Справа № 617/19/19
Провадження № 2/617/41/20
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2020 року Вовчанський районний суд Харківської області в складі:
головуючого - судді Глоби М.М.,
за участю секретаря судового засідання - Радченко І.Ю.,
представника позивача - Білоусовій І.М.,
відповідача - ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Вовчанську Харківської області у загальному порядку цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги,
ВСТАНОВИВ:
Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (далі - УСЗН) у січні 2019 року звернулося до суду із вказаним позовом, в обґрунтування якого зазначило, що 15.12.2017 року ОСОБА_1 , згідно її заяви від 04.12.2017 року, була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям в сумі 2566 грн. 62 коп. щомісячно, починаючи з 01.12.2017 року по 31.05.2018 року.
В результаті проведеної перевірки було встановлено, що ОСОБА_1 було нараховано 15.09.2017 року ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія компенсацію за участь в програмі Донорство гамет в сумі 24844 грн. 72 коп., інформацію про яку відповідач не внесла до декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Надання неповної інформації ОСОБА_1 про доходи за період з 01.06.2017 року по 30.11.2017 року призвело до надмірно виплачених бюджетних коштів у вигляді державної соціальної допомоги на суму 12833 грн. 10 коп. На вимогу УСЗН ОСОБА_1 частково повернула сплачені кошти у сумі 800 грн. 00 коп.
Після уточнення заявлених вимог, просило стягнути з ОСОБА_1 на користь УСЗН (розрахунковий рахунок UA668201720343100002000003435 в ДКСУ м. Київ, МФО - 851011, код ЄДРПОУ - 03196417, КЕКВ 2730, КПКВ 2501030) надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 12033 грн. 10 коп.; стягнути з ОСОБА_1 на користь УСЗН (розрахунковий рахунок UA158201720343120011000003435 в ДКСУ м. Київ, МФО - 0820172, код ЄДРПОУ - 03196417, КЕКВ 2800), понесені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762 грн. 00 коп.
Представник позивача під час судового розгляду заявлені вимоги підтримала у повному обсязі, просила їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позові.
У відповідності до вимог ч. 1 ст. 178 ЦПК України, відповідач надала суду відзив на позов, в якому зазначила, що матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження того, що вона при поданні декларації про доходи та майновий стан, діяла із умислом подання недостовірних відомостей, з метою незаконного отримання державної соціальної допомоги. Їй не було роз`яснено, що таке середньомісячний сукупний доход сім`ї, як він обчислюється у середньому за місяць, з яких джерел і на протязі якого терміну формується. Відповідач під час судового розгляду позовні вимоги не визнала, просила відмовити у їх задоволенні у повному обсязі. Пояснила, що у грудні 2017 року вона зверталась до УСЗН щодо призначення їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Їй була призначена вказана допомога у розмірі 2566 грн. 62 коп. щомісячно. За період з грудня 2017 року по квітень 2018 року вона отримала 12833 грн. 10 коп. Вона приймала участь в донорській програмі, яку проводило ТОВ Вікторія у період з 01.09.2017 року по 15.09.2017 року, за що у вересні 2017 року отримала компенсацію у розмірі 20000 грн. 00 коп. У грудні 2018 року вона повернула УСЗН 800 грн. 00 коп. Оскільки отримана нею сума за здавання крові не включається до середньомісячного сукупного доходу сім`ї, просила відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Суд, вислухавши пояснення представника позивача, відповідача та дослідивши матеріали справи, приходить до наступного.
Згідно ст. ст. 4, 5 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду по захист своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Як встановлено під час судового розгляду, 04.12.2017 року ОСОБА_1 звернулась до УСЗН з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Рішенням УСЗН від 15.12.2017 року ОСОБА_1 була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченій сім`ї з 01.12.2017 року по 31.05.2018 року в розмірі 2566 грн. 62 коп. щомісячно. За період з грудня 2017 року по квітень 2018 року ОСОБА_1 отримала 12833 грн. 10 коп. допомоги.
Згідно з поданою ОСОБА_1 декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги, до складу членів сім`ї ОСОБА_1 входять: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . За період з 01.06.2017 року по 30.11.2017 року значила види доходу - виплати одинокій матері, виплати при народженні та ДСД, вказала джерело доходу - УСЗН.
Допомога призначається з урахуванням наявних в матеріалах справи документів, та тих відомостях, що зазначаються заявниками.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно до п. 14 постанови Кабінету Міністрів України постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.
Згідно зі ст. 7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям визначено випадки, коли у наданні державної соціальної допомоги може бути відмовлено, а виплата призначеної допомоги може бути припинена, а саме: п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону, якщо малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, а також хто-небудь із її складу протягом 12 місяців перед зверненням за наданням державної соціальної допомоги здійснив покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї.
Під час здійснення вибіркової перевірки особових справ одержувачів Допомог, державними інспекторами було встановлено, що ОСОБА_1 приховала обставини, які впливають на право отримання допомоги та її розмір, а саме ОСОБА_1 отримала 15.09.2017 року дохід в ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія у розмірі 20000 грн. 00 коп., про що не було зазначено відповідачем у поданій заяві та декларації, та безпосередньо вплинуло на розмір призначеної допомоги.
Пунктом 9 ч. 1 ст. 7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям передбачено, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.
Згідно з п. 12 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Відповідно до п. 28 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Отримання ОСОБА_1 доходів, підтверджується відповідними актом про розрахунок компенсаційних виплат між ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія та ОСОБА_1 , договором № 24821/313-д від 31.08.2017 року, повідомленням виконавчого директора ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія від 24.04.2018 року, згідно яких ОСОБА_1 отримала 15.09.2017 року 20000 грн. 00 коп.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Враховуючи, що ОСОБА_1 13.12.2018 року повернула УСЗН 800 грн. 00 коп., суд приходить до висновку про те, що вимоги про стягнення з відповідача 12033 грн. 10 коп. (12833 грн. 10 коп. - 800 грн. 10 коп.) надміру виплаченої державної допомоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Посилання відповідача на те, що отримана нею сума за донорство не включається до середньомісячного сукупного доходу сім`ї згідно ст. 165.1.33 ПК України, суд вважає безпідставними, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 165.1.33 ПК України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума, отримана платником податку за здавання ним крові, грудного жіночого молока, інших видів донорства, яка виплачується з бюджету чи бюджетною установою.
Таким чином, виплати, які були здійснені ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія не включаються до загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податку, а не до середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Окрім цього, відповідачу кошти виплачувались ТОВ Клініка генетики репродукції Вікторія , яке не є бюджетною установою.
Відповідно до ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності, які передбачають рівність прав сторін щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості та обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності та співставленні, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне з відповідача на користь позивача стягнути судовий збір у розмірі 1762 грн. 00 коп. (а.с. 1).
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 5, 7, 12, 141, 263-265 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області (розрахунковий рахунок UA668201720343100002000003435 в ДКСУ м. Київ, МФО - 851011, код ЄДРПОУ - 03196417, КЕКВ 2730, КПКВ 2501030) надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 12033 (дванадцять тисяч тридцять три) грн. 10 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області, розрахунковий рахунок UA158201720343120011000003435 в ДКСУ м. Київ, МФО - 0820172, код ЄДРПОУ - 03196417, КЕКВ 2800, понесені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складання повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частин рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Вовчанський районний суд Харківської області до Харківського апеляційного суду.
З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - Управління соціального захисту населення Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області, місцезнаходження за адресою: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, буд. 100, розрахунковий рахунок UA158201720343120011000003435 в ДКСУ м. Київ, МФО - 0820172, код ЄДРПОУ - 03196417, КЕКВ 2800.
Представник позивача - Білоусова Ірина Миколаївна, місцезнаходження за адресою: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Соборна, буд. 100.
Відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Вовчанська Харківської області, зареєстрована та проживаюча за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 .
Суддя -
Суд | Вовчанський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 12.03.2020 |
Номер документу | 88131599 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вовчанський районний суд Харківської області
Глоба М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні