Рішення
від 12.03.2020 по справі 520/613/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар`їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код за ЄДРПОУ 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 березня 2020 р. справа № 520/613/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомОСОБА_1

до проДепартаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язати вчинити певні дії, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) 16.01.2020 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради (далі по тексту - відповідач, Дапартамент) в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту, яке оформлене листом від 14.01.2020 №Ш-248311/1-19.08-31, про відмову у задоволені заяви ОСОБА_1 №б/н від 14.11.2019 про упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки площею 0,1317 га, кадастровий номер 6310136600:08:001:0141;

- зобов`язати Департамент вчинити дії щодо задоволення заяви ОСОБА_1 №б/н від 14.11.2019 про упорядкування місця розташування земельної ділянки площею 0,1317 га, кадастровий номер 6310136600:08:001:0141.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 14.11.2019 звертався до відповідача із заявою, у якій просив упорядкувати найменування місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141 та надав усі документи, визначені пунктом 5.9 Порядку присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованих на території міста Харкова, затвердженого рішенням 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.07.2011 №325/11 (зі змінами та доповненнями у редакції рішення 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 №1366/18) (далі по тексту - Порядок №325/11). Однак, відповідач, на думку позивача, протиправно, у задоволені його заяви відмовив, з тих підстав, що відповідно до ухвали Печерського районного суду м. Києва від 20.12.2016 у справі №757/62854/16-К на земельну ділянку з кадастровим номером 63101136600:08:001:0055 площею 4,5444 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 , накладено арешт, а належна на праві власності позивачу земельна ділянка з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141 утворилася у результаті поділу вказаної земельної ділянки з кадастровим номером 63101136600:08:001:0055.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи у адміністративній справі №520/613/2020.

Цією ж ухвалою відповідачу надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідачем 13.02.2020 до суду надано відзив на позовну заяву, згідно з яким Департамент просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з тих підстав, що на земельну ділянку з кадастровим номером: 6310136600:08:001:0055, площею 4.5444 га, що розташована за адресою: в`їзд АДРЕСА_2 , ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 20.12.2016 у справі 757/62854/16-К накладено арешт, а тому впорядкування найменування місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером: 6310136600:08:001:0141 не можливе, оскільки вказана земельна ділянка утворилася шляхом поділу первинної.

Згідно з частиною п`ятою статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами у справі 26.07.2019 позивач на підставі договору купівлі - продажу придбав земельну ділянку площею 0,1317 га з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141, що розташована за адресою: Лазьківський АДРЕСА_2 .

Виникнення права власності позивача на дану земельну ділянку підтверджується витягом з Державного реєстру правочинів, яким підтверджується перехід до позивача права власності на підставі договору від 26.07.2019 номер бланку 2349.

Право власності позивача на названу земельну ділянку відповідачем не заперечується.

Позивач 14.11.2019 звернувся із заявою на ім`я міського голови Харківської міської ради про упорядкування місця розташування земельної ділянки з кадастровий номером 6310136600:08:001:0141, утвореної у результаті поділу.

До заяви позивач надав засвідчені належним чином копії наступних документів: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, договір купівлі-продажу земельної ділянки від 26.07.2019, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, виконавче знімання земельної ділянки.

Департамент листом від 14.01.2019 №Ш-2-48311/1-19.08-31 повідомив позивача про те, що упорядкування місця розташування земельної ділянки кадастровий номер: 6310136600:08:001:0141, яка належить на праві власності ОСОБА_1 неможливе, з тих підстав, що вказана земельна ділянка утворилася шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером: 6310136600:08:001:0055, на яку ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 20.12.2016 у справі 757/62854/16-К накладено арешт.

Не погодившись із зазначеною відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведені положення Основного Закону України знайшли відображення у статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі по тексту - Закон України №280/97-ВР у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), якою встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

У відповідності з положеннями підпункту 10 пункту б статті 30 Закону України №280/97-ВР до делегованих законом повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради в галузі житлово-комунального господарства віднесено облік та реєстрацію відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форми власності.

У свою чергу, згідно статті 40 Закону України №280/97-ВР виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, крім повноважень, передбачених цим Законом, здійснюють й інші надані їм законом повноваження .

Правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності визначені Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності від 11.09.2003 № 1160-IV, статтею 1 якого визначено, що державна регуляторна політика у сфері господарської діяльності (далі - державна регуляторна політика) - напрям державної політики, спрямований на вдосконалення правового регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання держави у діяльність суб`єктів господарювання та усунення перешкод для розвитку господарської діяльності, що здійснюється в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України.

Системний аналіз наведених законодавчих положень дає підстави для висновку про те, що вирішення питання про зміну об`єкту нерухомого майна поштової адреси належить до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради. При цьому, діюче в Україні законодавство чітко не регламентує процедуру присвоєння такої адреси, незважаючи на те, що жодного правочину з нерухомим майном неможливо здійснити, якщо йому не присвоєно поштову адресу. У той же час, органи місцевого самоврядування не позбавлені можливості затверджувати такі процедури на місцях.

Аналогічну правову позицію викладено у Постанові Верховного Суду від 22.01.2019 у справі № 441/1625/15-а.

Рішенням 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання затверджено Порядок присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова від 06.07.2011 №325/11 (далі по тексту - Порядок), за змістом пунктів якого, цей Порядок розроблений відповідно до Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України №280/97-ВР, Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Положення про містобудівний кадастр, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №559, ДБН Б.2.2-12:2018 Планування і забудова території , ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці і дороги населених пунктів .

Рішенням 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання Про внесення змін до рішення 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.07.2011 №325/11 Про затвердження Порядку присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова від 19.12.2018 №1366/18 внесені зміни та доповнення до Порядку.

Наведений Порядок визначає умови і порядок присвоєння та реєстрації адрес об`єктам нерухомості міста Харкова.

Відповідно пункту 1.14 Порядку для зміни адреси є перейменування вулиць, включення територій адміністративно-територіальних одиниць до меж міста Харкова, поділ або об`єднання об`єктів нерухомості, зміна функціонального призначення, виявлення невідповідності адреси існуючого об`єкта нерухомого майна йога, фактичному розміщенню на території міста, упорядкування елементів забудови, упорядкування нумерації з метою усунення виявлених дублювань, виправлення технічних помилок.

Положеннями пункту 5.1 Порядку для зміни адреси земельної ділянки подається заява на ім`я міського голови за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, до якої додаються документи, передбачені цим розділом.

З правового аналізу викладених положень Порядку вбачається, що у випадку поділу об`єктів нерухомості (в даному випадку земельної ділянки) власник звертається до виконавчого органу міської ради з відповідною заявою на ім`я міського голови.

Згідно пункту 1.7 Порядку присвоєння та зміна адреси земельних ділянок здійснюється на підставі рішення Харківської міської ради.

Відповідно пунткту1.16 Порядку проект рішення про присвоєння або зміну адреси земельних ділянок готує та вносить на розгляд сесії Харківської міської ради Департамент містобудування за погодженням із керівником Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, керівником відділу правового забезпечення Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.

З наведеного вбачається, що вирішення питання про присвоєння об`єкту нерухомого майна (в даному випадку земельній ділянці) поштової адреси належить до повноважень виконавчого органу міської ради.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновків, що Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради не наділений повноваженнями приймати рішення про присвоєння поштової адреси, а тому позовні вимоги позивача у частині визнання протиправним та скасування рішення Департаменту, яке оформлене листом від 14.01.2020 №Ш-248311/1-19.08-31, про відмову в задоволені заяви ОСОБА_1 №б/н від 14.11.2019 про упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки площею 0,1317 га, кадастровий номер 6310136600:08:001:0141 підлягають задоволенню.

Єдиною підставою для відмови у присвоєні поштової адреси, відповідач вказав те, що на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:08:001:0055, накладено арешт ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 20.12.2016 у справі 757/62854/16-К, внаслідок чого упорядкування місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141визнав неможливим.

Суд звертає увагу, що кадастровий номер земельної ділянки щодо якої позивач просить упорядкувати найменування та кадастровий номер земельної ділянки на яку накладено арешт - відрізняються.

Відповідно до пункту 10 статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр у разі поділу земельних ділянок державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державний кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію.

Викладене кореспондується з положеннями пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі по тексту - Порядок №1051)

З огляду на викладене, суд дійшов висновків, що у випадку поділу земельної ділянки на декілька, державна реєстрація першої скасовується, а також скасовується кадастровий номер поділеної земельної ділянки.

Згідно приписів підпункту 1 пункту 24 Порядку №1051, до Державного земельного кадастру вноситься кадастровий номер земельної ділянки.

Згідно пункту 1151 Порядку №1051, відомості про дану земельну ділянку в електронній формі вносяться до Державного земельного кадастру (в тому числі) з обмінного файлу, на підставі якого визначено кадастровий номер земельної ділянки у період до 01.01.2013, перетвореного в електронний документ.

У матеріалах справи наявний витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141, площею 0,1317 га за адресою: Лазьківський АДРЕСА_2 . АДРЕСА_2 .

Відповідачем не надано суду відомостей про те, що реєстрація вказаної земельної ділянки скасована чи оскаржується у порядку, передбаченому законом.

Крім того, відповідачем не подано доказів того, що земельна ділянка, яка належить позивачу на праві приватної власності знаходиться під арештом.

Водночас, суд звертає увагу, що правомірність поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:08:001:0055, як і правомірність виникнення у позивача права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141, не є предметом розгляду даної справи.

Слід також зазначити, що відповідачем не наведено інших належних доказів порушення позивачем процедури подання заяви та відповідних документів для присвоєння адреси земельній ділянці, що належить позивачу на праві приватної власності.

Відповідно до п. 12 Порядку відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Водночас, суд вирішуючи цей спір враховує правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 10.10.2018 у справі №464/1505/17, згідно з якою у разі надання всіх документів, що вимагаються, результатом надання адміністративної послуги має бути рішення суб`єкта владних повноважень про присвоєння поштової адреси.

Положеннями частини другої статі 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на те, що у прохальній частині позову позивач просить зобов`язати Департамент вчинити дії щодо задоволення заяви про упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки, у той час як останній не наділений повноваженнями прийняття такого рішення, суд відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України вважає, що належним способом захисту порушеного права буде зобов`язання відповідача внести на розгляд сесії питання щодо упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141, площею 0,1317 га, що розташована за адресою: Лазьківський 3-й в`їзд, м. Харків, з урахуванням висновків суду.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради (вул. Квітки-Основ`яненка, 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ: 06716538) про визнання дій протиправними та зобов`язання чинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради, оформлене листом від 14.01.2020 №Ш-248311/1-19.08-31, про відмову у задоволені заяви ОСОБА_1 №б/н від 14.11.2019 про упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки площею 0,1317 га, кадастровий номер 6310136600:08:001:0141.

Зобов`язати Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради внести на розгляд сесії питання щодо упорядкування найменування місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6310136600:08:001:0141, площею 0,1317 га, що розташована: за адресою: Лазьківський 3-й в`їзд, м. Харків, з урахуванням висновків суду.

У решті позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 12.03.2020.

Суддя О.В. Ніколаєва

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2020
Оприлюднено12.03.2020
Номер документу88140972
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/613/2020

Рішення від 12.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ніколаєва О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні