ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.03.2020м. ДніпроСправа № 904/485/20
за позовом Комунального підприємства "ДНІПРОВОДОКАНАЛ" Дніпровської міської ради, м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рінсвінд", м. Вінниця
про стягнення заборгованості у розмірі 60327, 74 грн
Суддя Ярошенко В.І.
Без виклику (повідомлення) учасників справи
ПРОЦЕДУРА
Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рінсвінд" про стягнення заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 60 327, 74 грн.
Ухвалою суду від 29.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Разом з тим, ухвалою від 29.01.2020 судом для подання відповідачем відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня отримання (вручення) ухвали про відкриття провадження у справі.
Частиною 3 статті 120 Господарського процесуального суду України, передбачено, що виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України, місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , місцезнаходження юридичної особи фіксується в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР).
Згідно з частиною 6 статті 242 Господарського процесуального суду України, днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Ухвала суду про відкриття провадження у справі від 29.01.2020 була надіслана відповідачу на його юридичну адресу вказану в ЄДР, а саме: 21000, м. Вінниця, вул. Стеценка, 75 з урахуванням Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.11.2013 № 958, що підтверджується штемпелем суду про відправлення вихідної кореспонденції на звороті відповідних судових процесуальних документів.
Поштовий конверт з ухвалою суду від 29.01.2020 повернувся з поштовою відміткою за закінченням строку зберігання (арк. с. 59-62).
За таких обставин суд має достатньо підстав вважати, що ним вжито належних заходів щодо повідомлення відповідача про дату, час та місце судового слухання, але останній не скористався своїм правом на участь його представника у судовому засіданні та на подання відзиву на позов.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно статті 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
За викладених обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення у справі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення № 13652 від 16.09.2015 в частині здійснення оплати за скид вод з понаднормативним забрудненням.
Позиція відповідача
Відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
26.08.2015 між Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпропетровської міської ради (далі - водоканал, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Ренсвінд (далі - абонент, відповідач) було укладено договір № 13652 про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення (далі - договір).
Відповідно до пункту 2.1 договору, водоканал зобов`язується надавати абоненту послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення, а абонент зобов`язується оплачувати послуги в порядку і на умовах, визначених договором та діючим законодавством.
Згідно з актом визначення точки розподілу надання послуг та розмежування балансової приналежності водопровідних та каналізаційних мереж до договору (додаток № 1) та переліку об`єктів (додаток № 2), точка надання послуг за договором визначена за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Сєрова, 7 (арк. с. 20-21).
Розділом 3 договору встановлено порядок обліку надання послуг.
Пунктом 3.15 договору визначено, що абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Допустимі концентрації шкідливих речовин в стічних водах встановлені рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська" та наводяться в додатку № 4 до договору.
Пунктом 3.16 договору передбачено, що нарахування проводяться по нормативу плати за очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (НП), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Згідно з пунктом 3.17 договору, абонент зобов`язаний подавати водоканалу звіт про якісний склад стічних вод, що він скидає до каналізації за формою, наведеною в додатку № 5 договору, не пізніше одного місяця після закінчення кварталу року, в якому надавалися послуги за договором.
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах використовуються як дані лабораторії водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі (пункт 3.18 договору).
За умовами пункту 3.19 договору, плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь об`єм стічних вод, скинутих абонентом протягом календарного місяця, коли було зафіксоване перевищення допустимих концентрацій. У випадку повторного встановлення факту перевищення ДК забруднюючих речовин - три календарних місяця (місяця, у якому відібрана проба і було зафіксовано перевищення ДК, та двох попередніх).
Відповідно до пункту 9.1 договору, даний договір набирає чинності з моменту підписання сторонами та скріплення печатками, і в частині надання послуг діє до 16.09.2018, а в частині їх оплати - до повного виконання.
Усі правовідносини, що виникають з договору та не врегульовані ним, регламентуються відповідними нормами законодавства України, зокрема, Правилами № 190 (Правила користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах і селищах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190), Інструкцією № 37 (Інструкція про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджена наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37), Правилами № 37 (Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37) тощо, а також застосовуваними до таких правовідносин звичаями ділового обороту на підставі принципів добросовісності, розумності та справедливості (пункт 9.2 договору).
14.12.2016 представниками позивача з метою здійснення контролю якості стічних вод, здійснено відбір проби стічної води на об`єкті водокористування відповідача про що складено акт відбору стічних вод. Під час відбору проб був присутній представник відповідача, який підписав вказаний акт без зауважень та отримав його копію (арк. с. 28).
Відповідно до пункту 3.18 Договору та пункту 7.6 Правил, для визначення вмісту забруднень у стічних водах Підприємств використовуються як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі акредитації.
За результатами проведеного аналізу відібраних проб, який оформлено Протоколом вимірювань показників складу та властивостей стічних вод від 14.12.2016, яким встановлено перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах відповідача по завислим речовинам, сухому залишку, хімічному споживанню кисню, БСК-5 та жирам (арк. с. 29).
Листом від 13.04.2017 № 3762/2414 позивач повідомив позивача про встановлення перевищення допустимих концентрацій та надіслав відповідачу протокол вимірювань показників складу і властивостей стічних вод (арк. с. 30).
У зв`язку з виявленими порушенням, позивачем здійснено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями на суму 45597, 88 грн. А саме, на підставі даних показників вимірювання забруднюючих речовин, позивачем складено розрахунки плати за перевищення вмісту забруднюючих речовин у стічних водах підприємства за жовтень, листопад, грудень 2016 всього на суму 45597, 88 грн (арк. с. 31).
Позивачем було направлено на адресу відповідача лист №321/2414 від 20.01.2017, в якому позивач повідомляє відповідача про порушенням останнім Правил приймання стічних вод та результати проведення аналізу проб, про нарахування плати за скид понаднормових забруднень в сумі 45597, 88 грн та до якого додано розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормовим забрудненням (арк. с. 32).
05.04.2017 представниками позивача з метою здійснення контролю якості стічних вод здійснено відбір проби стічної води на об`єкті водокористування відповідача про що складено акт відбору стічних вод. Під час відбору проб був присутній представник відповідача, який підписав вказаний акт без зауважень та отримав його копію (арк. с. 33).
За результатами проведеного аналізу відібраних проб, який оформлено Протоколом вимірювань показників складу та властивостей стічних вод від 05.04.2017, яким встановлено перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах відповідача по завислим речовинам, сухому залишку, хлоридам, хімічному споживанню кисню, БСК-5, ортофосфатам та жирам (арк. с. 34).
Листом від 13.04.2017 № 3762/2414 позивач повідомив позивача про встановлення перевищення допустимих концентрацій та надіслав відповідачу протокол вимірювань показників складу і властивостей стічних вод (арк. с. 35).
У зв`язку з виявленими порушенням, позивачем здійснено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями на суму 14729, 86 грн. А саме, на підставі даних показників вимірювання забруднюючих речовин, позивачем складено розрахунки плати за перевищення вмісту забруднюючих речовин у стічних водах підприємства за лютий, березень, квітень 2017 всього на суму 14729, 86 грн (арк. с. 36).
Позивачем було направлено на адресу відповідача лист № 6123/2414 від 23.05.2017, в якому позивач повідомляє відповідача про порушенням останнім Правил приймання стічних вод та результати проведення аналізу проб, про нарахування плати за скид понаднормових забруднень в сумі 14729, 86 грн та до якого додано розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормовим забрудненням (арк. с. 37).
14.07.2017 позивач, супровідним листом № 8112/26-14, направив відповідачу рахунки № 18785 від 28.02.2017 на суму 45497, 88 грн та № 46930 від 31.05.2017 на суму 14729, 86 грн (арк. с. 38-40). Вказані рахунки були отримані 13.08.2017.
Звертаючись із даним позовом, позивач посилається на те, що відповідачем не здійснено плату за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у загальному розмірі 60227, 74 грн (45497, 88 грн + 14729, 86 грн), що і є причиною виникнення спору.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо правовідносин сторін
Частиною 1 статті 901 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до частини 1 статті 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
З огляду на наявний в матеріалах справи договір, між сторонами склались правовідносини надання послуг.
Щодо нарахування плати за понаднормовий скид забруднюючих речовин
Відповідно до частини 6 статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Відповідно до статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Договір № 13652 від 16.09.2015 є підставою для виникнення у сторін кореспондуючих прав і обов`язків, спірні правовідносини регламентуються, насамперед, нормами Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" (Правила № 65), "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України" (Правила № 37), "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів" та "Правилами приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська (Правила № 129).
Згідно з пунктом 1.2 Правил прийняття стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 26.04.2002 за № 403/6691 (далі Правила № 37), Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - Підприємства).
Згідно з пунктом 1.5 Правил № 37, на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.
Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров`я України. Місцеві Правила приймання є обов`язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (пункт 1.6 Правил № 37).
Водоканал має право контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред`являти Підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються. Порядок та періодичність відбору проб визначаються в місцевих Правилах приймання (пункт 2.1 Правил № 37).
Рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129, на виконання пунктів 1.5, 1.6 Правил прийняття стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та пункту 2.3 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002 (далі -Інструкція № 37), затверджено Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська (далі - Правила №129).
Зазначені вище Правила регламентують взаємні права та обов`язки Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпропетровської міської ради та суб`єктів господарювання, загальні вимоги до складу і властивостей їх стічних вод, порядок нарахування плати за скид понаднормативних забруднень у міську каналізацію, порядок контролю за виконання цих Правил, відповідальність та засоби впливу за їх порушення.
Пунктами 1.2 та 1.5 Правил № 129 визначено, що умови даних правил поширюються на КП "Дніпроводоканал" Дніпропетровської міської ради (позивача) та підприємства, установи, організації всіх форм власності, фізичних осіб-підприємців, що скидають усі види стічних вод у комунальну систему каналізації міста; Правила встановлюють вимоги до підприємств, які скидають стічні води до міської каналізації, регламентують взаємні права та обов`язки підприємств і Водоканалу, порядок визначення величини плати за скидання стічних вод у міську каналізацію, порядок контролю за виконанням цих правил, відповідальність та засоби впливу з їх порушення.
В силу пунктів 2.1.4, 2.1.6 Правил № 129 Водоканал має право проводити обстеження водопровідних та каналізаційних систем підприємства та складати акти за результатами цих обстежень, здійснювати позаплановий (в будь-яку годину доби), непогоджений з підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються, та застосовувати на підставі результатів контролю (при виявленні порушень Правил приймання та умов договору на надання послуг водопостачання та водовідведення) відповідні заходи. Присутність представника підприємства при відборі проб обов`язкова.
Відповідно до пункту 7.1 Правил № 37, які були чинні на час виникнення спірних правовідносин, підприємства зобов`язані здійснювати контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи міської каналізації. Перелік забруднень, на наявність яких провадиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються Водоканалом.
Згідно пункту 7.5 Правил № 37, водоканал здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають Підприємства. Цю роботу організовує адміністрація Водоканалу, яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами Підприємств, які затверджує керівник Водоканалу. Адміністрація Водоканалу повинна передбачити виділення відповідних трудових та матеріальних ресурсів, обладнання, транспортних засобів, виходячи з потреби контролю обсягів та якості стічних вод кожного Підприємства не менше одного разу на три місяці.
Пунктом 7.8 Правил № 37, передбачено, що з метою контролю якості стічних вод Підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента.
Згідно з пунктами 2.1 та 2.4 Правил № 37 водоканали мають право пред`являти Підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання, а Підприємства зобов`язані оплачувати рахунки за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників.
Як встановлено судом вище, позивачем було надіслано відповідачу рахунки № 18785 від 28.02.2017 на суму 45497, 88 грн та № 46930 від 31.05.2017 на суму 14729, 86 грн (арк. с. 38-40). Вказані рахунки були отримані 13.08.2017.
На момент розгляду справи, доказів оплати відповідачем вказаних рахунків суду не надано.
З огляду на встановлені судом обставин, враховуючи приписи чинного законодавства, а також умови укладеного сторонами договору, суд приходить до висновку щодо обґрунтованості здійснених позивачем відповідачу нарахувань в сумі 60327, 74 грн (45497, 88 грн + 14729, 86 грн), за понаднормовий скид забруднюючих речовин у каналізацію міста.
А тому, позовні вимоги про стягнення з відповідача 60327, 74 грн, заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин підлягає задоволенню в повному обсязі.
СУДОВІ ВИТРАТИ.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору стягуються з відповідача на користь позивача у розмірі 2102 грн.
Керуючись статтями 2, 73-74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рінсвінд" (21000, м. Вінниця, вул. Стеценка, 75; ідентифікаційний код 39435970) на користь Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (49101, м. Дніпро, вул. Троїцька, 21А; ідентифікаційний код 03341305) 60327, 74 грн заборгованості за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин та 2102 грн витрат зі сплати судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскарженим протягом цього строку до Центрального апеляційного господарського суду в порядку ст.ст. 256, 257 ГПК України з урахуванням пп. 17.5 п.17 ч.1 розділу ХІ ГПК України.
Повне рішення складено 17.03.2020
Суддя В.І. Ярошенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2020 |
Оприлюднено | 19.03.2020 |
Номер документу | 88240969 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні