ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2020 року Справа № 160/12986/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Іка-Гідро до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкової вимоги, рішення про опис майна у податкову заставу, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 21.12.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю Іка-Гідро звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому позивач просив суд визнати протиправними та скасувати:
- податкову вимогу від 04.12.2019 № 132382-51 про сплату 160 425 грн податкового боргу;
- рішення про опис майна у податкову заставу від 04.12.2019 № 13282-51, складене начальником Соборного управління ГУ ДПС у Дніпропетровській області В.В. Глущенко.
2. Ухвалою суду від 26.12.2019 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.
3. 11.01.2020 на виконання вимог ухвали суду позивачем надані належним чином засвідчені копії доказів на обґрунтування позовних вимог із зазначенням, де перебуває оригінал такого доказу.
4. Ухвалою суду від 16.01.2020:
- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі;
- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного провадження у судовому засіданні 04.02.2020;
- встановлено учасникам справи строки для надання заяв по суті спору;
- витребувано від відповідача: розрахунок сум податкової вимоги; письмові пояснення щодо дати та підстав узгодження грошових зобов`язань; інтегровану картку платника податків з податку на додану вартість за весь період виникнення боргу з повною інформацією; документи, на підставі яких виник податковий борг та прийнято рішення про опис майна.
5. 29.01.2020 до суду надійшов відзив на позов (а.с.95).
6. У судове засідання 04.02.2020 прибули представники сторін, з метою витребування доказів оголошено перерву до 18.02.2020.
7. 25.02.2020 у судове засідання сторони не прибули, позивач надав клопотання про розгляд справи за його відсутності, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження, справа розглянута по суті із додержання строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
8. Позивач вважає протиправними оскаржувану податкову вимогу та рішення про опис майна у податкову заставу, оскільки податкова вимога надсилається податковим органом платнику податків у разі несплати останнім податкового боргу, тобто узгодженого податкового зобов`язання.
9. Платником податків оскаржено у судовому порядку податкові повідомлення-рішення, отже, донараховані грошові зобов`язання не набули статусу узгоджених, у зв`язку із чим процедура їх стягнення ініційована контролюючим органом є передчасною.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
10. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що за даними ІС Податковий блок, станом на 19.11.2019 у платника податків ТОВ Іка-Гідро (код ЄДРПОУ 39365275) обліковувався податковий борг по податку на додану вартість у сумі 160 425,36 грн.
11. Враховуючи наявність у платника податків податкового боргу, керуючись вимогами статей 59, 89 Кодексу, ГУ ДПС у Дніпропетровській області сформовано в автоматичному режимі податкову вимогу від 04.12.2019 № 13282-51 та прийнято рішення про опис майна у податкову заставу від 04.12.2019 № 13282-51, які засобами поштового зв`язку надіслані за адресою платника податків.
12. Згідно ІС Податковий блок , рішенням ДОАС № 160/11097/19 від 24.12.2019 було скасовано та визнано протиправним податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, у зв`язку з чим нарахування по вищевказаному податковому повідомленню-рішенню були виключені з інтегрованої картки платника податків ТОВ Іка-Гідро .
13. За відсутністю у платника податків ТОВ Іка-Гідро податкового боргу, податкова вимога ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 04.12.2019 № 13282-51, відповідно до підпункту 60.1.1 пункту 60.1 статті 60 ПК України вважається відкликаною, а рішення про опис майна у податкову заставу від 04.12.2019 № 13282-51-таким , що втратило юридичні наслідки.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
14. ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі акта документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Іка-Гідро від 13.09.2019 № 249/04-36-05-11/39365275 (а.с.6-25, 51-70) прийнято податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, яким платнику податків збільшено грошове зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму на суму 121 080 грн (код платежу 14010100), з них за основним платежем на суму 80 720 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) на 40 360 грн (а.с.26-27, 71-72).
15. Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням платник податків оскаржив його судому порядку, ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі № 160/11097/19 за позовом ТОВ Іка-Гідро до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019 (а.с.30, 75-76, ЄДРСР № 85488375).
16. 19.11.2019 в інтегрованій картці платника податків контролюючим органом проведено наступні записи (а.с.111):
- 80 720 грн, нараховано основний платіж за актом перевірки, податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, збільшено борг по основному зобов`язанню, недоїмка 80 720 грн;
- 40 360 грн, нараховано штрафні санкції за актом перевірки, податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, збільшено борг по штрафним санкціям, недоїмка 121 080 грн;
- 39 345,36 грн, нараховано пеню за актом перевірки, податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, збільшено борг по штрафним санкціям, недоїмка 160 425,36 грн.
17. 04.12.2019 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області сформовано оскаржувану вимогу № 132382-51, згідно якої станом на 03.12.2019 сума податкового боргу платника податків з податку на додану вартість (код платежу 14010100) становить 160 425,36 грн, у тому числі (а.с.28, 73):
- 80 720 грн основний платіж;
- 40 360 грн штрафні санкції;
- 39 345,36 грн пеня.
18. 04.12.2019 начальником Соборного управління ГУ ДПС України у Дніпропетровській області В.В. Глущенко прийнято рішення про опис майна у податкову заставу № 132382-51 (а.с.2, 49).
19. 24.12.2019 рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі № 160/11097/19 позов ТОВ Іка-Гідро до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019 (а.с.40-44, ЄДРСР № 86585073).
20. 24.01.2020 контролюючим органам до ІС Податковий блок внесено запис про відкликання податкової вимоги від 04.12.2019 № 132382-51 (а.с.102, 112).
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
21. Відповідно до пункту 31.1 статті 31 ПК України строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
22. Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.
23. Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 ПК України).
24. Згідно пункту 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
25. Відповідно до пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо:
- 54.3.2 дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
- 54.3.5 дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом;
26. Згідно пункту 56.1 статті 56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
27. З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення (пункт 56.18 статті 56 ПК України).
28. Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.
29. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили (абзац четвертий пункту 56.18 статті 56 ПК України).
30. У разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження (пункт 57.3 статті 57 ПК України).
31. Відповідно до пункту 58.1 статті 58 ПК України контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:
- невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;
- завищення розміру задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу;
- заниження або завищення суми податкових зобов`язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки.
32. Згідно пункту 58.2 статті 58 ПК України податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
33. У разі зменшення (збільшення) контролюючим органом суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платнику податків надсилаються (вручаються) окремі податкові повідомлення-рішення.
34. Контролюючий орган веде реєстр виданих податкових повідомлень-рішень щодо окремих платників податків.
35. Згідно пункту 58.3 статті 58 ПК України податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу .
36. Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.
37. Пунктом 59.1 статті 59 ПК України визначено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
38. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
39. Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
40. Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання. Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (пункт 59.3 статті 59 ПК України).
41. Податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (пункт 59.4 статті 59 ПК України).
42. Відповідно до пункту 60.1 статті 60 ПК України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо:
- 60.1.1 сума податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом стягнення;
- 60.1.2 контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов`язання або податкову вимогу;
- 60.1.3 контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі;
- 60.1.4 рішенням суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі;
- 60.1.5 рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.
43. З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).
44. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (пункт 88.2 статті 88 ПК України).
45. Згідно підпункту 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
46. Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац шостий пункту 89.2 статті 89 ПК України).
47. Майно платника податків звільняється з податкової застави, зокрема, з дня отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу в установленому законодавством порядку (підпункт 93.1.1 пункту 93.1 статті 93 ПК України).
48. Підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених підпунктами 93.1.1-93.1.5 пункту 93.1 цієї статті (пункт 93.2 статті 93 ПК України).
49. Порядок застосування податкової застави контролюючими органами затверджений наказом Міністерства фінансів України 16.06.2017 № 586 (далі - Порядок № 586).
50. Згідно пункту 8 Розділу І Порядку № 586 день виникнення права податкової застави визначається на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів відповідно до законодавства.
51. Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (пункт 11 Розділу І Порядку № 586).
52. Повідомлення про виникнення у платника податків, що має податковий борг, права податкової застави міститься у податковій вимозі, яка надсилається відповідно до вимог статті 59 глави 4 розділу II Кодексу (пункт 12 Розділу І Порядку № 586).
53. Згідно пункту 1 Розділу ІІ Порядку № 586 опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення про опис майна у податкову заставу (додаток 1), яке приймається керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою). Рішення про опис майна у податкову заставу надається платнику податків, що має податковий борг.
54. Пунктом 1 Розділу VI Порядку № 586 у випадках, визначених пунктом 93.1 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу, майно платника податків звільняється з-під податкової застави, про що такому платнику надсилається повідомлення (додаток 7).
55. Звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів здійснюються у порядку, передбаченому пунктом 93.2 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу (пункт 2 Розділу VI Порядку № 586).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
56. Для надання оцінки доводам сторін щодо правомірності формування податкової вимоги та прийняття рішення про опис майна у податкову заставу вирішальним є встановлення факту наявності станом на 03.12.2019 узгодженої суми податкового зобов`язання, несплаченої після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання, перевищення такої суми шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 020 грн).
57. З відомостей інтегрованих карток платника податків та пояснень представника відповідача встановлено, що суми податкового боргу, включені до податкової вимоги є сумами нарахувань за результатами перевірки та пенею, нарахованою на підставі такого акта та податкового повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019.
58. Судом встановлено, що платник податків оскаржив у судовому порядку податкове повідомлення-рішення № 000307511 від 10.10.2019, провадження у справі № 160/11097/19 відкрито 08.11.2019.
59. Таким чином, з 08.11.2019 грошове зобов`язання з податку на додану вартість, що складається із сум основного платежу та сум штрафу, нараховане вказаним рішенням вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили згідно абзацу четвертого пункту 56.18 статті 56 ПК України.
60. Нарахування пені та відображення податкових зобов`язань в ІКП на підставі такого податкового повідомлення-рішення, прийняття податкової вимоги з включенням вказаних сум до складу податкового боргу 04.12.2019 є неправомірним.
61. Отримання ухвали суду про відкриття провадження у справі із запізненням не створює для контролюючого органу правомірних підстав для формування податкової вимоги, оскільки у зв`язку з оскарженням у судовому порядку грошові зобов`язання набувають статус неузгоджених.
62. Рішення про опис майна у податкову заставу нерозривно пов`язано з фактом наявності податкового боргу та його розміром, та за ненабуттям грошовими зобов`язаннями статусу узгоджених, відсутністю станом на 08.11.2019 податкового боргу, також підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
63. Судом розглянуто справу по суті, не закрито провадження у справі з підстав усунення допущених відповідачем порушень, оскільки це необхідно для повного захисту прав платника податків, так як наявність обтяження у формі податкової застави у період з 04.12.2019 по 24.01.2020 впливає на право платника податків розпоряджатись своїм майном, та такі відносини мають бути повністю врегульовані у межах цього спору, як форма ефективного захисту порушеного права платника податків.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
64. З системного аналізу матеріалів справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову, у зв`язку із чим присуджує на користь позивача понесені судові витрати на сплату судового збору.
65. Керуючись статтями 205, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
66. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Іка-Гідро (код ЄДРПОУ 39365275; вул. Архітектора Дольніка, буд. 14-А, офіс 1, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015; вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005) про визнання протиправними та скасування податкової вимоги, рішення про опис майна у податкову заставу - задовольнити повністю.
67. Визнати протиправною та скасувати податкову вимогу від 04.12.2019 № 132382-51 про сплату 160 425,36 грн податкового боргу, сформовану Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.
68. Визнати протиправним та скасувати рішення про опис майна у податкову заставу від 04.12.2019 № 13282-51, складене начальником Соборного управління ГУ ДПС у Дніпропетровській області В.В. Глущенко.
69. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Іка-Гідро за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 3 842 грн.
70. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
71. Повне рішення складено 12.03.2020.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2020 |
Оприлюднено | 13.03.2020 |
Номер документу | 88139466 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні