Рішення
від 17.03.2020 по справі 420/6645/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6645/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді, Бжассо Н.В., розглянув в порядку письмового провадження в м. Одеса за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДОР-СЕРВІС до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанови № 55/1015-05/1-9486 від 24.10.2019 року, припису від 10.10.2019 року

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ДОР-СЕРВІС до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України за результатом розгляду якого позивач просить суд:

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області № 55/1015-05/1-9486 від 24.10.2019 року;

Визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 10.10.2019 року.

Судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначив, що ТОВ ДОР-СЕРВІС здійснює підприємницьку діяльність з продажу пального на території АЗС за адресою: Одеська обл., Березівський р-н., с. Роздол, вул. Ломоносова 1-з. ТОВ ДОР-СЕРВІС є користувачем АЗС на підставі договору оренди майна № 1 від 01.01.2018 року укладеного з ОСОБА_1 01.01.2019 року був укладений договір № 2, відповідно до якого ОСОБА_2 передав ТОВ ДОР-СЕРІС в оренду строком на 2 роки модуль для заправки автомобілів зріджений газом (МЗАЗГ) типу Шельф 1-10Н 1/1/100-1 LPG - для ведення підприємницької діяльності з продажу пального. 10.10.2019 року посадовою особою відповідача проведено позапланову перевірку ТОВ ДОР-СЕРВІС з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на автомобільній заправній станції (АЗС) за адресою: Одеська обл., Березівський р-н., с. Роздол, вул. Ломоносова, 1-з, кадастровий номер земельної ділянки: 5121280800:001:0183. За результатами перевірки складено акт, згідно з яким встановлено, що будівельно-монтажні роботи з встановлення модуля для заправки автомобілів зрідженим газом виконано за відсутності відповідного документу, що дає право виконувати будівельні роботи та модуль для заправки експлуатується без введення останнього в експлуатацію. На підставі висновків акту перевірки відповідачем прийнято оскаржувані припис та постанову № 55/1015-05/1-9486 про накладення на підприємство позивача штрафу у розмірі 1 806 300,00 грн. ТОВ ДОР-СЕРВІС вважає, що модуль для заправки автомобілів зрідженим газом не є об`єктом будівництва, оскільки не має фундаменту та має всі ознаки тимчасової споруди. Даний модуль змонтований зі складових частин на металевій рамі у заводських умовах, рама встановлена за допомогою вантажопідіймального механізму, тому він може бути переміщений без зміни його цілісності та конструкції. Також, представник позивача зазначає, що у жовтні 2019 року сплив трирічний термін для накладення штрафу на позивача.

Ухвалою суду від 20.11.2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19.12.2019 року.

10.12.2019 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який відповідач заперечує проти задоволення адміністративного позову. Представник відповідача зазначає, що монтажно-будівельні роботи по встановленню модуля для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) за адресою розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121280800:01:001:0183 є об`єктом будівництва. Представник відповідача зазначає, що факт виконання будівельно-монтажних робіт у повному об`ємі у відповідності з проектом та вимогами ДБН зафіксовано у акті прийомки газового обладнання від 20.05.2016 року. МЗАЗГ не має характерних ознак тимчасової споруди у розумінні положень ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності оскільки розміщується з улаштуванням фундаменту. Розміщення виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного заправника газом на раніше введеній в експлуатацію автомобільній заправній станції є її реконструкцією, здійснення якої в силу закону відноситься до будівельних робіт і потребує отримання дозволу органу державного архітектурно-будівельного контролю. Також, представник відповідача наголошує на тому, що позивача притягнуто до відповідальності за експлуатацію об`єкту будівництва, що не прийнятий в експлуатацію, а як зазначає позивач, право користування модулем у нього виникло 01.01.2019 року, а не 20.05.2016 року.

Ухвалою суду від 19.12.2019 року, яка занесена до протоколу підготовчого засідання суд залучив до участі у справі у якості співвідповідача - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України.

19.12.2019 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов, додатком до якої є висновок експерта № 18/19 від 17.12.2019 року.

Ухвалою суду від 26.02.2020 року суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 17.03.2020 року.

16.03.2020 року від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності в порядку письмового провадження.

Відповідачі у судове засідання не з`явилися, належним чином та своєчасно повідомлялися про дату, час і місце судового розгляду, про причини неявки суд не повідомили.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

17.09.2019 року головний інспектор будівельного нагляду інспекційного відділу Департаменту ДАБІ в Одеській області звернувся до заступника директора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області із службовою запискою з приводу того, що забудовником ТОВ ДОР-СЕРВІС самочинно виконано будівельні роботи, без документів, що дають право на виконання будівельних робіт. Об`єкт експлуатується Товариством з обмеженою відповідальністю ДОР-СЕРВІС , що підтверджено фіскальним чеком.

18.09.2019 року Департаментом ДАБІ в Одеській області прийнято наказ № ЗЮПП-1809/2 про проведення позапланової перевірки на об`єкті: улаштування автомобільного газового модулю на території автомобільної заправної станції (АЗС) за адресою: Одеська обл., вул. Ломоносова, 1-з, кадастровий номер земельної ділянки 512128080:01:001:0183, суб`єкт господарювання - ТОВ ДОР-СЕРВІС (код ЄДРПОУ - 40912091). Предмет перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

18.09.2019 року Департамент ДАБІ в Одеській області видав направлення головним інспекторам Каменському С.І. та ОСОБА_3 .В для проведення планового (позапланового) заходу № ЯЮПП-1809/12.

19.09.2019 року Департамент ДАБІ в Одеській області надіслав на адресу ТОВ ДОР-СЕРВІС повідомлення щодо проведення перевірки.

10.10.2019 року посадовими особами Департаменту ДАБІ в Одеській області складено акт № ТЮПП-1809/12 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкті: встановлення модуля для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) за адресою розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121280800:01:001:0183 по вул. Ломоносова, 1-з, с. Роздол, Березівський р-н., Одеська обл., замовник - ТОВ ДОР-СЕРВІС .

З огляду на висновки акту перевірки, відповідач встановив, що будівельно-монтажні роботи з встановлення модуля для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) за адресою розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121280800:01:001:0183 по АДРЕСА_1 - АДРЕСА_2 Одеська обл. виконано за відсутності відповідного документу, що дає право виконувати будівельні роботи. Під час перевірки зафіксовано експлуатацію модуля для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) за адресою: вул. Ломоносова, 1-з, с. Роздол, Березівського району Одеської області, що підтверджується фото фіксацією та фіскальним чеком № 67809 від 10.10.2019 року. Інформація щодо реєстрації дозвільних документів, які надають право на виконання будівельних робіт та щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за вищезазначеною адресою відсутня. Таким чином, відповідач встановив факт експлуатації ТОВ ДОР-СЕРВІС закінченого будівництвом об`єкта без прийняття його в експлуатацію, що є порушенням ч. 8 ст. 39 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності та п. 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого Постановою КМУ від 13.04.2011 року № 461 Деякі питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів .

З огляду на зміст акту перевірки, директор ТОВ ДОР-СЕРВІС Мошчин А.Я. від підпису та отримання копії акту перевірки відмовився, у зв`язку із чим примірник акту направлено на адресу позивача поштою.

Також, 10.10.2019 року головним інспектором Рідошем Р.В. складено прокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно з яким розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності призначено на 24.10.2019 року об 11 год. 00 хвл., та припис від 10.10.2019 року з вимогою усунути виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності в двомісячний термін з дати складання матеріалів, які направлені на адресу позивача разом із актом від 10.10.2019 року.

24.10.2019 року головним інспектором Рідошем Р.В. прийнято постанову № 55/1015-05/1-9486 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно з якою ТОВ ДОР-СЕРВІС визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 4 ч.2 ст. 2 ЗУ Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 1 806 300,00 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: 1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; 2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; 3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; 4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; 5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом; 6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Відповідно до ч. 3 ст. 41 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: 1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; 3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; 5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством; 6) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій; 7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Забороняється витребовувати у суб`єктів містобудування інформацію та документи податкової, фінансової звітності, щодо оплати праці, руху коштів та інші, не пов`язані із здійсненням державного архітектурно-будівельного контролю; 8) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; 9) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію; 10) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки; 11) здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об`єктів, а також за реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.

Відповідно до п. п. 5,7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.

Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.

Відповідно до п. 9 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва.

Відповідно до ст. 4 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , замовник має право виконувати будівельні роботи після: видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Згідно з ч. ч. 1, 2, 3 статті 32 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд (далі - клас наслідків) - це характеристика рівня можливої небезпеки для здоров`я і життя людей, які постійно або періодично перебуватимуть на об`єкті або які знаходитимуться зовні такого об`єкта, матеріальних збитків чи соціальних втрат, пов`язаних із припиненням експлуатації або з втратою цілісності об`єкта.

Клас наслідків визначається відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством.

Клас наслідків визначається для кожного об`єкта - будинку, будівлі, споруди будь-якого призначення, їхніх частин, лінійних об`єкта інженерно-транспортної інфраструктури, у тому числі тих, що належать до складу комплексу (будови).

Відповідно до частини 5 статті 32 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності до значних наслідків (ССЗ) відносяться зокрема об`єкти підвищеної небезпеки, ідентифіковані відповідно до Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки .

Частиною 7 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності установлено, що виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля , підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Приписами п. 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466 ( далі - Порядок № 466, передбачено, що будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.

Згідно з п. 5 Порядку № 466, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та: видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» .

Відповідно до ч. 2 п. 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 (далі - Порядок № 461), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об`єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.

Згідно з п. 12 Порядку № 461, експлуатація об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Згідно з п. п. 3.11, 3.12, 3.21, 3.22 ДБН А.2.2-3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво , нове будівництво - будівництво будинків, будівель, споруд, їх комплексів, що здійснюється з метою створення об`єктів виробничого і невиробничого призначення, а також лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, в тому числі добудова зупинених об`єктів незавершеного будівництва;

об`єкт будівництва - будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або їх частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктур;

реконструкція - перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, в наслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його технікоекономічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об`єкту в цілому або його частин (за умови їх автономності);

споруда - штучно створений об`ємний, площинний або лінійний об`єкт, що має природні або штучні просторові межі, призначений для досягнення певних цілей.

Відповідно до ст. 181 Земельного кодексу України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

Положеннями Національного стандарту №2 «Оцінка нерухомого майна» , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004р. №1442, надано визначення таких понять:

земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, визначеними щодо неї правами. Під час проведення оцінки земельна ділянка розглядається як частина земної поверхні і (або) простір над та під нею висотою і глибиною, що необхідні для здійснення земельних поліпшень;

земельне поліпшення - результати будь-яких заходів, що призводять до зміни якісних характеристик земельної ділянки та її вартості. До земельних поліпшень належать матеріальні об`єкти, розташовані у межах земельної ділянки, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни призначення, а також результати господарської діяльності або проведення певного виду робіт (зміна рельєфу, поліпшення ґрунтів, розміщення посівів, багаторічних насаджень, інженерної інфраструктури тощо);

будівлі - земельні поліпшення, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо;

приміщення - частина внутрішнього об`єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу.

споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тонелі, естакади, мости тощо).

Відповідно п. 3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України від 24.05.2001 р. №127, будівлі тимчасового характеру - це збірно-розбірні, без фундаменту, з недовговічного матеріалу, сезонного використання (без утеплення основних огороджувальних конструкцій).

Згідно з ч. ч. 2-4 ст. 28 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Згідно з положеннями Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затверджений і введений в дію Наказом Держстандарту України від 17.08.2000 року № 507, який є складовою частиною Державної системи класифікації та кодування техніко-економічної та соціальної інформації, об`єктами класифікації в ДК БС є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.

Споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів.

Суд встановив, що згідно з договором оренди майна № 1 від 01.01.2018 року та актом приймання-передачі від 01.01.2018 року, що є додатком № 1 до вказаного договору, ОСОБА_1 передав ТОВ ДОР-СЕРВІС майно: перший поверх будівлі АЗС загальною площею 40,4 кв.м., Березівський р-н., Одеська обл., с. Роздол, вул. Ломоносова 1-з, колонку паливо-роздавальну НАРА-27М1ЭН інвентарний номер 1,2,3 на території АЗС, резервуар підземний горизонтальний стальний, тип РГСп25,25 куб. м. інвентарний номер 1,2,3 на території АЗС.

Також, суд встановив, що відповідно до акту прийому газообладнання (АГЗП) для проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) від 20.05.2016 року, з 2016 року прийнято до випробування модуль для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ).

Згідно з договором оренди майна № 2 від 01.01.2019 року ФОП ОСОБА_2 передав в оренду ТОВ ДОР-СЕРВІС на 2 роки майно - Модуль для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) типу Шельф 1-10Н/1/100-1 LPG.

Факт передачі майна підтверджується актом приймання-передачі від 01.01.2019 року.

Суд зазначає, що з огляду на паспорт модуля для заправки автомобілів зрідженим газом (МЗАЗГ) типу Шельф ТУ У 29.1-30838462-006:2009, модуль виготовлений в блочному виконанні повної заводської готовності.

Тобто, модуль для заправки зрідженим газом є цілісним виробом, який виготовлений на заводі зі складових частин на металевій рамі та може бути переміщений у просторі без зміни його цілісності та конструкції. У модуля відсутні фундаменти будь-якого типу та за своїми технічними характеристиками та конструктивним вирішенням, є некапітальною спорудою та рухомим майном - матеріальним об`єктом, що належить до поліпшень, переміщення яких є можливим без заподіяння шкоди.

Модуль для заправки автомобілів зрідженим газом Шельф 1-10Н 1/1/100-1 LPG виготовлений ТОВ НПК Шельф зав. № 748 дата випуску 19.03.2016 року у відповідності технічних умов ТУ У 29.1-30838462-006:2009 не належить до об`єктів будівництва, а є заводським виробом, у зв`язку з чим не потребує його встановлення та експлуатація не потребують отримання дозволу на виконання робіт з установки такого модулю та отримання сертифікату про введення його в експлуатацію в порядку, що визначений ЗУ Про Регулювання містобудівної діяльності та Порядками № 461 та № 466.

Вказані висновки суду підтверджуються висновком експерта № 18/19 від 17.12.2019 року.

Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 2 ЗУ Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації чи в акті готовності об`єкта до експлуатації, вчинені щодо: об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із значними наслідками (СС3), - у розмірі дев`ятисот прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Оскільки суд зробив висновок про те, що модуль для заправки автомобілів зрідженим газом Шельф 1-10Н 1/1/100-1 LPG виготовлений ТОВ НПК Шельф зав. № 748 дата випуску 19.03.2016 року у відповідності технічних умов ТУ У 29.1-30838462-006:2009 не є об`єктом будівництва, то позивач не може бути притягнутий до відповідальності за його експлуатацію без прийняття в експлуатацію ДАБІ України.

Таким чином, суд робить висновок, що вимога ТОВ ДОРС-СЕРВІС про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області № 55/1015-05/1-9486 від 24.10.2019 року є такою, що належить до задоволення.

Також, належить до задоволення й вимога про визнання протиправним та скасування припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 10.10.2019 року, оскільки дії ТОВ ДОР-СЕРВІС щодо експлуатації модуля без прийняття в експлуатацію уповноваженим органом не містять порушень законодавства та, відповідно, усунути такі порушення не є можливим.

Щодо доводів представника позивача з приводу порушення відповідачем трирічного строку для притягнення до відповідальності, суд зазначає, що з огляду на наявні у матеріалах справи докази, позивач експлуатує модуль для заправки автомобілів зрідженим газом з 01.01.2019 року, доказів щодо експлуатації модуля з 2016 року суду не надано. Акт від 20.05.2016 року, на який посилається представник позивача, лише фіксує факт прийняття модуля для проведення комплексного випробування, а не експлуатації.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами ч. 1 ст. 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Суд зазначає, що за звернення до суду із вказаним позовом позивач сплатив судовий збір у розмірі 19210,00грн., що підтверджується платіжним дорученням № 278 від 06.11.2019 року та у розмірі 1921,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 288 від 14.11.2019 року.

Також, 31.01.2020 року від представника позивача надійшла заява про попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат на правову допомогу, проте, доказів на підтвердження вказаних витрат суду не надано.

З огляду на вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов належить до задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 173-183, 192-228, 205, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ДОР-СЕРВІС до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанови № 55/1015-05/1-9486 від 24.10.2019 року, припису від 10.10.2019 року.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області № 55/1015-05/1-9486 від 24.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, стандартів і правил Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 10.10.2019 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДОР-СЕРВІС (код ЄДРПОУ: 40912091) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (код ЄДРПОУ 37471912) судові витрати у сумі 21 131,00 грн. (двадцять одна тисяча сто тридцять одна гривня) 00 копійок.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю (вул. Перемоги, 68, м. Березівка, Березівський р-н., Одеська обл., 67300, код ЄДРПОУ: 40912091).

Відповідач - Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (вул. Канатна, 83 м. Одеса, 65012).

Відповідач - Державна архітектурно-будівельна інспекція України (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, код ЄДРПОУ 37471912).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 17 березня 2020 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

Дата ухвалення рішення17.03.2020
Оприлюднено17.03.2020
Номер документу88235439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6645/19

Постанова від 10.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 19.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 17.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні