П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2020 р.м.ОдесаСправа № 815/2322/18 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційні скарги Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, кандидата на посаду Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 липня 2018р. по справі за адміністративним позовом кандидата на посаду Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про визнання незаконною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И Л А:
У травні 2018р. кандидат на посаду Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 звернувся в суд із позовом до Таїровської СВК Овідіопольського району Одеської області, в якому просив визнати незаконною та скасувати постанову Таїровської СВК Овідіопольського району Одеської області за №420 від 10.05.2018р..
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що оскаржувана постанова ТСВК за №420 від 10.05.2018р. грубо порушує права ОСОБА_2 бути обраним, право на працю, нівелює волевиявлення громадян України, свідчить про недбале ставлення ТСВК до виконання свої обов`язків, позбавляє новостворений орган місцевого самоврядування свого голови та як наслідок неможливості приступити до виконання покладених на нього обов`язків, та взагалі залишає громадянина України фактично безробітним.
Позивач посилаючись на вищевикладене просив позов задовольнити.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 2 липня 2018р. адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Таїровської СВК Овідіопольського району Одеської області за №420 від 10.05.2018р..
В апеляційній скарзі апелянти просять рішення суду скасувати та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Сторони були сповіщені про час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, проте, в судове засідання не прибули, про причини неявки не повідомили.
З урахуванням належного сповіщення сторін, судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційних скарг, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи спірну постанову №420 від 10.05.2018р. відповідач в порушення принципу верховенства права не виконав судові рішення, нехтуючи інтересами Таїровської селищної територіальної громади та правами позивача.
Судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що 12.10.2017р. ЦВК своєю постановою за №214 призначила на 24.12.2017р. перші вибори депутатів Таїровської СР та Таїровського селищного голови та оголосила початок виборчого процесу перших виборів депутатів Таїровської селищної ради та Таїровського селищного голови з 4.11.2017р..
31.12.2017р. на підставі протоколу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (далі - ТСВК, комісія) про підсумки голосування з виборів Таїровського селищного голови, ТСВК встановила результати виборів та склала протокол про результати виборів Таїровського селищного голови, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців отримав ОСОБА_2 . Постановою ТСВК за №337 від 31.12.2017р. Про визнання ОСОБА_2 Таїровським селищним головою, обраним на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів від 24.12.2017р. визнано ОСОБА_2 Таїровським селищним головою.
22.01.2018р., у відповідності до ст.89 ЗУ Про місцеві вибори , ОСОБА_2 звернувся із заявою до комісії, якою повідомив селищну виборчу комісію про відсутність у нього іншого представницького мандата та іншої роботи і посади, несумісних з посадою голови Таїровської об`єднаної територіальної громади.
У січні 2018р. ТСВК без обґрунтування причин перенесено розгляд питання про реєстрацію ОСОБА_2 селищним головою, що оформлено протоколом засідання комісії за №24. Як вбачається з наведеного протоколу, питання про реєстрацію ОСОБА_2 селищним головою перенесено до встановлення підсумків голосування та результатів виборів та вступу в законну силу судового рішення по справі за №815/99/18.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 3.02.2018р. по справі за №815/375/18 визнано протиправною бездіяльність ТСВК щодо неприйняття рішення про реєстрацію обраного голови Таїровської селищної ради ОСОБА_2 . Визнано протиправним та скасовано рішення ТСВК, оформлене протоколом за №24 від 27.01.2018р., про перенесення реєстрації обраного голови Таїровської селищної ради ОСОБА_2 та зобов`язано прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 селищним головою у відповідності до ч.3 ст.89 ЗУ Про місцеві вибори . Крім того, ЦВК 8.02.2018р. прийнято Постанову за №19 Про окремі питання діяльності Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області , в якій серед іншого зобов`язано ТСВК до 12.02.2018р. прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 Таїровським селищним головою.
На виконання вищевказаної постанови суду та постанови ЦВК за №19 від 8.02.2018р., у лютому 2018р. ТСВК прийнято постанову про реєстрацію ОСОБА_2 . Таїровським селищним головою.
В подальшому, вказану постанову ТСВК оскаржено до суду (справа за №815/614/18). Рішенням Одеського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні вказаного позову повністю.
Однак, постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2018р. скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі за №815/614/18 та прийнято нове рішення, яким визнано протиправною та скасовано постанову ТСВК від 10.02.2018р. про реєстрацію ОСОБА_2 селищним головою та зобов`язано комісію повторно розглянути документи подані ОСОБА_2 з урахуванням встановлених судом обставин.
У лютому 2018р. засідання комісії щодо розгляду постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2018р. по справі №815/614/18 та поданих ОСОБА_2 документів визначених в п.1 ст.89 ЗУ Про місцеві вибори було проведено 27.02.2018р. об 23:45год.. ТСВК не було повідомлено ОСОБА_2 та його довірених осіб, а також кандидатів в депутати, які мали намір бути присутніми на засіданні особисто про вказане засідання. Рішення за результатами розгляду поданих ОСОБА_2 документів для проведення реєстрації його обраним головою Таїровської селищної ради після розглянутого рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2018р. не було прийнято.
У зв`язку з бездіяльністю комісії та порушення конституційних прав позивача, він вдруге звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 3.03.2018р. визнано протиправною бездіяльність ТСВК, що полягла у неприйнятті рішення за наслідками повторного розгляду документів, поданих ОСОБА_2 та зобов`язано комісію розглянути подані документи та прийняти рішення відповідно до ст.89 ЗУ Про місцеві вибори .
Зазначене рішення залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 7.03.2018р..
У березні 2018р. відбулося засідання ТСВК, на якому повторно було розглянуто питання про розгляд документів ОСОБА_2 , які було подано для реєстрації останнього Таїровським селищним головою. Під час розгляду зазначеного питання головою ТСВК на голосування було поставлено лише прийняття рішення щодо визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від посади, рішення прийнято не було.
У зв`язку з порушенням конституційного права бути обраним до органів місцевого самоврядування ОСОБА_2 вимушений був у третій раз звертатися до суду за захистом своїх прав.
Рішенням Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018р. задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_2 та прийнято рішення, яким ТСВК зобов`язано прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 . Таїровським селищним головою.
В подальшому, на засіданні, яке відбувалось 24.03.2018р., ТСВК розглянуто постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018р. та виносилось на голосування питання про реєстрацію ОСОБА_2 селищним головою. На засіданні ТСВК було оголошено лист члена ЦВК Астахової Т.В. від 23.03.2018р. №21-33/1-454, у якому вона як член ЦВК України вимагає ТСВК відповідно до вимог ст.129 і Конституції України виконати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018р. шляхом прийняття відповідного рішення та до 12.00год. 26.03.2018р. повідомити про прийняття відповідного рішення ЦВК.
За результатами голосування ТСВК рішення стосовно реєстрації ОСОБА_2 селищним головою ТСВК не прийнято, у зв`язку з відсутністю під час голосування достатньої кількості голосів членів комісії для прийняття цього рішення.
Постановою ЦВК від 11.04.2018р. за №66 зобов`язано ТСВК до 16.04.2018р. прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 Таїровським селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з ч.3 ст.89 ЗУ Про місцеві вибори .
16.04.2018р. відбулось засідання ТСВК, на якому до порядку денного було включено три питання: про реєстрацію ОСОБА_2 Таїровським селищним головою; про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від посади Таїровського селищного голови; про затвердження тексту звернення до правоохоронних органів щодо неявки деяких депутатів на призначену першу сесію новоствореної Таїровської селищної ради.
Постанова ТСВК про визнання ОСОБА_2 таким, що відмовився від посади Таїровського селищного голови за №418 було прийнята 16.04.2018р..
На засіданні комісії, яке відбулося 10.05.2018р. комісією було прийнято постанову за №420 від 10.05.2018р., якою призначено повторні вибори Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області Таїровської об`єднаної громади Овідіопольського району Одеської області на неділю - 15.07.2018р..
Позивач вказує, що зазначена постанова прийнята з порушенням вимог ст.91 ЗУ Про місцеві вибори . Також зазначена постанова оскаржується в судовому порядку ОСОБА_2 . В порушення вимог ст.91 ЗУ Про місцеві вибори постанова ТСВК за №420 від 10.05.2018р. була прийнята через 25 днів з дня виникнення підстави для її прийняття, що є грубим порушення вимог Конституції України та ЗУ Про місцеві вибори .
Перевіряючи правомірність дій та рішень відповідача, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та положеннями ЗУ Про місцеві вибори за №595-VIII від 14.07.2015р..
Приписи ЗУ Про місцеві вибори визначають основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.
У відповідності до ч.1 ст.20 ЗУ Про місцеві вибори , виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Положеннями ст.11 ЗУ Про місцеві вибори передбачено, що виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб`єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом (ч.1). Виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів (ч.3). У випадках, передбачених цим Законом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів (ч.4).
За правилами абз.2 ч.4 ст.14 ЗУ Про місцеві вибори , повторні вибори сільського, селищного, міського голови, старости призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної сільським, селищним, міським головою, старостою, такою, яка відмовилася від посади сільського, селищного, міського голови, старости.
Як вбачається із матеріалів справи, що Постановою Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області за №418 від 16.04.2018р. (т.1 а.с.67-73, 86-89) та протоколом за №29 засідання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 16.04.2018р. (а.с.96-102) визнано ОСОБА_2 таким, що відмовився від посади Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області.
10.05.2018р. Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області прийняла: постанову за №420 Про призначення повторних виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області Таїровської селищної об`єднаної територіальної громади Овідіопольського району Одеської області (т.1 а.с.17, 148) та протокол №30 засідання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області від 10.05.2018р. (т.1 а.с.18-21), якою призначено повторні вибори Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області Таїровської селищної об`єднаної територіальної громади Овідіопольського району Одеської області на неділю 15 липня 2018р..
Вказану постанову Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області №420 від 10.05.2018р. офіційно опубліковано у газеті Чорноморські новини №040-041 (21950-21951) субота - 12.05.2018р. (http://chornomorka.com/archive/21950-21951/a-11092.html).
За правилами абз.2 ч.1, ч.2 ст.91 ЗУ Про місцеві вибори , рішення про призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови, старости приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи такою, яка відмовилася від посади відповідно сільського, селищного, міського голови, старости. Повторні місцеві вибори проводяться по тих самих виборчих округах, виборчих дільницях у порядку та строки, визначені цим Законом.
Аналізуючи вищевказане, апеляційний суд приходить до висновку, що Таїровська селищна виборча комісія Овідіопольського району Одеської області прийняла постанову №420 Про призначення повторних виборів Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області Таїровської селищної об`єднаної територіальної громади Овідіопольського району Одеської області не у відповідності до вимог ст.. 91 ЗУ Про місцеві вибори , оскільки зазначена постанова прийнята з порушенням строків її прийняття, а саме через 24 дні після прийняття постанови за №418, якою ОСОБА_2 визнано таким, що відмовився від посади Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області.
Окрім того, приписами п.9 ч.1 ст.129 Конституції України визначено, що основними засадами судочинства є: обов`язковість судового рішення.
У відповідності до ст.129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17.03.2018р. у справі за №815/1150/18 позов кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_2 до Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області щодо не розгляду питання про реєстрацію ОСОБА_2 Таїровським селищним головою та зобов`язано Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області повторно розглянути подані ОСОБА_2 документи для прийняття рішення про його реєстрацію Таїровським селищним головою на виконання ст.89 ЗУ Про місцеві вибори . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В подальшому, постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 року у справі №815/1150/18 (т.1 а.с.106-117) апеляційну скаргу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області залишено без задоволення, а апеляційну скаргу кандидата на посаду Таїровського селищного голови ОСОБА_2 задоволено. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 березня 2018р. скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог та в частині зобов`язання Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області повторно розглянути подані ОСОБА_2 документи для прийняття рішення про його реєстрацію Таїровським селищним головою на виконання вимог ст.89 ЗУ Про місцеві вибори та прийнято в цій частині нову постанову, якою зобов`язано Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 . Таїровським селищним головою на виконання вимог ч.3 ст.89 ЗУ Про місцеві вибори . В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 березня 2018р. залишено без змін.
Також, постановою Центральної виборчої комісії за №66 від 11.04.2018р. (т.1 а.с.105) постановлено зобов`язати Таїровську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області до 16 квітня 2018р. прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_2 Таїровським селищним головою Овідіопольського району Одеської області згідно з ч.3 ст.89 ЗУ "Про місцеві вибори".
Апеляційний суд зазначає, що з досліджених доказів вбачається, що відповідач в порушення принципу верховенства права не виконавши рішення Одеського апеляційного адміністративного суду по справі за №815/1150/18 та постанову Центральної виборчої комісії за №66 від 11.04.2018р., нехтуючи інтересами Таїровської селищної об`єднаної територіальної громади та правами позивача прийняв постанову №420 від 10.05.2018р..
Враховуючи вищевказане, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про задоволення адміністративного позову ОСОБА_2 .
Окрім того, в рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Мельниченко проти України" від 19.10.2004 року зазначено, що стаття 3 Протоколу №1 (994 535) до Конвенції проголошує фундаментальний принцип для ефективної політичної демократії та є відповідно найвищою цінністю в системі Конвенції. Демократія без сумніву є фундаментальною ознакою у Європейському суспільстві.. . Це зрозуміло з Преамбули Конвенції, яка встановлює дуже тісний зв`язок між конвенцією та демократією, закріплюючи, що визначення та подальша реалізація прав та основних свобод людини найкраще забезпечується, з одного боку, ефективною політичною демократією та, з іншого боку, однаковим розумінням та дотриманням прав людини... Преамбула далі підтверджує, що Європейські країни мають спільну спадщину політичних традицій, ідей, свобод та верховенство права.
У відповідності до вищезазначеного рішення, будь-яке законодавство про вибори має бути оцінено у світлі політичного розвитку країни, широкі межі розсуду держави у цій сфері обмежені зобов`язанням поважати фундаментальні принципи ст.3, зокрема "вільне вираження думки народу під час вибору законодавчого органу". Суд повинен впевнитись, що умови права голосувати та бути обраним не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлені ЄСПЛ при розгляді справи Ковач проти України (Заява №39424/02) від 7.02.2008р..
В доводах апеляційних скарг апелянти посилалися на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скаргах доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Таїровської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області - залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу кандидата на посаду Таїровського селищного голови Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 2 липня 2018р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2020 |
Оприлюднено | 12.03.2020 |
Номер документу | 88122251 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні