Рішення
від 10.03.2020 по справі 540/60/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/60/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації, Комунального підприємства "Солом`янка - Сервіс" Солом`янської районної в місті Києві Державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК" про визнання протиправною та скасування реєстраційної дії,

встановив:

I. Зміст позовних вимог.

09 січня 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації (далі - відповідач), у якому просить визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію про внесення змін до відомостей про товариство з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК", вчинену 11.10.2016 року державним реєстратором Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації, а саме: державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК", яка полягала у зміні складу засновників даного товариства на ОСОБА_1 .

II. Позиція позивача та заперечення відповідача

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що він випадково (під час роботи в мережі Інтернет) дізнався про реєстрацію його засновником і керівником юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК", про що свідчить запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Позивач стверджує, що про заснування та існування вказаної юридичної особи він не знав, жодних дій, спрямованих на її заснування, не вчиняв, жодних документів на реєстрацію ТОВ "ТД СПУТНІК" не подавав, а тому державний реєстратор не мав права здійснювати реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи щодо зміни складу її засновників на ОСОБА_1

10.02.2020 року представник відповідача 1 надав суду відзив на позов, яким заперечує проти позовних вимог. При цьому, відповідач 1 вважає, що оскільки оскаржувана реєстраційна дія була вчинена реєстратором Комунального підприємства "Солом`янка - Сервіс" Примак Д.Ф., тому Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація не є належним відповідачем у справі.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 14.01.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання на 13.02.2020 р., залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК".

13.02.2020 року судом без виходу до нарадчої кімнати, шляхом занесення секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено до участі у справі другого відповідача - Комунальне підприємство "Солом`янка - Сервіс" Солом`янської районної в місті Києві Державної адміністрації, відкладено розгляд справи до 10.03.2020 р.

В судове засідання 10.03.2020 р. сторони не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Як вбачається з матеріалів справи, 13.02.2020 р. представником Дарницької районної у м. Києві державної адміністрації подано до суду клопотання, яким просить справу розглядати у його відсутність.

Крім того, 10.03.2020 року позивачем подано до суду заяву, якою просить розглядати справу в порядку письмового провадження, на позовних вимогах наполягає.

Частиною 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

З огляду на викладене суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 21.10.2015 року державним реєстратором Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації Святенко Т.О. здійснено реєстраційний запис № 10651020000021408 щодо державної реєстрації новоутвореної шляхом заснування юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899).

12.10.2016 року державним реєстратором КП "Солом`янка - Сервіс" Примак Д.Ф. здійснено наступні реєстраційні записи:

- № 10651050001021408 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899) щодо зміни складу або інформації про засновників, згідно яким засновником є Зайцев М.В.

- № 10651070001021408 про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899), що не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме щодо зміни керівника юридичної особи, згідно яким керівником є Зайцев М.В.

Вважаючи, що державна реєстрація зміни складу та інформації засновників юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" здійснена на підставі недійсних документів та за відсутності його волевиявлення, як засновника, позивач звернувся до суду з даним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

На момент вчинення спірного запису про зміну до установчих документів юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899) щодо зміни складу або інформації про засновників відносини, які виникали у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців були врегульовані Законом України " Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань " від 15.05.2003 року № 755-ІV, в редакції Закону України " Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань " від 26.11.2015 р. № 835-VIII (далі - Закон № 755).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 755 державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону № 755 державна реєстрація базується на таких основних принципах, зокрема:

1) обов`язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі;

2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для її проведення;

3) врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом;

4) державної реєстрації за заявницьким принципом;

5) прийняття документів для державної реєстрації та здійснення державної реєстрації за принципом екстериторіальності в межах України;

6) єдності методології державної реєстрації;

7) об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі;

8) внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону;

9) відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону № 755 державний реєстратор приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі (ч. 1 ст. 9 Закону № 755)

1) відповідних заяв про державну реєстрацію;

2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;

3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Відповідно до приписів ч. 4 ст. 17 Закону № 755 для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;

4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

У разі подання документів, крім випадку, коли відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі, представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження. (ч. 19 ст. 17 Закону № 755).

Відповідно до приписів ст. 14 Закону № 755 документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі. У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням. Якщо документи подаються особисто, заявник пред`являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання. У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

Документи в електронній формі подаються заявником через портал електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день їх надходження видається заявнику з відміткою про дату їх отримання та кодом доступу в той спосіб, відповідно до якого були подані документи.

Вимоги до оформлення документів, які подаються державному реєстратору, визначені ст. 15 Закону № 755.

Зокрема, документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію).

Текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами).

Документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст.

Документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством.

Заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена.

Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

Установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами.

Внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції.

Згідно з частиною першою статті 25 Закону № 755 порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій включає, зокрема:

- заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

- прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

- перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

- перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

- прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

- проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

Підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є (ч. 1 ст. 27 Закону № 755):

1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі;

2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону;

3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону;

6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі;

7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.

Зупинення розгляду документів з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається.

Статтею 28 Закону № 755 передбачені підстави для відмови в державній реєстрації, зокрема:

1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;

2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;

3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;

4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;

5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;

6) документи суперечать статуту громадського формування;

7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;

8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;

9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею не допускається.

VI. Оцінка суду

Як вбачається з матеріалів реєстраційної справи ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899), зокрема, опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація змін до установчих документів", який містить підпис, дату (12.10.2016) та П.І.Б. - Бондаренко К.В., для вчинення вказаної реєстрації дії було надано

- заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що місяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, яка містить відмітку "+" навпроти графи "зміна складу засновників, учасників або зміна відомостей про засновників, учасників юридичної особи", а також дату (12.10.2016) та П. ОСОБА_2 . ОСОБА_3 . - Бондаренко К.В.;

- реєстраційну карту, яка містить підпис, дату (12.10.2016) та П. ОСОБА_2 .Б. - Бондаренко К.В., а у розділі "зміна складу засновників, учасників або зміна відомостей про засновників, учасників юридичної особи" у графі "відомості про склад засновників (учасників) юридичної особи зазначено - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- протокол №2 загальних зборів учасників ТОВ "ТД СПУТНІК" (код ЄДРПОУ 40075899) від 10.10.2016 року, згідно якого вирішено затвердити громадянина України ОСОБА_1 учасником товариства, розмір частки якого складає 100% статутного капіталу та уповноважено ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) на проведення всіх необхідних юридично значимих дій, для державної реєстрації змін затверджених даним протоколом, з правом передоручення наданих йому повноважень третім особам;

- наказ директора ТОВ "ТД СПУТНІК" від 11.10.2016 р. № 3 "Про призначення директора", згідно якого ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) з 11.10.2016 р. приступив до виконання обов`язків директора ТОВ "ТД "СПУТНІК";

- Статут ТОВ "ТД СПУТНІК" (нова редакція), затверджений загальними зборами учасників, протокол № 2 від 10.10.2016 року, та підписаний учасником товариства Зайцевим М.В.;

- дублікат квитанції про сплату реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;

- договір купівлі - продажу частки від 10.10.2016 року, відповідно до якого ОСОБА_4 передав у власність ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Новотроїцьким РВ УМВС України в Херсонській області, ІНФОРМАЦІЯ_2 ., рнокпп НОМЕР_1 ) частку у статутному капіталі ТОВ "ТД СПУТНІК" у розмірі 100,00 грн., що еквівалентно 10% статутного фонду та дорівнює 10% від загальної кількості голосів учасників товариства;

- договір купівлі - продажу частки від 10.10.2016 року, відповідно до якого ОСОБА_5 передав у власність ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Новотроїцьким РВ УМВС України в Херсонській області, ІНФОРМАЦІЯ_2 ., рнокпп НОМЕР_1 ) частку у статутному капіталі ТОВ "ТД СПУТНІК" у розмірі 900,00 грн., що еквівалентно 90% статутного фонду та дорівнює 90% від загальної кількості голосів учасників товариства;

- довіреність від 11.10.2016 р., згідно якої ТОВ "ТД СПУТНІК" в особі директора Зайцева М.В., яка діє на підставі статуту, уповноважує Бондаренко К.В. бути представником Товариства в органах Державної реєстрації, зокрема, у Державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, ДПІ відповідного району Головного управління ДФС міста Києва, органах статистики та здійснювати юридично значимі дії, що пов`язані зі зміною складу учасників, місцезнаходження, найменування, розміру статутного капіталу Товариства, зміну видів економічної діяльності, керівника товариства, затвердження нової редакції статуту тощо. Для чого представнику надано право: розписуватися від імені Товариства на документах, заявах та листах, необхідних для виконання цієї довіреності, подавати заяви, реєстраційні картки, установчі документи, отримувати необхідні довідки і документи, в тому числі Виписку з ЄДР, зареєстрований відповідним чином статут Товариства у новій редакції, Витяг з ЄДРПОУ та виконувати всі інші дії, що пов`язані з цією довіреністю. Довіреність видана на підставі усного договору доручення, без права передоручення та дійсна до тридцятого грудня дві тисячі шістнадцятого року.

Отже, подані державному реєстратору документи для здійснення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" щодо зміни складу засновників за своїм переліком, змістом та формою відповідали вимогам Закону № 755 (в редакції, чинній на момент здійснення реєстрації), а тому у державного реєстратора Примак Д.Ф. були відсутні підстави для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації або відмови в державній реєстрації змін до установчих документів ТОВ "ТД СПУТНІК".

Щодо доводу позивача про те, що реєстраційна дія щодо зміни складу засновників юридичної особи ТОВ "ТД СПУТНІК" на ОСОБА_1 була здійснена на підставі недійсних документів, оскільки у 2016 році позивач втратив паспорт громадянина України НОМЕР_3 744430, виданий 03.10.1999 р. Каланчацьким РВ УМВС України в Херсонській області, посилання на який містять матеріали реєстраційної справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Закону № 755, в редакції чинній на момент вчинення оскаржуваної реєстраційної дії, якщо документи подаються особисто, заявник пред`являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання.

У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

Із наведених вище положень Закону № 755-IV слідує, що у випадку подання представником документів для вчинення реєстраційної дії, державному реєстратору пред`являється паспорт для встановлення його особи та примірник оригіналу (нотаріально засвічена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

При цьому, приписи вищевказаного Закону не передбачають вимоги надавати копію паспорта засновника, а також обов`язку державного реєстратора перевіряти факт достовірності поданих йому документів, у т.ч. паспорту громадянина України, а також не містять вимоги щодо виготовлення копії вказаного паспорту з метою його приєднання до матеріалів реєстраційної справи.

До матеріалів позовної заяви позивачем надано до суду документи, які за його позицією, підтверджують факт втрати ОСОБА_1 паспорту громадянина України серії НОМЕР_2 , виданий 03.10.1999 р. Каланчацьким РВ УМВС України в Херсонській області, зокрема, лист - відповідь Каланчацького районного сектору УДМС в Херсонській області від 03.01.2020 р. № 6524-8/6524-20, адресований ОСОБА_1 , яким підтверджено факт звернення ОСОБА_1 із заявою від 02.09.2016 р. про втрату паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 , виданий 03.10.1999 р. Каланчацьким РВ УМВС України в Херсонській області. При цьому, повідомлено, що 23.09.2016 року ОСОБА_1 документований паспортом громадянина України серії НОМЕР_4 , виданим Каланчацьким РС УДМС України в Херсонській області, а паспорт серії НОМЕР_2 внесено до ІП БД "Недійсні документи" 03.01.2020 року.

При цьому, за позицією позивача, з моменту отримання позивачем нового паспорту замість втраченого, паспорт серії НОМЕР_2 , виданий 03.10.1999 р. Каланчацьким РВ УМВС України в Херсонській області, вважається недійсним, а тому будь-які правочини, вчинені на його підставі, є нікчемними.

Щодо вказаного доводу позивача суд зазначає, що на момент втрати позивачем паспорта громадянина України підстави визнання паспорту громадянина України недійсним були визначені "Порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України", який затверджений наказом наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13.04.2012 року № 320 (далі - Порядок № 320).

Відповідно до пункту 10.4 вказаного Порядку, погашаються, уважаються недійсними та знищуються паспорти:

- які обмінюються у зв`язку зі зміною (переміною) прізвища, імені та по батькові;

- у разі встановлення розбіжностей у записах (невідповідність записів, зроблених у паспорті, записам в інших документах);

- у разі непридатності паспорта для користування (пошкодження з різних причин, утрата фотокартки);

- осіб, громадянство України яких припинено;

- знайдені, замість яких видано нові;

- померлих громадян;

- зіпсовані під час заповнення;

- оформлені з порушенням вимог чинного законодавства України;

- не отримані власником протягом року.

Отже, приписами Порядку № 320, який був чинним на момент втрати позивачем паспорту та видачі нового, не було передбачено визнання недійсним втрачених паспортів, а визнавалися недійсними тільки знайдені паспорти, замість яких видано нові.

З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованим довід позивача щодо здійснення державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "ТД СПУТНІК" в частині зміни складу засновників на ОСОБА_1 на підставі недійсних документів, зокрема, втраченого ОСОБА_1 паспорту серії НОМЕР_2 , виданого 03.10.1999 р. Каланчацьким РВ УМВС України в Херсонській області.

Разом з тим суд зазначає, що на момент звернення позивача до суду з даним позовом відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 р. № 755-IV, в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" від 05.12.2019 року № 340-IX.

Відповідно до положень частини першої статті 25 Закону № 755 (в редакції, чинній на теперішній час), державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, в тому числі, на підставі, судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, щодо визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.

Таким чином, позивач не позбавлений права на захист своїх порушених прав шляхом звернення до суду з позовом про визнання недійсними змін до установчих документів юридичної особи.

Крім того, норми Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-ІV також містять приписи, які передбачають належний спосіб захисту порушених прав позивача.

Зокрема, статтею 55-1 Господарського кодексу України передбачено, що ознакою фіктивної діяльності суб`єкта господарювання, що дає підстави для звернення до суду про припинення юридичної особи, в тому числі визнання реєстраційних документів недійсними, є реєстрація (перереєстрація) юридичної особи на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи.

Також суд зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 35 Закону № 755 особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.

Проте, доведення вказаних обставин здійснюється поза межами адміністративного судочинства, оскільки не стосується публічно - владних, управлінських правовідносин.

VII. Висновок суду

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, в ході розгляду даної справи судом не встановлено з боку відповідачів порушень законодавства, чинного на момент проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК", яка полягала у зміні складу засновників даного товариства на ОСОБА_1 , у зв`язку з чим суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

VIII. Розподіл судових витрат

У разі відмови у задоволенні вимог позивача судовий збір не підлягає розподілу.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (місце реєстрації АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації (місце знаходження 02660, м. Київ, вул. Олександра Кошиця, буд. 11, код ЄДРПОУ 37388222), Комунального підприємства "Солом`янка - Сервіс" Солом`янської районної в місті Києві Державної адміністрації (місце знаходження 03110, м. Київ, вул. Солом`янська, буд. 3, офіс 614, код ЄДРПОУ 34879125), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД СПУТНІК" (02099, м. Київ, Дарницький район, вул. Бориспільська, буд. 7, код ЄДРПОУ 40075899) про визнання протиправною та скасування реєстраційної дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.А. Дубровна

кат. 108010100

Дата ухвалення рішення10.03.2020
Оприлюднено12.03.2020
Номер документу88141929
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування реєстраційної дії

Судовий реєстр по справі —540/60/20

Рішення від 10.03.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні