Справа № 461/2103/19>
В И Р О К
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27.02.2020 року м. Львів.
Галицький районний суд м. Львова
в складі:
головуючого-судді ОСОБА_1 ,
за участю:
секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
обвинуваченої ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Львові кримінальне провадження про обвинувачення:
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Львова, українки, громадянки України, з вищою освітою, не одруженої, працюючої на посаді заступника начальника Управління - начальника Відділу землеустрою Управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судженої,
за ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України, -
ВСТАНОВИВ:
згідно обвинувального акту, органом досудового розслідування обвинувачена ОСОБА_4 обвинувачується в тому, що будучи заступником начальника Управління - начальником Відділу землеустрою Управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, всупереч інтересам служби та в порушення вимог статті 8 Закону України «Про державну службу», в порушення норм ч. 4 ст. 122 та п. 6 ст. 186 Земельного кодексу України, посадової інструкції заступника начальника Управління землеустрою та охорони земель - начальника Відділу землеустрою Головного управління, згідно якої вона повинна сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, недбало виконала свої службові обов`язки, а саме не здійснила належну організацію розгляду звернення - клопотання ОСОБА_6 , та контроль за підготовкою Відділом охорони земель наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-2131/16-18- СГ від 18.04.2018 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення», на підставі якого, в порушення норм ч. 4 ст. 122 та п. 6 ст. 186 ЗК України було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у приватну власність земельну ділянку площею 2,0000 га., із земель комунальної власності, що завдало громаді с. Завадів, (Зашківська сільська рада) Жовківського району Львівської області шкоди в розмірі 2 340 129,00 гривень (вартість земельної ділянки на момент набуття права власності - травень 2018 року), що у 250 та більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, та відповідно до примітки до ст. 364 КК України є тяжкими наслідками.
На обґрунтування винуватості обвинуваченої ОСОБА_4 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, сторона обвинувачення посилається на наступні докази, які в судовому засіданні були досліджені, а саме:
-дані протоколу обшуку від 20.09.2019 року та документи, що були вилучені
20.09.2018 року в ході проведення обшуку в ГУ Держгеокадастру у Львівській області з відеофіксацією обшуку, яка розміщена на флеш-носії, а саме: клопотання ОСОБА_6 від 12.04.2018 року, адресоване начальнику ГУ Держгеокадастру у Львівській області на 1 арк. з вхідним номером ГУ Держгеокадастру у Львівській області №3-2251/0/36- 18-СГ від 12.04.2018 з листом-резолюцією; наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області №13-2131/16-18-СГ від 18.04.2018 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення» на 1 арк.; наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області №13-2131/16-18-СГ від 18.04.2018 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення» на 1 арк. ( т.1 а.с. 46-48),
- дані листа Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 09.10.2018 №331/02-21 на 1 арк. з додатками на 7 арк.( т.1 а.с. 75),
- дані протоколу тимчасового доступу до речей та документів від 11.10.2018 у Відділі у Жовківському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з вилученими документами (том 1 а.с.90),
- дані протоколу тимчасового доступу до речей та документів від 11.10.2018 в ГУ Держгеокадастру у Львівській області з вилученими документами, які стосуються кримінального провадження, а саме: копією наказу №205-К від 13.12.2016 «Про переведення працівників Головного управління Держгеокадастру у Львівській області» на 1 арк.; копією наказу №47-К від 30.01.2018 «Про переведення працівників Головного управління Держгеокадастру у Львівській області» на 2 арк.; копією положення «Про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області» на 11 арк.; положенням «Про Управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області» на 5 арк. (том 1 а.с. 136-177);
-посадову інструкцію заступника начальника Управління землеустрою та охорони земель - начальника Відділу землеустрою Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 02.01.2018 на 3 арк.(том 2 арк.258),
-дані протоколу тимчасового доступу до речей і документів від 20.11.2018 з вилученими документами, а саме: проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), замовником якого є ОСОБА_6 на 42 арк.; витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на 1 арк., відомостями про обмеження у використанні земельної ділянки на 1 арк.; кадастровим планом земельної ділянки на 1 арк.; описом меж на 1 арк.; відомостями про особу, яка склала кадастровий план земельної ділянки на 1 арк.( том 1 а.с.198),
-висновок експерта №5705/5706 від 27.12.2018 року земельно-технічної експертизи з питань землеустрою, відповідно до якого земельна ділянка з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, станом на момент передачі її у приватну власність (її відчуження), знаходилась в межах населеного пункту с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області. Земельна ділянка з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, на момент її передачі у приватну власність, за формою власності відносилась до земель комунальної власності. Технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, яка була виготовлена в 2017 році ТзОВ «Західземпроект», в частині її затвердження та передачі земельної ділянки у власність розроблена всупереч п. 4 ст. 122 та п. 6 ст. 186 Земельного кодексу України (том 2 а.с.8-14),
-висновок експерта №6/635 від 21.11.2018 року, відповідно до якого підпис від імені ОСОБА_4 в графі «Заступник начальника управління землеустрою та охорони земель начальник відділу землеустрою» в наказі №13-213/16-18-СГ від 18.04.2018 року виконаний ОСОБА_4 . Підпис від імені ОСОБА_7 в графі «Начальник управління державного земельного кадастру» в наказі № 13-213/16-18-СГ від 18.04.2018 року - виконаний ОСОБА_7 . Підпис від імені ОСОБА_8 в графі «Начальник юридичного управління» в наказі №13-213/16-18-СГ від 18.04.2018 року виконаний ОСОБА_8 . Підпис від імені ОСОБА_9 в графі «Начальник відділу державної експертизи» в наказі №13-213/16-18-СГ від 18.04.2018 року- виконаний ОСОБА_9 . Підпис від імені ОСОБА_10 в графі «Провідний спеціаліст відділу охорони земель» в наказі №13-213/16-18-СГ від 18.04.2018 року виконаний ОСОБА_10 (том 2 а.с. 25-30),
-висновок експерта №89 судової оціночно-земельної експертизи від 18.01.2019 року, відповідно до якого ринкова вартість земельної ділянки площею 2.000 га. з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, що розташована в с. Завадів Жовківського району Львівської області на момент її передачі у приватну власність, тобто на 04.05.2018 року становила 2340129.00 гривень. Ринкова вартість земельної ділянки площею 2.000га. з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, що розташована в с. Завадів Жовківського району Львівської області на час проведення дослідження становить 2793818.00 гривень,
-дані листа відділу у Жовківському районі ГУ Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.23-2061/105-18 від 22.12.2018 на 1 арк. ( том 2 а.с.37-42),
-протокол пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 30.01.2019 відповідно до якого свідок ОСОБА_6 заявив, що під номером 3 на якому зображена ОСОБА_4 - знаходиться фотознімок на якому зображена жінка, ім`я якої він не пригадує, з якою він зустрічався в кінці вересня 2018 року, в кабінеті 93 на 10 поверсі будівлі Держгеокадастру у Львівській області, що за адресою: м. Львів, проспект Чорновола, 4. Саме ця особа, що зображена на фотознімку №3 просила його написати заяву про відмову від виділеної йому земельної ділянки в с. Завадів, Жовківського району Львівської області, наказ про виділення якої він отримав в квітні 2018 року в ГК Держгеокадастру у Львівській області,
-дані протоколу отримання зразків для проведення експертизи від 13.11.2018 року ( том 2 а.с. 160);
-дані протоколу про результати проведення негласної слідчої (розшукової) дії №2405/16/08-2081 від 12.11.2018 року з матеріальним носієм інформації інв. №702 ( том 2 а.с.182-188).
Таким чином, слідчий за погодженням із процесуальним керівником в даному кримінальному провадженні дійшли висновку, що обвинувачена ОСОБА_4 своїми умисними діями вчинила злочин, передбачений ч.2ст. 367 КК України, тобто службову недбалість, неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам.
Однак, суд, після з`ясування обставин, встановлених під час кримінального провадження та перевірки їх доказами, приходить до висновку, що обвинувачену ОСОБА_4 необхідно визнати невинуватою та виправдати з наступних підстав.
Суд зазначає, що завданням кримінального провадження є, зокрема, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений (стаття 2 КПК України).
У відповідності до положеньст. 62 Конституції України, винуватість особи повинна бути доведена у встановленому законом порядку. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Відповідно дост. 17 КПК Україниніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні кримінального правопорушення і має бути виправданим, якщо сторона обвинувачення не доведе винуватість особи поза розумним сумнівом.
При цьому, згідно з вимогамист. 22 КПК України, кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом.
При оцінці доказів суд виходить із визначення предмета доказування у кримінальному провадженні - це сукупність передбачених кримінальним процесуальним законом обставин, які необхідно встановити у кожному кримінальному провадженні і які мають правове значення для правильного його вирішення по суті.
Так, відповідно дост. 91 КПК України, у кримінальному провадженні підлягають доказуванню, зокрема: 1) подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення); 2) винуватість обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення, форма вини, мотив і мета вчинення кримінального правопорушення; 3) вид і розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, а також розмір процесуальних витрат; 4) обставини, які впливають на ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, характеризують особу обвинуваченого, обтяжують чи пом`якшують покарання, які виключають кримінальну відповідальність або є підставою закриття кримінального провадження; 5) обставини, що є підставою для звільнення від кримінальної відповідальності або покарання.
Відповідно дост. 92 КПК України, обов`язок доказування обставин, передбаченихстаттею 91 цього Кодексу, покладається на прокурора.
Передбачений ч. 2ст. 367 Кримінального кодексу Українисклад злочину, як і будь-який інший, містить обов`язкові елементи: суб`єкт, суб`єктивна сторона, об`єкт, об`єктивна сторона.
З суб`єктивної сторони цей злочин характеризується злочинною самовпевненістю (службова особа передбачає, що внаслідок невиконання чи неналежного виконання нею своїх службових обов`язків правам і законним інтересам може бути завдано істотну шкоду, але легковажно розраховує на її відвернення) або злочинною недбалістю (службова особа не передбачає, що в результаті її поведінки може бути завдано істотну шкоду, хоча повинна була і могла це передбачити).
Крім того, об`єктивна сторона службової недбалості включає в себе наявність наступних складових: 1) діяння у формі невиконання чи неналежного виконання службовою особою своїх службових обов`язків через недбале чи несумлінне ставлення до них (дія чи бездіяльність); 2) суспільно небезпечні наслідки у вигляді істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам, або інтересам окремих юридичних осіб (ч. 1ст. 367 КК) або тяжких наслідків (ч. 2ст. 367 КК); 3) причинний зв`язок між діянням (бездіяльністю) та наслідками.
Системний аналіз положеньст. 367 КК Українидає підстави вважати, що відповідальність за цією нормою настає лише у випадку, якщо дії, невиконання чи неналежне виконання яких спричинило передбачені в зазначеній статті наслідки, входили у коло службових обов`язків цієї службової особи, або якщо обов`язок діяти відповідним чином юридично був включений (законом, указом, постановою, наказом, інструкцією тощо) до кола службових повноважень такої особи.
Згідно з обвинувальним актом, ОСОБА_4 обвинувачується у неналежному виконанні покладених на неї службових обов`язків, через несумлінне ставлення до них, що спричинило вибуття з комунальної власності земельної ділянки площею 2,0000 га. (кадастровий номер 4622784100:22:000:0018), що знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області та передачу її у приватну власність ОСОБА_6 , чим завдано громаді с. Завадів шкоди в розмірі 2 340 129, 00 грн.
Обвинувачена ОСОБА_4 своєї вини у вчиненому кримінальному правопорушенні не визнала, зазначивши, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-2131/16-18- СГ від 18.04.2018 року «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення» був завізований нею у законному порядку та поданий на підпис керівнику управління. Отримавши підготовлений проект наказу, вона отримала п`ять віз керівників відділів, які відповідають за різні ділянки роботи, у тому числі за перевірку форми власності, доступу до чого у неї, згідно повноважень, не має. Форму власності можна визначити з системи в Державному земельному кадастрі, до якого має доступ Відділ державного земельного кадастру. Інші посадові особи, які візували наказ, зауважень не висловили, наказ погодили. Встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018 належить до державної форми власності, оскільки Зашківська сільська рада Жовківського району Львівської області не зареєструвала за собою право комунальної власності. Інформації, що дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності не було. Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 20.09.2017 року: «Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня». Після належної підготовки матеріалів, наказ був підписаний керівником. Вважає, що її дії були законними, відповідно до наданих їй повноважень, до причинення шкоди не привели. Згадана земельна ділянка і на даний час не належить до комунальної власності.
Суд приходить до висновку про те, що в процесі судового розгляду сторона обвинувачення не довела обставину, що земельна ділянка площею 2,0000 га. (кадастровий номер 4622784100:22:000:0018), яка знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області на момент її передачі ОСОБА_6 у приватну власність перебувала в комунальній власності. Як і відсутні будь-які інші відомості, що засвідчують перебування згаданої земельної ділянки в комунальній власності і в матеріалах кримінального провадження.
Таким чином, сторона обвинувачення не довела важливу обставину, що підлягає доказуванню в кримінальному провадженні, а саме наявність події кримінального правопорушення (п. 1 ч. 1 ст. 91 КПК України).
Відтак, відповідно ч. 1 ст. 373 КПК України, у випадку недоведення стороною обвинувачення події кримінального правопорушення, в якому обвинувачується особа, ухвалюється виправдувальний вирок (п.п. 1, 2 ч.1 ст. 284 КПК України). Даний висновок суду випливає із аналізу та оцінки досліджених в судовому засіданні доказів.
Під час судового засідання судом досліджено витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-4605680562017, сформований 20.09.2017 р. та наданий ОСОБА_6 (арк. справи 51, том 1). У ньому в графі «форма власності» на земельну ділянку зазначено: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.
Таке формулювання засвідчує належність спірної земельної ділянки до державної форми власності. Даний висновок можна зробити з наступного. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-VI від 6 вересня 2012 року з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються серед інших всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу. У державній власності залишаються серед іншого усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.
Згідно листа Відділу у Жовківському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 84/405-19-0.23 від 18.01.2019 p., землі за рахунок яких відбулось формування земельної ділянки з кадастровим номером: 4622784100:22:000:0018, станом на 01.01.2016 p., обліковувались як землі запасу сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області. Відтак, це також засвідчує, що згадана земельна ділянка за формою власності відноситься до державної.
Сторона обвинувачення під час судового розгляду посилається на те, що в матеріалах кримінального провадження є такі документи, які на її думку можуть засвідчувати про належність вказаної земельної ділянки до комунальної форми власності, зокрема: розпорядження Жовківської районної державної адміністрації № 452 від 28 липня 2016 p., яким погоджено Проект землеустрою щодо зміни меж села Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області, який передбачає: площу земель в існуючих межах на час складання проекту - 77,54 га; площу, яка долучається до села по проекту -113,5790 га; площа земель в нових межах села - 191,1190 га. (ар. 46, том 2). Крім цього є рішення № 76 від 11 серпня 2016 р. Зашківської сільської ради, прийняте на 8 черговій сесії VII демократичного скликання, яким погоджено Проект землеустрою щодо зміни меж села Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області (арк. справи 47, том 2).
Прокурор покликається на те, що в Головне управління Держгеокадастру у Львівській області 14.09.2017 р. надійшло клопотання Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області (Вих. № 279 від 14.09.2017 p., зареєстроване № 18-6956/0/1-17 від 14.09.2017р.) про державну реєстрацію межі села Завадів, Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області. На підставі вказаного клопотання було внесено зміни в Державний земельний кадастр, згідно яких змінена межа населеного пункту с. Завадів. Відтак земельна ділянка площею 2,0000 га. (кадастровий номер 4622784100:22:000:0018), що знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області включається до земель комунальної власності. Про що Зашківській сільській раді сформовано і надано Витяг з Державного земельного кадастру про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць № НВ-4605675642017 від 20.09.2017 р.
На переконання сторони обвинувачення це підтверджує ту обставину, що земельна ділянка площею 2,0000 га. (кадастровий номер 4622784100:22:000:0018), що знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області передана в комунальну власність. А відтак її розпорядником мала бути Зашківська сільська рада, а не Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Однак суд не погоджується з твердженням сторони обвинувачення, та вважає, що вказані документи є лише підставою для Державної реєстрації права комунальної власності за Зашківською сільською радою Жовківського району Львівської області, чого зроблено не було, - сільська рада обмежилась тільки вказаними діями. Це випливає з наступного.
Ст. 117 Земельного кодексу України встановлює норму, згідно якої передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Також ст. 125 Земельного кодексу України закріплює норму, відповідно до якої право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 173 Земельного кодексу України межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно із ч. 2 ст. З Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до п. п. 1,2 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. А Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.
Враховуючи наведене, названі стороною обвинувачення документи не засвідчують факт перебування на момент передачі ОСОБА_6 земельної ділянки, кадастровий номер 4622784100:22:000:0018 в комунальній власності, а навпаки, підтверджують, що Зашківська сільська рада розпочала процедуру зміни межі с. Завадів, отримала всі необхідні документи для реєстрації зміни меж цього населеного пункту в реєстрі речових прав на нерухоме майно. Проте цього не зробила. Це, своєю чергою підтверджує, що спірна земельна ділянка на момент передачі знаходилась в державній формі власності. Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України її розпорядником є Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи, тобто Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Жодних доказів, які б засвідчили належність земельної ділянки площею 2,0000 га. (кадастровий номер 4622784100:22:000:0018), що знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області до земель комунальної власності стороною обвинувачення не надано та в суді відповідно не досліджено.
Ці обставини підтверджуються і показаннями допитаних під час судового розгляду свідків ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_9 , а саме :
- показаннями свідка ОСОБА_12 , керівника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, який показав суду, що у нього не було сумніву щодо належності земельної ділянки до державної форми власності. Земельна ділянка належить до державної власності з моменту реєстрації. Якщо комунальна власність не зареєстрована, то земельна ділянка належить до земель державної форми власності. Землі за межами населеного пункту належать до державної власності і ця земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту згідно документів. Всі відомості про те в якій формі власності перебуває земельна ділянка є у державному земельному кадастрі,
- показаннями свідка ОСОБА_10 , яка в судовому засіданні пояснила, що земельна ділянка відноситься до земель державної власності, згідно закону, все було оформлено правильно,
- показаннями свідка ОСОБА_13 , яка в суді показала, що земельна ділянка перебувала у державній формі власності, оскільки іншої інформації відображено не було. По зміні меж ділянки міститься інформація , що дана земельна ділянка є державною власністю,
- показаннями свідка ОСОБА_9 , який показав, що був підготований наказ про надання земельної ділянки учаснику АТО. Державна експертиза не проводилась, земельна ділянка перебувала у державній формі власності. Держгеокадастр є розпорядником з моменту реєстрації державного земельного кадастру,
- показаннями свідка ОСОБА_8 , який показав суду, що ОСОБА_6 звернувся до Головного управління про затвердження і передачу у власність земельної ділянки. В результаті розгляду даного звернення видано наказ про затвердження документів і передачі земельної ділянки із земель державної власності. Свідок ставив візу на проекті наказу, інформацію перевіряв, ніде не було зазначено що земельна ділянка перебуває у комунальній власності. Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності виникає з моменту державної реєстрації. Рішення сільської ради прийнято поза межами повноважень. Ділянка була оформлена згідно державного земельного кадастру. Наказ втратив свою дію з моменту реєстрації. Виготовлено документацію без дозволів. В державній власності перебувала дана земельна ділянка, оскільки в реєстрі не було зазначено власника, в такому випадку власником є держава.
- показаннями свідка ОСОБА_7 , який в судовому засіданні показав, що підготував проект наказу. Земельна ділянка не була зареєстрована як така, що перебуває у комунальній власності. У витязі з Державного земельного кадастру цю інформацію було зазначено. Про реєстрацію права власності теж відсутня інформація.
Не спростовують ці обставини і показання свідка сторони обвинувачення ОСОБА_6 , який підтвердив, що був у Головному управлінні Держгеокадастру у Львівській області і писав заяву про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення, надавши відповідні документи. Через певний час отримав дозвіл з документами від ОСОБА_4 . Відтак свідок не повідомив жодних фактів, які б засвідчили вчинення ОСОБА_4 інкримінованого їй кримінального правопорушення.
Також підтвердженням невинуватості ОСОБА_4 та відсутності події кримінального правопорушення є лист Головного територіального управління юстиції у Львівській області № 10016/0/1-19 від 04.06.2019 р. в якому вказано, що згідно даних, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вбачається, що земельна ділянка, яка знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018 надана ОСОБА_6 із земель сільськогосподарського призначення державної власності. Крім цього зазначено, що 10.05.2018 р. відбулась державна реєстрація права приватної власності (з відкриттям розділу) за ОСОБА_6 .
Відповідно до п.п. 19, 20, 21 Постанови Кабінету Міністрів від 25.12.2015 р. № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо державної реєстрації прав відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав.
У разі проведення державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва вперше, у тому числі у результаті поділу, виділу частки з об`єкта нерухомого майна або об`єднання об`єктів нерухомого майна, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав відкриває новий розділ у цьому Реєстрі з присвоєнням реєстраційного номера об`єкту нерухомого майна, об`єкту незавершеного будівництва та формує реєстраційну справу відповідно до законодавства.
За наявності зареєстрованих речових прав на такий об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва або обтяжень таких прав у спеціальному розділі Державного реєстру прав, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державному реєстрі іпотек державний реєстратор одночасно з відкриттям розділу у Державному реєстрі прав переносить такі відомості про речові права на таке майно та їх обтяження, про суб`єктів цих прав до відповідного відкритого розділу.
У разі проведення державної реєстрації прав без відкриття розділу в Державному реєстрі прав державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення цього Реєстру до відкритого розділу або у випадках, передбачених законом, до спеціального розділу Державного реєстру прав вносить відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав.
Під час реєстрації права приватної власності за ОСОБА_6 відбулось відкриття розділу в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. А таке має місце у випадку вчинення операцій з конкретним об`єктом нерухомого майна вперше. В подальшому всі наступні реєстраційні дії щодо цього ж об`єкту нерухомості вчиняються шляхом внесення змін в уже відкритий розділ. Це своєю чергою підтверджує, що Зашківська сільська рада не зареєструвала за собою право комунальної власності на спірну земельну ділянку. Відтак вона перебувала на момент передачі її у власність ОСОБА_6 у державній власності.
Також в судовому засіданні був досліджений Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 20-ДК/9/АП/09/01/19 від 17.01.2019 p., складений Управлінням контролю за використанням та охороною земель, згідно якого при прийнятті Зашківською сільською радою рішення №13 позачергової сесії VII демократичного скликання № 186 від 20.03.2017 p., посадовими особами Зашківської сільської ради, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 в урочищі «Стави» в с. Завадів Жовківського району Львівської області, яка фактично розташована за межами населеного пункту, чим порушено вимоги статті 46 Закону України «Про землеустрій» та інше.
Відтак компетентний державний орган також чітко засвідчив, що земельна ділянка, яка знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018 надана ОСОБА_6 , розташована за межами населеного пункту, а відтак на момент передачі у власність належала до державної форми власності. У такий спосіб її розпорядником згідно ст. 122 ЗК України було Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Крім того, лист Відділу у Жовківському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 585/405-19-0.23 від 12.04.2019 p., згідно з яким земельна ділянка, яка знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, сформована із земель, які згідно державної статистичної звітності з кількісного обліку земель по формі 6-зем станом на 01.01.2016 р. облікується в рядку 12.1 (землі запасу) графа 5 (рілля).
Також на плані відведення земельної ділянки, в експлікації угідь форми 6-зем, виконавцем робіт чітко вказано, що до розробки проекту відведення земельної ділянки за зверненням ОСОБА_6 , земельна ділянка площею 2,0000 га. облікувалась: номер рядка 12.1, шифр рядка 94, код КВЦПЗ 16.00. Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № № 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем), у рядку 94 ураховуються дані про землі запасу, а саме: землі, не передані у власність і не надані у користування. Зазначені землі призначені для передання у власність або надання у користування і перебувають за межами населених пунктів.
Вказані документи засвідчують обставину, що на момент передачі спірної земельної ділянки ОСОБА_6 вона знаходилась у державній власності, а відтак Головне управління Держгеокадастру у Львівській області розпорядилось нею згідно вимог чинного законодавства України.
Під час судового засідання встановлено, що відомості про межі державного кордону України, межі адміністративно-територіальних одиниць, нормативну грошову оцінку земель, розташованих у межах територій адміністративно-територіальних одиниць, економічну оцінку земель, обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, документації з оцінки земель, яка є підставою для внесення таких відомостей.
Згідно відповіді Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 29-13-0.2-3042/2-19 від 12.04.2019 р. станом на момент підписання наказу ОСОБА_6 про затвердження проекту відведення земельної ділянки та передачі її у власність (18.04.2018 р.) доступ до Державного земельного кадастру мало 10 осіб, серед яких відсутня ОСОБА_4 . Це підтверджує, серед іншого, і той факт, що обвинувачена ОСОБА_4 , навіть при бажанні, не могла перевірити інформацію про межу адміністративно-територіальної одиниці с. Зашків і переконатись в тому, що вона належить до державної чи комунальної власності.
Проаналізувавши Посадову інструкцію заступника начальника Управління землеустрою та охорони земель - начальника Відділу землеустрою Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, судом встановлено, що до обов`язків ОСОБА_4 не віднесено здійснення у жодний спосіб перевірки меж адміністративно-територіальної одиниці як і будь-яких інших відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі, оскільки вона не має доступу до цієї інформаційної системи.
Враховуючи наведене, виходячи з завдань кримінального провадження, передбачених ст. 2 КПК України, в частині забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необгрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура, а також з обставин, які підлягають доказуванню у кримінальному провадженні (подія кримінального правопорушення), сторона обвинувачення була зобов`язана з`ясувати і довести, чи завершилась на момент передачі ОСОБА_6 18.04.2018р. у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером: 4622784100:22:000:0018, процедура зміни меж с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області та чи виникло у Зашківської сільської ради право комунальної власності на приєднані до с. Завадів земельні ділянки. Тобто чи зареєструвала Зашківська сільська рада в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зміну меж с. Зашків. Адже згідно з наведених вище норм право комунальної власності в територіальної громади виникає саме з моменту державної реєстрації такого права.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що процедура зміни меж с. Завадів не завершилась. Відтак земельна ділянка, яка знаходиться в с. Завадів Зашківської сільської ради Жовківського району Львівської області з кадастровим номером 4622784100:22:000:0018, та яка була передана ОСОБА_6 у приватну власність, на момент передачі знаходилась поза межами населеного пункту та належала до державної форми власності. Відтак її розпорядником, в силу вимог ст. 122 ЗК України, було Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.
Таким чином, стороною обвинувачення не доведено наявність події кримінального правопорушення (п. 1 ч. 1 ст. 91 КПК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 373 КПК України, у випадку недоведення стороною обвинувачення події кримінального правопорушення, в якому обвинувачується особа, ухвалюється виправдувальний вирок (п.п. 1, 2 ч.1 ст. 284 КПК України).
Суд приходить до висновку, що стороною обвинувачення не зібрано та не надано суду належних та допустимих доказів, які б поза розумним сумнівом доводили подію кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст. 367 Кримінального кодексу України, в якому обвинувачується ОСОБА_4 , тобто подію, що визначає службову недбалість, неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам.
Відповідно дост.62 Конституції України,та ч.ч. 2, 4ст.17 КПК України,ніхто незобов`язанийдоводити своюневинуватість увчиненні кримінальногоправопорушення імає бутивиправданий,якщо сторонаобвинувачення недоведе винуватістьособи позарозумним сумнівом.
У зв`язку із встановленням судом відсутності події кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2ст. 367 Кримінального кодексу України, суд приходить до переконання, що обвинувачену необхідно визнати невинуватою та виправдати, ухваливши виправдувальний вирок .
Запобіжний захід обвинуваченій ОСОБА_4 , особисте зобовязання, до вступу вироку в законну силу, у зв`язку з ухваленням виправдувального вироку, слід скасувати.
Речові докази у справі відсутні, цивільний позов заявлений не був.
У зв`язку з винесенням судом виправдувального вироку, не підлягають стягненню з обвинуваченої, в порядкуст. 124 КПК України,процесуальні витрати на проведення експертизи.
Керуючись ст.ст. 368, 370, 374 КПК України, суд,
УХВАЛИВ:
ОСОБА_4 визнати невинуватою у скоєнні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2ст. 367 Кримінального кодексу України, та виправдати у зв`язку з відсутністю події кримінального правопорушення.
Запобіжний захід ОСОБА_4 - особисте зобов`язання, до вступу вироку в законну силу, скасувати.
Вирок суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на вирок суду подається до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м. Львова протягом 30 днів з дня його проголошення, для особи, яка перебуває під вартою у цей же строк, з моменту вручення їй копії вироку.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку суду. Копія вироку негайно після його проголошення вручається обвинуваченому, представнику юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, та прокурору. Копія вироку не пізніше наступного дня після ухвалення надсилається учаснику судового провадження, який не був присутнім в судовому засіданні.
Суддя ОСОБА_1 .
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2020 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 88062893 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість |
Кримінальне
Галицький районний суд м.Львова
Юрків О. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні