СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 березня 2020 р. Справа № 480/214/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Кравченка Є.Д., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави до Слобідської сільської ради Буринського району Сумської області про зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави (далі - позивач) звернувся до суду з позовною заявою до Слобідської сільської ради Буринського району Сумської області (далі - відповідач), в якій просить зобов`язати Слобідську сільську раду Буринського району Сумської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований в с. Слобода Буринського району, Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що всупереч вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів (далі - Закон № 2807-ІV) та Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція № 550) відповідачем не розроблено та не затверджено плани технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх) частин, а саме: дитячого майданчика, що розташований в с. Слобода на території дитячого навчального закладу "Струмочок", а також не проведено інвентаризацію та паспортизацію вказаного об`єкту благоустрою, що є передумовою підтримання об`єкту благоустрою в належному стані, а невжиття таких заходів може негативно позначитися на його загальному стані, що в підсумку може спричинити заподіяння шкоди життю та здоров`ю неповнолітніх громадян.
Ухвалою суду від 16.01.2020 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач подав до суду письмовий відзив, в якому позовні вимоги не визнав, просив суд відмовити у їх задоволенні, зазначивши, що дитячий майданчик, вказаний у позові, розміщений на території Слобідського дошкільного навчального закладу (ясел-садка) Струмочок Слобідської сільської ради Буринського району Сумської області. Територія цього дошкільного закладу призначена для здійснення процесу навчання і виховання вихованців закладу, фізично обмежена у просторі огорожею по периметру і функціонально для вказаної мети призначена. Користування сторонніми особами територією та об`єктами Дошкільного закладу не передбачене і не можливе через вже вказану чітко визначену на місцевості територію закладу шляхом її огородження. Отже, майданчик заходиться не на території загального користування і має інший правовий режим, аніж об`єкти благоустрою. Тому, Інструкція № 550 не підлягає застосуванню у даному випадку. На думку відповідача, позивачем здійснено хибний аналіз обставин та неправильне застосування норм права.
Крім того, відповідач зауважив, що працівники Слобідського дошкільного навчального закладу (ясел-садка) Струмочок ознайомлені ним з існуючим правовим регулюванням питання та необхідністю завчасного попередження створення загроз для здоров`я вихованців закладу через експлуатацію майданчика. Так, завідувачем Слобідського дошкільного навчального закладу (ясел-садка) Струмочок прийнято наказ від 02.09.2019 № 48-АГП Про створення постійно діючої технічної комісії з обстеження приміщень і споруд . Вказаною комісією складено акт про випробування спортивного обладнання, яким обладнання визнано таким, що відповідає вимогам безпеки життєдіяльності й придатним до використання.
Отже, відповідачем та Слобідським дошкільним навчальним закладом (яслами-садком) Струмочок вжито конкретні заходи для забезпечення безпеки життєдіяльності вихованців закладу під час користування майданчиком та усунення можливої загрози правам дітей на життя, охорону здоров`я. Вазані обставини, на переконання відповідача, підтверджують відсутність бездіяльності з його боку.
Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що вказаний у позові майданчик не є ігровим обладнанням дитячого садочка, а перебуває на балансі у відповідача, що підтверджується інвентарною карткою, а тому є об`єктом благоустрою.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на території Слобідської сільської ради розташований дитячий майданчик, вартістю 160500,00 грн., придбаний у ФОП ОСОБА_1 згідно видаткової накладної № ЛГ-1512 від 27.12.2016 (а.с. 9), який передано на баланс сільської ради.
Вказаний дитячий майданчик встановлено на території дитячого навчального закладу Струмочок с. Слобода (комплекти обладнання для дитячого майданчика перебувають на балансі сільської ради з 27.12.2016, а саме: качалка на пружині для молодшої групи - 2 штуки, будинок-пісочниця з дахом Боровичок - 4 штуки; качалка-балансир 2-місна - 1 штука, ігровий комплекс Автомобіль - 1 штука, ігровий комплекс великий - 1 штука, гойдалка металева подвійна 2 штуки, інвентарний номер 99. Загальна вартість всього дитячого майданчика становить 160500 грн.), що підтверджується інвентарною карткою №99, заведеною відповідальним працівником сільської ради на вказаний Дитячий майданчик з інвентарним номером 10640099 (а.с. 10).
Відповідно до інформації, наданої Слобідською сільською радою листом від 19.12.2019 № 666, плани паспортизації та інвентаризації дитячого майданчика, розташованого в с. Слобода, сільською радою не затверджувались, технічна інвентаризація та паспортизація дитячого майданчика, що перебуває на балансі Слобідської сільської ради не проводилась і можливості провести її на даний час немає (а.с. 8).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 44 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України від 06.09.2005 № 2807-ІV Про благоустрій населених пунктів (далі - Закон № 2807-ІV) є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону № 2807-ІV, благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 2807-ІV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Частиною першою статті 10 Закону № 2807-ІV встановлено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1, 2 частини 1 статті 13 Закону № 2807-ІV об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування, майданчики та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, відповідно до пункту 8 частини 1 статті 21 Закону № 2807-ІV, є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Згідно з вимогами ст. 14 вказаного Закону № 2807-ІV об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Пунктом 5 частини 2 статті 18 Закону № 2807-IV визначено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово- комунального господарства.
На виконання наведених вище положень статті 18 Закону № 2807-IV, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 за № 550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).
Пунктом 1.2 Інструкції № 550 закріплено, що ця Інструкція визначає порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації, у томі числі парків, рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, інших територій загального користування: прибудинкових територій, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти).
Згідно з пунктом 1.3 Інструкції № 550 під паспортизацією об`єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.
Пунктами 1.4, 1.5 Інструкції № 550 визначено, що технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться у тому числі і у разі зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою.
Беручи до уваги вище наведені норми чинного законодавства, можна дійти висновку про те, що організацію та проведення відповідних робіт з вказаних питань об`єктам благоустрою, розташованих на території сільської ради повинна забезпечувати виключно Слобідська сільська рада Буринського району Сумської області (у т.ч. як балансоутримувач), до компетенції якої віднесено, зокрема, і затвердження правил і заходів з благоустрою населеного пункту.
Як встановлено з матеріалів справи, на території Слобідської сільської ради розташований дитячий майданчик, комплекти обладнання для якого перебувають на балансі сільської ради з 27.12.2016, а саме: качалка на пружині для молодшої групи - 2 штуки, будинок-пісочниця з дахом Боровичок - 4 штуки; качалка-балансир 2-місна - 1 штука, ігровий комплекс Автомобіль - 1 штука, ігровий комплекс великий - 1 штука, гойдалка металева подвійна 2 штуки, інвентарний номер 99. Загальна вартість всього дитячого майданчика становить 160500 грн.
Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон № 2807-ІV та прийнята на його виконання Інструкція № 550 зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації, власників та балансоутримувачів у сфері благоустрою населених пунктів проводити планову технічну інвентаризацію та паспортизацію об`єктів благоустрою. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого, органами місцевого самоврядування плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.
Проте, відповідно до наданої інформації плани технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика сільською радою не затверджувалися. З огляду на функціональне призначення даного об`єкту благоустрою, невжиття таких заходів може негативно позначитися на його загальному стані, що в підсумку може спричинити заподіяння шкоди життю та здоров`ю неповнолітніх громадян.
Відповідно до п.п. 2, 3 ст. 15 Закону № 2807-ІV підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучити для цього інші підприємства, установи та організації.
Орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що відсутність затверджених планових заходів щодо технічної інвентаризації об`єктів благоустрою (дитячих майданчиків) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка слугує підставою для невжиття підприємствами, установами, організаціями, балансоутримувачем заходів щодо належного їх утримання.
При цьому, суд не бере до уваги посилання відповідача на те, що вищевказаний дитячий майданчик не є об`єктом благоустрою сільської ради та не потребує розроблення планів інвентаризації та паспортизації, з огляду на наступне.
Так, відповідачем не надано належних доказів того, що зазначене ігрове обладнання є обладнанням дитячого садочка і відноситься до його матеріально-технічної бази.
Натомість, як встановлено з матеріалів справи, що з грудня 2016 року вищевказане ігрове обладнання було поставлене і на даний час перебуває на балансі Слобідської сільської ради, що підтверджується інвентарною карткою № 99, заведеною відповідальним працівником сільської ради на дитячий майданчик з інвентарним номером 10640099.
Територія дитячого садочка, де розміщений вказаний дитячий майданчик, є об`єктом благоустрою населеного пункту села Слобода, і фактично, вказаним ігровим обладнанням на території дитячого майданчика, не зважаючи на огорожу, можуть користуватися усі бажаючі мешканці з маленькими дітьми, а також і діти шкільного віку, що проживають на території сільської ради. Твердження відповідача, що фактично дитячий майданчик знаходиться не на території загального користування та огороджений по периметру, не виключає користування обладнанням майданчику сторонніми особами.
Разом з тим, відсутність затвердженого плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою (їх частин) унеможливлює ведення необхідної документації з приводу обстеження та перевірки технічного стану конструктивних елементів дитячого майданчику, його огляд, ремонт, демонтаж та призводить до неможливості слідкувати за їх технічним станом і призводить до порушення права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для їх використання, життя, розвитку та здоров`я неповнолітніх дітей.
Таким чином, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Першого заступника керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави (416009, Сумська область, м. Конотоп, вул. Успенсько-Троїцька, 136) до Слобідської сільської ради Буринського району Сумської області (41714, Сумська область, Буринський район, с. Слобода, вул. Шкільна, 2, ідентифікаційний код 04390417) про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов`язати Слобідську сільську раду Буринського району Сумської області (41714, Сумська область, Буринський район, с. Слобода, вул. Шкільна, 2, ідентифікаційний код 04390417) вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика, що розташований в с. Слобода Буринського району, Сумської області, а також вирішити питання про проведення інвентаризації та паспортизації вказаного об`єкту благоустрою.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2020 |
Оприлюднено | 17.03.2020 |
Номер документу | 88235760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні