ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2020 року справа №200/11223/19-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів: Гайдара А.В., Компанієць І.Д., секретаря судового засідання Сухова М.Є., за участю представника позивача Онищенко І.В., представника відповідача Пономарьова А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/11223/19-а (головуючий І інстанції Волгіна Н.П.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Ізопласт до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Ізопласт (далі - позивач, ТОВ КОНКОРД ) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2, ДПС), в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС України в Донецькій області від 27 серпня 2019 року № 1261765/42790780 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 12 серпня 2019 року; визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС України в Донецькій області від 27 серпня 2019 року № 1261766/42790780 про відмову в реєстрації розрахунку корегування № 1 від 19 серпня 2019 року; зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 4 від 12 серпня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати розрахунок корегування № 1 від 19 серпня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року позовні вимоги задоволено, а саме суд: визнав протиправним та скасував рішення Комісії Головного управління ДФС України в Донецькій області від 27 серпня 2019 року № 1261765/42790780 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 12 серпня 2019 року; визнав протиправним та скасував рішення Комісії Головного управління ДФС України в Донецькій області від 27 серпня 2019 року № 1261766/42790780 про відмову в реєстрації розрахунку корегування № 1 від 19 серпня 2019 року; зобов`язав ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 12 серпня 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» ; зобов`язав ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок корегування № 1 від 19 серпня 2019 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» ; стягнув з Головного управління ДПС у Донецькій області за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» витрати позивача, пов`язані зі сплатою судового збору, в розмірі 3 842 грн 00 коп.
Головне управління ДПС у Донецькій області, не погодившись з таким рішенням, звернулось до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову повністю. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що підставою для прийняття оскаржуваних рішень став факт ненадання платником податку копій первинних документів, передбачених у п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме, документів щодо придбання сировини для виготовлення ізоляторів, у т.ч. даних по транспортуванню сировини та документів щодо підтвердження якості сировини, документів складського обліку, документів щодо повернення ізоляторів штирьових полімерних ШП-20 . З наданих позивачем документів неможливо встановити чи були вони складені на виконання договорів від 20.05.2019, 05.08.2019 та 04.02.2019.
Представник позивача в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував.
Представник відповідача-1 в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.
Представник відповідач-2 у судове засідання не з`явися, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що дає суду право провести апеляційний перегляд справи у його відсутність.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, представника позивача та відповідача-1, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
4 лютого 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ІЗОПЛАСТ» укладено договір безпроцентноі цільової позики № 02/19, згідно до якого ТОВ «ІЗОПЛАСТ» (позикодавець) в порядку та на умовах, визначених цим Договором, зобов`язується надати ТОВ «ТД «ІЗОПЛАСТ» (позичальнику) безпроцентну цільову позику у вигляді приміщення під склад площею 216 кв.м, розташованого у м. Слов`янськ, Новосодівська площадка, 1, а останній зобов`язується прийняти позику, використати за цільовим призначенням і повернути названу позику позикодавцеві у визначений цим Договором строк. У зв`язку із тим, що між сторонами за цим Договором налагоджуються тісні взаємовигідні ділові відносини, позика, визначена у цьому Договорі, надається позичальникові на безпроцентній основі з метою використання приміщення під склад. На виконання цього договору 4 лютого 2019 року складений відповідний акт прийому-передачі (а.с. 100-101).
20 травня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ІЗОПЛАСТ» (виконавець) укладено договір на виготовлення продукції з давальницької сировини, предметом якого зазначено, що замовник в порядку та на умовах, визначених цим договором, доручає і зобов`язується прийняти та оплатити, а виконавець в порядку та на умовах, визначених цим договором, зобов`язується на власний ризик виконувати у відповідності до умов цього договору роботу, визначену у п. 2.1 цього договору. Пунктом 2.1 цього договору встановлено характер робіт, що виконуються підрядчиком, а саме: систематичне виробництво полімерних ізоляторів в асортименті, ковпаків, резини та їх комплектуючих на виробничих площах виконавця з давальницької сировини замовника (а.с. 91-92).
Додатком до договору від 20 травня 2019 року є Специфікація № 10 від 1 серпня 2019 року, якою встановлено найменування товару, термін поставки.
На виконання цього договору була складена видаткова накладна № 44 від 7 серпня 2019 року, акт передачі готової продукції № 42 від 15 серпня, акт надання послуг з переробки № 42 від 15 серпня 2019 року, видаткова накладна № 45 від 7 серпня 2019 року, акт передачі готової продукції № 43 від 15 серпня 2019 року, акт надання послуг з переробки № 43 від 15 серпня 2019 року (а.с. 94-99).
5 серпня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТД «ІЗОПЛАСТ» (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Югсвет» (код ЄДРПОУ 39115503) (покупець) укладено договір поставки № 05/08/19, на умовах якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупцеві продукцію, визначену у п. 1.3 цього Договору, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити продукцію. Пунктом 1.3 договору встановлено, що продукція поставляється партіями. Партією продукції вважається його асортимент, кількість, ціна вказана в одній специфікації. Найменування, одиниці виміру та загальна кількість кожної партії продукції, що поставляється, ціна за одиницю, а також загальна вартість партії продукції, що є предметом поставки за цим договором, її часткове співвідношення (асортимент, номенклатура), визначаються сторонами специфікацією. Підписана Сторонами специфікація є додатком до договору і його невід`ємною частиною (а.с. 79-83).
Сторони погодили перелік продукції, що постачається на умовах укладеної специфікації, яка включає в себе: Ізолятор ШП-10 основне виконання, у кількості 85 шт, ціна без ПДВ за 1 шт - 200,00 грн, на загальну суму без ПДВ - 17 000,00 грн; Ізолятор ШП-20 основне виконання, у кількості 45 шт, ціна без ПДВ за 1 шт - 225,00 грн, на загальну суму без ПДВ - 10 125,00 грн разом на загальну суму 27 125,00 грн, загальна сума ПДВ 5 425,00 грн. Загальна сума специфікації складає 32 550,00 грн з урахуванням ПДВ строки поставки та умови оплати передбачені у п.п. 3-4 Специфікації (а.с. 84).
15 серпня 2019 року ТОВ «ТД «ІЗОПЛАСТ» складена видаткова накладна № 36, яку отримає представник ТОВ «Югсвет» за довіреністю Кизим О.В. (а.с. 85).
На виконання вимог договору товариством надано платіжне доручення № 4680 від 7 серпня 2019 року, в якому зазначено призначення платежу: оплата за товар, згідно рах. № 43 від 30, 07, 19, у т.ч. ПДВ 20% 2 712,50 грн на загальну суму 16 275,00 грн, та платіжне доручення № 4746 від 12 серпня 2019 року, в якому зазначено призначення платежу: оплата за товар згідно рахунку № 43 від 30, 07, 19, у т.ч. ПДВ 20% 2 712,50 грн на загальну суму 16 275,00 грн (а.с. 89-90).
За фактом постачання ізоляторів ТОВ «Югсвет» позивачем складена податкова накладна № 4 від 12 серпня 2019 року на 16 275,00 грн в т.ч. ПДВ 2 712,50 грн, яка була надіслана в електронному вигляді першому відповідачу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 12).
14 серпня 2019 року комісією Головного управління ДФС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації шляхом відкритого голосування, прийнято рішення № 134 про внесення інформації по підприємству ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІЗОПЛАСТ» до Переліку ризикових платників податку (а.с. 152-153).
19 серпня 2019 року підприємством був направлений до відповідача для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок корегування № 1 від 19 серпня 2019 року до податковій накладній № 2 від 7 серпня 2019 року в частині корегування номенклатури та обсягів постачання та сум ПДВ (а.с. 10).
20 серпня 2019 року податковим органом позивачу надіслана Квитанція № 9187228560 та квитанція № 9187188209, в яких вказано що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН № 4 від 12 серпня 2019 року та Розрахунку корегування № 1 від 19 серпня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена; також зазначено, що ПН/РК відповідають вимогам п.п. 1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (а.с. 11, 13).
21 серпня 2019 року позивачем до контролюючого органу в електронній формі засобами електронного зв`язку направлені пояснення та скановані копії документів щодо податкової накладної та розрахунку корегування, реєстрація яких була зупинена, а саме: платіжне доручення від 12 серпня 2019 року, платіжне доручення від 7 серпня 2019 року, договір на виготовлення продукції з давальницької сировини від 20 травня 2019 року, договір продовження від 20 травня 2019 року, договір продовження від 20 травня 2019 року, договір продовження від 20 травня 2019 року, договір поставки № 05/08/19 від 5 серпня 2019 року, договір поставки № 05/08/19 від 5 серпня 2019 року, договір поставки № 05/08/19 від 5 серпня 2019 року, специфікація до договору від 5 серпня 2019 року, рахунок на оплату від 30 липня 2019 року, видаткова накладна від 15 серпня 2019 року, довіреність, експресс-накладна № 59000441452717 від 15 серпня 2019 року, податкову накладну № 4 від 12 серпня 2019 року, квитанцію № 9187228560 віл 20 серпня 2019 року, розрахунок корегування № 1 від 19 серпня 2019 року, квитанцію № 9187188209 від 20 серпня 2019 року, специфікація від 1 серпня 2019 року, видаткова накладна № 44 від 7 серпня 2019 року, акт надання послуг з переробки № 42 від 15 серпня 20019 року, документ щодо передачі готової продукції № 42 від 15 серпня 2019 року, видаткова накладна № 45 від 7 серпня 2019 року, документ щодо передачі готової продукції № 43 від 15 серпня 2019 року, акт надання послуг з переробки № 43 від 15 серпня 2019 року, письмо № 14 від 21 серпня 2019 року з поясненнями щодо спірних правовідносин (а.с. 17-74 ).
27 серпня 2019 року комісією Головного управління ДФС у Донецькій області шляхом відкритого голосування прийнято рішення № 140 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентарізаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (а. с. 75-76).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Згідно з пунктом 2, 4, 12-15, 17-18 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції на час подання накладних), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
До Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
На момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Отже, реєстрація податкової накладної може бути зупинена виключно в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).
Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації, Податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку зупинення реєстрації).
Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Згідно з пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пункт 16 Порядку зупинення реєстрації визначає, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
За пунктом 19 Порядку зупинення реєстрації, Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Відповідно до пункту 20 Порядку зупинення реєстрації зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Критерії ризиковості платника податку встановлені листом ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 «Про критерії ризиковості платника податку» , із змінами, внесеними листами ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-04-18 та від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 (далі - Критерії).
При цьому, станом на час реєстрації накладної, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій нормативно-правовим актом визначені не були.
Так, згідно з пунктом 1.6 Критеріїв комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 12 Порядку зупинення реєстрації).
Аналіз наведених норм законодавства дає підстави дійти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну та/або розрахунків коригування до податкових накладних та зареєструвати їх в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням граничних строків.
Тобто, законодавством передбачено подання платником податків у електронній формі податкових документів, зокрема, податкових накладних та розрахунків коригувань. Підставою для направлення до відповідного контролюючого органу податкової звітності в електронній формі є наявність укладеного між платником податків та контролюючим органом договору про визнання електронних документів. Прийняття податкової документації є обов`язком контролюючого органу, за умови дотримання вимог законодавства та правильності заповнення всіх обов`язкових реквізитів.
При цьому, законодавством визначено виключні підстави для відмови у прийнятті податкової накладної.
Матеріали справи свідчать, що податкова накладна та розрахунок коригування кількісних і вартісних показників заповнена без порушення вимог, передбачених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, що також не спростовується сторонами.
У Квитанціях від 20.08.2019 № 9187228560 та № 9187188209 відповідачем вказано, що податкова накладна та розрахунок коригування зупинені відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку з тим, що остання відповідає підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку , разом з тим жодного посилання на конкретний критерій, визначений у пункті 1.6 Критеріїв ризиковості, не наведено.
Також, квитанції не містить переліку документів, необхідних для її реєстрації. Суд зауважує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Навіть за наявність визначеного пунктом 14 Порядку №117 переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
В оскаржуваному рішенні Комісії про відмову в реєстрації такої податкової накладної фактично було лише процитоване положення пункту 14 Порядку №117, а саме: 3 та 5 абзаци цього пункту, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Судами встановлено та не спростовується сторонами, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначеної господарської операції.
Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем пояснення та додані до нього документи, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Суд також, враховує, що надані позивачем документи підтверджували фактичне здійснення операцій позивачем, а кількісні та вартісні показники цих операцій і були достатніми для реєстрації податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17), від 28.10.2019 у справа №640/983/19.
Суд також, погоджується з висновком суду першої інстанції, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом Державної фіскальної служби України, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.
Аналогічні правові висновки викладено Верховним Судом, зокрема, у постанові від 2 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18, від 21 травня 2019 року у справі № 815/2791/18, від 9 липня 2019 року у справі № 140/2093/18 та від 30 липня 2019 року у справі № 320/6312/18, від 20 листопада 2019 року у справі № 826/9457/18.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення адміністративного позову. Доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують.
Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні, тому, при таких обставинах, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін
Керуючись статями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/11223/19-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/11223/19-а - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 17 березня 2020 року.
Суддя-доповідач: Е.Г.Казначеєв
Судді: А.В. Гайдар
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2020 |
Оприлюднено | 18.03.2020 |
Номер документу | 88237538 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні