Рішення
від 17.03.2020 по справі 420/5137/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5137/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Марина П.П.

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю)

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 , в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації ОСББ Тополь-3 , що розташований за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133; у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій ОСББ Тополь-3 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року за номерами: 1-20.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 30 травня 2019 року інспектором ВКЗС та ОП ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Панчуком Д.В., головним інспектором Суворовського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Єрмаковою О.Л., здійснено позапланову перевірку житлового будинку ОСББ Тополь-3 за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №106 від 30.05.2019 року. Актом №106 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. На переконання позивача, порушення за номерами 1-20 Акту №106 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Подальша експлуатація ОСББ Тополь-3 , який розташований за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога 133 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.

Представником відповідача, 08.10.2019 року надано письмові пояснення на позов (а.с.34-37), в якому представник зазначив, що з твердженням позивача, що саме відповідач порушив вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей відповідач не погоджується та вважає позовні вимоги до ОСББ необґрунтованими. Згідно протоколу установчих зборів співвласників №1 від 27 липня 2008 року ОСББ Тополь-3 створене у 2008 році співвласниками будинку АДРЕСА_1 . У власності ОСББ не має жодного нерухомого майна. Усі приміщення та комунікації будинку належать співвласникам цього будинку на праві спільної сумісної власності. У разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей на об`єктах, що належать ОСББ, відповідно до вимог ст. 68 Кодексу цивільного захисту України уповноважені особи ДСНС звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, що належать ОСББ. Відповідач вважає, що до ОСББ Тополь-3 не можливо застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом відключення ОСББ Тополь-3 від джерел електропостачання, обмеження до них доступу оскільки у власності ОСББ Тополь-3 відсутні будівля, споруда, окремі приміщення в будинку АДРЕСА_2 , а тому застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) ОСББ Тополь-3 вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Ухвалою суду від 16.09.2019 року відкрито провадження по даній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 13.11.2019 року зупинено провадження у справі.

Ухвалою суду від 16.03.2020 року занесеною до протоколу судового засідання, поновлено провадження у даній справі.

Від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження без участі представника позивача.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином та своєчасно, причини неявки не повідомив.

У зв`язку з відсутністю потреби заслухання свідка чи експерта, судом, керуючись положеннями ч.9 ст.205 КАС України, прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що 30.05.2019 року, відповідно до наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №39 від 05.02.2019 року Про проведення позапланової перевірки , на підставі посвідчення на проведення державного нагляду (контролю) №135 від 28.05.2019 року, інспектором ВКЗС та ОП ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Панчуком Д.В., головним інспектором Суворовського РВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Єрмаковою О.Л., здійснено позапланову перевірку житлового будинку ОСББ Тополь-3 за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133, на додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки (а.с.9-10).

За результатами проведеної перевірки перевіряючими складено Акт №106 від 30.05.2019 року (а.с.11-19), відповідно до якого, під час перевірки виявлені наступні порушення:

1На об`єкті відповідним документом не встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні Інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил (порушено ст..20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.3 Розділу ІІ ППБУ).

2На дверях до горищних приміщень, не вказано місце зберігання ключів (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.12 Розділу ІІІ ППБУ).

3Сходові клітки не забезпечені евакуаційним освітленням (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.31 Розділу ІІІ ППБУ).

4Допускається з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів в скрутку в житловому будинку (порушено ст.20 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.6 Розділу ІV ППБУ).

5Допускається експлуатація розподільних коробок (доз) без кришок в житловому будинку (порушено ст.20 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.7 глави 1 Розділу ІV ППБУ).

6Допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в житловому будинку (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.8 Розділу ІV ППБУ).

7Допускається експлуатація ламп розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) в житловому будинку (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.18 Розділу ІV ППБУ).

8Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.20 Розділу ІV ППБУ).

9Не надано документація щодо захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.21 Розділу ІV ППБУ).

10Будинок не обладнано системами протипожежного захисту (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.2 Розділу V ППБУ).

11Система димовидалення знаходиться у непрацездатному стані (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.2 Розділу V ППБУ).

12Система внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку перебуває в непрацездатному стані (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.2 під-т.2 Розділу V ППБУ).

13Не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.2 підп.6 Розділу V ППБУ).

14Не відокремлене приміщення електрощитової від інших шляхом встановлення протипожежної перешкоди (протипожежні двері з нормованою межею вогнестійкості) (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.1.24 Розділу ІV ППБУ).

15Допускається засклення та закладання отворів провітрюваних зон у незадимлюваних сходових клітках (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.37 Розділу ІІІ ППБУ).

16Не забезпечено відповідний тиск в системі внутрішнього протипожежного водопроводу (відсутні насоси підвищувачі) в житловому будинку (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.2 Розділу V ППБУ).

17Допускається влаштування самовільно збудованих комор в загальних коридорах по поверхових сходових клітинах на шляхах евакуації житлового будинку (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.37 Розділу ІІІ ППБУ).

18По поверхові холи (загальні коридори) захаращені побутовими речами тощо (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.37 Розділу ІІІ ППБУ).

19Смітгєзбірні приміщення захаращені та допускаються самовільно влаштовані комори (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.35 Розділу ІІІ ППБУ).

20. По поверхові холи (загальні коридори) закриті на ключ на шляхах евакуації (порушено ст.20, 55 КЦЗУ №5403-VІ та п.2.37 Розділу ІІІ ППБУ).

Екземпляр Акту №106 від 30.05.2019 року отримано в.д. ОСББ Тополь-3 В.В.Штефанець 30.05.2019 року (а.с.19).

Крім того, 30.05.2019 року Інспектором ВКЗС та ОП ЦЗД ГУ ДСНС України в Одеській області лейтенантом служби цивільного захисту Панчуком Д.В., прийнято припис №93 про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки (а.с.20-21), зокрема:

1На об`єкті відповідним документом встановити протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні Інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил.

2На дверях до горищних приміщень, вказати місце зберігання ключів.

3Сходові клітки забезпечити евакуаційним освітленням.

4Заборонити з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів в скрутку в житловому будинку.

5Заборонити експлуатацію розподільних коробок (доз) без кришок в житловому будинку.

6Заборонити підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в житловому будинку.

7Заборонити експлуатацію ламп розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) в житловому будинку.

8Провести заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

9Надати документацію щодо захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів.

10Будинок обладнати системами протипожежного захисту.

11Систему димовидалення привести у працездатний стан.

12Систему внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку в непрацездатний стан.

13Провести технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування.

14Відокремити приміщення електрощитової від інших шляхом встановлення протипожежної перешкоди.

15Заборонити засклення та закладання отворів провітрюваних зон у незадимлюваних сходових клітках.

16Забезпечити відповідний тиск в системі внутрішнього протипожежного водопроводу (відсутні насоси підвищувачі) в житловому будинку.

17Демонтувати та заборонити самовільно збудовані комори в загальних коридорах по поверхових сходових клітинах на шляхах евакуації житлового будинку.

18По поверхові холи (загальні коридори) утримувати вільними.

19Смітгєзбірні приміщення утримувати вільними, демонтувати самовільно влаштовані комори.

20По поверхові холи (загальні коридори) на шляхах евакуації утримувати вільними.

Вказаний припис отримано в.д. ОСББ Тополь-3 В.В.Штефанець 30.05.2019 року, про що свідчить підпис у приписі (а.с.21).

У зв`язку з виявленими порушеннями, визначеними в акті перевірки, які є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд зазначає, що відповідачем до суду не надано жодних доказів на виконання вимог припису №93 від 30.05.2019 року та усунення виявлених порушень.

До того ж, у своїх поясненнях відповідач зазначає, що до ОСББ Тополь-3 не можливо застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом відключення ОСББ Тополь-3 від джерел електропостачання, обмеження до них доступу оскільки у власності ОСББ Тополь-3 відсутні будівля, споруда, окремі приміщення в будинку АДРЕСА_2 .

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) передбачені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

В ст.1 вказаного Закону наведені терміни, зокрема: державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (ч.1 ст.4. Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).

Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно ч.7 та ч.8 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулюються Кодексом цивільного захисту України (далі КЦЗ України).

Статтею 20 КЦЗ України визначено завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту.

Відповідно до ч.3 ст.55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з положеннями ст.70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1)недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2)порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3)випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4)нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5)відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6)невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7)порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8)відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9)відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10)неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11)проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюються Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктом 7 ч.1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначено, що управитель багатоквартирного будинку - фізична особа-підприємець або юридична особа-суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Пунктом 8 ч.1 цієї ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначено, що управління багатоквартирним будинком - це вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Згідно з п.1 ч.1 ст.7 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласники зобов`язані, зокрема, забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку.

Отже, співвласники багатоквартирного будинку мають безпосередній обов`язок, в тому числі і щодо забезпечення належного протипожежного і технічного стану майна багатоквартирного будинку, який реалізують через уповноваженого управителя, в даному випадку ОСББ.

Суд зазначає, що жодних доказів, що спростовують встановлені позивачем під час перевірки порушення відповідачем до суду не надано.

Також відповідачем не надано доказів усунення виявлених позивачем порушень вимог законодавства вказаних в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Суд наголошує, що за встановлених позивачем під час перевірки порушень вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки та недотримання законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки становить загрозу мешканцям та відвідувачам, зокрема утворює ризики завдання шкоди життю та здоров`ю людей, отримання травм, може призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна.

Не усунення виявлених перевіркою порушень підвищує ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки в будинках.

В свою чергу, виявлені порушення вимог законодавства, зазначені в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року створюють ризики пожежі чи надзвичайної ситуації в будинку за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133,

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Разом з тим, суд зазначає, що при обранні виключного заходу реагування шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій ОСББ Тополь-3 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які встановлені в ході державного заходу (контролю), а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Як вбачається з акту перевірки №106 від 30.05.2019 року, перевірка проводилась у приміщеннях загального користування і порушення встановлені саме у даних приміщеннях. При цьому, відключення житлового будинку (приміщень загального користування та квартир членів ОСББ Тополь-3 ) не є співмірним заходом відносно встановлених порушень.

З урахуванням зазначеного, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ОСББ Тополь-3 у вигляді часткового зупинення експлуатації приміщень загального користування житлового будинку що розташований за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій приміщень загального користування вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Судові витрати розподілити відповідно до ст.139 КАС України.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 72-73, 77, 90, 242-246, 250-251, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 за адресою: м. Одеса, Дніпропетровська дорога, 133, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій приміщень загального користування вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, вказаних в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №106 від 30.05.2019 року.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Відповідно до п.15.5 ч.І Перехідних положень КАС України апеляційна скарга подається до або через відповідні суди, а матеріали справи витребуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач: Головне управління ДСНС України в Одеській області (адреса: 65091, Одеська область, м.Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633)

Відповідач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Тополь-3 (код ЄДРПОУ 36110806, 65114, м.Одеса, Дніпропетровська дорога, 133).

Суддя П.П. Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2020
Оприлюднено18.03.2020
Номер документу88267567
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5137/19

Постанова від 16.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 12.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 17.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 16.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні