Справа № 420/5136/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , шляхом відключення, за допомогою фахівців енергопостачальних організацій Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки від 26.06.2019р. №259, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №259 від 26.06.2019року за номерами: 1-14, 17-26, 28.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що виявлені під час проведення позапланової перевірки Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» порушення, котрі зазначено в Акті перевірки від 26.06.2019р. №259 за номерами: 1-14, 17-26, 28, є такими, що впливають на ризики виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Подальша експлуатація 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки мешканців та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища мешканці та обслуговуючий персонал 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, та техногенної безпеки, цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної, та техногенної безпеки, цивільного захисту 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1 постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.
Відповідач - Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 01.11.2019р. вхід.№40521/19), наголошуючи, зокрема, що 01.07.2017р. на підставі рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку №14/1 по пр.Небесної сотні між ОСББ Маршала Жукова 14/1 та КП ЖКС Вузівський укладено договір №19 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №14/1 пр.Небесної сотні на умовах, визначених умовами договору. Отже, з урахуванням даного правочину управитель не є відповідальним за забезпечення пожежної безпеки у багатоквартирному будинку, що знаходиться у його управлінні, та не брав на себе обов`язок щодо відновлення, капітального ремонту систем пожежного захисту (пожежна сигналізація, система оповіщення людей про пожежу, система протипожежного водопроводу та інше), а також не брав на себе обов`язок щодо закупівлі необхідного обладнання. Також, на думку відповідача, жоден законодавчий акт не зобов`язує управителя відновлювати протипожежну систему, внутрішній протипожежний водогін, евакуаційне освітлення, якщо на момент прийняття будинку в управління вони були відсутні або знаходилися у руйнівному стані. Крім того, відповідач зазначає, що у порушеннях за номерами п.п.1, 2, 12, 13, 14 Акту №259 контролюючим органом застосовано норми ДБН В.2.6-56-2014, ДБН В.2.2-15-2005, які поширюються на нове будівництво, розширення, реконструкцію, технічне переоснащення, реставрацію, капітальний ремонт будинків і приміщень різного призначення. Вимоги щодо забезпечення пожежної безпеки під час експлуатації будинків і приміщень встановлюються відповідними нормативними документами системи стандартизації та нормування в будівництві, а також нормативно-правовими актами з питань пожежної безпеки. Позивач посилається на нормативно-правові акти, прийняті у 2005р., 2014р. не обґрунтовуючи підстави їх розповсюдження на будівлю, збудовану більш ніж 34р. тому за відсутності її реконструкції та капітального ремонту на даний час. Серед технічного обладнання будинку, яке було передано в управління за договором КП ЖКС Вузівський , відсутнє обладнання та система димовидалення, система пожежогасіння (внутрішній протипожежний водопровід та пожежно-технічне обладнання (рукави, стволи, полу гайки, вентилі), пожежна сигналізація, та система оповіщення людей про пожежу (сповіщувачі спонукальної системи проти димного захисту (СПДЗ) (порушення за номерами 1-7, 11, 14). Відносно порушення п.17 (відсутнє огородження за периметром покрівлі будинку відповідно до ДСТУ Б В.2.6.-49) відповідач зазначає, що відповідно до проекту забудови будинку огородження покрівлі будинку передбачено залізобетонне, що є в наявності на даху, допоміжне за периметром проектом не передбачено. Наразі триває робота по усуненню порушень, зазначених в Акті №259, які відносяться до виконання умов Договору співвласниками будинку № АДРЕСА_1 /1 АДРЕСА_2 . АДРЕСА_3 сотні та КП ЖКС Вузівський (управителем). Щодо порушення зазначеного в п.18 Акта перевірки №259 від 26.06.2019р., то Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №886 від 28.07.2009р. Про взаємодію структурних підрозділів Одеської міської ради щодо впорядкування розміщення телекомунікаційних мереж на об`єктах комунальної власності територіальної громади м.Одеси визначено комунальне підприємство Одеські інженерні мережі уповноваженою особою Одеської міської ради з укладання договорів щодо використання нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Одеси, для прокладання, експлуатації інженерних мереж, систем, споруд та технічних засобів телекомунікацій. Порушення за №23 Акта перевірки №259 від 26.06.2019р. усунуто. Відносно порушення п.п.12, 13 Акту №259 зазначено, що закупівля та встановлення дверей виходів з технічних поверхів, виходів на покрівлю, вентиляційних камер комор горючих матеріалів, а також закупівля та встановлення дверей між сходовими клітинами в зонах тамбур-шлюзів відноситься до додаткових витрат поза договірних відносин між КП ЖКС Вузівський та співвласниками будинку (ОСББ) Крім того, щодо порушення п.п.20, 21, 22, 23, 24 то у будинку АДРЕСА_4 в коридорах загального користування, на техповерсі відкриті електролампи замінено на діодні; електророзподільні коробки (дози) закрито захисними кришками; з`єднання алюмінієвих електропроводів шляхом холодного скручування було можливим (допускалося) при здачі будинку в експлуатацію у 1985р. На даний час з`єднання електропроводів евакуаційного освітлення, в коридорах загального користування, в електрощитах міжповерхових захищені ізоляцією; прокладення тимчасових дільниць освітлювальної електромережі в деяких коридорах загального користування, підвалі, та підвішування електроламп здійснюється тимчасово для проведення необхідних робіт посадовими особами КП ЖКС Вузівський . Після закінчення робіт вказане обладнання демонтується. За встановлення електрообладнання та експлуатацію в межах квартирних тамбурів, відповідальність несуть власники квартир. Крім того, на об`єктах, які знаходяться на балансі, та за які несе відповідальність суб`єкт господарювання КП ЖКС Вузівський вимоги законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, дотримано.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03.10.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/5136/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 19.12.2019р., з урахуванням приписів ст.48 КАС України, до участі в справі залучено співвідповідача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 .
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2020р., з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.
Відповідач - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 відзив на позовну заяву не надав, про дату, час, та місце розгляду справи співвідповідач повідомлявся належним чином, та своєчасно. Однак, надіслані на адресу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 повістки з викликом до суду повернуто органом поштового зв`язку з відміткою: - інші причини, що не дали змогу виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення .
Частиною 6 статті 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Частиною 11 статті 126 КАС розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
19.02.2020р. до Одеського окружного адміністративного суду від повноважного представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області надійшло клопотання (вхід.№7494/20) про розгляд справи без його участі.
Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 26.06.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №39 від 05.02.2019року Про проведення позапланової перевірки , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 25.06.2019року №259, заступником начальника Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Стерненком Ю.В.. головним інспектором Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Залецьким О.Ю., провідним інспектором Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Шевченком О.В., провідним фахівцем Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Альшаковим О.В., проведено позапланову перевірку 14 поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1.
За наслідками вказаної перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №259 від 26.06.2019р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-14, 17-26, 28 висновку якого наголошено, що у передпокоях квартир житлового будинку відсутні пожежні сповіщувачі спонукальної системи протидимного захисту (СПДЗ). Не змонтовано системи протипожежного захисту, а саме: автоматична пожежна сигналізація, система оповіщення людей про пожежу; система димовидалення та підпору повітря знаходиться в непрацездатному стані; система внутрішнього протипожежного водопроводу знаходиться в непрацездатному стані; пожежні крани системи внутрішнього протипожежного водопроводу не укомплектовані пожежно-технічним обладнанням (рукави, стволи, полугайки, вентилями); не проведено ремонт системи дистанційного пуску насосів-підвищувачів; на наявних шафках пожежних кранів системи внутрішнього протипожежного водопроводу не нанесено літерний індекс ПК з порядковим номером крану та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів; на деяких поверхах пожежні кран-комплекти системи внутрішнього протипожежного водопроводу не розміщено в навісних шафках; відсутні доступи до пожежних кран-комплектів встановлено самовільні в коридорах загального користування та захаращено меблями та іншими предметами; в коридорах загального користування на шляхах евакуації самовільно влаштовані загальні та індивідуальні тамбури. Деякі влаштовані індивідуальні тамбури унеможливлюють вільний та безперешкодний доступ до деяких пожежних кранів системи внутрішнього протипожежного водопроводу; в коридорах загального користування на шляхах евакуації самовільно влаштовано комори на 8-му поверсі, 5-му поверсі, 2-му поверсі будинку та захаращено горючими матеріалами біля сміттєпроводу на 9-му поверсі, 6-му поверсі стіл; трубопроводи системи внутрішнього протипожежного водопроводу не пофарбовані у відповідний колір згідно з ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , ГОСТ 14202-69 Трубопроводы промышленных предприятий. Опознавательная окраска, предупреждающие знаки и маркировочные щитки ; двері виходів з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер, комор горючих матеріалів не встановлено протипожежними 2-го типу; на деяких поверхах відсутні відповідні до протипожежних вимог двері між сходовими клітинами на шляхах евакуації евакуаційних сходів в зонах тамбур-шлюзів. Двері на шляхах евакуації до коридорів, що ведуть до ліфтових холів, сходових кліток (тамбурів, сходових кліток) не обладнано пристроями для самозачинення з ущільнювачами в притворах; не відремонтовано евакуаційне освітлення в житловому будинку; відсутнє огородження за периметром покрівлі будинку відповідно до ДСТУ Б В.2.6-49; на сходовій клітці з 14-го поверху через шахту системи димовидалення та підпору повітря прокладено проводку для інтернету, телебачення і т.п.; електрощитова, підвальні приміщення не укомплектовано сертифікованими вогнегасниками та первинними засобами пожежогасіння; відкриті електролампи в деяких коридорах загального користування, в електрощитовій, на техповерсі та в підвальних приміщеннях не закриті захисними ковпаками; відкриті електророзподільні коробки (дози) в підвалі, в деяких коридорах загального користування, в підвалі не закриті захисними кришками; з`єднання електропроводів евакуаційного освітлення, в електрощитах міжповерхових в коридорах загального користування на кожному поверсі житлового будинку, в підвальному приміщенні виконані шляхом холодного скручування; в приміщення машинного відділення ліфту прокладено транзитну дільницю електромережі; допускається прокладення тимчасових дільниць освітлювальної електромережі в деяких коридорах загального користування та в підвалі; допускається підвішування електроламп безпосередньо на струмопровідних проводах в деяких коридорах загального користування та в підвалі; на дверях технічних поверхів, електрощитових, підвалів не вказано місце зберігання ключів; приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
Також, за результатами позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки 14 поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено Припис №216 від 03.07.2019р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, перелік котрих окреслено у Акті №259 від 26.06.2019р.
Встановлення фахівцями контролюючого органу в 1 корпусі 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, вищеокреслених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , шляхом відключення, за допомогою фахівців енергопостачальних організацій Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки від 26.06.2019р. №259, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №259 від 26.06.2019року за номерами: 1-14, 17-26, 28, підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом;
Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Так, судом встановлено, що Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» є юридичною особою, основним видом діяльності якої є комплексне обслуговування об`єктів (КВЕД 81.10).
З матеріалів справи вбачається, що 26.06.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №39 від 05.02.2019року Про проведення позапланової перевірки , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 25.06.2019року №259, заступником начальника Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Стерненком Ю.В.. головним інспектором Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Залецьким О.Ю., провідним інспектором Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Шевченком О.В., провідним фахівцем Київського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області Альшаковим О.В., проведено позапланову перевірку 14 поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1.
За наслідками вказаної перевірки фахівцями контролюючого органу складено Акт №259 від 26.06.2019р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-14, 17-26, 28 висновку якого наголошено на наступному: у передпокоях квартир житлового будинку відсутні пожежні сповіщувачі спонукальної системи протидимного захисту (СПДЗ). Не змонтовано системи протипожежного захисту, а саме: автоматична пожежна сигналізація, система оповіщення людей про пожежу; система димовидалення та підпору повітря знаходиться в непрацездатному стані; система внутрішнього протипожежного водопроводу знаходиться в непрацездатному стані; пожежні крани системи внутрішнього протипожежного водопроводу не укомплектовані пожежно-технічним обладнанням (рукави, стволи, полугайки, вентилями); не проведено ремонт системи дистанційного пуску насосів-підвищувачів; на наявних шафках пожежних кранів системи внутрішнього протипожежного водопроводу не нанесено літерний індекс ПК з порядковим номером крану та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів; на деяких поверхах пожежні кран-комплекти системи внутрішнього протипожежного водопроводу не розміщено в навісних шафках; відсутні доступи до пожежних кран-комплектів встановлено самовільні в коридорах загального користування та захаращено меблями та іншими предметами; в коридорах загального користування на шляхах евакуації самовільно влаштовані загальні та індивідуальні тамбури. Деякі влаштовані індивідуальні тамбури унеможливлюють вільний та безперешкодний доступ до деяких пожежних кранів системи внутрішнього протипожежного водопроводу; в коридорах загального користування на шляхах евакуації самовільно влаштовано комори на 8-му поверсі, 5-му поверсі, 2-му поверсі будинку та захаращено горючими матеріалами біля сміттєпроводу на 9-му поверсі, 6-му поверсі стіл; трубопроводи системи внутрішнього протипожежного водопроводу не пофарбовані у відповідний колір згідно з ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , ГОСТ 14202-69 Трубопроводы промышленных предприятий. Опознавательная окраска, предупреждающие знаки и маркировочные щитки ; двері виходів з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер, комор горючих матеріалів не встановлено протипожежними 2-го типу; на деяких поверхах відсутні відповідні до протипожежних вимог двері між сходовими клітинами на шляхах евакуації евакуаційних сходів в зонах тамбур-шлюзів. Двері на шляхах евакуації до коридорів, що ведуть до ліфтових холів, сходових кліток (тамбурів, сходових кліток) не обладнано пристроями для самозачинення з ущільнювачами в притворах; не відремонтовано евакуаційне освітлення в житловому будинку; відсутнє огородження за периметром покрівлі будинку відповідно до ДСТУ Б В.2.6-49; на сходовій клітці з 14-го поверху через шахту системи димовидалення та підпору повітря прокладено проводку для інтернету, телебачення і т.п.; електрощитова, підвальні приміщення не укомплектовано сертифікованими вогнегасниками та первинними засобами пожежогасіння; відкриті електролампи в деяких коридорах загального користування, в електрощитовій, на техповерсі та в підвальних приміщеннях не закриті захисними ковпаками; відкриті електророзподільні коробки (дози) в підвалі, в деяких коридорах загального користування, в підвалі не закриті захисними кришками; з`єднання електропроводів евакуаційного освітлення, в електрощитах міжповерхових в коридорах загального користування на кожному поверсі житлового будинку, в підвальному приміщенні виконані шляхом холодного скручування; в приміщення машинного відділення ліфту прокладено транзитну дільницю електромережі; допускається прокладення тимчасових дільниць освітлювальної електромережі в деяких коридорах загального користування та в підвалі; допускається підвішування електроламп безпосередньо на струмопровідних проводах в деяких коридорах загального користування та в підвалі; на дверях технічних поверхів, електрощитових, підвалів не вказано місце зберігання ключів; приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
Також, за результатами позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки 14 поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено Припис №216 від 03.07.2019р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, обсяг котрих окреслено у Акті №259 від 26.06.2019р.
Судом встановлено, що уповноваженою особою за дорученням №27 інженером з ПБ КП ЖКС Вузівський Фініковою Л.В. у Акті, складеному за наслідками проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №259 від 26.06.2019р., зазначено, що зауважень немає.
Так, позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцями контролюючого органу під час проведення заходу державного нагляду (контролю) 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
Отже, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення фахівцями контролюючого органу позапланової перевірки 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, виявлено порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
При цьому, будь-яких доказів на підтвердження усунення в 14-ти поверховому житловому будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , що розташований за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, виявлених під час проведення фахівцями контролюючого органу позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем суду не надано.
Водночас, суд вважає за доцільне зауважити, що належним доказом усунення, виявлення фахівцями Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в 14-ти поверховому житловому будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, та на котрі наголошено у Акті перевірки №259 від 26.06.2019р., та Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №216 від 03.07.2019р., може бути акт, складений Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області за наслідками позапланової перевірки, у якому буде зафіксовано відсутність порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки.
Таким чином, якщо Комунальне підприємство «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» вважає, що порушення виявлені під час перевірки відсутні, відповідач може звернутися до Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області з відповідною заявою про проведення позапланової перевірки.
Між тим, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
За даного становища мешканці, та співробітники 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Крім того, суд вважає за необхідне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки з питань додержання в 1 корпусі 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливостей звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Як встановлено судом, під час проведення позапланової перевірки 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , що розташований за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, посадовими особами контролюючого органу перевірялися лише приміщення загального користування, приміщення, що перебувають у приватній власності об`єктом перевірки не були, та жодних порушень щодо їх функціонування ані в Акті перевірки №259 від 26.06.2019р., ані в Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №216 від 03.07.2019р., не зазначено.
Отже, при обранні виключного заходу реагування шляхом відключення, за допомогою фахівців енергопостачальних організацій всієї будівлі 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , який розташовано за адресою: м.Одеса, просп.Небесної сотні,14, корпус 1, від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, позивачем як суб`єктом владних повноважень, та судом, відповідно, має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які встановлено в ході державного заходу (контролю), а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача та публічними інтересами.
Таким чином, з урахуванням дослідження змісту Акта перевірки №259 від 26.06.2019р., та Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №216 від 03.07.2019р., судом встановлено, що перевірка проводилась у приміщеннях загального користування, та порушення встановлено саме у таких приміщеннях. Водночас, позивач у позовній заяві просить суд вжити заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації в цілому 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , що відповідно не є співмірним встановленим порушенням, а відтак, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для часткового задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області шляхом застосування до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень загального користування 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , шляхом їх відключення, за допомогою фахівців енергопостачальних організацій Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №259 від 26.06.2019року за номерами: 1-14, 17-26, 28.
При цьому, судом відхиляються, та не приймаються до уваги, як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, посилання відповідача на те, що КП ЖКС Вузівський не є належним відповідачем, оскільки згідно Договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.07.2017р. №19 КП ЖКС Вузівський є Управителем, та не є відповідальним за забезпечення пожежної безпеки у багатоквартирному будинку, що знаходиться у його управлінні, не брало на себе зобов`язання щодо відновлення, капітального ремонту систем пожежного захисту (пожежна сигналізація, система оповіщення людей про пожежу, система протипожежного водопроводу та інше), а також обов`язку щодо закупівлі необхідного обладнання, з урахуванням наступного.
Судом з`ясовано, що 01.07.2017р. між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 (Замовник) та Комунальним підприємством Житлово-комунальний сервіс Вузівський (Управитель) укладено Договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.07.2017р. №19, за умовами якого Управитель зобов`язується протягом визначеного цим Договором строку надавати послугу з управління багатоквартирним будинком, що розташований за адресою: м.Одеса, пр.Небесної сотні,14/1, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а Замовник надає право Управителю нараховувати належну йому плату за послуги з управління багатоквартирним будинком.
Відповідно до Додатку №2 до Договору №19 від 01.07.2017р. Ціна на послуги з управління багатоквартирним будинком за адресою: Небесної сотні просп.,14-1 до найменувань складових послуг з управління багатоквартирним будинком входить поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку, у тому числі, поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання, системи протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем (у разі їх наявності).
Згідно з п.7 ч.1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управитель багатоквартирного будинку - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій затверджено Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17 травня 2005року №76, відповідно до яких управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору. Утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством. Внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які розміщені в межах будинку, споруди, системи протипожежного захисту.
Правила надання послуги з управління багатоквартирним будинком затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2018року №712, згідно з пунктами 9-28 яких послуга з управління включає:
- утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Під час надання послуги з управління управитель забезпечує виконання робіт та послуг з утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території, що входять до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території, з урахуванням обов`язкового переліку робіт та послуг, що затверджується Мінрегіоном, та з дотриманням:
- встановлених стандартів, нормативів, норм, порядків і правил щодо якості житлово-комунальних послуг;
- вимог до якості, в тому числі щодо періодичності виконання (надання) таких робіт (послуг), визначених договором управління.
У разі коли це визначено договором управління, управитель здійснює обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання за рахунок коштів співвласників.
Якщо протягом строку дії договору управління співвласники прийняли рішення про укладення індивідуального договору про надання комунальної послуги, який передбачає утримання, обслуговування та поточний ремонт виконавцем комунальної послуги внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують постачання відповідної комунальної послуги, до договору управління багатоквартирним будинком вносяться відповідні зміни в частині зменшення кошторису.
Для забезпечення належного утримання спільного майна будинку та прибудинкової території і проведення поточного ремонту спільного майна будинку управитель не пізніше ніж протягом 20 днів з моменту набрання чинності договором управління складає план здійснення заходів з утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточного ремонту спільного майна будинку, що включає:
- план-графік технічного огляду будинку;
- графік прибирання прибудинкової території;
- графіки проведення дезінсекції та дератизації;
- графік прибирання місць загального користування;
- план-графік поточного ремонту;
- план-графік оглядів димових та вентиляційних каналів;
- інші заходи (у разі необхідності та залежно від наявного обладнання будинку).
Управитель укладає з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку, а також інші договори, необхідні для надання послуги.
Управитель зберігає та веде технічну документацію на будинок, а також забезпечує внесення змін до неї у випадку зміни технічного стану будинку, зокрема в результаті проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування тощо.
До складу документації, яка ведеться управителем, крім тієї, що передана йому за актом приймання-передачі, входять:
- описи робіт на поточний і капітальний (у випадку організації його проведення управителем за рішенням співвласників) ремонт;
- акти технічних оглядів будинку;
- журнали аварійних заявок співвласників;
- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності);
- акти огляду/повірки димових та вентиляційних каналів;
- акти огляду/експертизи ліфтів (за наявності ліфтів);
- акти виконаних робіт з дезінсекції та дератизації (за наявності);
- акти щодо повірки вузлів обліку води на загальнобудинкові потреби (за наявності);
- список співвласників будинку;
- інша документація, передбачена цими Правилами та законодавством.
Доступ управителя до житла, іншого нерухомого майна у багатоквартирному будинку, в тому числі несанкціонований, для ліквідації та запобігання аваріям, встановлення або заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних чи профілактичних оглядів здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про житлово-комунальні послуги" та договором управління.
У випадку виникнення аварії, зокрема пошкодження несучих, огороджувальних та несучоогороджувальних конструкцій будівлі, а у разі, коли управитель здійснює обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем відповідно до пункту 11 цих Правил (пошкодження, вихід з ладу, відмова, неможливість експлуатації внутрішньобудинкових систем), управитель проводить аварійно-відновні роботи.
Якщо інше не визначено законодавством, граничний строк проведення аварійно-відновних робіт становить не більше семи діб з моменту встановлення факту аварії, якщо витрати на проведення відповідного обсягу аварійно-відбудовних робіт передбачені кошторисом. При цьому управитель негайно після встановлення факту аварії повинен забезпечити огородження небезпечної зони та/або негайно припинити експлуатацію небезпечної зони спільного майна будинку. Аварії, що загрожують безпеці проживання в будинку, усуваються невідкладно.
У разі пошкодження або виходу з ладу окремих частин спільного майна будинку, якщо внаслідок цього їх подальша експлуатація є неможливою або створює загрозу життю і здоров`ю людей та/або майну співвласників, а вартість їх ремонту (відновлення безпечної експлуатації) перевищує передбачений кошторисом розмір витрат, управитель у порядку та спосіб, визначені у договорі управління:
- повідомляє співвласникам про необхідність ремонту (відновлення безпечної експлуатації) частин спільного майна будинку, які вийшли з ладу або були пошкоджені, та вносить пропозиції щодо фінансування відповідних витрат;
- зупиняє надання послуги з управління в частині експлуатації таких частин спільного майна будинку до моменту прийняття співвласниками рішення про проведення робіт з їх ремонту (відновлення безпечної експлуатації) та визначення джерела фінансування таких робіт.
У разі прийняття рішення співвласниками багатоквартирного будинку та включення відповідних умов до договору управління управитель:
- накопичує кошти на реконструкцію, реставрацію, проведення капітального ремонту, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку;
- надає в оренду спільне майно багатоквартирного будинку;
- встановлює сервітути щодо спільного майна багатоквартирного будинку.
Таким чином, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що умовами типового договору та приписами Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком передбачено вчинення управителем дій щодо усунення обставин, які створюють загрозу життю і здоров`ю людей та/або майну співвласників за рахунок сплачених співвласниками коштів.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають частковому задоволенню, з вище окреслених підстав.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» (65088, м.Одеса, вул.Шишкіна,60а, код ЄДРПОУ 35303304), Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршала Жукова 14/1 (65121, м.Одеса, просп.Маршала Жукова,14/1, код ЄДРПОУ 40721872) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.
2. Застосувати до Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень загального користування 1 корпусу 14-ти поверхового житлового будинку Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , шляхом їх відключення, за допомогою фахівців енергопостачальних організацій Комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Вузівський» , від джерел енергопостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №259 від 26.06.2019року за номерами: 1-14, 17-26, 28.
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2020 |
Оприлюднено | 14.03.2020 |
Номер документу | 88173347 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні