Рішення
від 10.03.2020 по справі 120/45/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

10 березня 2020 р. Справа № 120/45/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Немирівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Немирівської місцевої прокуратури в інтересах держави з адміністративним позовом до Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що за наслідками вивчення Немирівською місцевою прокуратурою стану додержання законодавства України щодо облаштування благоустрою для дітей виявлено ряд порушень в частині незатвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення, зокрема, дитячого майданчика, що розташований на території Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області та, як наслідок, непроведення його паспортизації, технічної інвентаризації, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і, у разі їх не усунення, може призвести до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 10.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання ухвали суду для подання відзиву на позовну заяву.

Проте, відзив від відповідача на адресу суду в строки, передбачені статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України, не надходив. Копія ухвали про відкриття провадження відповідачем отримана 15.01.2020, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У свою чергу, відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Крім того, ч. 4 ст. 159 КАС України визначено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Згідно ч. 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

З урахуванням викладеного, керуючись положеннями частини 2 статті 262 КАС України наявні підстави для розгляду справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.

Немирівською місцевою прокуратурою проведено вивчення стану законності з питань дотримання законодавства України щодо благоустрою населених пунктів.

За результатами вивчення виявлено ряд недоліків щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, позивачем встановлено, що на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів (ДНЗ "Ромашка", знаходиться в приміщені школи), що знаходиться за адресою: вул. Шкільна, 5, розміщено дитячий майданчик, який перебуває на балансі Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області з 2015 року.

Вказаний дитячий майданчик має ігрове обладнання, а саме: гойдалка дитяча 2-місна металева; гірка дитяча металева, качалка дитяча "Балансир"; карусель дитяча "Волошка"; пісочниця дитяча.

Відповідно до інформації, наданою Славнянською сільською радою за № 02-22/252 від 09.10.2019, інвентаризація дитячого майданчика, що перебуває на балансі Славнянської сільської ради не проводилася та паспортизація відсутня.

На думку позивача, бездіяльність Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області з питань затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчику, який розташований на території сільської ради, ставить під загрозу закріплені ст.ст. 3, 27 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України Про благоустрій населених пунктів , у зв`язку з чим, Немирівська місцева прокуратура звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч. 3, 4, 5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Так, відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Аналіз статті 53 КАС України у взаємозв`язку зі статтею 23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що участь прокурора в судовому процесі в судах загальної юрисдикції стає можливою за умови, крім іншого, обґрунтування підстав для звернення до суду, а саме нездійснення або неналежного здійснення захисту інтересів держави у спірних правовідносинах органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або підтвердження відсутності такого органу.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Виходячи зі змісту ч. 1 ст. 8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.

Даний позов заявлено заступником керівника Немирівської місцевої прокуратури з метою захисту інтересів держави, оскільки в даному випадку бездіяльність Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області з питань затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчику, який розташований на території сільської ради, ставить під загрозу закріплені ст.ст. 3, 27 Конституції України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України Про благоустрій населених пунктів . Також відсутній державний орган, який міг би представляти зазначені інтереси в суді.

Так, відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до п. "а" ч. 7 ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні2 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення, здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради. Відповідно до п. 44 ч. 1 даної статті, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначені в Законі України "Про благоустрій населених пунктів", який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

За приписами ч. 1, 2 ст. 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Частиною першою статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

За змістом п. 1, 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об`єктами благоустрою населених пунктів, серед інших, є території загального користування, майданчики.

Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків (п. 8 ч. 1 ст. 21 Закону).

Згідно з вимогами ст. 14 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

На підставі п. 5 ч. 2 ст. 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Так, порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації, зокрема, парків, рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, інших територій загального користування, прибудинкових територій, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти), визначено в Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженій наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 29.10.2012 N 550 та зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 19.11.2012 № 1937/22249 (далі - Інструкція).

Так, відповідно до вимог пункту 1.2. Інструкції, Інструкція визначає порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації парків (гідропарків, лугопарків, лісопарків, парків культури та відпочинку, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва, спортивних, дитячих, історичних, національних, меморіальних та інших), рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, пам`яток культурної та історичної спадщини, майданів, площ, бульварів, проспектів, вулиць, доріг, провулків, узвозів, проїздів, пішохідних та велосипедних доріжок, пляжів, кладовищ, інших територій загального користування; прибудинкових територій; територій будівель та споруд інженерного захисту територій; територій підприємств, установ, організацій та закріплених за ними територій на умовах договору, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти).

Згідно з пунктом 1.3 Інструкції під паспортизацією об`єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.

Відповідно до пункту 1.4 Інструкції технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.

Пунктом 1.5 Інструкції передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

З урахуванням викладеного, організацію благоустрою території навколишніх сіл повинна забезпечувати сільська рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.

Відповідно до наданої відповідачем інформації, у порушення вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та Інструкції №550, плани паспортизації та інвентаризації закріпленого об`єкту благоустрою дитячого майданчика, розташованого на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів, сільською радою не затверджувалися, технічна інвентаризація та паспортизація не проводилася.

Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон України "Про благоустрій населених пунктів" зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.

За змістом наведених вище положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та прийнятої на його виконання Інструкції №550, затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів є компетенцією Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області. Однак, орган місцевого самоврядування не затвердив плану інвентаризації та паспортизації такого об`єкту благоустрою як дитячий майданчик, який знаходяться на балансі сільської ради.

Таким чином, відсутність затверджених планових заходів щодо технічної інвентаризації об`єктів благоустрою (дитячого майданчику) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка, у свою чергу, слугує підставою для невжиття підприємствами, установами, організаціями, балансоутримувачем заходів щодо належного їх утримання. Крім того, зважаючи на цільове призначення такого об`єкту благоустрою як дитячий майданчик, невиконання суб`єктом благоустрою своїх обов`язків у цій сфері призводить до порушення права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для їх використання, життя, розвитку та здоров`я неповнолітніх дітей.

При цьому, суд зазначає, що зважаючи на цільове призначення таких об`єктів благоустрою як дитячі ігрові майданчики, невиконання суб`єктами благоустрою своїх обов`язків у цій сфері порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для життя і розвитку.

Частиною 2 статті 31 Конвенції про права дитини, прийнятою Резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1989, яка набула чинності 02.09.1990, ратифікована Постановою Верховної Ради України № 789 XII (78912) від 27.09.1991 передбачено, що держави-учасниці поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті та сприяють наданню їй відповідних і рівних можливостей для культурної і творчої діяльності, дозвілля і відпочинку.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України Про охорону дитинства держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області вчинити дії щодо розроблення та затвердження плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що знаходиться на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного, оцінивши надані позивачем докази, суд дійшов висновку, що вимоги позивача обґрунтовані, відповідають обставинам справи та наявним матеріалам, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню відповідно до чинного законодавства та у межах заявлених вимог.

Частиною 2 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, позивач в розумінні КАС України є суб`єктом владних повноважень, який не поніс витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, суд не стягує на його користь судові витрати.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Славнянської сільської ради Липовецького району Вінницької області, що полягає у незатверджені планів та непроведенні інвентаризації та паспортизації об`єкта благоустрою населення (їх частин), а саме дитячого майданчика, що знаходиться на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів.

Зобов`язати Славнянську сільську раду Липовецького району Вінницької області вчинити дії щодо розроблення та затвердження плану технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме дитячого майданчика, що знаходиться на території Славнянської ЗОШ І-ІІ ступенів.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Заступник керівника Немирівської місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 23, м. Немирів, Немирівський район, Вінницька область, 22800, код ЄДРПОУ 02909909)

Відповідач: Славнянська сільська рада Липовецького району Вінницької області (вул. Леніна, 30, с. Славна, Липовецький район, Вінницька область, 22540, код ЄДРПОУ 04329168)

Рішення у повному обсязі складено 10.03.2020

Суддя Комар Павло Анатолійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2020
Оприлюднено11.03.2020
Номер документу88075878
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/45/20-а

Рішення від 10.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні