РІШЕННЯ
іменем України
Справа № 290/913/17
провадження у справі № 2-а/0285/4/20
25 лютого 2020 року м. Новоград-Волинський
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
в складі: головуючої - судді Заполовської Т. Г.
за секретаря судового засідання Матвіюк Т.М.,
за участі позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Кузьмука Л.М., третьої особи ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області, третя особа ОСОБА_2 , про скасування рішення сільської ради,
встановив :
У листопаді 2017 року позивач звернувся до суду з позовом до Вільшанської сільської ради Романівського району та, уточнивши позовні вимоги (а.с. 134-135, т. 2) просив визнати незаконним рішення сесії Вільшанської сільської ради від 07.11.2017 року Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Вільха та Мала Токарівка Вільшанської сільської ради в Романівську об`єднану територіальну громаду з центром у селищі Романів.
Свої вимоги мотивував тим, що громадське обговорення ініціативи в.о. селищного голови Мирончук К.В. про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Вільха та Мала Токарівка в Романівську об`єднану територіальну громаду з центром у селищі Романів не проводилось, не проводилось і громадське обговорення проекту рішення про добровільне об`єднання територіальних громад з центром у смт. Романів. Фактично ці рішення були приховані від громадськості. Крім цього, відповідачем порушено обов`язковий порядок прийняття рішення, встановлений ЗУ Про добровільне об`єднання територіальних громад . Зокрема, оскаржуване рішення ради було прийнято під час дії ухвали Романівського районного суду № 290/844/17 від 23.10.2017 року про зупинення рішення відповідача № 202-22/2017 про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад. Також рішення було прийнято без обов`язкового висновку юридичного відділу Житомирської ОДА на рішення від 07.11.2017 року. Крім того, позивач звертає увагу на той факт, що оскаржуване рішення суду на теперішній час не є реалізованим, оскільки ЦВК прийняла постанову від 01.11.2018 року № 188, якою скасувала вибори в Романівській ОТГ. І взагалі створення об`єднаної територіальної громади з центром у смт. Романів порушить конституційні права жителів сіл Вільха та Мала Токарівка, оскільки з вказаного населеного пункту вчасно не зможуть приїхати ні швидка медична допомога, ні авто пожежної допомоги, так як до смт. Романів є близько 50 км і дорога без твердого покриття. З метою захисту своїх прав позивач, як житель с. Мала Токарівка, змушений звернутись до суду.
У відзиві сільський голова Вільшанської сільської ради просить відмовити у задоволенні позову повністю (а.с. 137-142). Свої заперечення обґрунтовує тим, що позивачем взагалі не обґрунтовано порушення його прав, свобод та інтересів оскаржуваним рішенням. Також у травні 2017 року сільською радою було ініційовано проведення громадських слухань щодо добровільного об`єднання територіальних громад, однак на зборах жителів сіл Мала Токарівка та Вільха було недостатньо присутніх, тому рішення не приймались. 17.10.2017 року було відкрито 23-ю сесію VІІ скликання і депутатами сільської ради більшістю голосі було вирішено схвалити проект рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад . 07.11.2017 року було продовжено роботу сесії та повторно вирішено схвалити проект рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад . Також оскаржувані рішення від 17.10.2017 року та від 07.11.2017 року на теперішній час фактично реалізовані. Також об`єднання територіальних громад у Романівську ОТГ забезпечить права жителів на користування всіма послугами.
Заслухавши пояснення учасників судового засідання, дослідивши доводи сторін, викладені в заявах по суті, письмові докази у справі, суд приходить до наступних висновків.
Згідно листа від 07.04.2017 року Романівська селищна рада зверталася до Вільшанського сільського голови та просила розглянути пропозицію щодо добровільного об`єднання територіальної громади Вільшанської сільської ради з населеними пунктами, що входять до складу Вільшанської сільської ради, в Романівську територіальну громаду з центром у селищі Романів (т.1 а.с. 172).
Також 14.08.2017 року повторно надійшла пропозиція від Романівської селищної ради розглянути описане раніше питання щодо добровільного об`єднання територіальної громади з центром у селищі Романів (т.1 а.с. 173).
27.09.2017 року Вільшанська сільська рада Романівського району на 22-й сесії прийняла рішення № 202-22/2017 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Вільха, Мала Токарівка Вільшанської сільської ради в Романівську об`єднану територіальну громаду з центром у селищі Романів та делегування представника до спільної робочої групи.
Законність вказаного рішення була оспорена в суді і ухвалою Романівського районного суду Житомирської області від 23.10.2017 року № 290/844/17 задоволено заяву про забезпечення позову по справі шляхом зупинення рішення Вільшанської сільської ради Романівського району № 202/22/2017 від 27.09.2017 року про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад, яка підлягала негайному виконанню з моменту винесення та була скасована апеляційний судом 05.02.2018 року.
17.10.2017 року Вільшанська сільська рада Романівського району на 23-й сесії прийняла рішення № 209-23/2017 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким, розглянувши проект рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, результати громадських обговорень, вирішено схвалити вказаний проект рішення та зобов`язати сільського голову подати проект вказаного рішення до Житомирської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
07.11.2017 року Вільшанська сільська рада Романівського району на 23-й сесії повторно прийняла рішення № 209-23/2017 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким розглянувши проект рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, результати громадських обговорень, вирішено схвалити вказаний проект рішення та зобов`язати сільського голову подати проект вказаного рішення до Житомирської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Того ж дня 07.11.2017 року Вільшанська сільська рада Романівського району сьомого скликання на 23-й позачерговій сесії прийняла рішення № 210-23/2017 Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким вирішила об`єднатися з територіальними громадами сіл та селищ Соболівської сільської ради, Ольшанської сільської ради, Ясногородської сільської ради, Романівської сільської ради, Червонохатківської сільського ради, Прутівської сільської ради, Булдичівської сільської ради, Гордіївської сільської ради, Старочуднівськогутянської сільської ради, Камінської сільської ради, Садківської сільської ради, Врублівської сільської ради, Ягодинської сільської ради, Хижинецької сільської радиНивненської сільської ради, Великокозарської ссільської ради, Биківської селищної ради, Романіської селищної ради в Романівську об`єднану територіальну громаду з центром смт. Романів (т.2 а.с. 207-208).
Порядок ініціювання та розгляду питання про добровільне об`єднання територіальних громад регулюється статтями 5-7 ЗУ Про добровільне об`єднання територіальних громад (Далі Закону № 157-VIII). Далі наведені положення, важливі для кваліфікації справи, що розглядається.
3.1. Ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад можуть бути, зокрема, відповідний сільський, селищний, міський голова, не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради (пункти 1, 2 частини першої статті 5 Закону № 157-VIII).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини другої статті 5 Закону № 157-VIII).
Така пропозиція підлягає громадському обговоренню у громаді, яка ініціює об`єднання. Забезпечує проведення громадського обговорення сільський, селищний, міський голова відповідної громади. Громадське обговорення проводиться протягом 30 днів; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина третя статті 5 Закону № 157-VIII).
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою (частина четверта статті 5 Закону № 157-VIII).
3.2. Сільський, селищний, міських голова громади - ініціатора об`єднання надсилає пропозицію про таке об`єднання сільським, селищним, міським головам громад, з якими пропонується утворити об`єднану громаду (частина перша статті 6 Закону № 157-VIII). Форма такої пропозиції законом не визначена.
Сільський, селищний, міських голова громади, яка отримала пропозицію, забезпечує громадське обговорення пропозиції. Громадське обговорення проводиться протягом 30 днів з дня надходження пропозиції; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина друга статті 6 Закону № 157-VIII).
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону № 157-VIII, порядок проведення такого громадського обговорення визначається сільською, селищною, міською радою.
Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди (частина четверта статті 6 Закону № 157-VIII). Таким чином, сесія ради не може відбутися раніше ніж через 30 днів після надходження пропозиції.
Лише у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад (тобто лише після прийняття такого рішення) сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. (абзац перший частини третьої статті 6 Закону № 157-VIII).
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується (абзац другий частини третьої статті 6 Закону № 157-VIII). Таким чином, до складу робочої групи обов`язково входять представники усіх територіальних громад, які надали згоду на об`єднання. До того часу, поки усі територіальні громади, яким була надіслана пропозиція, не приймуть рішення про її прийняття або відхилення, така робоча група не може бути утворена.
3.3. Проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини першої статті 7 Закону № 157-VIII ).
Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад (абзац перший частини другої статті 7 Закону № 157-VIII). Таким чином, це друге і обов`язкове громадське обговорення пропозиції про об`єднання територіальних громад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
3.4. Таким чином, у кожній громаді, яка включається у процес об`єднання, обов`язково проводяться:
- два громадські обговорення (перше - протягом 30 днів, друге - протягом 60 днів)
- дві сесії відповідної ради (перша - після закінчення першого обговорення, друга - протягом 30 днів після закінчення другого обговорення).
Враховуючи встановлені строки, від моменту отримання пропозиції до остаточного рішення ради про надання згоди на об`єднання має пройти не менше 120 днів (реально - більше, враховуючи час роботи спільної робочої групи та інших підготовчих заходів).
Правова кваліфікація рішень, дій і бездіяльності Вільшанської сільської ради та її посадових осіб при розгляді питання про об`єднання територіальних громад.
Ініціатива об`єднання низки територіальних громад походила від в.о. Романівського селищного голови та у формі листа надіслана до Вільшанської сільської ради, що відповідає вимогам закону, оскільки закон не визначає конкретних вимог до форми документа, що містить таку пропозицію.
Вільшанська сільська рада прийняла рішення про надання згоди на об`єднання 27.09.2017 року.
Доказів про проведення громадського обговорення (рішень про вивчення пропозицій Романівської селищної ради, затвердження порядку проведення обговорень, тощо) на дослідження суду відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, надано не було.
Рішення про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад Вільшанською сільською радою було прийнято двічі 17.10.2017 року та 07.11.2017 року (т.2 а.с. 5-6). Пояснення представника позивача, що рішення було продубльовано, суд сприймає критично, оскільки закон не передбачає можливості органів місцевого самоврядування приймати рішення, які дублюють одне одного.
Оскаржуване рішення від 07.11.2017 року про добровільне об`єднання територіальних громад було прийняте в той же день, що і рішення про схвалення проекту такого рішення, тобто з грубими порушеннями строків, встановленими зазначеними вище положеннями Закону № 157-VIII.
Аналогічні правові висновки викладені у постанові ВС у складі колегії суддів КАС 16.05.2018 року у справі № 367/6537/15-а.
Також заслуговують на увагу посилання позивача, що ухвалою Романівського районного суду Житомирської області від 23.10.2017 року № 290/844/17 задоволено заяву про забезпечення позову по справі шляхом зупинення рішення Вільшанської сільської ради Романівського району № 202/22/2017 про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад, яка підлягала негайному виконанню з моменту винесення та була скасована апеляційний судом лише 05.02.2018 року.
Таким чином, оскаржуване рішення про добровільне об`єднання територіальних громад було прийнято у час, коли було зупинене рішення про надання згоди громади на таке об`єднання.
Одночасно безпідставною суд вважає позицію відповідача, що позивач звернувся до суду за захистом свого непорушеного права, оскільки останній є жителем с. Мала Токарівка і має право приймати участь у громадських обговореннях рішень ради про добровільне об`єднання територіальних громад, а також має право вимагати, щоб органи місцевого самоврядування приймали рішення у строки та в порядку, визначеному законом.
Також суд не погоджується із твердженням відповідача, що оскаржуване рішення є фактично реалізованим, оскільки у постанову Центральної виборчої комісії від 12.10.2018 року № 156 про призначення перших виборів у Романівській ОТГ внесені зміни постановою № 188 від 01.11.2018 року та скасовано проведення таких виборів, призначене на 23.12.2018 року (т.1 а.с. 213 зв.б.).
Відтак суд приходить до висновку про підставність позовних вимог та про необхідність їх задоволення у повному обсязі.
Документально підтверджені судові витрати позивача по сплаті судового збору за подання адміністративного позову та апеляційних скарг (т. 1 а.с. 5-6, 42, 88) у розмірі 4482 грн. (480+640+1600+1762) підлягають стягненню з відповідача на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень відповідно до положень КАС України.
Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 72-79, 139, 243, 255, 295 КАС України, суд
ухвалив :
Позовну заяву ОСОБА_1 (с. Мала Токарівка, Романівський район, Житомирська область, 13030, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області (вул. Центральна, 1, с. Вільха, Романівський район, Житомирська область, 13030, код ЄДРПОУ 04345233) задовольнити повністю.
Визнати незаконним рішення сесії Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області від 07.11.2017 року Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Вільха та Мала Токарівка Вільшанської сільської ради в Романівську об`єднану територіальну громаду з центром у селищі Романів .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Вільшанської сільської ради Романівського району Житомирської області - на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у розмірі 4482 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно п.15 Розділу VІІ Перехідних положень КАС України дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Дата складання повного рішення - 05.03.2020 року.
Головуюча суддя Т.Г. Заполовська
Суд | Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2020 |
Оприлюднено | 11.03.2020 |
Номер документу | 88082555 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Заполовська Т. Г.
Адміністративне
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Заполовська Т. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні