Рішення
від 10.03.2020 по справі 923/74/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 березня 2020 року Справа № 923/74/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. за участі секретаря Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі:

позивача-1: Херсонської обласної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 00022645, пр. Свободи, 1, м. Херсон,

позивача-2: Горностаївської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 04060068, вул. Покровська, 145, смт. Горностаївка, Херсонської області,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "А-КАПИТАЛ", код ЄДРПОУ 35128126, вул. Партизанська, 56, смт. Горностаївка Херсонської області,

про розірвання договору оренди земельної ділянки, повернення ділянки,

за участю прокурора відділу прокуратури Херсонської області Волкової Н.М., посвідчення № 046508 видане 29 березня 2017,

від позивача-1: не з`явився,

від позивача-2: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

в с т а н о в и в:

Заступник прокурора Херсонської області звернувся до Господарського суду з позовом в інтересах держави в особі позивачів: Херсонської обласної державної адміністрації та Горностаївської районної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "А-КАПИТАЛ".

Прокурор у своїй заяві просить суд розірвати договір № 2 оренди земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району земельної ділянки державної власності площею 60га (кадастровий номер 6522680500;04:001:0002), укладений 11.05.2017 Горностаївського районною державною адміністрацією з ТОВ А-КАПИТАЛ зареєстрований 13.05.2017 та зобов`язати ТОВ А-КАП1ТАЛ повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації земельну ділянку площею 60га (кадастровий номер 6522680500;04:001:0002) вартістю 23 885 216

гривень, яка розташована за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району.

Ухвалою від 24.01.2020 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, призначено перше засідання по справі на 20.02.2020, запропоновано Відповідачу надати суду: відзив на позовну заяву з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, докази надіслання позивачу копії відзиву.

Позивачем-1 Херсонською ОДА подано до суду 14.02.2020 письмові пояснення у яких позивач підтримав поданий прокурором позов, наполягає на його задоволенні.

Від Горностаївської РДА 03.03.2020 до суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.

Відповідач в судове засідання не прибув, відзив до суду не надав, ухвала про відкриття провадження було повернута до суду з відміткою відділення поштового зв`язку "за вказаною адресою відсутній". Господарським судом всю кореспонденцію було надіслано відповідачу на адресу: вул. Партизанська, 56, смт. Горностаївка Херсонської області, 74600, ця адреса відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру є офіційним місцезнаходженням ТОВ "А-КАПИТАЛ" (а.с. 69-70).

Отже, суд вважає, що позивач належним чином повідомлений про дату та час розгляду справи.

І. Позиція прокурора:

Прокуратурою області під час вивчення інформації, розміщеної на офіційному сайті Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі щодо систематичної несплати орендарями орендної плати за землю встановлено наступне.

На підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18.01.2017 № 12 Горностаївською районною державною адміністрацією з ТОВ А-КАПИТАЛ 11.05.2017 укладено договір №2 оренди розташованої за межами населеного пункту па території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району земельної ділянки державної власності площею 60га (кадастровий номер 6522680500;04:001:0002) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогєнеруючих підприємств, установ і організацій.

Договір зареєстровано 13.05.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Згідно із ст. ст. 17, 18 Закону України Про оренду землі передача об`єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі. Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Ураховуючи, що вчинено державну реєстрацію договору оренди, він набув чинності.

Пунктом 4.1 вищевказаного Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки.

Згідно п.п.2.1, 2.3 Договору земельна ділянка площею 60 га, має кадастровий номер 6522680500:04:001:0002 та вартість 23 885 216 (двадцять три мільйони вісімсот вісімдесят п`ять тисяч двісті шістнадцять) гривень, 69 коп.

Пунктами 4.1, 4.3 Договору передбачено, що орендна плата сплачується рівними частинами щомісячно до 25 числа до місцевого бюджету Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району.

Водночас, згідно листа Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі в порушення вимог п.287.1 ст.287, п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України від 02.10.2010 № 2755-УІ, за ТОВ А-КАПИТАЛ рахується податковий борг зі сплати коштів за користування земельною ділянкою площею 60 га, яка розташована на території Великоблаговітиенської сільської ради Горностаївського району за період з 31.12.2018 по 12.08.2019 у сумі 443 058,59грн.

Крім того, за інформацією Головного управління ДПС у Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі № 123/9/21 -22-10-02-10 від 09.01.2020 податковий борг ТОВ А-КАПИТАЛ зі сплати коштів за користування земельною ділянкою збільшився та становить 741 623, 79 грн.

Внаслідок несплати орендної плати упродовж 2019 року бюджетом Великоблаговіщєнської сільської ради Горностаївського району недоотримано коштів у розмірі понад 741 тис. грн.

Тобто, умови договору оренди земельної ділянки в частині щомісячної, та у повному обсязі сплати орендної плати, Орендарем не виконуються.

Порушення умов договору щодо своєчасного та в повному обсязі сплати орендної плати свідчить про неможливість досягнення Горностаївською районною державною адміністрацією як стороною договору оренди мети договору (отримання плати за оренду земельної ділянки) та неотримання того, на що розраховував орендодавець, укладаючи спірний договір, тобто вбачається істотне порушення умов договору оренди.

Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Крім того, статтею 610 ЦК України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

При цьому, положеннями статті 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору, сплата неустойки, відшкодування збитків та моральної шкоди.

Частиною першою статті 188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно із пунктом 38 Договору оренди за невиконання або неналежне виконання Договору, сторони несуть відповідальність відповідно до закону та Договору.

Пунктом 10.3 Договору оренди визначено, що його дія припиняється шляхом розірвання, у тому числі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим договором.

Аналогічні положення закріплено у статті 31 Закону України Про оренду землі відповідно до якої договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 32 цього ж Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Таким чином, відповідно до положень ст. 651 ЦК України, ст. 202 ГК України, ст. 141 ЗК України договір оренди земельної ділянки площею 60 га, укладений Горностаївською районною державною адміністрацією з ТОВ А-Капитал , за вищенаведених підстав підлягає розірванню.

Пунктом 7.1 Договору оренди передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Вказана ділянка, яка на цей час перебуває у користуванні ТОВ А-Капитал підлягає вилученню у вказаного користувача та поверненню державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації, яка є розпорядником земель енергетики державної власності.

Представництво інтересів Херсонської обласної державної адміністрації та Горностаївської районної державної адміністрації , Прокурор обґрунтовує необхідністю захисту інтересів держави під час використання земельних ділянок державної власності, які передано в користування, а також у зв`язку із невжиттям суб`єктом владних повноважень заходів до усунення порушених державних інтересів.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Органами, уповноваженими державою здійснювати розпорядження землями державної та комунальної власності, як об`єктами права власності Українського народу, є органи виконавчої влади та місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної Земельним кодексом України.

Статтею 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Також згідно зі ст.21 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частина 5 статті 122 Земельного кодексу України визначає, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Водночас, у зв`язку з неналежним виконанням ТОВ А-КАПИТАЛ зобов`язань за договором оренди земельної ділянки, бюджет Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району недоотримує кошти, чим завдано суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави.

ТОВ А-КАПИТАЛ , не вносячи орендну плату за землю, створює перешкоди по утворенню та використанню фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень органу місцевого самоврядування, створює перешкоди у реалізації програм соціально-економічного розвитку села, оскільки плата за землю є основним джерелом формування доходу місцевого бюджету, чим в свою чергу, суттєво порушуються інтереси держави.

При цьому, розпорядником земель енергетики державної форми власності - Херсонською обласною державною адміністрацією та стороною договору - Горностаївською районною державною адміністрацією не виконуються покладені на них законодавством повноваження щодо права вимагати розірвання договорів оренди внаслідок систематичної несплати орендної плати та повернення земель державі.

Прокурор листом від 25.09.2019 (додається) звертався до Херсонської обласної державної адміністрації щодо надання інформації про вжиття заходів до розірвання в судовому порядку укладеного з ТОВ А-КАПИТАЛ договору оренди.

Проте, Херсонською обласною державною адміністрацією листом № 13627/0-19/66/313 від 25.10.2019 повідомлено лише про вжиті заходи за результатами розгляду листа прокуратури області, питання щодо дострокового розірвання договору оренди у зв`язку з систематичною заборгованістю з орендної плати не вирішено.

Таким чином, внаслідок бездіяльності органу, уповноваженого на виконання функцій у спірних правовідносинах, що виражається у не здійсненні належним чином контролю за додержанням земельного законодавства на відповідній території та отримання плати за використання земель територіальної громади, місцевим бюджетом недоотримано значну суму коштів, що в свою чергу не сприяє досягненню проголошеної мети - запобіганню фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.

Обґрунтування підстав для представництва інтересів держави прокурором.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено обов`язок представляти інтереси держави у суді, у випадках передбачених законом.

На реалізацію даної конституційної норми законодавцем закріплено представництво інтересів громадян та держави в судах в якості однієї з функцій прокуратури, що передбачено вимогами ст. 2 Закону України Про прокуратуру . Відповідно до ч. 1,3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно із ч. З ст. 4 ГПК України, до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Частинами 3-5 ст. 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Аналіз ст. 23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що законом визначено наявність двох обов`язкових обставин для вжиття органами прокуратури заходів представницького реагування: порушення або загроза порушень інтересів держави та нездійснення, або здійснення неналежним чином уповноваженим органом своїх функцій щодо захисту порушених інтересів держави.

Необхідність, у даному випадку, у захисті та відновленні порушеного державного інтересу на раціональне та платне використання землі саме прокурором, обумовлено встановленням прокурором порушень економічних інтересів держави та не здійснення уповноваженими органами, а саме Херсонською обласною державною адміністрацією, захисту цих інтересів.

Нездійснення захисту полягає в тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається, незважаючи на очевидний характер порушень, захист прав і законних інтересів відповідний орган не здійснює.

Щоб інтереси держави не залишалися незахищеними, прокурор, у даному випадку, виконує субсидіарну роль та на законних підставах замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснив захисту.

Таким чином, будь-які порушення у цій сфері спричиняють шкоду інтересам держави і є підставою, за відсутності належного реагування з боку компетентних органів, для втручання органів прокуратури, у тому числі шляхом звернення до суду з позовом.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 (далі - Рішення Конституційного Суду України) державні інтереси закріплюються як нормами. Конституції України, гак і нормами цих правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету), територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захист) га зазначає орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України зазначено, що прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави. Під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Вказане в сукупності, а саме бездіяльність Херсонської обласної державної адміністрації, факт відсутності сплати коштів за користування спірними земельними ділянками є беззаперечною підставою для застосування прокурором своєї конституційної функції, передбаченої ст. 23 Закону України Про прокуратуру , а саме щодо захисту та представництва державних інтересів у судовому порядку.

ІІ. Позиція позивачів:

Херсонська обласна державна адміністрація підтримала позов прокуратури у повному обсязі та по-суті позову пояснила наступне.

Відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін, у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі, зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

У відповідності до пункту д частини першої статті 141 Земельного кодексу України підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18 січня 2017 року №12 відповідачу Товариству з обмеженою відповідальністю А-КАПІТАЛ надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 60,00 га (кадастровий номер 6522680500:04:001:0002) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності, яка розташована за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району Херсонської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.

Згідно пункту 4 зазначеного розпорядження повноваження по укладенню договору оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю А-КАПІТАЛ покладено на Позивача 2 Горностаївську районну державну адміністрацію.

Так, 11 травня 2017 року між Горностаївською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю А-КАПІТАЛ укладено Договір оренди землі №2 (далі - Договір оренди землі) площею 60,00 га (кадастровий номер (6522680500:04:001:0002) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності (далі - Договір) на строк 49 років, що зареєстрований 16.05.2017 за №86986138.

За інформацією Головного управління ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севостополі № 123/9/21-22-10-02-10 від 09.01.2020р. станом на 09.01.2020 р. податковий борг по орендній платі з юридичних осіб ТОВ А-КАПІТАЛ становить 741623,79 грн.

Відповідачем грубо порушено пункти 4.1., 4.3 Договору оренди землі. Такими діями відповідача завдається значна шкода бюджету.

10 жовтня 2019 року Обласна державна адміністрація листом № 12147/0-19/22/313 звернулась до відповідача з вимогою терміново вжити заходів для погашення існуючої заборгованості та у разі несплати заборгованості запропоновано розірвати Договір оренди землі за згодою сторін.

Позивач вважає, що позовні вимоги заступника прокурора Херсонської області щодо розірвання Договору оренди землі підлягають задоволенню.

Що стосується вимоги заступника прокурора Херсонської області щодо зобов`язання Відповідача повернути державі земельну ділянку площею 60,00 га (кадастровий номер 6522680500:04:001:0002) підлягають задоволенню судом, оскільки відповідно до частини першої статті 34 Закону України Про оренду землі , у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Позивач-2 Горностаївська районна державна адміністрація надіслала на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі його представника, що позовних вимог прокурора та обставин справи нічого не зазначила.

Суд вважає, що у даному випадку позивач-2 демонструє саме той факт бездіяльності, що зумовлює дії прокурора щодо захисту інтересів держави.

ІІІ. Мотивувальна частина рішення:

3.1. Перевірка судом підстав представництва прокурором інтересів:

Вирішуючи питання наявності підстав для представництва прокурора суд враховує правові висновки Великої Палати Верховного Суду у поставі від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (Провадження № 14-104 цс 19), що у випадку, коли держава вступає у цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема у цивільних, правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (див. також висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у пунктах 6.21, 6.22 постанови від 20 листопада 2018 року у справі № 5023/10655/11, у пунктах 4.19, 4.20 постанови від 26 лютого 2019 року у справі № 915/478/18).

Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що і в судовому процесі, зокрема у цивільному, держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (див. пункт 35 постанови від 27 лютого 2019 року у справі № 761/3884/18). Тобто, під час розгляду справи у суді фактичною стороною у спорі є держава , навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України у редакції, чинній на час звернення позивача до суду, на прокуратуру покладається, зокрема, представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.

Згідно зі статтею 1 Закону України Про прокуратуру прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави.

В судових засіданнях та заявах по суті справи прокурором самостійно обґрунтовано підстави звернення до суду, викладено обставини, в яких він вбачає порушення інтересів держави, та обґрунтував необхідність їх захисту, самостійно визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах та який не здійснює такого захисту законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Під час розгляду справи позивач-1 письмовою заявою підтримав позов, але у цій справі прокурор здійснює захист права самостійно, замінюючи сторону, яка не здійснювала та не здійснює будь-яких активних дій щодо захисту того права, яке прокурор вважає порушеним - систематичну несплату оренди земельної ділянки, що призводить до недоотримання бюджетом коштів.

Отже, за наявності підстав для представництва інтересів держави прокурором, справа розглянута судом по суті.

3.2. Заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Між Горностаївською районною державною адміністрацією в особі голови Єрохіна Олександра Сергійовича, що діяв на підставі Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 28 квітня 2017 № 297 з одного боку та Товариством з обмеженою відповідальністю "А-КАПИТАЛ" в особі генерального директора Леонова Євгена Євгеновича, укладено договір оренди земельної ділянки № 2 від 11.05.2017 державної власності площею 60 га (кадастровий номер 6522680500:04:001:0002) розташованої на території Великоблаговіщенської сільської ради для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (а.с. 25-26).

Договір зареєстровано 13.05.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про інше речове право 20372786.

Згідно умов договору оренди землі Товариству з обмеженою відповідальністю А-КАПИТАЛ в строкове платне користування було надано земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Херсонської області.

Договір укладено на 49 років.

Пунктом 4.1 вищевказаного Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки.

Згідно п.п. 2.1, 2.3 Договору земельна ділянка площею 60 га, має кадастровий номер 6522680500:04:001:0002 та вартість 23 885 216 (двадцять три мільйони вісімсот вісімдесят п`ять тисяч двісті шістнадцять) гривень, 69 коп.

Пунктами 4.1, 4.3 Договору передбачено, що орендна плата сплачується рівними частинами щомісячно до 25 числа до місцевого бюджету Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району.

Відповідно до листа ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 09.01.2020 № 123/9/21-22-10-02-10 (а.с. 29), станом на 09.01.2020 податковий борг по орендній платі з юридичних осіб ТОВ "А-КАПИТАЛ" становить 741623,79 грн.

Доказів сплати орендної плати по теперішній час відповідачем ТОВ А-КАПИТАЛ до суду не надано.

За таких обставин суд приходить до висновку, що відповідачем орендна плата за договором оренди землі не сплачувалася систематично з моменту укладання договору оренди - 13.05.2017 року.

Пунктом 10.3 договору оренди землі передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Згідно з п. 10.4 договору оренди землі передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

Відповідно до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 24 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Частиною 3 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Згідно з ч. 1 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною 1 статті 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі ч.1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено те, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Аналогічні положення закріплено у статті 31 Закону України Про оренду землі відповідно до якої договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 32 цього ж Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Положеннями статей 24, 25 Закону України Про оренду землі визначено права та обов`язки орендодавця і орендаря, а саме: орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати. Орендар, у свою чергу, має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження та зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Відповідно до п. «д» ч. 1 ст. 141 ЗК України підставою для припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати.

Аналіз указаних норм дає підстави для висновку про те, що у разі систематичної несплати орендної плати за користування земельною ділянкою, тобто систематичне порушення договору оренди земельної ділянки, дана обставина може бути підставою для розірвання такого договору.

Відповідно до частини першої статті 782 ЦК України наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за її користування протягом трьох місяців підряд.

Отже, наведеними положеннями закону, які регулюють спірні відносини, передбачена систематична (два і більше випадки) несплата орендної плати, передбаченої договором, як підстава для розірвання договору оренди. Разове порушення умов договору оренди у цій частині не вважається систематичним і не може бути підставою для його розірвання, але ж повторне порушення вже може свідчити про систематичність.

Враховуючи, що до відносин, пов`язаних з орендою землі, застосовуються також положення ЦК України, слід дійти висновку, що при вирішенні судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати, застосуванню також підлягають положення частини другої статті 651 ЦК України.

Згідно з частиною другою статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Стаття 611 ЦК України передбачає різні правові наслідки порушення зобов`язання, до яких належать, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом або розірвання договору, зміна умов зобов`язання, сплата неустойки, відшкодування збитків і моральної шкоди.

Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом, саме з підстави істотності допущеного порушення договору, що значною мірою позбавляє того, на що особа розраховувала при укладенні договору, відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини першої статті 3 ЦК України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Про те, що сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є вичерпною підставою для розірвання такого договору свідчить усталена судова практика Верховного Суду, яку слід врахувати при застосуванні норми права відповідно до вимог частини четвертої статті 236 ГПК України.

Зокрема, такий правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів палати Касаційного господарського суду від 02 травня 2018 року у справі № 925/549/17. При цьому систематичне порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання договору, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 28.09.2016 року у справі № 6-977цс16 та від 12 грудня 2012 року у справі № 6-146цс12.

У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної Палати Касаційного цивільного суду від 06 березня 2019 року у справі № 183/262/17 (провадження № 61-41932сво18) зроблено висновок, що підставою для розірвання договору оренди землі є систематична несплата орендної плати (два та більше випадки). При цьому, систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеному договором, тобто як невиконання, так і неналежне виконання умов договору, є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За таких обставин і правових підстав, керуючись п. 10.3 договору оренди землі, суд вважає, що позов прокурора підлягає задоволенню повністю.

ІV. Розподіл судових витрат:

При поданні позову прокурором сплачено судовий збір у сумі 4204,00 грн згідно платіжного доручення № 35 від 17.01.2020.

Відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 232, 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити у повному обсязі.

2. Розірвати договір № 2 оренди земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району земельної ділянки державної власності площею 60га (кадастровий номер 6522680500;04:001:0002), укладений 11.05.2017 Горностаївського районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04060068, Херсонська область, смт. Горностаївка, вул. Покровська, 145) з ТОВ А-КАПИТАЛ (код ЄДРПОУ 35128126, Херсонська область, смт. Горностаївка, вул. Партизанська, 56) зареєстрований 13.05.2017.

3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "А-КАПИТАЛ" (код ЄДРПОУ 35128126, Херсонська область, смт. Горностаївка, вул. Партизанська, 56) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022645, 73000, м. Херсон, пл. Свободи, 1) земельну ділянку площею 60га (кадастровий номер 6522680500:04:001:0002) вартістю 23 885 216 (двадцять три мільйони вісімсот вісімдесят п`ять тисяч двісті шістнадцять) гривень, 69 коп., яка розташована за межами населеного пункту на території Великоблаговіщенської сільської ради Горностаївського району.

4. Судові витрати покласти на відповідача.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "А-КАПИТАЛ", код ЄДРПОУ 35128126, вул. Партизанська, 56, смт. Горностаївка Херсонської області, на користь Прокуратури Херсонської області, код ЄДРПОУ 04851120, вул. Михайлівська, 33, м. Херсон, судові витрати у сумі 4204,00 грн (чотири тисячі двісті чотири гривні 00 копійок).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Згідно з ч.1, 2 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст.257 ГПК України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення складено та підписано 11.03.2020

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення10.03.2020
Оприлюднено12.03.2020
Номер документу88108515
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/74/20

Рішення від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 20.02.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 24.01.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні