Рішення
від 10.03.2020 по справі 320/6072/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 березня 2020 року № 320/6072/19

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Публічного акціонерного товариства Обухівське до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство Обухівське звернулось до суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 09.07.2019 №2606/7 Про відмову у задоволенні скарги адвоката Квітіна Р.В. в інтересах ПАТ Обухівське від 04.06.2019 ; - зобов`язати Міністерство юстиції України розглянути по суті скаргу адвоката Квітіна Р.В. в інтересах ПАТ Обухівське від 04.06.2019.

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначає, що оскаржуваний наказ прийнято з порушеннями норм чинного законодавства. У розгляді скарги було відмовлено з формальних причин.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 27.11.2019.

Судове засідання 27.11.2019 відкладено, у зв`язку з необхідністю подання відзиву на позовну заяву відповідачем, на 17.12.2019.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначив, що позивачем не додано документів, що підтверджують виникнення права постійного користування на земельні ділянки у ПАТ Обухівське . Також позивачем не додано документів, що підтверджують реєстрацію права постійного користування радгоспу-комбінату Обухівський , відповідно до актів на право постійного користування землею від 16.02.1996 серія ІІ-КВ №003263, від 13.02.1996 серія ІІ-КВ №003262, від 19.02.1996 серія ІІ-КВ №003264.

17.12.2019 усі учасники справи подали клопотання в яких просили подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження, без їхньої участі.

У зв`язку з поданими клопотаннями сторін та на підставі ст.194, 205 КАС України, суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Відповідно до Державних актів на право постійного користування землею серії ІІ-КВ № 003263 від 16.02.1996, серії ІІ-КВ № 003262 від 13.02.1996, серії ІІ-КВ № 003264 від 19.02.1996, радгоспу-комбінату Обухівський, правонаступником якого є ПАТ Обухівське передано в постійне користування відповідно 1327 га, 2164 га та 1687,9 га землі в межах Обухівської міської, Першотравенської та Нещерівської сільських рад Обухівського району Київської області.

Згідно з постановами Верховного Суду у справах №372/2164/17 від 23.01.2019 року та №911/4065/16 від 11.04.2018 року ПАТ "Обухівське" є законним користувачем земельних ділянок площею 5 179,00 га, розташованих у межах Нещерівської сільської ради, Першотравенської сільської ради та Обухівської міської ради Київської області, оскільки правовою підставою для припинення права користування земельною ділянкою може бути лише ліквідація юридичної особи.

Вказаною землею позивач користується з моменту передання її у постійне користування та належним чином виконує обов`язки землекористувача.

З матеріалів справи вбачається, що Першотравенська сільська рада та Нещерівська сільська рада Обухівського району Київської області прийняли сукупно 227 рішень (169 і 58 відповідно), якими передали 227 земельних ділянок (не витребуваних паїв) землі державної власності у користування ТОВ "РОЗА-Л" і на підставі зазначених рішень уклали з ТОВ "РОЗА-Л" ряд договорів оренди. Рішення були винесені, а договори оренди були укладені щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3223186600:04:002:0027, 3223186600:04:002:0032, 3223186600:04:002:0017, 3223186600:04:002:0024, 3223186600:04:012:0020, 3223186600:04:011:0020, 3223186600:04:011:0017, 3223186600:04:001:0019, 3223186600:04:001:0027, 3223186600:04:001:0023, 3223186600:04:004:0014, 3223186600:04:004:0021, 3223186600:04:005:0020, 3223186600:04:005:0022, 3223186600:04:005:0026, 3223186600:04:003:0026, 3223186600:04:003:0025, 3223186600:04:003:0028, 3223186600:04:003:0021, 3223186600:04:008:0043, 3223186600:04:008:0041, 3223186600:04:008:0045, 3223186600:04:008:0048, 3223186600:04:006:0017, 3223186600:04:002:0028, 3223186600:04:002:0033, 3223186600:04:002:0022, 3223186600:04:002:0021, 3223186600:04:012:0017, 3223186600:04:002:0025, 3223186600:04:001:0017, 3223186600:04:001:0020, 3223186600:04:001:0026, 3223186600:04:001:0022, 3223186600:04:004:0017, 3223186600:04:004:0020, 3223186600:04:005:0018, 3223186600:04:005:0023, 3223186600:04:005:0031, 3223186600:04:005:0030, 3223186600:04:003:0027, 3223186600:04:003:0029, 3223186600:04:003:0019, 3223186600:04:008:0050, 3223186600:04:008:0030, 3223186600:04:006:0020, 3223186600:04:008:0031, 3223186600:04:006:0018, 3223186600:04:002:0029, 3223186600:04:002:0020, 3223186600:04:002:0026, 3223186600:04:012:0019, 3223186600:04:012:0016, 3223186600:04:012:0015, 3223186600:04:012:0023, 3223186600:04:001:0021, 3223186600:04:001:0025, 3223186600:04:004:0015, 3223186600:04:004:0023, 3223186600:04:004:0019, 3223186600:04:005:0019, 3223186600:04:005:0024, 3223186600:04:005:0033, 3223186600:04:005:0028, 3223186600:04:003:0024, 3223186600:04:003:0022, 3223186600:04:008:0049, 3223186600:04:008:0042, 3223186600:04:008:0033, 3223186600:04:011:0025, 3223186600:04:008:0032, 3223186600:04:006:0019, 3223186600:04:002:0031, 3223186600:04:002:0019, 3223186600:04:002:0023, 3223186600:04:012:0018, 3223186600:04:011:0019, 3223186600:04:012:0022, 3223186600:04:001:0018, 3223186600:04:001:0028, 3223186600:04:001:0024, 3223186600:04:004:0016, 3223186600:04:004:0022, 3223186600:04:004:0018, 3223186600:04:005:0021, 3223186600:04:005:0025, 3223186600:04:005:0029, 3223186600:04:005:0032, 3223186600:04:003:0023, 3223186600:04:003:0020, 3223186600:04:008:0044, 3223186600:04:008:0039, 3223186600:04:008:0040, 3223186600:04:008:0047, 3223186600:04:006:0016, 3223186600:04:011:0021, 3223186600:04:011:0022, 3223186600:04:008:0036, 3223186600:04:007:0033 3223186600:04:011:0023, 3223186600:04:007:0036, 3223186600:04:007:0038, 3223186600:04:007:0044, 3223186600:04:007:0028. 3223186600:04:007:0050, 3223186600:04:009:0039, 3223186600:04:007:0053, 3223186600:04:011:0028, 3223186600:04:009:0024, 3223186600:04:010:0020, 3223186600:04:010:0021, 3223186600:04:011:0030, 3223186600:04:010:0018, 3223186600:04:010:0016, 3223186600:04:012:0024, 3223186200:05:003:0012, 3223186200:05:002:0017, 3223186200:05:001:0099, 3223186200:05:001:0103, 3223186200:05:001:0107, 3223186200:05:008:0016, 3223186200:05:002:0022, 3223186200:05:007:0012, 3223186200:05:007:0016, 3223186200:05:004:0021, 3223186200:05:004:0015, 3223186200:05:004:0011, 3223186200:05:005:0017, 3223186200:05:005:0013, 3223186600:04:008:0034, 3223186600:04:008:0035, 3223186600:04:007:0034, 3223186600:04:011:0024, 3223186600:04:007:0035, 3223186600:04:007:0039, 3223186600:04:007:0047, 3223186600:04:007:0027, 3223186600:04:007:0051, 3223186600:04:009:0037, 3223186600:04:009:0036, 3223186600:04:009:0035, 3223186600:04:009:0025, 3223186600:04:009:0028, 3223186600:04:010:0022, 3223186600:04:009:0032, 3223186600:04:011:0026, 3223186200:03:010:0015, 3223186200:05:006:0006, 3223186200:05:003:0013, 3223186200:05:002:0018, 3223186200:05:001:0100, 3223186200:05:001:0104, 3223186200:05:008:0013, 3223186200:05:008:0017, 3223186200:05:002:0023, 3223186200:05:007:0013, 3223186200:05:006:0014, 3223186200:05:004:0017, 3223186200:05:005:0020, 3223186200:05:004:0012, 3223186200:05:005:0016, 3223186600:04:007:0031, 3223186600:04:007:0032, 3223186600:04:008:0037, 3223186600:04:008:0038, 3223186600:04:006:0022, 3223186600:04:006:0023, 3223186600:04:007:0041, 3223186600:04:007:0042, 3223186600:04:007:0045, 3223186600:04:007:0037, 3223186600:04:007:0040, 3223186600:04:007:0043, 3223186600:04:007:0029, 3223186600:04:007:0030, 3223186600:04:007:0049, 3223186600:04:007:0048, 3223186600:04:009:0040, 3223186600:04:009:0038, 3223186600:04:007:0055, 3223186600:04:007:0054, 3223186600:04:006:0025, 3223186600:04:011:0027, 3223186600:04:009:0022, 3223186600:04:009:0023, 3223186600:04:009:0026, 3223186600:04:010:0019, 3223186600:04:009:0029, 3223186600:04:009:0030, 3223186600:04:009:0031, 3223186600:04:011:0029, 3223186600:04:009:0033, 3223186600:04:009:0021, 3223186600:04:012:0027, 3223186600:04:010:0017, 3223186600:04:012:0026, 3223186600:04:012:0025, 3223186200:03:006:0007, 3223186200:05:003:0011, 3223186200:05:003:0014, 3223186200:05:003:0015, 3223186200:05:002:0019, 3223186200:05:003:0010, 3223186200:05:001:0101, 3223186200:05:001:0102, 3223186200:05:001:0105, 3223186200:05:001:0106, 3223186200:05:008:0015, 3223186200:05:008:0014, 3223186200:05:002:0020, 3223186200:05:002:0021, 3223186200:05:007:0010, 3223186200:05:007:0011, 3223186200:05:007:0014, 3223186200:05:007:0015, 3223186200:05:006:0013, 3223186200:05:004:0022, 3223186200:05:004:0016, 3223186200:05:004:0020, 3223186200:05:005:0019, 3223186200:05:005:0018, 3223186200:05:004:0018, 3223186200:05:004:0019, 3223186200:05:005:0014, 3223186200:05:005:0015, 3223186200:05:008:0018, 3223186200:05:008:0019. Вказані ділянки згідно з відомостями Публічної кадастрової карти належать до державної власності (не комунальної).

Згідно з листом вих. №42 від 29.03.2019 року Інституту землекористування Національної академії аграрних наук України за наслідками співставлення відомостей картографічних, геодезичних матеріалів, зібраних під час виконання інвентаризації стану використання земель, що посвідчені державними актами на право постійного користування ПАТ "Обухівське" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Нещерівської, Першотравенської сільських та Обухівської міської ради Обухівського району Київської області вбачається, що зазначені вище 227 земельні ділянки знаходяться на території в межах земельних ділянок, що належать на праві користування скаржнику.

Всі реєстраційні дії (227) було проведено державним реєстратором Хоцінською А.М. комунального підприємства "Перевага". При чому, реєстратором Хоцінською А.М. на кожну із земельних ділянок в один і той же день було вчинено дві реєстраційні дії, а саме; спочатку здійснено запис про право власності, де зазначено форма, що до власності кожної земельної ділянки - державна, а власником Головне управління Держгеокадастру у Київській області, код ЄДРПОУ: 39817550, після чого, здійснено запис про інші речові права, а саме: право оренди земельної ділянки, що виникло на підставі договору оренди укладеного між ТОВ Роза-Л та Нещерівською чи Першотравенською сільськими радами, які не є власниками земельних ділянок і в силу статті 12 та 112 Земельного кодексу України не мали повноважень розпоряджатися землями державної власності.

Оскільки, право позивача на користування земельними ділянками на території Нещерівської, Першотравенської сільських рад було порушене, останній звернувся до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України для скасування протиправних реєстраційних дій.

За результатом розгляду скарги адвоката Квітіна Р.В. в інтересах ПАТ Обухівське на дії державного реєстратора комунального підприємства "Перевага" Хоцінської Алли Миколаївни, Міністерством юстиції України був винесений наказ №2606/7 від 09.07.2019 р. Про відмову в задоволені скарги адвоката Квітіна Р.В. в інтересах публічного акціонерного товариства Обухівське від 04.06.2019 . Підставою для складання оскаржуваного наказу є висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 04.07.2019 року.

Позивач стверджує, що факт порушення їх прав підтверджується наступними документами: актами на право постійного користування землею: серії ІІ-КВ № 003263 від 16.02.1996; серії ІІ-КВ № 003262 від 13.02.1996; серії ІІ-КВ №003264 від 19.02.1996; Постановою Верховного суду України у справі №372/2164/17 від 23.01.2019 року; Постановою Верховного суду України у справі №911/4065/16 від 11.04.2018 року; Постановою Київського апеляційного господарського суду від 21.06.2017 року у справі №911 /4065/16; Постановою Київського апеляційного господарського суду від 03.07.2017 року у справі 911/149/17; Постановою Вищого господарського суду України від 06.09.2017 року у справі 911/149/17; Рішенням Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області позачергової XXXI сесії VII скликання № 333 від 14.11.2017 року Про припинення права постійного користування землею Радгоспу-комбінату Обухівський (ПАТ Обухівське ) ; Рішенням Першотравенської сільської ради Обухівського району Київської області позачергової XXXII сесії VIІ скликання № 339 від 30.11.2017 року Про уточнення змісту формувань рішення XXXI сесії VII скликання від 14.11.2017 року ; Ухвалою Господарського суду Київської області від 19.02.2018 у справі № 911/3543/17; Листом ПАТ Обухівське до Обухівського відділу ГУ Держгеокадастру у Київській області № 135 від 03.04.2019 року; Листом Обухівського відділу ГУ Держгеокадастру у Київській області № 19-10-0.32-69/102-19 від 12.04.2019 року; Листом вих. №42 від 29.03.2019 року Інституту землекористування Національної академії аграрних наук України; витягом з ЄДР щодо ПАТ "Обухівське"; Статутом ПАТ Обухівське . Засвідчені копії яких також було додано до скарги, тому для того, щоб встановити факт порушеного права необхідно було розглянути скаргу по суті у передбачений законодавством спосіб.

Натомість, у висновку від 04.07.2019 року зазначено, що на думку Комісії: скаржником не додано документів, що підтверджують виникнення права постійного користування на земельні ділянки у ПАТ Обухівське . Також скаржником не додано документів, що підтверджують реєстрацію права постійного користування радгоспу-комбінату Обухівський відповідно до актів про право постійного користування землею від 16.02.1996 серія ІІ-КВ №003263, від 13.02.1996 серія ІІ- КВ № 003262, від 19.02.1996 серія ІІ-КВ в„– 003264. Крім того, відповідно до статті 24 Земельного кодексу України, у разі ліквідації державного чи комунального підприємства, установи, організації землі, які перебувають у їх постійному користуванні, за рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування переводяться до земель запасу або надаються іншим громадянам та юридичним особам для використання за їх цільовим призначенням, а договори оренди земельних ділянок припиняються .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Процедуру розгляду скарг відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту, що здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами, визначає Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1128 від 25.12.2015 (надалі - Порядок).

Під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об`єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб`єкта оскарження, і вирішує:

чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб`єкта оскарження;

чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб`єктом оскарження на законних підставах;

чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;

чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);

які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню (п.8 Порядку).

Відповідно до пункту 19 Порядку, рішення, дії або бездіяльність суб`єкта розгляду скарги можуть бути оскаржені до суду.

Частиною 10 статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що рішення, дії або бездіяльність Міністерства юстиції України та його територіальних органів можуть бути оскаржені до суду.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 13 Закону України Про судоустрій і статус судді , судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.

Частиною 5 цієї ж статті встановлено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Судові рішення не можуть бути переглянуті іншими органами чи особами поза межами судочинства, за винятком рішень про амністію та помилування.

Судом встановлено, що судовими рішеннями, що набрали законної сили у справах № 372/2164/17, № 911/149/17, № 911/4065/16 були встановлені факти того, що радгосп комбінату Обухівський не було ліквідовано, що ПАТ Обухівське є правонаступником всіх прав та обов`язків радгоспу комбінату Обухівський , а також ПАТ Обухівське має право постійного користування на земельні ділянки державної власності сільськогосподарського товаровиробництва в межах Державних актів про право постійного користування землею від 16.02.1996 серія ІІ-КВ №003263, від 13.02.1996 серія ІІ-КВ № 003262, від 19.02.1996 серія ІІ-КВ № 003264.

Суд зазначає, що комісією неправомірно було застосовано частину 3 статті 24 Земельного кодексу України: У разі ліквідації державного чи комунального підприємства, установи, організації землі, які перебувають у їх постійному користуванні, за рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування переводяться до земель запасу або надаються іншим громадянам та юридичним особам для використання за їх цільовим призначенням, а договори оренди земельних ділянок припиняються , оскільки застосування даної норми можливе у разі наявності двох юридичних фактів, а саме:

підтвердження факту ліквідації підприємства, оскільки права та обов`язки радгоспу комбінату Обухівський в 2006 році під час перетворення підприємства в порядку статті 108 ЦК України перейшли до правонаступника ПАТ Обухівське , про що зроблено відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в той час, як ліквідація - це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі її права та обов`язки;

та рішення відповідного органу виконавчої влади про переведення земель до земель запасу, однак, з наданих судових рішень, зокрема, у справі № 911/149/17 Комісія мала б з`ясувати, що 4 жовтня 2016 року Обухівська районна державна адміністрація прийняла рішення про припинення права постійного користування ПАТ Обухівське , однак, це рішення було визнане недійсним, оскільки органом виконавчої влади було порушено права ПАТ Обухівське на землю у зв`язку з невиконанням вимог статті 141 , частини 2 та 10 статті 149 Земельного кодексу України, а саме рішення прийнято без згоди ПАТ Обухівське і без звернення до суду з метою припинення прав ПАТ Обухівське на земельні ділянки в межах Державних актів.

Також, Першотравенська сільська рада прийняла рішення № 333 від 14 листопада 2017 року про припинення права постійного користування землею ПАТ Обухівське , але, після звернення підприємства до суду з позовною заявою про визнання цього рішення недійсним, сільська рада постановила рішення № 339 від 30.11.2017 року Про уточнення змісту формувань рішення XXXI сесії VII скликання від 14.11.2017 року відповідно до якого Першотравенська сільська рада постановила звернутися до суду з метою припинення прав ПАТ Обухівське на землю. До цього часу Першотравенська сільська рада до суду не звернулася.

Таким чином, комісією безпідставно було застосовано статтю 24 ЗК України.

Разом з тим, комісія, посилаючись на частину 2, 3 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень прийшла до висновку, що, оскільки, у Державному реєстрі прав відсутні відомості щодо державної реєстрації права постійного користування ПАТ Обухівське та радгоспу комбінату Обухівський щодо земельних ділянок, рішення про державну реєстрацію іншого речового права щодо яких оскаржується та не додано документів, що підтверджують реєстрацію права постійного користування радгоспу-комбінату Обухівський відповідно до актів на право постійного користування землею прийшла до висновку про відсутність прав ПАТ Обухівське на землю.

Відповідно до частини 4 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (надалі - Закон ), будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 3 Закону Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації (ч.3 ст. 3 Закону).

Оскільки, право користування вищезгаданими земельними ділянками у ПАТ Обухівське виникло до 1 січня 2013 року (у 1996 році), тому необхідно керуватися законодавством, яке діяло на момент виникнення правовідносин.

Зокрема, згідно з пунктом 1.1. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 №28, право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державним актом на право постійного користування землею, форма якого була затверджена Верховною Радою України.

Відповідно до пункту 1.2 Інструкції, державні акти, що посвідчують право власності на землю або право постійного користування землею, яка перебуває у державній власності, видаються на підставі рішень Верховної Ради України, Верховної Ради Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів.

Пунктом 3.1 Інструкції визначено, що Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею видаються і реєструються тією сільською, селищною, міською, районною Радою народних депутатів, яка прийняла рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування.

Також Інструкцією встановлено наступне:

пункт 3.2. Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею реєструються відповідно:

у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право колективної власності на землю за формою згідно з додатком № 1;

у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю за формою згідно з додатком № 2;

у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею (громадянами) за формою згідно з додатком № 3;

у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право постійного користування землею за формою згідно з додатком № 4.

Пункт 3.4. Книги записів (реєстрації) державних актів і договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) ведуться виконавчими органами відповідних сільських, селищних, міських Рад народних депутатів (міст обласного підпорядкування), відділами земельних ресурсів районних державних адміністрацій, управліннями земельних ресурсів Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Пункт 4.1. Власники землі і землекористувачі зберігають видані їм державні акти і договори на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) як документи постійного зберігання.

Пункт 4.2. Другі примірники державних актів і договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), а також книги їх реєстрації зберігаються у вогнетривких шафах у тих органах, що здійснювали їх видачу і реєстрацію.

У випадках припинення права власності або права користування на земельну ділянку документи, що посвідчують це право, повертаються до органу, котрий їх видав.

Отже, в 1996 році ПАТ Обухівське набуло право постійного користування у встановлений законом спосіб, на підставі відповідних рішень сільських та міської ради народних депутатів, які видали відповідні Державні акти та зареєстрували їх в Книгах записів державних актів на право постійного користування землею, про що зазначено в самих актах. Враховуючи, що до скарги ПАТ Обухівське надавало копії трьох Державних актів, а під час засідання комісії надавали їх оригінали, Комісія мала можливість прийти до висновку, що права ПАТ Обухівське на землю до цього часу не припинені.

З наведеного вбачається, що акти про право постійного користування землею від 16.02.1996 серія ІІ-КВ №003263, від 13.02.1996 серія ІІ-КВ № 003262, від 19.02.1996 серія НОМЕР_2 є належним підтвердженням виникнення права постійного користування, оскільки видані компетентним органом у порядку, визначеному законодавством, яке діяло на момент виникнення правовідносин і це право не підлягало реєстрації, оскільки реєструвалися саме державні акти, а не права.

Таким чином, ПАТ Обухівське правомірно звернулося із скаргою до Комісії для захисту своїх прав від реєстратора - порушника, і поданими документами довело порушення своїх прав на землю.

Із публічної кадастрової карти вбачається, що земельні ділянки щодо яких вчинено оскаржувані реєстраційні дії перебувають у державній власності, а розпорядчі акти на підставі яких вчинено реєстраційні дії видано Першотравневою і Нещерівською сільськими радами.

Відповідно до от. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Тобто, законом визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи мають повноваження на передачу в оренду земельної ділянки державної власності, а тому Першотравнева і Нещерівська сільські ради Обухівського району не мали та не мають права розпоряджатися відповідними земельним ділянками.

Вбачаючи у діях державного реєстратора Хоцінської А.М. грубе порушення Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , а також прав скаржника як законного землекористувача, останній був змушений звернутися до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України.

Частиною 3 статті 37 Закону визначено, що рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

За результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про:

відмову у задоволенні скарги;

задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про:

а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги;

б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав;

в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором;

г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;

ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;

д) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації;

е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України;

є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Суд зазначає, що оскаржуваний наказ складений на основі висновку, який не містить посилань на докази (додані до скарги матеріали), які мали б бути досліджені Комісією, що в результаті поверхневого розгляду скарги Комісією зроблені передчасні висновки і в розгляді скарги по суті було відмовлено.

Суд вважає, що Комісія належним чином не перевірила доводів, викладених у скарзі, не встановила жодних обставин, фактично усунулася від виконання своїх обов`язків, передбачених статтею 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", чим позбавила можливості ПАТ Обухівське у реалізації права адміністративного оскарження неправомірних рішень реєстратора речових прав.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відмова Міністерства юстиції України в задоволені скарги адвоката Квітіна Р.В. в інтересах ПАТ Обухівське від 04.06.2019 року є протиправною, а наказ таким, який підлягає скасуванню.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Проте, відповідачем не було доведено суду правомірність винесеного рішення, а також не спростовано доводів позивача.

З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 77, 78, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України №2606/7 від 09.07.2019 про відмову в задоволенні скарги адвоката Квітіна Р.В. в інтересах Публічного акціонерного товариства Обухівське від 04.06.2019 .

Зобов`язати Міністерство юстиції України розглянути по суті скаргу адвоката Квітіна Р.В. в інтересах Публічного акціонерного товариства Обухівське від 04.06.2019.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лиска І.Г.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2020
Оприлюднено16.03.2020
Номер документу88203148
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/6072/19

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Рішення від 10.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 08.11.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні