Рішення
від 27.02.2020 по справі 177/536/16-ц
КРИВОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 177/536/16

Провадження № 2/177/6/20

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

27 лютого 2020 року

Криворізький районний суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Строгової Г. Г.

за участі:

секретаря судового засідання Короновської Д. І.,

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

представників третіх осіб Остапенко М.В., Волотко В.В.

третьої особи ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кривому Розі цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Новопільська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, ОСОБА_3 про визнання недійсним розпорядження голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області та скасування державного акту, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду із зазначеною позовною заявою, в якій уточнюючі позовні вимоги, просив суд, визнати недійсним розпорядження голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 114-р від 27.02.2008 про передання у власність ОСОБА_4 земельної ділянки, що розташована на території Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. Визнати державний акт на право власності земельної ділянки з кадастровим номером 1221884700:03:001:0355 на ім`я ОСОБА_4 .

В обґрунтування позовних вимог, вказував, про те, що 17 грудня 1998 року рішенням 3 сесії Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області ОСОБА_1 було вирішено надати в постійне користування земельну ділянку, що розташована на території Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.

Відповідно до рішення сільської ради від 17 грудня 1998 року, ОСОБА_1 була замовлена технічна документація та оформлений Державний акт серії ДП №000046 на право постійного користування земельними ділянками, загальною площею 24,18 гектарів, до яких, в тому числі, входить земельна ділянка площею, 0,37 гектарів.

На сьогоднішній день, вищевказаний державний акт ніким не скасовано та його не визнано недійсним.

Разом з тим, в порушення законних прав та інтересів позивача, розпорядженням голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області №114-р від 27.02.2008 вирішено передати у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,37 га.

Позивач вважає, що при вирішені питання щодо передання у власність ОСОБА_4 земельної ділянки з кадастровим номером 1221884700:03:001:0355, що розташована на території Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, головою Криворізької райдержадміністрації порушено порядок, передбачений ч. 2, 6 ст. 19 Земельного кодексу України, в якій зазначено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації проводиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.

Тому, при прийнятті розпорядження Голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області №114-р від 27.02.2008 про передання у власність ОСОБА_4 0,37 га земельної ділянки, що розташована на території Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області та видачі на підставі цього розпорядження державного акта на право власності на землю було допущено порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, так і порушенням норм законодавства, що є підставою для визнання недійсним вказаного розпорядження.

Присутні в судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали, просили задовольнити їх в повному обсязі.

Представник відповідача Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області в судове засідання не з`явився, до початку розгляду справи надав заперечення, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. У запереченнях на позов вказав, що 26.04.2007 на підставі заяв громадян про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства прийнято розпорядження голови Криворізької РДА за №35-р Про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Новопільської сільської ради , яким надано дозвіл 4 громадян ( ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_3 ) для відведення земельної ділянки у власність. Згідно із вказаним розпорядженням був виготовлений проект землеустрою, який погоджений з відповідними дозвільними органами, від яких зауважень щодо нього не надходило. В зв`язку з чим Криворізькою районної державною адміністрацією винесене оспорюване розпорядження з дотриманням норм Земельного законодавства. Крім того, просили застосувати строки позовної давності.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3 в судовому засіданні також заперечували проти позовних вимог, вказуючи, що вона є власником земельної ділянки площею 2 га на території Новопільської сільської ради на підставі свідоцтва про право на спадщину після смерті свого батька ОСОБА_3 , який отримав вказану земельну ділянку на підставі оспорюваного розпорядження Криворізької РДА. Вказана земельна ділянка отримана її батьком із земель запасу сільської ради, що свідчить, на її думку, про безпідставність тверджень позивача про порушення відповідачем норм встановлених законодавством щодо вилучення земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні. Вказує, що матеріалами справи не підтверджено факт правомірного користування позивачем земельною ділянкою площею 0,37 га. Також вказує, що її батько оформив право власності на земельну ділянку, отриману на підставі спірного розпорядження райдержадміністрації, в 2008 року, а вона переоформила її в порядку спадкування в 2011 році, і з цього часу відкрито використовує її за призначенням, а отже позивач втратив своє право на звернення до суду через пропуск строку позовної давності.

Присутні в судовому засіданні представники третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, заперечували проти задоволення позовних вимог в повному обсязі з аналогічних підстав.

Суд, вислухавши сторони, дослідивши письмові матеріали справи приходить до наступного.

Судом встановлено, що відповідно до розпорядження голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 26.04.2007 № 385-р (Том № 1 а.с.106) ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_3 , надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Новопільської сільської ради із земель запасу - по 2,0 га кожному (загальна площа 8,0 га).

На підставі зазначеного розпорядження, було розроблено проект землеустрою (Том №1 а.с.98-124), де ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_3 , отримали необхідні висновки, щодо погодження зазначеного проекту.

27.02.2008, розпорядженням голови Криворізької РДА № 114-р (Том № 1 а.с.118), затверджено проект землеустрою, щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_3 , для ведення особистого селянського господарства загальною площею 8,0 га із земель запасу на території Новопільської сільської ради. Надано у власність ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_3 земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Новопільської сільської ради.

На підставі розпорядження голови Криворізької РДА № 114-р від 27.02.2008 (Том № 1 а.с.118), ОСОБА_4 було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ№ 480552 (Том № 1 а.с.54), загальною площею 2,000 га, кадастровий номер 1221884700-03-001-0355.

17.10.2008, помер ОСОБА_4 , про що свідчить копія свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 (Том № 1 а.с.207), після смерті якого, спадщину, у вигляді земельної ділянки загальною площею 2,000 га, кадастровий номер 1221884700-03-001-0355, отримала третя особа по справі ОСОБА_3 (Том № 1 а.с. 206).

В своїй позовній заяві, позивач посилається на те, що при вирішені питання щодо передання у власність ОСОБА_4 земельної ділянки з кадастровим номером 1221884700:03:001:0355, що розташована на території Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, головою Криворізької райдержадміністрації порушено порядок, передбачений ч. 2, 6 ст. 19 Земельного кодексу України, в якій зазначено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації проводиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.

Згідно державного серії ДП № 000046 на право постійного користування землею (Том № 1 а.с.12) виданого ОСОБА_1 23.09.1996 року Криворізькою сільською радою народних депутатів з подальшими змінами в землекористуванні, в постійному користуванні ОСОБА_1 перебувають земельні ділянки на території Новопільської сільської ради Криворізького району для ведення селянського (фермерського господарства), в тому числі і земельна ділянка площею 0,37 га (на плані позначена діл.№2) під будівлями.

Як вказано у вищезазначеному державному акті вказана земельна ділянка надана в користування на підставі рішення Новопільської сільської ради від 17 грудня 1998 року.

В той же час в матеріалах справи наявна довідка Новопільської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 1476/7/02-29 від 27.09.2017 (Том № 1 а.с.197), відповідно до якої рішення Новопільської сільської ради від 17.12.1998 на земельну ділянку 0,37 га, на підставі якого внесено зміни до Державного акту на право постійного користування землею серії ДП Кв № 000046 - не існує. Вказані відомості перевірені судом шляхом огляду в судовому засіданні Журналу реєстрації рішень Новопільської сільської ради за період з вересня 1998 року по квітень 1999 року (Том №3 а.с. 34-37). Кадастровий номер вказаній земельній ділянці не присвоєний.

Крім того, позивач стверджує, що вказана земельна ділянка виділена йому в постійне користування під забудову - недобудовану котельню КСП ім Карла Лібкнехта, власником якої він є. Однак, згідно наявних в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження права власності позивача на вказану будівлю позивачу, а саме правоустановлюючі документи, на підставі яких виникає право власності в установленому законом порядку.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. ч. 1, 2 ст.78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 ЗК України, громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до п. а ч. 1 ст. 17 ЗК України (в редакції закону, що діяв на час прийняття оскаржуваного розпорядження), до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно ч. 1,2 ст. 116 ЗК України (в редакції закону, що діяв на час прийняття оскаржуваного розпорядження), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування

За змістом положень ст. 122 Земельного кодексу України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06 вересня 2012 року № 5245, внесено зміни у ст. 122 Земельного кодексу України щодо повноважень органів виконавчої влади, Верховної ради АРК, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування, зокрема у п.4, згідно якого центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відтак, до набрання чинності зазначеним законом, розпорядження землями відбувалось згідно до вимог п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, за яким до розмежування земель державної та комунальної власності щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель зазначених у абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснювали відповідні сільські, селищні міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

За ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні (ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України).

За ч.4 ст. 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується у порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч.6 ст. 123 ЗК України).

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництв.

За п. 13 ст. 133 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

З матеріалів справи видно, що померлий, 17.10.2008 ОСОБА_6 , на законний підставах набув право власності на земельну ділянку загальною площею 2,000 га, кадастровий номер 1221884700-03-001-0355, натомість позивач не довів законних підстав для користування земельною ділянкою загальною площею 0,37 га, яка начебто надана йому відповідно до державного акта на право постійного користування серії НОМЕР_2 № 00046.

За таких обставин з наведених вище підстав суд не приймає до уваги висновки експерта з питань судової земельно-технічної та будівельно-технічної експертизи №20-18 від 25.05.2018.

Відповідно до ч.3 ст. 12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ст. 78 ЦПК України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ч.1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

На підставі викладеного, оцінюючи досліджені в судовому засіданні докази по справі в їх сукупності, суд вважає, що позивач не довів своїх позовних вимог, тому відсутні підстави для задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 18, 81, 142, 206, 247, 259, 263-265 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

В задоволені позовних вимог ОСОБА_1 до Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Новопільська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, ОСОБА_3 про визнання недійсним розпорядження голови Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області та скасування державного акту - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Рішення може бути оскаржено до Дніпровського апеляційного суду відповідно до п. 15.5 розділу ХІІІ Перехідні положення ЦПК України через Криворізький районний суд Дніпропетровської області.

Повний текст судового рішення складений 06.03.2020.

Суддя:

СудКриворізький районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.02.2020
Оприлюднено10.03.2020
Номер документу88053799
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —177/536/16-ц

Ухвала від 12.10.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Постанова від 07.10.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Постанова від 07.10.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 14.05.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 14.05.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 23.04.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 17.04.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Рішення від 27.02.2020

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Строгова Г. Г.

Рішення від 27.02.2020

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Строгова Г. Г.

Ухвала від 13.12.2018

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Строгова Г. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні