025.

04.04.2019 року ПП ТД Гранд Стоун та ТОВ ТД Верман уклали контракт №04/04-2019, за умовами якого ПП ТД Гранд Стоун доручає, а ТОВ ТД Верман приймає на себе зобов`язання від свого імені і за рахунок замовника здійснити транспортно-експедиторське обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів залізничним транспортом по території України, держав СНД і інших держав.

Тоді ж ПП ТД Гранд Стоун та ТОВ ТД Верман уклали контракт М-04/04-2019, згідно якого ПП ТД Гранд Стоун зобов`язався поставити, а ТОВ ТД Верман прийняти та оплатити вироби із природного каменю, згідно специфікації. Позивачем та ТОВ ТД Верман підписано специфікацію №3 від 02.08.2019 року до контракту №М-04/04-2019 від 04.04.2019 року, на суму 213664,00 рос. рублів; продавець: ПП ТД Гранд Стоун , вантажовідправник: ПП ТД Гранд Стоун , покупець: ТОВ ТД Верман , вантажоотримувач: ТОВ ОТК-Експрес .

10.07.2019 року між ТОВ ТД Верман та ФОП Свинтицький М.В. підписано рахунок-фактуру №21 та специфікацію №21 до договору №27/05-2019 від 27.05.2019 року на поставку товару (бруківка колота) на суму 177580,00 рос. руб.; вантажовідправник: ПП ТД Гранд Стоун . 18.07.2019 року ТОВ ТД Верман та ФОП Свинтицький М.В. підписано рахунок-фактуру №23 до договору №27/05-2019 від 27.05.2019 року та специфікацію №23 від 18.07.2019 року до контракту №27/05-19 від 27.05.2019 року, на поставку товару (бруківка та плита) вартістю 216096,00 рос. рублів; вантажовідправник: ПП ТД Гранд Стоун .

ТОВ ТД Верман заповнено декларації на товари: бруківка колота; відправник: ПП ТД Гранд Стоун , отримувач: ТОВ ОТК-Експрес : залізничні вагони №62142211, № 67782805 та № 65139081 .

ТОВ Техінтерснаб та ТОВ ТД Верман уклали 07.07.2019 року договір на організацію перевезення вантажів №ТС/153/19, за умовами якого ТОВ Техінтерснаб зобов`язався надавати послуги по організації і супроводу залізничних перевезень у всіх видах сполучення, включаючи міжнародні та внутрішньоросійські, в вагонах ТОВ Техінтерснаб .

ТОВ "ТД Верман" подав ТОВ Техінтерснаб заявку від 20.07.2019 року на подання 4 напіввагонів зі станції Нова Борова до станції Красноярськ для перевезення від ПП ТД Гранд Стоун для ТОВ ОТК-Експрес гранітної бруківки.

Відповідно до рахунку-фактури №173 від 22.07.2019 року ТОВ Техінтерснаб надано транспортно-експедиційні послуги ТОВ ТД Верман по маршруту Нова Борова - Красноярськ, вагони №№67782805, 62142211, 65139081 на загальну суму 270000,00 рос. рублів.

З вищевикладеного, у зв`язку з несплатою відповідачем послуг позивача, останній звернувся з даним позовом до суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ч.1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Судом встановлено, що 11.07.2019 року між сторонами у справі укладено договір №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування, який підпадає під правове регулювання норм глави 65 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 929 Цивільного кодексу України, що кореспондується зі ст. 316 Господарського кодексу України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо). Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов`язки експедитора виконуються перевізником. Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.

У п. 1.1. укладеного між сторонами договору погоджено, що позивач взяв на себе зобов`язання за плату і за рахунок клієнта надавати та/або організовувати надання послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу залізничним транспортом територією України та іноземних держав, а відповідач зобов`язався прийняти та оплатити надані позивачем послуги.

В свою чергу, у розділі 2 договору передбачено, що вид, найменування вантажу, вид і кількість рухомого складу, пункти відправлення та призначення вантажу, тощо, визначаються відповідно до вказівок ПП ТД Гранд Стоун , наданий у заявках та додатках до цього договору, щодо погодження умов та вартості конкретного перевезення. Замовлення вважається прийнятим до виконання за наявності складеного сторонами додатку до договору щодо погодження умов та вартості організації конкретного перевезення. Підтвердженням погодження замовлення відповідача є направлення позивачем факсом або електронною поштою рахунку, який ПП ТД Гранд Стоун зобов`язаний сплатити відповідно до п. 4.1. договору.

На виконання умов договору 11.07.2019 року ПП ТД Град Стоун надіслано ТОВ Голд Вей заяву №1 на надання одного напіввагона на станцію Житомир для перевезення гранітної бруківки до станції Апшерон Азербайджанської ЗД; відправник: ТОВ Ексфер .

В подальшому, 12.07.2019 року ТОВ Голд Вей надіслано ПП ТД Гранд Стоун рахунки №318 на оплату 140568,00 грн. (3 вагони по маршруту Нова Борова - Красноярськ та 1 вагон по маршруту Житомир - Кишли) та на оплату 176690,50 грн. (3 вагони по маршруту Нова Борова - Красноярськ та 2 вагони по маршруту Житомир - Кишли).

15.07.2019 року ПП Гранд Стоун надіслав ТОВ Голд Вей листа, у якому повідомив про гарантування оплати за вагони: №52947710 в сумі 36122,50 грн. до 16.07.2019 року; №65092637 в сумі 36122,50 грн. до 17.07.2019 року; №№65139081, 62142211, 67782805 в сумі 104445,50 грн. до 18.07.2019 року; на загальну суму 176690,5 грн.

17.07.2019 року ТОВ Голд Вей та ПП ТД Гранд Стоун підписано та скріплено печатками додатки №№1 та 2 до договору №462/07-19 від 11.07.2019 року, у яких сторонами погоджено вартість послуг експедитора за організацію транспортного експедирування, у тому числі, транспортування вантажів у вагонах, зі станції відправлення Нова Борова Північно-Західної залізниці до станції призначення Красноярськ, РЗД, у розмірі 85000,00 рос. руб., та зі станції Житомир Північно-Західної залізниці до станції Апшерон, РЗД, на суму 1400 дол. США за вагон.

На підставі рахунку №318 від 12.07.2019 року відповідачем 18.07.2019 року перераховано позивачу 80000,00 грн. за залізничне перевезення.

Із залізничних накладних №№34260497 від 19.07.2019 року, 34456095 від 03.08.2019 року та 34154773 від 12.07.2019 року вбачається відправка вагонів №№67782805, 62142211, 65139081 зі станції Нова Борова до станції Красноярськ, відправник - ПП ТД Гранд Стоун , вантажоодержувач - ТОВ ОТК-Експрес .

Окрім того, згідно залізничних накладних №№34131797 та 34289066 здійснено відправку 28.07.2019 року та 20.07.2019 року двох вагонів №65092637 та №52947710 зі станції Житомир до станції Апшерон, вантажовідправник ТОВ Ексфер .

Відповідачем у відзиві на позов та у судовому засіданні не заперечується надання позивачем транспортно-експедиторських послуг, в тому числі, транспортування вантажів, у двох напіввагонах зі станції Житомир на станцію Апшерон, та їх оплата в повному розмірі. Натомість, за твердженням ПП ТД Гранд Стоун , останній є вантажовідправником і платником залізничного тарифу за три напіввагони по маршруту Нова Борова - Красноярськ на підставі договору №04/04-2019 від 04.04.2019 року, укладеного між ТОВ ТД Верман та ПП ТД Гранд Стоун , а такі вагони замовляв ТОВ ТД Верман в Техінтерснаб згідно договору №ТС/153/19.

З приводу зазначеного судом приймається до уваги, що 17.07.2019 року (тоді ж підписано і додаток №2 до договору про надання послуг по маршруту Житомир-Апшерон, які не заперечуються відповідачем) у додатку №1 до договору №462/07-19 від 11.07.219 року ТОВ Голд Вей та ПП Торговий дім Гранд Стоун погоджено вартість послуг експедитора за організацію транспортного експедирування зі станції Нова Борова до станції Красноярськ в розмірі 85000,00 рос. рублів. При цьому, згідно п. 2.2. договору підписання додатку до договору щодо погодження умов та вартості організації конкретного перевезення є підтвердженням прийняття замовлення виконавцем до виконання. Судом також враховується факт часткової оплати рахунку №318 від 12.07.2019 року та надіслання відповідачем листа від 15.07.2019 року із повідомленням про оплату за п`ять вагонів, в тому числі, тих, які, як вбачається із залізничних накладних, відправлені зі станції Нова Борова до станції Красноярськ.

Одночасно, в частині тверджень ПП ТД Гранд Стоун про замовлення вагонів, відправлених зі станції Нова Борова до станції Красноярськ, ТОВ ТД Верман у Техінтерснаб , та існування договірних відносин з приводу вказаного перевезення із ТОВ ТД Верман на підставі договору №04/04-2019 від 04.04.2019 року, судом зазначається, що наявний у матеріалах справи рахунок-фактура №173 від 22.09.2019 року на надання ТОВ Техінтерснаб для ТОВ ТД Верман транспортно-експедиційних послуг по маршруту Нова Борова - Красноярськ не спростовує можливість здійснення позивачем організації транспортного експедирування по вказаному маршруту на замовленням відповідача. Аналогічно ПП ТД Гранд Стоун не надано доказів вчинення жодних дій на виконання умов контракту №04/04-2019 від 04.04.2019 року із замовлення у ТОВ ТД Верман транспортно-експедиційних послуг на організацію перевезення трьох вагонів зі станції Нова Борова до станції Красноярськ, наприклад, надання відповідних заявок, підписання актів наданих послуг чи оплата таких послуг.

Таким чином, суд приходить до висновку про організацію позивачем транспортного експедирування, у тому числі, транспортування вантажу, у п`яти вагонах при перевезенні зі станції Житомир до станції Апшерон та зі станції Нова Борова до станції Красноярськ відповідно до договору №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року.

Стаття 931 Цивільного кодексу України встановлює, що розмір плати експедиторові встановлюється договором транспортного експедирування, якщо інше не встановлено законом.

Згідно ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

В силу ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, умов договору та вимог цього Кодексу, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Положеннями ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

У договорі №462/07-19 транспортно-експедиторського обслуговування від 11.07.2019 року, а також у додатках до нього ТОВ Голд Вей та ПП ТД Гранд Стоун погоджено вартість послуг та порядок розрахунків. Зокрема, вартість послуг експедитора за організацію транспортного експедирування, в тому числі, транспортування вантажів у вагонах, зі станції Житомир до станції Апшерон визначено в розмірі 1400,00 дол. США за один вагон, зі станції Нова Борова до станції Красноярськ в розмірі 85000,00 рос. рублів. При цьому, відповідач здійснює 100% попередню оплату запланованих витрат протягом 2 банківських днів з моменту направлення рахунку позивачем (п.п. 1, 3 додатків №№1 та 2 до договору). Сторони домовились вважати, що рахунок визнається належним чином пред`явленим до оплати з моменту його відправлення виконавцем клієнту по електронній пошті або по факсу (п. 4.1. договору). Для обміну інформацією та документами сторони використовують електронні адреси, номера телефонів/фактів та поштові реквізити, зазначені у розділі 11 Місцезнаходження і реквізити сторін цього договору (п. 9.2. договору).

Загальна ціна договору складається із суми наданих послуг, пов`язаних з організацією перевезень вантажів, вартість яких визначається сторонами відповідно до додатків до цього договору щодо погодження умов та вартості організації конкретних перевезень (п. 4.12. договору).

У п. 4.11. договору сторонами також погоджено, що акти надання послуг та звіти до них надаються позивачем відповідачу не пізніше 12 числа місяця, наступного за місцем надання послуг. Відповідач, в свою чергу, протягом 5 робочих днів з дати отримання ним відповідного акту надання послуг та звіту до нього зобов`язується розглянути такі акт та звіт, підписати та один примірник повернути позивачу. У разі наявності зауважень підписати акт за звіт до нього із зауваженнями та повернути у вказаний строк разом із оригіналом заявки (п. 3.4.16. договору).

На виконання умов договору позивачем надіслано 12.07.2019 року відповідачу на електронну пошту kaynara13@ukr.net рахунок №318 на попередню оплату за залізничне перевезення двох вагонів з вантажем по маршруту Житомир - Кішли та трьох вагонів Нова Борова - Красноярськ. 18.07.2019 року відповідачем частково оплачено рахунок №318 в розмірі 80 000,00 грн.

В подальшому, позивачем складено акт №162 виконаних робіт (послуг) від 31.07.2019 року по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року, про те, що відповідач доручив, а позивач виконав послуги, пов`язані з організацією перевезення вантажів по території СНД на суму 137525,44 грн., з яких комісійна винагорода за ТЕО - 1209,23 грн.; провізні платежі на суми 2398,08 грн. та 5824,50 грн., а також провоз за межами митної території України 128093,63 грн. До акту додано звіт експедитора за період з 01.07.2019 року по 31.07.2019 року.

12.09.2019 року позивачем надіслано відповідачу на електронну пошту kaynara13@ukr.net рахунок №411 від 09.09.2019 року на сплату 52483,19 грн. штрафів за понаднормові простої п`яти вагонів; 26.09.2019 року на ту ж електронну пошту надіслано акт №211 виконаних робіт (послуг) від 23.09.2019 року на сплату 82623,03 грн., з яких комісійна винагорода за ТЕО 303,06 грн., 288,00 грн. - провізні платежі та 82031,97 грн. - провоз за межами митної території України. Із доданого звіту експедитора вбачається, що вказана сума складається із штрафу за простій п`яти вагонів та 32526,10 грн. - за перевезення бруківки гранітної зі станції Нова Борова до станції Красноярськ у вагоні №62142211.

04.10.2019 року на поштову адресу відповідача, зазначену у розділі 11 договору, позивачем надіслано, в тому числі, рахунки №318, №411, акти виконаних робіт (послуг) № 162 та №211 зі звітами до них.

Відтак, з огляду на положення договору, враховуючи надання позивачем послуг відповідачу до договору №462/07-19 від 11.07.2019 року, належне надіслання засобами поштового зв`язку ПП ТД Гранд Стоун актів виконаних робіт та звітів до них щодо організації перевезення вантажів у п`яти вагонах по маршруту Житомир - Апшерон та Нова Борова - Красноярськ, відсутність будь-яких заперечень відповідача в порядку, передбаченому п. 3.4.16. договору, а також з врахуванням часткової оплати на суму 80 000,00 грн., суд вважає підтвердженою заборгованість ПП ТД Гранд Стоун перед ТОВ Голд Вей по договору №462/07-19 від 11.07.2019 року з організації транспортного експедирування на суму 90051,54 грн. (57525,44 грн. заборгованість по акту №162 від 31.07.2019 року та 32526,10 грн. - по акту №211 від 23.09.2019 року за організацію перевезення бруківки гранітної по маршруту Нова Борова - Красноярськ у вагоні №62142211).

Щодо нарахувань за простої п`яти вагонів на суму 50096,93 грн., судом приймається до уваги, що у додатках №1 та №2 від 17.07.2019 року до договору, які підписані ТОВ Голд Вей та ПП ТД Гранд Стоун , погоджено, що клієнт зобов`язаний забезпечити перебування рухомого складу, поданого відповідно до заявки, на станціях навантаження/розвантаження не більше: 3 діб з моменту прибуття на станцію навантаження; 3 діб з моменту прибуття на станцію розвантаження. У випадку перевищення вищезазначеного терміну перебування вагонів на станціях завантаження/розвантаження клієнт сплачує експедитору плату в розмірі 40 доларів США за кожен вагон за добу по маршруту Житомир - Апшерон та 2500 російських рублів по маршруту Нова Борова - Красноярськ. Термін перебування рухомого складу на станції навантаження/розвантаження обчислюється з дати прибуття на станцію призначення (згідно штемпелю станції призначення) і до дати відправлення вагонів зі станції призначення, при цьому неповна доба вважається за повну.

Із таблиці - роз`яснення простоїв по станціях Нова Борова - Житомир, наданої позивачем, вбачається, що останнім здійснено нарахування 1954,61 грн. штрафу за простій вагона №52947710 (дата прибуття на станцію Житомир 15.07.2019 року, відправлення - 20.07.2019 року), 8609,85 грн. за простій вагона №67782805 (дата прибуття на станцію Нова Борова - 07.07.2019 року, відправлення - 19.07.2019 року), 22959,60 грн. за простій вагона №62142211 (дата прибуття на станцію Нова Борова - 07.07.2019 року, відправлення - 03.08.2019 року), 1913,30 грн. за простій вагона №65139081 (дата прибуття на станцію Нова Борова - 07.07.2019 року, відправлення - 12.07.2019 року), 14659,57 грн. за простій вагона №65092637 (дата прибуття на станцію Житомир - 10.07.2019 року, відправлення - 28.07.2019 року).

Заперечень щодо часу простою відповідачем не надано, письмові зауваження відповідно до п. 3.4.16 договору ТОВ ТД Гранд Стоун не надсилались, акт №211 виконаних робіт (послуг) від 23.09.2019 року та звіт до нього, які надіслані 04.10.2019 року на поштову адресу останнього, отримані ним 18.10.2019 року, що підтверджується інформацією з сайту Укрпошта за результатами відстеження трекінгу 0200244033791.

Таким чином, суд приходить до висновку про погодження відповідачем акту №211 виконаних робіт (послуг) від 23.09.2019 року на суму 82 623,03 грн. в силу положень абзацу 2 пункту 3.4.16 договору.

З вищевикладеного, вимога про стягнення 140 148,47 грн., з яких 90 051,54 грн. основний борг та 50096,93 грн. штрафу за простій вагонів, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Крім того, позивачем нараховано та заявлено до стягнення з відповідача, з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог, 10 926,03 грн. пені, 1021,15 грн. 3% річних та 1524,82 грн. втрат від інфляції.

Відповідно до ч. 1 ст. 548 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. ст. 546, 549 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, різновидом якої є штраф та пеня.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 549 Цивільного кодексу України штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

За приписами ч. 2 ст. 551 Цивільного кодексу України якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Статтею 1 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" передбачено, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

Нормами ст. 3 Закону визначено, що розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

У відповідності до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.

Відповідно до п. 5.2. Договору у разі порушення строків оплати послуг, що надаються виконавцем клієнту за цим договором (в тому числі, відшкодування витрат, понесених виконавцем в інтересах клієнта), клієнт сплачує виконавцеві пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діла в період, за який нараховується пеня, від вартості неоплачених в строк послуг, передбачених цим договором, за кожен день прострочення платежу. Обов`язок сплати пені наступає у клієнта у випадку надсилання йому виконавцем відповідного рахунку та/або вимоги (претензії). Нарахування пені є правом виконавця.

24.10.2019 року ТОВ Голд Вей надіслано засобами поштового зв`язку лист про нарахування пені, розрахунок нарахувань пені та рахунок на оплату пені.

З огляду на вимоги статей 79, 86 Господарського процесуального кодексу України господарський суд має з`ясовувати обставини, пов`язані з правильністю здійснення позивачем розрахунку, та здійснити оцінку доказів, на яких цей розрахунок ґрунтується. У разі якщо відповідний розрахунок позивачем здійснено неправильно, то господарський суд з урахуванням конкретних обставин справи самостійно визначає суми пені та інших нарахувань у зв`язку з порушенням грошового зобов`язання, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого, на думку позивача, мало місце невиконання такого зобов`язання, та зазначеного позивачем максимального розміру заборгованості. Якщо з поданого позивачем розрахунку неможливо з`ясувати, як саме обчислено заявлену до стягнення суму, суд може зобов`язати позивача подати більш повний та детальний розрахунок. При цьому суд в будь-якому випадку не позбавлений права зобов`язати відповідача здійснити і подати суду контррозрахунок (зокрема, якщо відповідач посилається на неправильність розрахунку, здійсненого позивачем).".

Аналогічні правові висновки викладені також в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 по справі № 916/2889/13, від 16.04.2019 по справах № 922/744/18 та № 905/1315/18, від 05.03.2019 по справі № 910/1389/18, від 14.02.2019 по справі № 922/1019/18, від 22.01.2019 по справі № 905/305/18, від 21.05.2018 по справі № 904/10198/15, від 02.03.2018 по справі № 927/467/17.

Як вбачається із здійсненого позивачем розрахунку, останнім визначено початок прострочення з оплати акту №162 22.08.2019 року, акту №211 - 04.10.2019 року. Проте, у п. 9.2. договору сторонами передбачено можливість обміну документами на електронні адреси та поштові реквізити, зазначені у розділі 11 договору. Оскільки розділ 11 договору не містить електронної адреси відповідача, належним надісланням актів №162 та №211 та відповідних рахунків є їх направлення 04.10.2019 року на поштову адресу ПП ТД Гранд Стоун , тому акти №№162 та 211 є прийнятими 25.10.2019 року (зі спливом 5 робочих днів після отримання актів).

Відтак, вірним буде нарахування пені з 26.10.2019 року по 13.12.2019 року. Окрім того, нарахування пені можливе на суму основного боргу в розмірі 90051,54 грн., вчинення відповідних нарахувань на суму 50096,93 грн. штрафу за простій вагонів є безпідставним (штраф також не є витратами, понесеними виконавцем в інтересах клієнта, які передбачені п. 5.2. договору). Таким чином, підставною буде пеня в розмірі 3737,76 грн. за період з 26.10.2019 року по 13.12.2019 року, нарахована на суму заборгованості в розмірі 90051,54 грн. В стягненні 7188,27 грн. пені суд відмовляє.

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене ст. 625 ЦК України право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способом захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові (постанова Верховного Суду України від 23.01.2012 року по справі № 37/64).

Відповідно до п. 3.1 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань" від 17.12.2013 року № 14 інфляційні нарахування на суму боргу, сплата яких передбачена частиною другою статті 625 ЦК України, не є штрафною санкцією, а виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті.

Відповідно до п. 3.2 вищевказаної Постанови індекс інфляції - це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купуються населенням для невиробничого споживання, і його найменший період визначення складає місяць.

Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою статистики України, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).

У застосуванні індексації можуть враховуватися рекомендації щодо порядку застосування індексів інфляції при розгляді судових справ, викладені в листі Верховного Суду України від 03.04.1997 № 62-97р; цього листа вміщено в газеті "Бизнес" від 29.09.1997 № 39, а також в інформаційно-пошукових системах "Законодавство" і "Ліга".

При застосуванні індексу інфляції слід мати на увазі, що індекс розраховується не на кожну дату місяця, а в середньому на місяць і здійснюється шляхом множення суми заборгованості на момент її виникнення на сукупний індекс інфляції за період прострочення платежу. При цьому сума боргу, яка сплачується з 1 по 15 день відповідного місяця, індексується з врахуванням цього місяця, а якщо сума боргу сплачується з 16 по 31 день місяця, розрахунок починається з наступного місяця. Аналогічно, якщо погашення заборгованості здійснено з 1 по 15 день відповідного місяця, інфляційні втрати розраховуються без врахування цього місяця, а якщо з 16 по 31 день місяця, то інфляційні втрати розраховуються з врахуванням даного місяця.

Перевіривши наведений в позовній заяві розрахунок 3 % річних, судом встановлено, що вірним буде нарахування 3% річних за період з 26.10.2019 року по 13.12.2019 року на суму заборгованості в розмірі 90051,54 грн., що становить 362,67 грн. 3% річних. В стягненні 658,48 грн. 3% річних суд відмовляє.

Здійснивши перерахунок втрат від інфляції, оскільки прострочення виконання зобов`язання виникло 26.10.2019 року та враховуючи визначений позивачем період нарахування втрат від інфляції, підставним буде нарахування втрат від інфляції за грудень 2019 року на суму заборгованості 90051,54 грн., що становить 90,05 грн. втрат від інфляції. В стягненні 1434,77 грн. втрат від інфляції суд відмовляє.

Статтями 78, 79 ГПК України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З всього вищевикладеного, позов товариства з обмеженою відповідальністю "Голд Вей", м. Київ до приватного підприємства "Торговий дім "Гранд Стоун", м. Славута Хмельницької області про стягнення 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 10926,03 грн. пені, 1021,15 грн. 3% річних та 1524,82 грн. інфляційних нарахувань, підлягає частковому задоволенню та з відповідача на користь позивача слід стягнути 90051,54 грн. основного боргу, 50096,93 грн. штрафу за простій вагонів, 90,05 грн. втрат від інфляції, 362,67 грн. 3% річних та 3737,76 грн. пені. В стягненні 7188,27 грн. пені, 658,48 грн. 3% річних та 1434, 77 грн. втрат від інфляції суд відмовляє.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Голд Вей", м. Київ до приватного підприємства "Торговий дім "Гранд Стоун", м. Славута Хмельницької області про стягнення 140 148,47 грн. заборгованості за договором №462/07-19 транспортно-експедиційного обслуговування від 11.07.2019 року, 10926,03 грн. пені, 1021,15 грн. 3% річних та 1524,82 грн. інфляційних нарахувань, задовольнити частково.

Стягнути з приватного підприємства Торговий дім Гранд Стоун (30000, Хмельницька область, м. Славута, вул. Церковна, буд. 45, офіс 37, код 41347920) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Голд Вей (02098, м. Київ, вул. Березняківська, буд. 36-Г, кв. 45, код 36861759) 90 051,54 грн. (дев`яносто тисяч п`ятдесят одна грн. 54 коп.) основного боргу, 50 096,93 грн. (п`ятдесят тисяч дев`яносто шість грн. 93 коп.) штрафу за простій вагонів, 90,05 грн. (дев`яносто грн. 05 коп.) втрат від інфляції, 362,67 грн. (триста шістдесят дві грн. 67 коп.) 3% річних, 3 737,76 грн. (три тисячі сімсот тридцять сім грн. 76 коп.) пені, 2 165,08 грн. (дві тисячі сто шістдесят п`ять грн. 08 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

В стягненні 7188,27 грн. пені, 658,48 грн. 3% річних та 1434, 77 грн. втрат від інфляції відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 06.03.2020 року

Суддя М.В. Музика

Веб-адреса рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/

Віддрук. у 4 прим.: 1 - до справи; 2, 3 - позивачу ( 02098, м. Київ, вул. Березняківська , буд. 36Г, кв. 45; представнику Ходацький Станіслав Юрійович, АДРЕСА_3 ) - рек. з пов. про вручення; 4 - відповідачу (30000, Хмельницька область, м. Славута, вул. Церковна, буд. 45, офіс 37) - рек. з пов. про вручення

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення04.03.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу88050786
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1134/19

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 07.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Постанова від 21.05.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 14.04.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 04.03.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 19.02.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 03.02.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 03.02.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 15.01.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні